English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RUSK - RBKweb Ultimate Survival Kit
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 11.08.2020 10:43    Post subject: Reply with quote

Svar til Hedning i Tim Prica-tråden: Ja, den vil fjerne sitater av brukere du har blokkert. Det er en egen innstilling for det som default skal være på.


_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 11.08.2020 12:09    Post subject: Reply with quote

1. Har Rusk en innebygd funksjon, eller kan dere som har laget programmet innhente informasjonen og publisere den, om hvor mange som har blokkert bestemte brukere?

2. Kan den som installerer Rusk se hvor mange andre brukere (og eventuelt hvem) som har blokkert sin egen bruker-profil?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 11.08.2020 12:51    Post subject: Reply with quote

Per i dag så lagres denne informasjonen kun i Chrome sin database i den enkeltes browser, og Google-konto om man er logget på i browseren - det siste for at innstillinger skal kunne synkroniseres mellom Chrome på flere maskiner om man bruker det. Ingenting blir pr. nå sent til noe eget API hos oss som gjør at vi kan ta ut denne informasjonen.

Så svar på både 1 og 2 er nei akkurat nå.

Det sagt, dette er noe vi har diskutert en del. Vi kunne laget MASSE kul funksjonalitet til RUSK hvis vi hadde hostet opp en backend-server som utvidelsen kunne ha pratet med. Men for å lage noe som det der ville det naturligvis blitt nødvendig med å få aksept fra brukerne for at data kan brukes på den måten. Det er kanskje ikke alle som automatisk vil vise frem hvem de har blokkert, f.eks.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 11.08.2020 13:17    Post subject: Reply with quote

Ja, ser den, men på den annen side så er vel de fleste anonyme her inne på forumet. Og selv om ikke brukerne kunne fått detalj-informasjon, så hadde det vært litt kjekt å få vite av dere som har laget programmet en enkel statusoppdatering innimellom med informasjon som antall brukere/nedlastinger, antall blokkerte profiler totalt sett, antall blokkerte profiler i snitt per Rusk-bruker osv. Jeg regner med at dere selv også er nysgjerrig på hvor stor andel av forum-deltakerne som bruker programmet og ser nytten idet.

Og så er det dette med fritt ord og demokrati kontra forum-etikette i det (digitale) offentlige rom. Vi kan ikke sensurere hverandre alle sammen, og alle fora burde i disse "fake news"-tider være mest mulig åpne, for å verne om demokratiske kjereverdier. Det begynner å bli litt mye sensur, blokkering og "oss mot dem"-holdninger i den digitale offentligheten, og det vil være synd om det smitter over i noe så uskyldig som et fotball-forum. Men så var det dette med trolling og brukervennlighet da...

Av de mer kuriøse statistikkene jeg er nysgjerrig på er antall match hvor to brukere har blokkert hverandre. Very Happy

Jeg har selv ikke tatt i bruk programmet, men ser absolutt nytteverdien i det (og ville nok ha brukt det den gangen profilen Larse gikk bananas over at NAE ikke fikk fortsette i 2010), og er selvsagt nysgjerrig på å se hvor mange som har blokkert både min og enkelte andre profiler (uten at identiteten til de brukerne trenger å være kjent og en del av analysen).

Jeg ser forøvrig at en del profiler kan ha skiftet navn over tid? Har hver profil en bruker-id som vil gjenkjennes av Rusk, slik at brukeren fremdeles er blokkert ved et eventuelt navneskifte?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 11.08.2020 13:30    Post subject: Reply with quote

Ja, det er absolutt mye interessant statistikk som kunne blitt tatt ut hvis vi samlet inn brukeroppførsel sentralt - bl.a. hva slags funksjonalitet som brukes og ikke, så vi kan se hvor vi kan legge innsatsen (som er ganske fraværende akkurat nå, men prosjektet er ikke dødt).

Det er absolutt et poeng å være åpen for andres meninger og ikke fjerne meninger man ikke nødvendigvis liker, så RUSK sin "sensurmulighet" handler jo utelukkende om personlig preferanse - hvis det holder noen verdifulle bidragsytere her som ellers ikke hadde orket mer, så er det bare fint.

RUSK tracker endringer på bruker-navn (koblet opp mot unik bruker-ID), men det er en av de tingene vi har strevd litt med - at det er begrenset med plass i storage hvor vi legger ting i Chrome, og dette er en av tingene som får lide der. Så lenge ikke for mange brukere bytter navn hele tiden skal den klare å tracke det. Men uansett mener jeg at trolls-be-gone går på id og ikke nickname, så troll kan bytte navn så ofte de vil uten at man trenger å se postene deres. larsarus må gjerne rette meg her men jeg mener å huske det er sånn.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 12.08.2020 10:11    Post subject: Reply with quote

RUSK er fint som et individuelt verktøy, men vi ønsker ikke å få publisert hvem som blokkerer hvem.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 13.08.2020 22:21    Post subject: Reply with quote

@OrionPax: brukernavn-ordlisten fylles opp etter hvor mange forskjellige brukere man har sett innlegg fra, ikke hvor mange brukernavn-endringer som foretas. En ganske dårlig situasjon, dessverre.

@haavarl: Tenkte å publisere ukentlig hitlist fremover nå... NOT! (sier kidsa sånt fremdeles?) Nei, blir nok ikke noe jobbing med den type data. Men det er egentlig et reelt behov for å sette opp en tredjeparts server RUSK snakker med for å offloade brukernavn-endrings-tracking siden det fyller opp den tildelte plassen i sync storage, og andre features i RUSK får problemer med å lagre sin state (sånn jeg husker det).
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 14.08.2020 07:15    Post subject: Reply with quote

Ah, selvfølgelig, det er jo den eneste måten det KAN virke på - hvis man ikke tracker de fra man ser de, hvordan skal man da vite at de endrer seg?

Uansett, jeg skal prøve å få satt av litt tid til å gjennomføre indexeddb-implementasjon som en opsjon for config-storage, der er grensene noen helt andre. De blir ikke sync'et som det vi gjør i dag, men jeg kan ikke se for meg at det er noen stor krise.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 09.09.2020 14:04    Post subject: Reply with quote

En oppdatering for å fortelle at gjennom tilfeldigheter åpnet jeg plutselig Edge i dag, som er basert på Chromium, og RUSK kjører der også. Ser ut til å virke fint.

Forventer ikke at vi snakker om mange tusen brukere i Venn-diagram-overlappen mellom RBKweb-brukere og Edge-brukere, men det kan jo kanskje gjelde en og annen.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 05.03.2021 16:09    Post subject: Reply with quote

Har du noen ETA på RUSK på mobil Orion? Det er enkelte her inne jeg kunne tenkt meg slippe å lese, og det går fint på desktop. Men akk man bruker jo mobilen ganske ofte óg.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 05.03.2021 17:12    Post subject: Reply with quote

Har dessverre ikke det, fordi det kommer an på andre ting. Men det finnes visst løsninger!

https://smartphones.gadge...d-0196246/

Her ser det ut som man kan bruke Chrome extensions på mobile enheter via en annen browser - på Android. Ikke sett noe sånt for iOS ennå, men kan ikke utelukke at det finnes.

Og ikke noe av dette er testet av meg, så på egen risiko. Egen browser bare til RBKweb blir kanskje litt råflott, men kanskje den kan brukes ellers også? Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Thulian
Veteran


Joined: 17 Aug 2012
Posts: 2230
Location: Oslo

PostPosted: 26.09.2021 19:30    Post subject: Reply with quote

Noe fremdrift på rusk for mobil?
Begynner å bli presserende nødvendig for meg, andre også vil jeg tro Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.09.2021 19:39    Post subject: Reply with quote

Er vel betydelig enklere å bare kaste ut brønnpisseren som spammer ned hver bidige tråd med det samme usaklige våset dag og og dag inn vel ?

Når det er sagt så hjalp Rusk betydelig på forumopplevelsen.
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 26.09.2021 20:23    Post subject: Reply with quote

Ja det hjalp veldig men det er for mange som biter på og går i diskusjon så det kommer indirekte inn likevel. Og så er det mobilen under kamp da Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 26.09.2021 20:25    Post subject: Reply with quote

Jeg skulle skrive noe surmaga i sportslig selv, men selvsensuren slo inn. Men jeg synes man kan gi ham en permanent pause nå ja. Nok nå.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 26.09.2021 21:18    Post subject: Reply with quote

Dessverre, så vidt jeg har sett er det ikke noe større som har skjedd når det gjelder Chrome-utvidelser på mobil (Chrome på iOS er visstnok en tynn wrapper over Safari f.eks.). Men skal ta en runde og sjekke om det er noen planer om å endre noe på det.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 26.09.2021 23:12    Post subject: Reply with quote

Har fundert litt på en egen RBKweb-browser med RUSK-funksjonalitet, men det lander alltid på at det er et prosjekt uten fremtid i forhold til at phpBB en dag blir forkastet.
Back to top
View user's profile Send private message
krist2
Rutinert


Joined: 19 Jul 2007
Posts: 749

PostPosted: 27.09.2021 08:16    Post subject: Reply with quote

Enig i at en god pause hadde vært fint nå.
Kjenner jeg ikke orker å bruke rbkweb like mye som før med de stadige innleggene fra han.
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Rutinert


Joined: 27 May 2016
Posts: 990

PostPosted: 27.09.2021 16:49    Post subject: Reply with quote

La han få en lang pause nå.....

I går åpnet stadion for alle igjen. Vi er med i gullkampen. Vi vant kampen, Molde tapte, og 2-3 andre medaljekandidater havnet litt bakpå. Det burde være knallgod stemning i ettertid, likevel ender han opp med å bli midtpunktet med oppgulpet sitt...

Han tilfører absolutt ingen ting og må være verdens kjipeste fyr. Rbkweb hadde vært mye triveligere uten han!
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 27.09.2021 17:32    Post subject: Reply with quote

Kast ham ut og gjem nøkkelen
Back to top
View user's profile Send private message
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 3205

PostPosted: 27.09.2021 18:33    Post subject: Reply with quote

Det har vart for lenge allerede, alt for lenge.
Utesteng.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 28.09.2021 11:52    Post subject: Reply with quote

Det hadde ike vært noe problem om folk sluttet å svare og Quote.
Tror DET hadde vært den ultimate "Wakeup call".

Men det er vell neppe mulig :/
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 28.09.2021 11:56    Post subject: Reply with quote

Jo, det er et problem uansett. Jeg fatter virkelig ikke at det skal være så viktig å la en person forsøple et forum så til de grader. Det ødelegger for den generelle deltakelsen slik det er nå. Det er ikke veldig rart at aktiviteten er relativt lav for tiden.
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Rutinert


Joined: 27 May 2016
Posts: 990

PostPosted: 28.09.2021 16:34    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Det hadde ike vært noe problem om folk sluttet å svare og Quote.
Tror DET hadde vært den ultimate "Wakeup call".

Men det er vell neppe mulig :/


Hvis alle må bli enig om at han skal ignoreres og aldri quotes for å unngå at forumopplevelsen blir dratt ned i dass, er det vel et ganske tydelig signal på hva som egentlig bør skje?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.09.2021 16:36    Post subject: Reply with quote

Enig i det. Vi forumsjefene diskuterer fortløpende tilbakemeldingene fra dere, men det vil i alle fall bli mindre debatt om meddebattanten deres om ikke alle henger seg opp i alle innleggene han skriver.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 4 of 5

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb