English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Molde - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10945

PostPosted: 02.03.2024 23:49    Post subject: Reply with quote

Mange som snakker om Selnæs og Henriksen i samme åndedrag, men de har to helt forskjellige roller i dette laget. Vi er helt avhengige av Selnæs i frispillingen bakfra. Hva Henriksen gjør på midtbanen er enn så lenge et stort spørsmålstegn.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1890
Location: Selsbakk

PostPosted: 03.03.2024 01:17    Post subject: Reply with quote

Den ene var forøvrig vår beste i dag, mens Henriksen var fryktelig svak..
Back to top
View user's profile Send private message
siggen1
Senior


Joined: 26 Mar 2022
Posts: 166

PostPosted: 03.03.2024 11:39    Post subject: Reply with quote

EspN wrote:
Bra kamp forsvarsmessig.Men vi er nødt til og få inn spillere av kvalitet..Alt for svake i flere posisjoner.



Vi trenger jo 7-8 nye spillere pluss at vi må ha vekk rundt 20 av disse vi allerede har for at det skal la seg gjøre.
Treneren har en voldsom oppgave foran seg,håper vi er inneforstått medat dette laget er svakt og havner langt nede på tabellen.
Vi får satse på utvikling av unge spillere denne sesongen.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6681

PostPosted: 03.03.2024 11:57    Post subject: Reply with quote

Tipper vi havner en plass mellom 5 og 7 i år og at det først og fremst er fokus på å få orden på økonomi (les spillersalg), sammensetning av tropp (les spillersalg) og innarbeidet spillestilen skikkelig mens vi utvikler de vi har.

Iløpet av sesongen vil vi da istede for å jage medalje og fristes av snarveier få muligheten til å se an de vi har litt nøyere i dn nye spillestilen og få inn 3-4 spillere mot neste sesong som kan være mere optimalt med tanke på hvordan vi vil fremstå.

Har veldig mye større trua på at det nåværende styret ser på dette som et litt mere langsiktig prosjekt og har sammen med Alfred funnet den edruelige vei der rammeverket for framtida skal sikres.

Synd at dette kom flere år for seint, men vi kom nå hvertfall dit og kan kanskje takke Rekdal som hentet Tengsted for at vi faktisk kan klare dette uten eksterne investorer.

Det varmer iallefall godt å se at klubben i mitt hjerte endelig foretar seg noe som gjør at trua på en lys og stolt fremtid har kommet tilbake RBK
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2071

PostPosted: 03.03.2024 12:16    Post subject: Reply with quote

Enig,synes også at ( endelig) begynner klubben å vise en etterlengtet profesjonalitet og struktur i det vi gjør. De to tingene som drar med er selvsagt elendig økonomi og tvilen på at Dorsin klarer å revansjere fadesene med spillerkjøpene de siste årene med fjorårets vintervindu som den største fadesen.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1890
Location: Selsbakk

PostPosted: 03.03.2024 12:53    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Tipper vi havner en plass mellom 5 og 7 i år og at det først og fremst er fokus på å få orden på økonomi (les spillersalg), sammensetning av tropp (les spillersalg) og innarbeidet spillestilen skikkelig mens vi utvikler de vi har.

Iløpet av sesongen vil vi da istede for å jage medalje og fristes av snarveier få muligheten til å se an de vi har litt nøyere i dn nye spillestilen og få inn 3-4 spillere mot neste sesong som kan være mere optimalt med tanke på hvordan vi vil fremstå.


Jeg skjønner hvor du kommer fra, men jeg må ærlig talt si at jeg ikke er helt med på den forsiktige tilnærmingen du skisserer. Vi har jo budsjettert med en fjerdeplass (som antakelig vil gi Europaspill og minimum 100 mill inn - til spillerkjøp i 2025) og selv en fjerdeplass vil gi et betydelig underskudd. Å tenke at vi skal nøye oss med en plass midt på tabellen og håpe på bedre tider om enda et år, høres ut som en oppskrift på katastrofe, spør du meg.

Det å gi opp før vi i det hele tatt har sparket i gang sesongen, er ikke måten å gjøre det på. Vi har faktisk en av de mest verdifulle stallene i ligaen, til tross for økonomiske utfordringer. Ideen om at vi ikke kan forbedre oss eller konkurrere på toppen virker bare feil. Vi burde jo kjempe med nebb og klør, ikke planlegge for nederlag.

Og dette med at vi bare skal akseptere middelmådighet? Nei, takk. Vi har vært der før, drømt om gull, og det er den mentaliteten vi trenger å finne tilbake til. Å nøye seg med mindre er ikke Rosenborg-ånden. Vi må pushe på, ikke bare gi opp før vi har begynt. Skal vi virkelig bare sitte og se på at stallen vår blir svekket uten å prøve å gjøre noe med det? Det høres ikke ut som en plan for suksess.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6739
Location: South-west coast exile

PostPosted: 03.03.2024 13:22    Post subject: Reply with quote

Er det ikke også budsjettert med 35MNOK i spillersalg? Nypan går glatt for det dobbelte.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2881

PostPosted: 03.03.2024 14:06    Post subject: Reply with quote

Nypan går ikke for noen sum under 100 mill. Tipper vi snakker om dyreste eksport fra Norge. Tross alt en superagent som er kjent for å få inn penger, og klubbene som sies å være interessert har så mye penger at 500 mill er som en Jaap å regne.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 03.03.2024 15:36    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Jeg skjønner hvor du kommer fra, men jeg må ærlig talt si at jeg ikke er helt med på den forsiktige tilnærmingen du skisserer. Vi har jo budsjettert med en fjerdeplass (som antakelig vil gi Europaspill og minimum 100 mill inn - til spillerkjøp i 2025) og selv en fjerdeplass vil gi et betydelig underskudd.


Vi kvalifiserte oss ikke i ifjor, ikke i 2020, ikke i 2021. Enhver edruelig budsjettmaker må dermed anta at fjerdeplass i år gir stopp i 3. eller 4. kvalikrunde, og langt mindre enn 100m i 2025, og hvis det skulle bli 100m så blir ikke det 100m til spillerkjøp (noe mer til spillerkjøp blir det jo) men hovedsakelig til å trygge driften videre og disse pengene kan uansett ikke brukes på nye spillere før i 2026.

Men det er klart at AJ og spillergruppa skal være offensive og prøve å vinne fotballkamper, er såpass jevn den ligaen vår (bak Glimt og Molde hvis de har gode sesonger) at det er kort vei fra prestasjoner/resultat som holder til en 9. plass til prestasjoner/resultat som holder til en 3. plass. Grovt empirisk sagt så er det forskjellen på et ræva fotballag med Casper Tengstedt og et ræva fotballag uten Casper Tengstedt.

Det som også er klart er at vi ikke har råd til å gi AJ og spillergruppa en boost ved å bruke nevneverdig med penger på forsterkninger. Man ser på lån (med og uten opsjon), bosman og eventuelle Frederiksener med utkjøpsklausuler på nesten ingenting. Vi er bundet til å få mest mulig ut av de spillerne vi har og slik kommer det nok til å være framover med mindre en eller annen lokal storkar (eller en gruppe) gir klubben en halv milliard for å slette gjeld, bygge ut klokkesvingen og ruste opp stadion. Og selv om det skjer å må en fortsette å drive relativt edruelig. Eller vi selger Nypaner og andre for enorme pengesummer, men det kan man ikke budsjettere med.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1890
Location: Selsbakk

PostPosted: 03.03.2024 17:29    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Bart1 wrote:
Jeg skjønner hvor du kommer fra, men jeg må ærlig talt si at jeg ikke er helt med på den forsiktige tilnærmingen du skisserer. Vi har jo budsjettert med en fjerdeplass (som antakelig vil gi Europaspill og minimum 100 mill inn - til spillerkjøp i 2025) og selv en fjerdeplass vil gi et betydelig underskudd.


Vi kvalifiserte oss ikke i ifjor, ikke i 2020, ikke i 2021. Enhver edruelig budsjettmaker må dermed anta at fjerdeplass i år gir stopp i 3. eller 4. kvalikrunde, og langt mindre enn 100m i 2025, og hvis det skulle bli 100m så blir ikke det 100m til spillerkjøp (noe mer til spillerkjøp blir det jo) men hovedsakelig til å trygge driften videre og disse pengene kan uansett ikke brukes på nye spillere før i 2026.


Det vil i så fall forsterke mitt argument. Hvis våre finansielle midler reduseres ytterligere i 2025 (vi ikke kvalifiserer oss til Europa 2024).

Nils Arne Eggen uttrykte en gang en tanke som resonnerer for meg: Mange trenere snakker om å snart bli gode, men hvorfor ikke være gode nå?

Her prater vi ikke engang om at vi snart skal bli gode - men at vi skal bli gode om et år...

Jeg kjøper rett og slett ikke argumentet om at vi skal bli gode i 2025. Stallen vil være svakere, vi vil da også antakelig få inn en ny trener igjen, tilskuersnittet og inntektene vil også reduseres...
Back to top
View user's profile Send private message
HupOranje
Junior


Joined: 26 Apr 2019
Posts: 82

PostPosted: 03.03.2024 17:46    Post subject: Reply with quote

Hva faen…?

Vi har blitt kjørt på rævva av kortsiktig og vinglete tankegang. Nå argumenteres det ENDELIG fra klubben med at vi skal bygge solid i et litt lengre perspektiv sånn at klubbdriften som helhet står styrket tilbake.

Og nå argumenteres det, FØR PROSJEKTET EN GANG HAR SPILT EN TELLENDE KAMP, at vi skal kaste alle disse GODE tankene på havet…?

Hva faen…!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 03.03.2024 18:25    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Det vil i så fall forsterke mitt argument.


Nei det gjør det ikke.

Selvfølgelig skal vi prøve å bli gode nå, men du sauser det sammen med økonomiske forutsetninger på en måte som gjør alt du sier totalt meningsløst. At forutsetningene dine er feil stiller bare argumentet ditt i enda grellere lys.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1890
Location: Selsbakk

PostPosted: 03.03.2024 19:59    Post subject: Reply with quote

HupOranje wrote:
Hva faen…?

Vi har blitt kjørt på rævva av kortsiktig og vinglete tankegang. Nå argumenteres det ENDELIG fra klubben med at vi skal bygge solid i et litt lengre perspektiv sånn at klubbdriften som helhet står styrket tilbake.

Og nå argumenteres det, FØR PROSJEKTET EN GANG HAR SPILT EN TELLENDE KAMP, at vi skal kaste alle disse GODE tankene på havet…?

Hva faen…!


For å kommunisere effektivt er det essensielt å unngå misforståelser der andre tillegger meg synspunkter jeg ikke innehar. Dette ble tydelig for meg da jeg uttrykte kritikk mot ansettelsene av Perry2, Horneland, og Rekdal, noe som førte til at jeg ble kritisert for å være overdrevent negativ. Det er verdt å nevne at jeg også har vært positiv til ansettelser som Jøhnson, Kåre, Hareide, og Maalen, til tross for deres blandede resultater.

Jeg er overbevist om at å støtte seg på statistikk og sannsynlighetsberegninger minimerer risikoen for feil, mens jeg finner magefølelse, unnskyldninger, og bortforklaringer svært frustrerende. De siste tjue årene har vi sett altfor mye av dette. Mens vi kanskje er seriemestere i bortforklaringer, viser lag som Glimt og Molde sine prestasjoner gjennom handlinger på banen, ikke ord.

Dette fører til et fundamentalt ulikt ståsted mellom RBK-ledelsen (eller forumet) og meg selv, spesielt når det kommer til ansettelser av trenere uten erfaring fra A-lag basert på en subjektiv "magefølelse". Det betyr ikke nødvendigvis at jeg har rett og dere tar feil, men det kaster lys over hvorfor våre meninger ofte kolliderer.

Likevel, jeg har en følelse av at vi vil ende opp høyere på tabellen enn mange forventer. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan prestere godt før 2025. Stallen vår er god nok for gull, hvis AJ er så god som dere mener. Styret har budsjettert med fjerdeplass - noe jeg mener en mer sannsynlig plassering - kanskje den mest sannsynlige. All drittpraten om spillere og nedsnakking av hvor godt vi skal gjøre det i år, er jeg sterkt uenig i.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18388
Location: Oslo

PostPosted: 03.03.2024 20:05    Post subject: Reply with quote

Bare fjas fra deg nå.
Back to top
View user's profile Send private message
Sobchak
Proff


Joined: 25 Jun 2021
Posts: 299
Location: Lillestrøm

PostPosted: 03.03.2024 20:18    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Dette fører til et fundamentalt ulikt ståsted mellom RBK-ledelsen (eller forumet) og meg selv, spesielt når det kommer til ansettelser av trenere uten erfaring fra A-lag basert på en subjektiv "magefølelse"


Ok, Bartetroll. Styret brukte et halvt år på trenerprosessen. De utarbeida et strategidokument som viser i detalj hvordan Rosenborg skal spille, og de hyra inn ekstern hjelp til å finne en trener som skulle passe best mulig til beskrivelsen i strategidokumentet. Det er altså "subjektiv magefølelse" for deg, i motsetning til din egen objektive og særdeles kvalifiserte magefølelse, da? Dunning-Kruger-effekten er til å ta og føle på her.
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 860

PostPosted: 03.03.2024 20:23    Post subject: Reply with quote

Hvordan kan du mene at stallen vår er god nok for gull? Sammenligner vi oss med Molde og B/G (greit å anta at det vil stå mellom de to), så er vi langt unna.

Tangvik er god han, men ikke forveksle talent med nåværende nivå. Backene våre holder ikke nivå, og en 16-åring har vist seg som vår beste stopper i oppkjøringen. Midtbanen skal på papiret være god nok til å kjempe om gull. Vi har p.d.d ingen spiss, og når vi har det - kommer det som regel en ny skade. Kantene våre hadde til sammen 6 mål og 11 målgivende på 36 kamper. Ingenting som tyder på at de plutselig skal ta serien med storm i år heller.

På tide at vi tar av oss supporter-brillene, og begynner å innse at vi har en stall som gjenspeiler hvor vi faktisk er på tabellen - nemlig midt på treet. Ligger mye potensial i enkeltspillere som naturligvis kan løfte oss over tid, men da føler jeg meg nødt til å gjenta at vi ikke kan forveksle potensial med faktisk nåværende nivå.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2527

PostPosted: 03.03.2024 20:54    Post subject: Reply with quote

Problemet med dagens toppfotball og sammenlignet med toppfotballen på 90-tallet er at 90-tallet ble brukt til profesjonalisering og man kunne "trene" seg gode. I dag er det så små marginer mellom de beste og nest beste at man må alltid hente de "beste" spillerne, eller spillere med sannynlig størst potensiale hvor man kan vedlikeholde fysikk, og bruke mest mulig tid på basisferdigheter i stresende situasjoner, spillestil og mønster. Når man henter en spiller til rbk så skal spilleren ha et fotballhode av øverste klasse.
Altså det fungerer å utvikle spillere langsiktig, men ikke for helt lag. Vi må ha noen "ferdige" spillere.

Slik jeg ser det er det kun midtbane-trioen som er noen lunde komplett, og en god keeper. Vingene er for ustabile, spisser kommer aldri i form grunnet skader, midtstoppere er ustabile, backene er helt svart hvit fra omgang til omgang. Vi har ingen sjans selv om vi har gode midtbanespillere.

Det eneste lyspunktet mot Molde var at vi har en stil vi ønsker å holde. Godt defensivt press når det butter, men helt natta å dominere kamp eller å spilleangrepsfotball med Nypan som spiss. Utrolig flott Nelson-mål, men han er så ustabil at jeg vil bytte han ut mot en mer stabil og klokere spiller fremfor et eller annet klassemål. Danilo er en slik spiller vi burde hentet.

Det klubben har gjort siste halvåret står til 6 på terningkast spør dere meg. Akkurat et slik rammeverk er det vi trenger, og vi skal fortsette med dette.

Vi trenger bedre spillere!
Back to top
View user's profile Send private message
Ballack13
Junior


Joined: 09 Nov 2014
Posts: 25
Location: Trondheim

PostPosted: 03.03.2024 20:54    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
HupOranje wrote:
Hva faen…?

Vi har blitt kjørt på rævva av kortsiktig og vinglete tankegang. Nå argumenteres det ENDELIG fra klubben med at vi skal bygge solid i et litt lengre perspektiv sånn at klubbdriften som helhet står styrket tilbake.

Og nå argumenteres det, FØR PROSJEKTET EN GANG HAR SPILT EN TELLENDE KAMP, at vi skal kaste alle disse GODE tankene på havet…?

Hva faen…!


For å kommunisere effektivt er det essensielt å unngå misforståelser der andre tillegger meg synspunkter jeg ikke innehar. Dette ble tydelig for meg da jeg uttrykte kritikk mot ansettelsene av Perry2, Horneland, og Rekdal, noe som førte til at jeg ble kritisert for å være overdrevent negativ. Det er verdt å nevne at jeg også har vært positiv til ansettelser som Jøhnson, Kåre, Hareide, og Maalen, til tross for deres blandede resultater.

Jeg er overbevist om at å støtte seg på statistikk og sannsynlighetsberegninger minimerer risikoen for feil, mens jeg finner magefølelse, unnskyldninger, og bortforklaringer svært frustrerende. De siste tjue årene har vi sett altfor mye av dette. Mens vi kanskje er seriemestere i bortforklaringer, viser lag som Glimt og Molde sine prestasjoner gjennom handlinger på banen, ikke ord.

Likevel, jeg har en følelse av at vi vil ende opp høyere på tabellen enn mange forventer. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan prestere godt før 2025. Stallen vår er god nok for gull, hvis AJ er så god som dere mener. Styret har budsjettert med fjerdeplass - noe jeg mener en mer sannsynlig plassering - kanskje den mest sannsynlige. All drittpraten om spillere og nedsnakking av hvor godt vi skal gjøre det i år, er jeg sterkt uenig i.


Du viser til statistikk og sannsynlighetsberegninger for å minimere risikoen for feil, samtidig har du en følelse av at vi vil ende opp høyere på tabellen enn mange forventer. Idea

At du var kritisk til ansettelsen av Rekdal er vel mildt sagt en overdrivelse, om ikke direkte usant.
«Jo mer jeg tenker på det, jo mer positiv blir jeg til en motivert Rekdal. Det han gjorde med HamKam er imponerende. Etter KK er han den aller beste treneren for oss.»

Det kan hende at vi har den stallen i Norge med tredje høyest verdi, og det er mulig at statistikken taler for høy verdi av stall = høy plassering på tabellen. Men ofte oppstår det unntak fra det som sannsynligvis vil skje, det viste jo Rosenborg med den samme stallen senest i fjor. Chelsea har vel den tredje mest verdifulle stallen i PL, men det viser seg at det er andre variabler enn verdi som også kan påvirke resultater. Verdien til det unge LFC-laget som nettopp slo Chelsea i ligacupfinalen aner jeg, men jeg antar at den var vesentlig lavere enn Chelsea sin verdi. En av forskjellene mellom lagene var at LFC var drillet i det samme systemet de siste 8-9 årene, mot Chelsea som har byttet trenere og kjøpt/solgt spillere over en lav sko de siste årene. Verken Kjetil Knutsen, Klopp eller Pep vant ligaen det første året de ledet lagene sine, men fikk tid til å drille sitt system og sette sitt eget preg på stallen over tid. Jeg har tro på AJ, men jeg tror ikke han kan trylle.NAE vant ligaen på første forsøk med RBK i -88 med relativt begrensede ressurser, men Rosenborg var ikke SÅ langt bak de andre lagene da han tok over som vi er nå.
Det er ingen ikke vil at vi skal være god NÅ, men de fleste innnser realiteten og forstår at vi ikke kan bli best i år. Det får ikke AJ til, og det hadde heller noen av de andre nevnte trenerne maktet heller. Men kanskje neste år. Også kan du kalle meg så pessimistisk du bare vil. Smile


Last edited by Ballack13 on 03.03.2024 20:55; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1049

PostPosted: 03.03.2024 20:55    Post subject: Reply with quote

Hvis man starter med en konklusjon, og setter premisset deretter, er det sikkert lett å føle seg som en ekspert når man argumenterer.
Back to top
View user's profile Send private message
fatslick
Senior


Joined: 02 Mar 2024
Posts: 198

PostPosted: 03.03.2024 21:45    Post subject: Reply with quote

Ser en på stallen, så er det veldig mye usikkert, men på den positive siden, store talenter.

Tror RBK har mye å tjene på å drille inn en forsvarsrekke. For klarer RBK å stenge butikken bakover, så har de faktisk endel å by på offensivt, selv om utenom Sæter så er det usikkert hvem skal score. Den store tabben som RBK-styret gjorde etter forrige sesong var og ikke gi daværende Rekdal en brorpart av Tengstedt salget, slik at han kunne investert i mer sikre spillere.

Utenom Molde og Bodø/Glimt og til viss grad Brann, så kan RBK bli 4, spesielt hvis de får en god start og mer selvtillit på hva de gjør.

Det som er rimelig sikkert er at Tangvik har noen store hansker å fylle. Han skal erstatte det som utvilsomt var beste keeper i ligaen over flere år

Ja så havner "Kåffa" på sisteplass. Det må ontrent snø oppover hvis den gjengen der skal overleve
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 04.03.2024 12:35    Post subject: Reply with quote

Verdien på stallen er egentlig totalt uinteressant, fordi realiteten er at et godt og komplimentært kollektiv i de fleste tilfeller er i stand til å slå 11 individualister av vesentlig høyere nivå (Ref RBK under Eggen).

Vi har pr.nå en dårlig stallsammensetning (for mange spillere i noen posisjoner, kritiske mangler andre steder, både på antall og kvalitet). Spissplassen er spesielt ille, men også på kantene mangler det gode alternativer til Nelson/Frederiksen. Og med all kred til Volden som har tatt enorme steg nå i vinter, så er det ikke et styrketegn at en 16-åring fremstår som den klart beste midtstopperen vår. Samtidig er det flere opplagte valg til 11'eren som er syk/skadet alt for ofte, og igjen gjør at det må spilles med 2. og 3. valg regelmessig, i flere posisjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
fatslick
Senior


Joined: 02 Mar 2024
Posts: 198

PostPosted: 04.03.2024 14:30    Post subject: Reply with quote

Hvis en 16-åring har overbevist i oppkjøringen. Så bruk han. Har litt liten sans for den norske om matche forsiktig. Keeperen Donnarumma ble første keeper, så var han vel 19. Og Iker Kasillas var vel yngre. Så når AC Milan og Real Madrid kan hive inn på unge, så må vel RBK kunne gjøre det samme
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6256
Location: Skottland

PostPosted: 04.03.2024 14:49    Post subject: Reply with quote

Buffon var 16 da Parma slengte han på i storkamp mot AC Milan
Back to top
View user's profile Send private message
Sjiraff
Veteran


Joined: 14 Jul 2011
Posts: 1518

PostPosted: 04.03.2024 15:22    Post subject: Reply with quote

Bare å glemme å snakke om Europa for oss. Det som kan redde RBK er at vi klatrer oppover på tabellen, samt utvikler talenter/selger spillere.
RBK har snart mistet alt av (koeffisient?) poeng som vi hadde opparbeidet oss i Europa. Vi kan godt få europakvalikk muligheter basert på god plassering i Eliteserien, men er jo sjanseløse på de siste rundene. Der møter vi bare store lag.
Vi må nesten vinne EL for å få winners route inn, som er en enklere vei inn, eller slå ut et lag som har høyere ranking enn oss slik at vi "tar over" plassen til dette laget videre.

Men jeg tror det ligger store verdier i stallen vår, spesielt med tanke på at vi har mange spennende talenter som nå får mye spilletid. Litt hell og at RBK gjør det bedre så vil flere av disse forsvinne. Tangvik, Nypan, Volden osv.
Det er her redningen ligger mener jeg, kjedelig å miste Nypan ja, men han er ikke umulig å erstatte. Mye verre å erstate Holse feks, som gikk for en mye lavere sum enn det Nypan kommer til å gå for.
_________________
Never Wake A Sleeping Ninja Cow
Back to top
View user's profile Send private message
fatslick
Senior


Joined: 02 Mar 2024
Posts: 198

PostPosted: 04.03.2024 15:24    Post subject: Reply with quote

Merci Robbie. Men det beviser jo mitt punkt.

Og det spesielle med keepere er at er de god nok, så spiller egentlig ikke alder et poeng. Så lenge en keeper er skadefri, og holder nivået, så kan han gjerne 40 for meg. Buffon ga seg ikke før han var 45
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 8 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb