English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Edvard Tagseth
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 26, 27, 28  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 10.02.2021 15:50    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Jeg har, for å si det pent, begrenset entusiasme for bruk av statistikk i fotball.


Just wow...
Back to top
View user's profile Send private message
Pinne69
Proff


Joined: 15 Aug 2018
Posts: 297

PostPosted: 10.02.2021 17:52    Post subject: Reply with quote

Takker for all statistikk. Det var interessant lesning og gjør at jeg kanskje må nyansere meg noe. Før jeg kommer så langt:

Det ville vært overraskende om han ikke var blant de 5 beste i RBK siden han var blant de 5 mest brukte midtbanespillerne og ofte spilte anker i tillegg. Å sammenligne med Glimtgutta er mindre relevant all den tid de hadde ballen nesten hele tiden og dermed ikke får mulighet til å vinne den.

Den statistikken som faktisk er relevant her er hvor stor grad lyktes han med ballvinning når han forsøkte. For det er her min påstand "en av de dårligste ballvinnerne i ES" kommer inn i bildet. Frem til statistikken viser noe annet står jeg ved det. Det er utallige situasjoner per kamp hvor Tagseth prøver seg og uansett hvem motstanderen er så holder han Edvard på avstand slik som en senior holder en guttespiller borte fra ball.
_________________
"Kvikk i røttern"
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 10.02.2021 18:49    Post subject: Reply with quote

Ok, så vi er fortsatt på 'Eddie har enormt mange gjenvinningsforsøk, derfor gjenvinner han mer enn Doff og Markus'. Vi får satse på at det er et kvalitetstegn da, og at han blir en ustoppelig maskin med mer voksen fysikk.

Litt usikker på om 'en av de dårligste ballvinnerne i ES' passer sammen med 'en av de som oftest vinner ball' uansett forklaringsmodell. Er det bedre å sette inn 1 takling i sesongen og lykkes? Men men.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 10.02.2021 19:09    Post subject: Reply with quote

Får litt følelsen av "moving the goalpost" her jeg. Jeg er ikke kjempe glad i statistikk i fotball jeg heller da det kan brukes på så mange måte det bare passer en selv, men om statistikken sier at spiller X gjør ting bedre enn spiller Y og noen da går "Spiller X er fortsatt den dårligste spilleren i Maltesisk Premier league" så lurer jeg på hva spiller Y er da.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Pinne69
Proff


Joined: 15 Aug 2018
Posts: 297

PostPosted: 10.02.2021 21:11    Post subject: Reply with quote

Okei, da er vi tydeligvis uenige her. Anbefaler dog alle som har fulgt denne diskusjonen å følge med på Tagseth sin duellstyrke og antall ballvinninger når serien begynner. Han er fryktelig svak defensivt pga manglende styrke i dueller og manglende fart til å forflytte seg defensivt. I tillegg mangler han enda evnen til å plassere seg slik at han ikke trenger farten. Det kan komme.

Håper han tar store steg slik at han blir aktuell for start 11-eren til Åge:)
_________________
"Kvikk i røttern"
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 10.02.2021 21:25    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Jeg har, for å si det pent, begrenset entusiasme for bruk av statistikk i fotball. Rene tall skjuler gjerne like mye som de viser, og fotball er en "gren" det kanskje er spesielt vanskelig å koke ned til tall grunnet sin spesielle dynamikk.


Det kan jo også snus på hodet: Fordi fotball er en kompleks idrett med mange samtidige variabler, er det lett at ulike typer biaser gjør at man ser det man vil/forventer å se. Man kan for eksempel irritere seg over en offensiv stopper som gjør mange synlige feil, uten å legge merke til hvor mange farlige situasjoner han avverger med tidlige brudd og hvor mange angrep han starter. Slike ting kan fanges opp gjennom god bruk av tallmaterialet.

All statistikk kan misbrukes, akkurat som all forskning generelt kan misbrukes - løsningen er å kunne gjenkjenne god metodebruk og vanlige fallgruver. Dette krever at flere lærer seg å bruke statistikk, ikke at vi gir opp og hviler oss på kvalitativ synsing - det har vi Jesper Mathisen og hans like til.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 10.02.2021 22:41    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg sier på ingen måte at all statistikk er unyttig hele tiden. Det kan absolutt brukes til å rettferdiggjøre at en spiller som fremstår som middelmådig får tillit, for eksempel. Men, igjen - problemet for meg er at statistikk ikke skiller på situasjoner etter resultat/konsekvens, noe som er ganske vesentlig i fotball. Eksempelvis vil jeg heller ha en offensiv spiller som prøver litt ambisiøst med en og annen bom, fremfor en som alltid kjører safe med lav feilprosent. Imidlertid er det ofte bedre med det motsatte for en stopper.

Eller for å si det på en annen måte; til tross for samme rolle blir det meningsløst å sammenligne antall vellykkede pasninger mellom Lundemo og Selnæs.

Statistikk kan etter mitt syn forklare og vise en god tendens i hvorvidt man er vellykket på det man prøver på, men tar ikke høyde for hva man faktisk prøver på. En pasning er ikke en pasning, og en duell er ikke en duell; generiske tall på slikt sammenligner situasjoner som svært sjelden er like.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
toreinar
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 3835
Location: Malvik

PostPosted: 10.02.2021 22:42    Post subject: Reply with quote

Synes også han er god til å forstyrre i tidligfasen når motstander vinner ballen.
Har alderen på sin side og kan bedre både fysikk og hurtighet.
Litt lette spillere har betydelig bedre kår i et maskineri som fungerer og styrer spillet enn i lemp og tut og kjør.
_________________
Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2126

PostPosted: 11.02.2021 08:15    Post subject: Reply with quote

Tagseth mangler en klar spisskompetanse i mine øyne. Han har ikke ekstremferdigheter, men har en basisteknikk som bare Skjelbred kan matche i dagens tropp.

Jeg ser for meg Tagseth som et defensivt anker på sikt, men ha må han utvikle seg ekstremt defensivt. Da har han ferdigheter til å bli en slags ny Annan som leser spiller, takler og aldri gjør feil ballen i beina.
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 11.02.2021 08:47    Post subject: Reply with quote

Pinne69 wrote:
Okei, da er vi tydeligvis uenige her. Anbefaler dog alle som har fulgt denne diskusjonen å følge med på Tagseth sin duellstyrke og antall ballvinninger når serien begynner. Han er fryktelig svak defensivt pga manglende styrke i dueller og manglende fart til å forflytte seg defensivt. I tillegg mangler han enda evnen til å plassere seg slik at han ikke trenger farten.


Ok, jeg slipper ikke denne helt ennå. Ifølge deg er han altså 'fryktelig svak defensivt', mangler både styrke, fart og plasseringsevne, og du anbefaler alle å følge med på duellstyrken og antall ballvinninger.

Hele poenget er: det trenger vi ikke, for en vennlig sjel har allerede vist oss at antallet ballvinninger er høyt. Det er høyt. Du kan jo selvsagt mene hva du vil om de underliggende ferdighetene, men det blir veldig vanskelig å ta deg seriøst dersom du ikke kan forholde deg til at aspekter av virkeligheten ikke stemmer overens med dine subjektive oppfatninger.

Manglende styrke? Javisst, liten og lett spiller. Ikke den helt store farta? Helt enig. Men et eller annet er det nå som gjør at han faktisk gjenvinner oftere enn mange andre som jeg mistenker at du vil rate høyere (det følger vel automatisk av totalvurderingen din). Det er altså forskjell på å prøve å se bak statistikken og ikke svelge den rå, og å bare postfaktuelt lukke øynene og avvise den fullstendig.

Det hjelper liksom ikke å sitte og beundre diagonalteknikken til Didrik Tønseth hvis han kommer i mål som nummer 37, og det høres i alle fall dumt ut å hevde i etterkant at man bør se løpet en gang til og innse at han egentlig ble nummer 3.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Pinne69
Proff


Joined: 15 Aug 2018
Posts: 297

PostPosted: 11.02.2021 14:07    Post subject: Reply with quote

Jeg trives godt med å diskutere fotball på et forum og stort sett lar jeg min bakgrunn med 6 år på universitet med masteroppgave hvor jeg satt 6 mnd og regnet statistikk på SPSS ligge, men her må jeg skrive litt fag.

Vi kan godt være uenig om Tagseth Zaphod og dere andre, men den statistikken deres viser på ingen måte at han er en brukbar ballvinner. For de som er interessert i statistikk kan man lese om det og sette seg inn id etalj hvorfor dere hopper over alle problemer med det ballvinningstallet, men det basale prinsippet her ønsker jeg å dele:

"Et gjentagende problem er at det ikke skilles mellom korrelasjon og kausalitet. ... Korrelasjon oppsummerer hvordan to faktorer (variabler) beveger seg sammen: Når nettene blir lange, setter kulden inn. Kausalitet handler om årsak og virkning." Dvs Tagseth kan være nr 5 på listene av ballvinnere i RBK uten at det betyr at han er en flink duellspiller

Poenget er helt enkelt: En kant på Glimt får kanskje sjansen til å vinne ballen 4 ganger per kamp. Vinner man da ballen to ganger lykkes man 50% av gangene. Han vil likevel kun vinne ballen 2 ganger per 90 min

En sentral midtbanespiller på Ålesund vil kanskje ha muligheten til å vinne ballen 25 ganger per kamp. Greier å vinne ballen 3 ganger. Dvs 12% suksess, men altså 3 per 90 min og er da i følge statistikkerne her en mye bedre ballvinner enn kanten.

Statistikk er bra i fotball, men den statistikken som viser at Tagseth er en god ballvinner er ikke presentert og da står jeg på min subjektive påstand: Han er en svak ballvinner.
_________________
"Kvikk i røttern"
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 11.02.2021 15:13    Post subject: Reply with quote

OK, men hvis du har såpass faglig bakgrunn i statistikk (og jeg har nok studert vel så mye statistikk som deg, sånn til info), hvorfor forholder du deg ikke til de tallene som foreligger, og presenterer en troverdig alternativ forklaringsmodell på hvorfor Tagseth faktisk gjenvinner flere baller per nitti minutter enn de fleste andre spillere i ligaen, inkludert spillere i noenlunde samme rolle på samme lag, til tross for at han er blant ligaens svakeste på gjenvining?

For all del: at Tagseth har mange gjenvinninger betyr ikke nødvendigvis at han vinner en høy prosentandel av duellene. Det er det heller ingen som har hevdet. Man må jo i så fall sannsynliggjøre at antallet gjenvinningsforsøk er veldig høyt for å forsvare motsatt konklusjon, vil du ikke være enig i det? Selv om neppe noen som helst vil hevde at antall gjenvinninger korrelerer 100% med duellstyrke, så følger det jo logisk av definisjonene at det er en viss sammenheng. Så det jeg spør om er stadig: med elendige defensive ferdigheter, mobilitet og spilleforståelse, hvor kommer alle disse situasjonene fra?

Videre spår du faktisk at han kommer til å vinne ballen få ganger neste sesong. Det er jo til og med sammenligning av like variabler, så der må du jo faktisk sannsynliggjøre at han kommer til å komme i gjenvinningssituasjoner sjeldnere kommende sesong enn han gjorde i år, forutsatt din opprinnelige hypotese om at han på tross av måltallene er 'fryktelig dårlig' på underliggende ferdigheter.

Så for all del, følg magefølelsen, ikke la den subjektive oppfatningen rokkes av motstridende (merk: ikke motbevisende) statistikk. Og du kan jo fint få rett i spådommene, det er ikke det. Men ikke selg det inn som en slags edruelig tolkning av statistikk, for det er det ikke uten noen forklaring på de aspektene som ikke peker din retning. Den mest nærliggende forklaringen er nemlig at din subjektive vurdering er alt for ekstrem i negativ retning.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.02.2021 22:46    Post subject: Reply with quote

- Konkurransen er som alltid tøff. Og kanskje enda tøffere nå enn tidligere. Så handler det for meg om å utvikle meg videre. Da får jeg forhåpentlig sjansen, sier Tagseth – og legger til:

- Så har klubben sagt at de har trua på meg, at de vil satse på meg, både nå og i framtida. Det kjenner jeg også på, selv om ting ikke er så sikkert med tanke på spilletid.

Les mer: Stortalentet i møte med RBK-ledelsen: Der fikk han klar beskjed
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3432
Location: Trondheim

PostPosted: 11.02.2021 23:35    Post subject: Reply with quote

Når det gjelder Eddy så forholder ihvertfall jeg meg til hva jeg har sett i kamp. Der er jeg like god som Horneland og trenger ikke gps 😄.
Han var en rundingsbøye som manglet fart og kraft og blottla hele midten , romnet mellom midtbane og forsvar.
Han spilte stort sett støtte og gikk aldri forbi noen og skapte ubalanse. Jeg har sakt at han ikke vil få spille mye under Hareide og det ser det ut til at jeg får rett i.
Han burde lånes ut eller selges. Han et for treig og fysisk svak pt
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1013

PostPosted: 12.02.2021 08:34    Post subject: Reply with quote

Så længe Per Zach og Markus er klar vil Eddie ikke få en eneste kamp fra start. Og han vil heller ikke blive indskiftet med mindre en af dem bliver skadet. Så kan han komme ind på en back eller kant de sidste 10. min. Jeg ville afgjort søge væk for mere spilletid. Han bliver ikke udviklet som tingene ser ud nu. Alle unge spillere skal spille. Man bliver sgu ikke bedre ude på bænken.
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1248

PostPosted: 12.02.2021 08:50    Post subject: Reply with quote

De kommer ikke til å spille alle kampene, det er helt usannsynlig. Ergo vil Tagseth få kamper fra start, så får vi se om han griper sjansen.
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1013

PostPosted: 12.02.2021 09:18    Post subject: Reply with quote

Måske Per bliver skadet, måske en af de andre får en karantænedag. Men så sætter Åge vel Konradsen ind - han har rutinen og skal også holdes til ilden. Hvorfor ikke søge væk og få en startplads et andet sted. Det udvikler ham. Bænken gør ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 12.02.2021 14:38    Post subject: Reply with quote

Litt enig. Tipper Per kommer til å være endel skadet, men Konradsen står nok foran i køa. Hvis Mannsverk kommer så er veien til spilletid så lang at han bør lånes ut.
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1819

PostPosted: 12.02.2021 14:43    Post subject: Reply with quote

Utlån betyr som regel salg i RBK, ikke utvikling.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.02.2021 14:45    Post subject: Reply with quote

Jeg for min del er ikke så sikker på at Konradsen prioriteres uansett.

Han har kun kontrakt ut året - en kontrakt jeg aldri kan tenke meg forlenges - og ville nok vært høyaktuell for en overgang nå dersom han ikke hadde vært så skadeplaget. En situasjon som for øvrig også vil holdes mot ham. Det han har, såframt han er spilleklar, er ferdigheter som er helt andre enn Tagseth sine. Tagseth har også vært nevnt, og trukket fram, som noen klubben vil satse på, som ses på som en framtidig midtbanemakker til Mannsverk, og jeg tror faktisk han vil få det Åge definerer som tillit til en ung utfordrer.

Hadde jeg vært i Åges sko ville jeg nok ha prioritert en skadefri Konradsen dersom akkurat Zachariassen mangler, men jeg ville både av utviklingsgrunner og på grunnlag av lagsammensetting valgt Tagseth hver gang for å avlaste eller erstatte noen av de to andre. En midtbane med både Doff og Kon blir for dårlig med ball i kamper vi 'skal' dominere og vinne.

Hvis Mannsverk kommer er selvsagt situasjonen en helt annen, for han vil nok være nummer 1 i køa bak førstevalgene helt til en plass åpner seg opp. Kjøper vi ham, så er det for å spille ham inn i laget i løpet av sesongen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 738

PostPosted: 12.02.2021 15:42    Post subject: Reply with quote

mirar wrote:
Utlån betyr som regel salg i RBK, ikke utvikling.


Når var sist vi lånte ut noen og lyktes med at de kom tilbake og tok en rolle på A-laget? Midtsjø?

E: Reitan kan vel kanskje telle på den statistikken.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.03.2021 17:45    Post subject: Reply with quote

– Konkurransen er god, det er gode spillere i alle posisjonene, sier sjefen sjøl, Åge Hareide.

Som likevel slår fast:

– Edvard Tagseth skal satses på uansett, dette betyr ikke at han får mindre spilletid.

Les mer: Da ryktene svirret, ble «Eddi» (20) tatt til side av sjefen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.05.2021 16:01    Post subject: Reply with quote

I fjor startet 20-åringen ni kamper for Rosenborg i Eliteserien. Med en tropp bestående av midtbanespillere som Per Ciljan Skjelbred, Markus Henriksen, Kristoffer Zachariassen, Vebjørn Hoff og Anders Ågnes Konradsen, er det liten tvil om at konkurransen er tøff.

Tagseth sier han lærer ekstremt mye av de eldre spillerne i klubben.

- Vi snakker mye sammen. Det er jo navn som alle unggutter kan lære av. Jeg spiller jo som oftest mot dem på trening, så jeg får bryna meg på dem hver dag, avslutter Tagseth.

Les mer: - Verden raste sammen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 18.05.2021 12:07    Post subject: Reply with quote

Etter den taklingen tar jeg tilbake alt jeg har sagt om deg. Fortsett med det!
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.06.2021 21:08    Post subject: Reply with quote

Tirsdag 13. august 2019 signerte Tagseth en fireårskontrakt med RBK. Dramaet som utspilte seg hjemme hos familien i dagene før, er frem til nå ufortalt.

Liverpool hadde nemlig ikke gitt opp. Pappa Tore var mannen som håndterte sønnens karriere på dette tidspunktet, etter at avtalen med agent Jim Solbakken utløp.

Storklubben slo på tråden én gang onsdagen før RBK-avtalen var signert. Så én gang til. Og igjen. Og igjen.

– Fra onsdag til lørdag fikk jeg fire eller fem telefoner fra Liverpool. Da var plutselig alle våre krav om trivsel på plass: Bolig med gjesterom nærmere byen, leilighet sammen med en medspiller, reisebudsjett både for familie og norske venner, i tillegg til et sportslig opplegg på U23-laget.

– Det økonomiske har aldri vært noe tema, men fra 19-årsdagen ville «Eddi» fått en lønn som de aller fleste som spiller i Norge, ikke er i nærheten av, sier Tore Tagseth til VG.

Les mer: Hemmelig tilbud fra Anfield
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 26, 27, 28  Next
Page 20 of 28

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb