English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2021
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 07.11.2021 15:51    Post subject: Reply with quote

Det var en corner, og det så helt merkelig ut. Til og med på ADens diagonal og rett foran ham, så jeg kan ikke skjønne hvorfor dommeren evt skulle overprøve.

Situasjonen med Heltne Nilsen er absurd, men dessverre illustrerende for dagens nivå på dommerstanden. Heltne Nilsen, som skulle hatt gult kort etter 5 min for en sen takling på Skarsem, feier samme Skarsem overende med en takling som kvalifiserer til direkte rødt kort, men dommer ender opp med å gi et gult kort til hvert lag...
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 07.11.2021 18:55    Post subject: Reply with quote

Der vant Viking på en stygg dommertabbe.
Feilaktig dømt straffe på overtid.
Ball treffer ansiktet, dommer dømmer for hands.

Ikke overraskende at det er Sigurd Smehus Kringstad som dømte den, den mannen har en stygg trackrekord
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 07.11.2021 19:08    Post subject: Reply with quote

Det er vel sånn at dommerne sine feil er så store og hyppige at man kan si at de er avgjørende for mer enn bare enkeltkamper.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 07.11.2021 19:28    Post subject: Reply with quote

Kunne skiftet navn på tråden til : Hvorfor vi trenger VAR
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 07.11.2021 19:46    Post subject: Reply with quote

Pappelg wrote:
Det er vel sånn at dommerne sine feil er så store og hyppige at man kan si at de er avgjørende for mer enn bare enkeltkamper.


Viking parkerer oss i stedet for å bli passert og Brann er på kvalik i stedet for dønn sist grunnet dommere denne runden.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 07.11.2021 21:02    Post subject: Reply with quote

Jepp.. Confused Hadde vært morro om noen hadde laget en justert tabell der man endret vekk de største dommertabbene i år.

For vår del så klarer vi snart kunststykket "sesong uten straffer for eget lag i ES". Men vi skal ikke klage. Vi har nå fått over normalen med gule kort i det minste.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2876

PostPosted: 07.11.2021 21:36    Post subject: Reply with quote

Ser ut til at dommeren sikret Viking 3. plassen i serien med den straffegaven!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 07.11.2021 21:49    Post subject: Reply with quote

Jeg tipper vi får en straffe, billig eller ei, i løpet av de siste kampene. Rett og slett fordi jeg tror dommerne kollektivt/sentralt/whatever ser at statistikken blir for tydelig og pinlig. En sånn alibi-greie for å drepe noen argumenter.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 08.11.2021 01:37    Post subject: Reply with quote

Ekstra provoserende at Jesper Mathiesen sitter på live tv og hyller straffeavgjørelsen. Helt riktig sier han Rolling Eyes

Og dommer nektet å ta kritikk
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 08.11.2021 09:49    Post subject: Reply with quote

Avgjørelsen er hverken noen katastrofe, gave eller dommerfeil. Regelverket sier klart; «Det er normalt ikke hands om ballen berører en spillers armer/hender, om ballen ble spilt direkte fra spillerens kropp (alle kroppsdeler unntatt armer/hender» og «armer/hender holdes nær kroppen og ikke gjør den unaturlig større». Det er lett å forenkle regelverket til at det automatisk ikke er hands så lenge ballen kommer fra en annen kroppsdel, men det er altså ikke så lett. Regelverket sier klart og tydelig «det er normalt ikke», og her blir da unntaket hvor unaturlig større den strake armen gjør spilleren. Spesiell situasjon, men riktig løst.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 08.11.2021 10:27    Post subject: Reply with quote

Hvis spilleren har armen/hånda over skulderhøyde, så er det å regne som straffbar hands - selv om ballen har vært innom egen kroppsdel før den traff hånden/armen.
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1198
Location: Oslo

PostPosted: 28.11.2021 18:44    Post subject: Reply with quote

Ble det vedtatt av dommerforeninga at Rosenborg ikke skulle tildeles straffespark i år? Var pga. Hareides påpekning av at vi ble snytt for straffer i fjor - at de i år skal markere seg?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 28.11.2021 19:07    Post subject: Reply with quote

Må jo lure. Alt jeg har forstått av handsregelen tilsier at den armen - som var ut fra kroppen - burde telle. At dommeren signaliserer at armen var inntil kroppen - er han tilbakestående eller bare ond?!
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 28.11.2021 19:11    Post subject: Reply with quote

Å, som jeg skulle ønske det var intervju med dommeren etter kamp.
Back to top
View user's profile Send private message
^Mirth
Veteran


Joined: 14 May 2004
Posts: 1202
Location: Buskerud

PostPosted: 28.11.2021 19:15    Post subject: Reply with quote

Som noen skrev i kamptråden mellom RBK og Bodø/Glimt tidligere i dag, noen burde lagd klipp av alle situasjoner hvor RBK har blitt snytt for straffer i år. Det vil kreve litt tid og tekniske skills. Mitt forslag er å sende dette til dommersjef Hauge og be om en forklaring. RBK er nå det eneste laget i årets eliteserie som ikke har fått et straffespark. Det er oppsiktsvekkende unaturlig at et topp 5-lag ikke får et straffespark i løpet av en hel sesong.

Generelt føler jeg dommerstanden i Norge bare har stupt i kvalitet. Mens Rune Pedersen var dommersjef, og også før hans tid, hadde Norge flere dommere i internasjonale oppdrag. Hvor ofte skjer det nå? Blir det satt opp norske dommere i CL-kamper for eksempel? Jeg har ikke fått med meg at norske dommere har fått mange slike oppdrag de siste årene.

Uavhengig av om norske dommere får oppdrag internasjonalt eller ikke, i Norge er det flusst av dommerkontroverser hver serierunde. Det bidrar bare til mer dommerforakt. Burde være av interesse for dommersjefen å gjøre noe med dette. Kvaliteten på norske dommere må opp. Per nå er den elendig! Dersom nåværende dommersjef ikke har peiling på hva han skal gjøre for å få til dette, eller enda verre, ikke ser noen problemer med dagens dommerstand, er han definitivt feil mann på feil plass!
_________________
"Forøvrig mener jeg at sitater burde markeres med opphavsperson"
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 28.11.2021 19:19    Post subject: Reply with quote

En sånn montasje hadde vært svært interessant - og provoserende.

Jeg har hele sesongen trodd at dommerne konsekvent har blåst fordel underdog'en, men etter kampene mot Molde og Glimt er det tydelig at det først og fremst er en Rosenborg-greie.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1198
Location: Oslo

PostPosted: 28.11.2021 19:21    Post subject: Reply with quote

Tja, Norge er jo verdensmestere i fotball, og det må jo bety at vi også har verdens beste dommere. Ser ingen som helst grunn til at norske dommersjefer skal innhente kompetanse fra utlandet, like lite som det norske landslaget trenger fremmede impulser. Nei, vi vet best selv...
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 28.11.2021 19:28    Post subject: Reply with quote

Hvis noen har link til klipp fra situasjoner i år, kom gjerne med linkene, så kan jeg lage montasje. Jo flere jo bedre!
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
^Mirth
Veteran


Joined: 14 May 2004
Posts: 1202
Location: Buskerud

PostPosted: 28.11.2021 19:57    Post subject: Reply with quote

VG har ihvertfall dagens straffesituasjon på klipp i sin sak om RBK - Bodø/Glimt...

17.oktober mot Vålerenga, var det vel også en situasjon hvor RBK burde fått straffe på overtid, men hvor de ble snytt. Forøvrig av samme dommer som i dag, R.Saggi. Finner klipp av den situasjon litt ned i denne saken.

Er litt vanskelig å huske alle situasjonene tilbake i tid, men vi er mange på forumet som sikkert husker en del...
_________________
"Forøvrig mener jeg at sitater burde markeres med opphavsperson"
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 28.11.2021 20:14    Post subject: Reply with quote

Takk, videofilene fra de to er samlet inn. Hvem som helst som finner flere, kom med det!
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
^Mirth
Veteran


Joined: 14 May 2004
Posts: 1202
Location: Buskerud

PostPosted: 28.11.2021 20:57    Post subject: Reply with quote

Jeg tok noen raske google-søk, men fant ikke så mange diskuterte straffesituasjoner vedrørende RBK i rikspressen. Det betyr at man enten må se gjennom kamptråder, eller sjekke hukommelsen til oss supportere. Derimot var det angivelig en situasjon på overtid i kampen mellom Rosenborg og Molde i 10.serierunde, jamfør artikkelen hos NordicBet. Jeg fant derimot ikke noe klipp fra dette, og virket ikke som det ble så veldig diskutert i kamptråden vår heller. Så usikker her.

Det er derimot referert til flere situasjoner i kampen mellom Rosenborg og Brann i år hvor vi følte oss bortdømte, som kunne vært interessante å ha med (om noen har/finner klipp), selv om det ikke er straffesituasjoner. Kan jo kalle montasjen for RBK bortdømt i avgjørende situasjoner 2021, eller noe... Bør være masse å ta av her. Fint om flere kaster seg på med klipp og situasjoner, særlig siden OrionPax er villig til å lage en montasje.

Jeg fant forøvrig fryktelig mye om straffekontroverser hvor særlig dommer Rohit Saggi har vært innblandet. Virket som mange lag gjennom hele sesongen har følt seg snytt for straffespark fra spesielt ham...! Jeg ønsker egentlig ikke å henge ut en person, men om en dommer har bidratt til så mange kontroverser, burde kanskje dommerforeningen tatt noen grep?
_________________
"Forøvrig mener jeg at sitater burde markeres med opphavsperson"
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 28.11.2021 21:19    Post subject: Reply with quote

De fleste og minst diskutable bør vel være nevnt i denne tråden her.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 28.11.2021 21:59    Post subject: Reply with quote

Et tips kan jo være å sjekke referat fra vglive eller lignende fra kampene våre denne sesongen for å se om noe er nevnt der også.
Back to top
View user's profile Send private message
Saltfjellet
Proff


Joined: 09 Aug 2019
Posts: 296

PostPosted: 28.11.2021 22:17    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Må jo lure. Alt jeg har forstått av handsregelen tilsier at den armen - som var ut fra kroppen - burde telle. At dommeren signaliserer at armen var inntil kroppen - er han tilbakestående eller bare ond?!


Saggi sier til VG at det ikke var bevist at Sampsted hadde armen ute for å gjøre seg større….
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1171
Location: Trondheim

PostPosted: 28.11.2021 22:21    Post subject: Reply with quote

Gått gjennom Edvardsen sin runde for runde kritikk på Noricbet. Fant følgende snytte straffespark til RBK.

RBK - VÃ¥lerenga: RBK snytt for straffe i det 92. minutt (holding).
RBK _ Tromsø: RBK snytt for straffe i det 11. minutt da RBKs Holm ble dyttet over ende.
Godset - RBK: RBK snytt for klar straffe i det 83. minutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 8 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb