English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2020
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 16.06.2020 11:03    Post subject: Dommerkontroversene Elite/Serien 2020 Reply with quote

Føler et lite ansvar for å fortsette denne relative suksessen etter de siste sesongene.

Det handler da ikke om å henge ut dommere sånn egentlig, men å dokumentere situasjoner i serien hvor det blir bråk rundt dommeravgjørelser. Fint å ha når man skal tilbake i ettertid fordi en flåkjefta bergenser eller vif-patriot kommer med standardpisset om at dommere aldri dømmer mot RBK på Lerkendal osv.

Blir spennende å se om dømmingen påvirkes av veldig lite publikum.

God sesong, også til pipeblåserne!
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 16.06.2020 17:52    Post subject: Reply with quote

Det blir nok ikke trådens høydepunkt, men rett før pause i åpningskampen - KBK-keeperen ruser ut, hopper, får slått ballen og Helland unna rett innenfor 16-meteren.

Jeg er ingen regelekspert, langt ifra, men jeg skjønner ikke hvordan det ble dømt mot Helland der.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 16.06.2020 21:21    Post subject: Reply with quote

Du har også den 1.omgangen hvor Pellegrino løfter foten og treffer Helland i magen med knottene sine, men Pellegrino får frisparket. Linjedommer og dommer så ut til å være bra plassert også. Ikke den største kontroversen, men det var tydelig at Pellegrino skulle hatt et gult kort og Rosenborg et frispark i brukbar innleggsposisjon.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 16.06.2020 21:39    Post subject: Reply with quote

Og når Mbaye kommer ut for å plukke ballen og hopper over egen spiller. Resultat: frispark til keeper fordi Reginiussen befant seg i nærheten. En kan lure på om Eskås forstår seg på situasjoner som oppstår på en fotballbane. Ordentlig lavt nivå på dommeren
Back to top
View user's profile Send private message
Cyrilp
Veteran


Joined: 03 Aug 2008
Posts: 3935
Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 16.06.2020 21:52    Post subject: Reply with quote

Stusset et øyeblikk om spillerne egentlig burde overholdt 1 meter avstand i dag for det var mye rar blåsing på små ting, og sådan feil vei ofte. Gikk begge veger dog så greit nok, men lav standard.
_________________
Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.06.2020 23:41    Post subject: Reply with quote

Typisk norske dommere. Like defensive som NFF, og har null terskel for å blåse frispark til forsvarende lag for sikkerhets skyld.

Gud forby at det skulle komme en scoring av den tvilsomme sorten, da er det bedre med et frispark på egen halvdel.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 20.06.2020 22:29    Post subject: Reply with quote

Jeg vil si Moen var svak i dag - gjorde flere feil, lot være å gi oss frispark og smurfene gult i et par tilfeller, og i følge selveste Edvartsen kunne vi hatt straffe når Tore ble dratt i trøya i feltet.

https://twitter.com/Edvar...7544534016

Ikke at det var derfor vi tapte. Vi tapte fordi vi var ræva.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 20.06.2020 23:03    Post subject: Reply with quote

Trenger ikke Edvartsen for å påpeke det åpnebare.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.06.2020 23:20    Post subject: Reply with quote

Samtidig hadde det vært flaut om vi tok med oss poeng på en straffe som skyldtes det der. Som muligens ville vært korrekt, helt unødvendig, og Tore oppdaget det neppe før etter kampen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 21.06.2020 09:18    Post subject: Reply with quote

Det irriterte meg egentlig mye mer at de ikke fikk gult kort de 3-4 gangene de drepte "kontringene" våre.
Back to top
View user's profile Send private message
Bonzo
Veteran


Joined: 02 Aug 2005
Posts: 1126
Location: Drammen

PostPosted: 21.06.2020 20:05    Post subject: Reply with quote

Branns keeper Ahamada går opp i en duell med knyttet neve og treffer bakhodet til Østensen hos Viking. Dommer Skjerven "Han treffer ham i hodet, men det er ikke noe slag", og blåser for fem-meter. Keeper var aldri i nærheten av ball.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 21.06.2020 21:51    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Det irriterte meg egentlig mye mer at de ikke fikk gult kort de 3-4 gangene de drepte "kontringene" våre.



Svein Erik Edvardsen wrote:
MOLDE – ROSENBORG (DOMMER SVEIN ODDVAR MOEN)
Svak prestasjon. Misset to klare gule kort til Molde da Rosenborg ble fratatt positive angrepsmuligheter. Bommet på kampens nøkkelsituasjon i det 50. minutt da RBKs Tore Regniussen åpenbart ble holdt og dermed snytt for straffespark.

Jeg skrev etter første runde at jeg synes Moen virket umotivert. Kampen i Molde bekreftet igjen dette. Det virker som han «bare daffer rundt og liksom skal løse det» uten å følge gjeldende retningslinjer fordi han har respekt hos spillere og trenere uansett.

_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 22.06.2020 09:56    Post subject: Reply with quote

Jeg har hatt mye meninger om Edvartsen som dommer, og såpeoperaen rundt hans exit som aktiv har litt Tiger King-potensiale, men synes han er litt ålreit å ha som en slags motvekt til propagandamaskineriet til forbundet. Jeg forstår for all del behovet for å beskytte dommerne, men det er til tider ikke grenser for hvor langt man skal gå for å nekte for at noe er for dårlig.

https://www.nordicbet.com...ierunde-2/

At han sager Tommy Høiland - som brant straffe på tidenes dårligste panenka og burde vært utvist - gir ham selvfølgelig en liten plass i mitt hjerte.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 25.06.2020 18:41    Post subject: Reply with quote

Skal ikke bare handle om RBK den tråden her, så får inkludere Hobber Nilsen i kampen mellom S08 og Godset. Klart å dømme fire straffer. To, kanskje tre var helt greie, men den fjerde var helt feil. Gunnarson skulle også hatt fem gule kort, men bare fått det ene.

Sikkert mer jeg ikke kommer på i farten.
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 25.06.2020 22:20    Post subject: Reply with quote

Sikkert ikke det de fleste tenker på nå, men selv ikke i denne kampen var dommeren feilfri (ikke at det er noe man egentlig bør forvente). Snytt for straffe når Dino sender avgårde et skudd som går i skulderen på en Glimt-spiller. Meling får, ifølge meg, et feilaktig rødt kort da han takler en motspiller. Klart gult kort, men man kan tydelig se at han trekker benet til seg, løfter det ikke og angriper ball (riktignok ikke satt meg inn i retningslinjene for hva som er rødt, men dersom Kassi (eller var det Lumanza) ikke engang får gult for å drepe leggen til Lekven, vet ikke jeg hvor listen ligger).
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 25.06.2020 23:08    Post subject: Reply with quote

Det er to ting som er viktige å få med seg:

1. Dommere blir satt i gapestokken av TV2, Eurosport og resten av hylekoret dersom de skulle være så uheldige å ikke gi straffe imot oss eller rødt kort til oss dersom det ser ut som om de kanskje burde ha gjort det ifølge TV2, Eurosport og resten av hylekoret, eller er så uheldige å gi rødt kort til motstander eller straffe til oss når de kanskje ikke burde ha gjort det ifølge TV2, Eurosport og resten av hylekoret.

Dommere er mennesker, og mennesker er påvirkelige, som regel feige, og av natur ønsker mennesker å bli likt av andre mennesker, og iallefall ikke bli utstøtt av andre mennesker.

(Og TV2, Eurosport og resten av hylekoret lar alltid tvilstilfeller bli vurdert til å skulle a gått soleklart mot oss).

2. Ola Hobber Nilsen lider egentlig ikke av ovennevnte svakhet, han er bare den mest uberegnelige aktøren i fotball-Norge da feilene hans er så tilfeldig fordelt at diverse statistiske modeller med Gauss-kurve og andre akademiske selvbedrag vil kunne anvendes til å bevise at han dømmer omtrent like mye imot alle.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 25.06.2020 23:21    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det røde kortet til Meling er helt korrekt, og en typisk situasjon som man burde vises ut for oftere. Høy fart, strakt bein, stort skadepotensiale. Helt unødvendig. Så er det jo irriterende at dommerne alltid velger seg Rosenborg for å være prinsipielle, mens alle de andre høkkertlagene får fly lavt og skarpt hele sesongen.

Det skuddet til Islamovic er sikkert formelt sett straffe. Det viser jo VAR. Jeg synes ikke det burde være det, slik jeg oppfatter treffet på armen til Moe (?).

Så alt i alt føler vi oss kanskje litt skjevt behandlet, selv om vi fikk det vi fortjente.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 26.06.2020 01:22    Post subject: Reply with quote

En regelendring for 2020 er at dersom ballen treffer hånda/armen til spilleren og den er over skulderhøyde, så er det å regne som at man gjør seg selv unaturlig større - og det er da straffbar hands.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 26.06.2020 09:07    Post subject: Reply with quote

Jeg synes jeg så Edvartsen selv mente det var korrekt rødt på Meling, men han har tydeligvis konferert med dette nettverket sitt i UEFA igjen:

https://twitter.com/Edvar...8368924695

Gult sier de da altså.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.06.2020 10:28    Post subject: Reply with quote

Taklingen til Meling er ikke 'quite low, on the ground', den treffer ikke foten, men leggen, og er åpenbart til fare for motspiller. Det er åpenbart at Glimt-spilleren kunne blitt skadet av den taklingen. Feil sammenligningsgrunnlag.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 27.06.2020 20:49    Post subject: Reply with quote

Tragisk straffespark gitt til Vålerenga hvor ballen tar bort i albuen som spillern har lagt bak ryggen sin. Manglende spilleforståelse.

Takk og lov så brant dem straffesparket,
Back to top
View user's profile Send private message
Sjiraff
Veteran


Joined: 14 Jul 2011
Posts: 1514

PostPosted: 27.06.2020 21:18    Post subject: Reply with quote

Soleklart gult kort på shala, som da skulle hatt rødt igjen. Dommeren feiger ut fordi han har gult fra før. Irritere meg akkurat dette.
_________________
Never Wake A Sleeping Ninja Cow
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 27.06.2020 21:48    Post subject: Reply with quote

Kan vi da regne med en ny ramsalt kommentar fra Morten P om dommerstanden? Ikke?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
DarthJohansen
Proff


Joined: 02 Feb 2015
Posts: 430

PostPosted: 27.06.2020 22:03    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Tragisk straffespark gitt til Vålerenga hvor ballen tar bort i albuen som spillern har lagt bak ryggen sin. Manglende spilleforståelse.

Takk og lov så brant dem straffesparket,


Med en dommer fra Oslo. Sier ikke at det hadde noe å si, men skulle likt å ha hørt div eksperter i media om vi fikk en slik straffe av en dommer fra Strindheim.
Back to top
View user's profile Send private message
Bonzo
Veteran


Joined: 02 Aug 2005
Posts: 1126
Location: Drammen

PostPosted: 27.06.2020 22:57    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Tragisk straffespark gitt til Vålerenga hvor ballen tar bort i albuen som spillern har lagt bak ryggen sin. Manglende spilleforståelse.

Takk og lov så brant dem straffesparket,



Det er bare å ta av seg støvet og bøye seg i hatten og alt på en gang.

https://imgshare.io/image/NbI9bx

https://vglive.no/kamp/v%...69/rapport
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 1 of 6

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb