English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fusjon RBK og RBK kvinner
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball
View previous topic :: View next topic  

Ønsker du fusjon mellom RBK og RBK kvinner?
Ja
52%
 52%  [ 71 ]
Nei
47%
 47%  [ 64 ]
Total Votes : 135

Author Message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2572
Location: Heimdal

PostPosted: 21.04.2022 08:42    Post subject: Reply with quote

Ja, tankerekken er helt hinsides Neutral

Har bestemt meg for lenge siden, inntil det kommer en samlet informasjon/analyse fra klubben vdr fordeler/ulemper både på kort og lang sikt så stemmer jeg i mot. Dvs for det forslaget som fremmes på årsmøtet om utsettelse

Min største bekymring er økonomien, særlig lønnsiden. I Norge har vi altså et prinsipp om likelønn og det kommer nok ikke til å ta lang tid før det kreves at best betalte kvinne tjener like godt som best betalte mann osv. Jeg kan virkelig ikke se at vi har råd til det, all den tid herrelaget er de som virkelig står for inntektene i en sammenslått klubb.
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 21.04.2022 09:22    Post subject: Reply with quote

Det er ikke noe problem med forskjellig lønn basert på inntjeningen til laget, publikum, internasjonale penger osv. Her ser man problemer som ikke er problemer.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.04.2022 09:37    Post subject: Reply with quote

Nei, det der tror jeg ikke kommer til å være noe tema før tilskuertall/interesse for damelaget eventuelt skulle nærme seg herrenes, og kanskje mer konkret: premiepenger og TV-avtale nærmer seg samme nivå. Ingen kommer til å avkreve klubbene at de betaler ut lønninger de ikke er i nærheten av å kunne ha råd til innenfor sitt marked.

Det eneste jeg kan tenke meg er at rettighetene for dame- og herreball havner under samme paraply, slik at de ikke er 'øremerket' eller prissatt mot hverandre. Men det er vanskelig å se at det er gjennomførbart uten å gjøre det helt umulig å hevde seg dersom man hadde begge kjønn på toppnivå i klubben sin, og det igjen ville betydd lukket serie med samme deltakere på både dame- og herresiden. Altså et amerikansk system, men med en speil-liga på damesiden.

Noe murring om ressursforskjeller vil det nok være, men det er det jo allerede.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 21.04.2022 10:11    Post subject: Reply with quote

Det er jo nettopp dette som damelandslaget har gjort.. de får «likelønn» fra NFF, tross for at de ikke generer i nærheten av de inntektene som herrelandslaget gjør.

Hvis man tror at det ikke kommer til og komme krav om lønn, treningsforhold, at damelaget skal også spille kampene sine på Lerkendal, klubbens satsingsområder osv ved en sammenslåing, så er man bra naiv.

Det er ingen penger og hente for RBK ved og ha damelag, og iallefall ikke ved en sammenslåing. Det eneste Rosenborg har og tjene på dette, er politisk korrekthet og et veldedighetsprosjekt.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 21.04.2022 10:49    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i at denne prosessen ser veldig rotete ut i likhet med andre prosesser som styret har hatt ansvaret for, men tror det beste for klubben nå er å akseptere fusjon for så å gjøre det beste ut av det.

Det er jo positive sider ved forslaget også:
- Mulighet for økte sponsorinntekter pga goodwill og "good vibes" knytta til satsing på damefotball.
- Styrking av merkevaren RBK
- Det er jo også mulig at damefotballen vil få en oppsving i Norge, og at det blir bredere interesse for RBKs damelag. Det kan ha en egenverdi for supporterne at RBK får et damelag på et elitenivå.
- RBKs herrelag er rimelig skakkjørt. Det har vært desperasjon, dårlige prosesser og mangel på nytenkning. Fusjon og tettere samarbeid kan bidra til å røske opp organisasjonen, fremtvinge nytenkning og utkrystallisering av verdier og mer konkrete strategier som skal gjelde for begge lag. Det kan også føre til mer kontinuerlig erfaringsutveksling og meningsbrytning.

Så må det også være klare føringer for ressursfordeling, og at det økonomiske handlingsrommet for herrelaget ikke skal strammes inn på grunn av fusjonen, verken nå eller de neste årene. Her er det selvfølgelig gode grunner til å være skeptiske. Likevel tror jeg at vedtak om fusjon vil være netto positivt også om en ser bort fra omdømmetap og støy ved nei.

Det handler jo også litt om at det ikke har stått på pengene de siste 15 årene.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.04.2022 10:51    Post subject: Reply with quote

Det er jo et heeeelt annet tema. 'Lønna' fra NFF er jo penger på champagnebudsjettet til herrespillerne, som altså har frasagt seg deler av summen selv, men helt avgjørende for at damelandslagsspillerne kan satse på det nivået NFF foretrekker, og ikke ta titimersvakt på Kiwi mellom treningene.

Utrolig langt derfra til at de skal ha reell likelønn. Dette skjer jo nettopp fordi lønnsforskjellene er så store.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.04.2022 14:26    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:

Det er jo positive sider ved forslaget også:
- Mulighet for økte sponsorinntekter pga goodwill og "good vibes" knytta til satsing på damefotball.


Derom strides de lærde. Det er til og med de som mener at det vil ha motsatt effekt, jamfør LSKs nei til fusjon. Se også neste punkt.

abjoern wrote:

- Styrking av merkevaren RBK


Hvor mye kan egentlig organisasjonsnummeret påvirke? Vi har jo allerede et damelag med Rosenborg i navn, drakt og emblem i toppen av øverste nivå. Hvor mye merkevare ligger det i organisasjons.- og kontonummer?

abjoern wrote:

- Det er jo også mulig at damefotballen vil få en oppsving i Norge, og at det blir bredere interesse for RBKs damelag. Det kan ha en egenverdi for supporterne at RBK får et damelag på et elitenivå.


Se forrige punkt.


Rosenborg Herrer er skakkjørt på mange måter ja, men å gå inn i en "evig" fusjon som en quick fix på en problematisk her og nå-situasjon høres litt spurv med kanon ut. Og det er jo absolutt ingen garanti for at opprøskingen vil gi et bedre resultat; mange av oss trodde vi hadde rettet opp veldig mye av det langsiktige for rundt åtte år siden.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 21.04.2022 18:53    Post subject: Reply with quote

Skulle ikke overaske om godeste Engen er enormt irritert på hva sosemiklene i RBK-styret har holdt på med.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.04.2022 19:08    Post subject: Reply with quote

– Det har vært mangel på informasjon for medlemmene som skal ta beslutningen. I et fungerende demokrati kan man ikke bare stemme for å stemme. Det må være åpenhet og fakta på bordet. Vi må vite de positive sidene ved en fusjon, men også de negative og risikoene. Den balansen er viktig, og den syns jeg har vært for dårlig, sier RBK-medlem Magnus Lægran.

Forslaget hans om å utsette fusjonsvedtaket kommer frem i årsmøtepapirene til Rosenborg.

(...)

– Fusjon virker som eneste mulig løsning for å samarbeide, men det er ikke debatten. Alle er enige om at vi skal ha kvinner som spiller for RBK. Debatten handler om fusjon eller å fortsette slik vi gjør i dag er best.

(...)

Ivar Koteng ønsker ikke å uttale seg om forslaget eller kritikken fra Lægran.

– Det er en årsmøte-sak, så det kommer jeg til å kommentere på årsmøtet, sier Koteng.

Les mer: Vil utsette fusjon-avgjørelsen: RBK-sjefen ber ham ringe
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
digre
Proff


Joined: 24 Oct 2012
Posts: 262

PostPosted: 21.04.2022 19:13    Post subject: Reply with quote

Jeg var skeptisk til at Ørn skulle bli Rosenborg fordi jeg mente vi "stjal" arbeidet Ørn har lagt ned over tiår. Men jeg har sett nær alle damekampene som har vært på tv siden de gule ble hvite og starte. I tillegg har min datter begynt å se disse kampene med meg.

Men det som taler mest for en formell fusjon, i alle fall for meg, er at det rett og slett er riktig. Vi er sammen om dette - ikke bare i navnet men i alt vi gjør og står for.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 21.04.2022 20:24    Post subject: Reply with quote

Quote:
Det er ingen som ringer til meg og spør. Er de veldig bekymret skulle de fått svar fra meg. De skal få se alle tall og informasjon. Hvis du er usikker på noe og skal ta en beslutning må du søke informasjon, sier Engen – og understreker:

– Det er ikke farlig å ringe meg. Jeg stiller på flekken.


Hahaha
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 21.04.2022 20:27    Post subject: Reply with quote

Jeg er helt enig med Digre her. Jeg er for fusjon, og håper det skjer, men jeg har i det siste skjønt hvor mangelfullt opplegget har vært fra styrets side og at det skaper stor usikkerhet. De argumentene mot kjøper jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 21.04.2022 20:56    Post subject: Reply with quote

Det virker på Engen som at det blir fullstendig krise dersom årsmøtet sier nei til full fusjon - hva er det vi her inne ikke ser? Hvorfor er det så fordømt viktig og hvorfor haster det sånn å få tatt avgjørelsen nå?
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Ellepo
Proff


Joined: 18 Feb 2007
Posts: 339
Location: Trondheim

PostPosted: 21.04.2022 21:35    Post subject: Reply with quote

Jeg er i utgangspunktet for full fusjon -- så lenge det gjøres riktig. Det er helt reelle utfordringer med hvordan herre og kvinnelagene skal fordele ressursene, og dette bør avklares bedre på forhånd. Ikke minst når dette innebærer en stor utvidelse av styret, som allerede er ganske disfunksjonelt. Det er også utrolig drøyt at de bare hopper bukk over vedtaket om at det skulle lages en femårsplan.

Det at de stresser med at det må skje NÅ samtidig som informasjonen er så dårlig får meg til å tenke at enten:

A. Driter de i hva medlemmene syns
B. Det er noe pinlig som skaper et hastverk som de ikke har lyst til å informere om.
C. BÃ¥de A og B.

Derfor mener jeg det eneste rette er å utsette en avgjørelse.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 21.04.2022 23:16    Post subject: Reply with quote

Hentesveis wrote:
Det virker på Engen som at det blir fullstendig krise dersom årsmøtet sier nei til full fusjon - hva er det vi her inne ikke ser? Hvorfor er det så fordømt viktig og hvorfor haster det sånn å få tatt avgjørelsen nå?

Sannsynligvis fordi at Engen er fra RBK-Kvinner, og for at de har gått i underskudd under de 2-3 årene som de har fått låne RBK logoen. Med fusjon, så ser han jo naturligvis en økonomisk fordel for Ørn/RBK-Kvinner. Hva dette ev vil innebære for Rosenborg, er en ekstra og forholdsvis stor utgiftspost, som kommer til og koste vesentlig mer enn hva den bringer inn, og en utgiftspost som kommer til og subsidieres helt og holdent av herrelagets ressurser.

Jeg tror ikke at folk flest er klar over hvilken effekt dette kan ha på RBKs økonomi.


Last edited by Joestlaachmkr on 22.04.2022 01:39; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Rallepus
Veteran


Joined: 02 Feb 2012
Posts: 1205

PostPosted: 22.04.2022 00:55    Post subject: Reply with quote

Vil oppfordre absolutt alle til å stemme nei til fusjon, og for forslaget om utredning og ekstraordinært årsmøte.

Vi kan ikke ha det sånn at beslutninger av historisk karakter for klubben blir tatt bak et uvitenhetens slør. Motivasjonen for fusjonen (potensiell boktittel?) må fram i dagen. Fordeler, ulemper. Økonomi, eiendom.

Per i dag går det knapt an å ha en debatt om fusjonen fordi vi ikke vet hva vi skal debattere. Det er ikke Rosenborg verdig, det er ikke den medlemsdemokratiske institusjonen verdig. Styremedlemmer og andre som har stilt i både media og på medlemsmøter og ikke opplyst om noen verdens ting burde skamme seg (noe det riktignok til en viss grad virker som de gjør, fra medlemsmøtene husker vi i alle fall Samdals flakkende blikk, røde kinn og sviktende setningsoppbygging, ingenting av det oset av stolthet, akkurat).

Og forøvrig bør de i styret som har holdt i denne prosessen de siste par årene trekke seg.
_________________
Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 22.04.2022 11:16    Post subject: Reply with quote

Nå har ikke godeste Engen gjort noe feil her, men det er ikke ham vi skal ringe ned for spørsmål, det er Koteng, Samdal&co som eventuelt skal til pers.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 22.04.2022 12:08    Post subject: Reply with quote

Jeg er også i utgangspunktet veldig positiv til en full fusjon, men jeg blir veldig betenkt når det virker som at alle skal "presse" frem en beslutning før beslutningsgrunnlaget er produsert, slik de planla å gjøre. Da blir jeg mistenksom - hva er det de ikke vil ut med?!?
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 22.04.2022 23:02    Post subject: Reply with quote

Altså bare det at han Engen fyren svarer på kritikken over manglende informasjon med at folk bare må ringe han og spørre viser jo hvilket nivå man er på. Det er jo så gjennomført uprofesjonelt som man får det. Det er cirka 2500 medlemmer i RBK. Skal alle ringe han 1 etter 1 da ? Fordi de ikke vil/evner/gidder å informere om hva som faktisk kommer til å skje ? Hvordan dette skal fungere i praksis.

Blir faktisk skremt av at denne mannen skal inn i et RBK styre ved en evt. fusjon. Virker særdeles lite kvalifisert.

Er ikke nødvendigvis negativ til fusjon om man får skikkelig informasjon om hvordan ting faktisk skal fungere i praksis, men hva er den konkrete gevinsten som man ikke kan oppnå med et tett samarbeid ? Hvilke risikoer har man vurdert i denne prosessen ? Hvordan skal budsjett håndteres ? Hvordan skal interne ressurser benyttes/fordeles ? osv.

Med det informasjonsgrunnlaget man har som medlem i dag, så blir det et soleklart nei herfra, inntil de tar medlemmene litt mer seriøst.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 25.04.2022 22:14    Post subject: Reply with quote

Påfallende hvordan Gotaas i Rasmus og Saga klarer å si mer på fem minutter om hvorfor fusjonen kommer på dagsordenen nå og hvorfor det er fordelaktig for oss med fusjon enn de klarte på medlemsmøte som varte i et par timer eller var det var?

Fremdeles synes jeg informasjonsbehovet krever minst et medlemsmøte til og saken er stor nok til at et eget årsmøte for å behandle den kan være like greit.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 26.04.2022 10:22    Post subject: Reply with quote

Hørte også på den siste podden til Rasmus & Saga, og kan ikke si at jeg satt igjen en positiv følelse over hverken Gotaas Johnsen eller Tore på Sporet. Klarer virkelig ikke klubben å finne bedre kvalifiserte kandidater enn disse to? Neutral

Strømøy tok bare og surret seg gjennom hele podden, og kom med svært lite konkret informasjon ang en ev fusjon eller om andre ting.

Gotaas Johnsen var nå hvertfall mer tydelig på hva hun ønsker ang fremtiden til RBK. Men når det kom til fusjon, så mente hun ikke noe annet enn at det er tidsriktig, bra for omdømmet og at det er viktig med likestilling.

Rosenborg er pÃ¥ mange mÃ¥ter inne i en krise, bÃ¥de sportslig, økonomisk og identitetsmessig. Men hovedtemaet pÃ¥ styremøtet blir om hvorvidt Trondheims-Ørn/RBK-Kvinner skal fusjoneres med RBK 🙈

Men en ting skal styret i RBK ha, de er veldig gode på og grave klubbens grav enda dypere.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 26.04.2022 10:43    Post subject: Reply with quote

Hva med CGJ er det som gjør at du ikke syntes hun er egnet? At hun er kvinne?
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 26.04.2022 12:40    Post subject: Reply with quote

Følgelig ikke. Synes bare ikke at hun er rett person for rollen som styreleder.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
vegran
Veteran


Joined: 26 May 2011
Posts: 5304

PostPosted: 26.04.2022 12:48    Post subject: Reply with quote

Du synes bare at hun ikke er rett person? Hva er det som gjør at du ikke synes hun er rett person?
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 26.04.2022 15:46    Post subject: Reply with quote

Det har jeg tydeliggjort i tråden om Årsmøte 2022, side 28, på «På Sidelinja».
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12  Next
Page 10 of 12

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb