View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Pappelg Veteran

|
Posted: 27.09.2018 19:00 Post subject: "utenlandske" norske lag i fremtida? |
|
|
Har jo sett at i Svenske seriesystemet har det kommet flere lag i toppdivisjonene etterhvert som er basert på andre land. eksempelvis Assyriska, Dalkurd etc.
Så i dag en artikkel om Rilindja som jo er noe av det samme her til lands, bare albansk og lengre ned i divisjonene (enda).
https://www.fotball.no/fo...ksId=30793
Håper selv at den farsotten fra Sverige ikke skal bre om seg og lykkes her til lands.
Hva synes dere? Er det innafor at et lag starter opp i det norske seriesystemet og baserer seg på en annen nasjonalitet/tilhørighet, bruker utenlandske flagg i klubbemblemet osv? |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 27.09.2018 19:13 Post subject: |
|
|
Var endel drama rundt Rilindja for en del år siden. Har faktisk spilt mot de selv uten at jeg husker stort av det. Finnes flere slike lag i Oslo, Kurdistan blant annet. "Innvandrerlaget" Oslo City var i 2. divisjon for noen år siden, men de består av mange nasjonaliteter så det er ikke det samme.
Personlig har jeg ikke særlig sansen for at idrettslag er basert på etnisitet. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 27.09.2018 21:04 Post subject: |
|
|
Alltid morsomt med "omvendt-testen" i slike tilfeller. Hva hadde skjedd om det hadde blitt stiftet en klubb i Norge eller Sverige "av og for etniske nordmenn/svensker". _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 27.09.2018 21:11 Post subject: |
|
|
Det hadde vel blitt bråk.. men for å gjøre det skikkelig omvendt, så måtte man kanskje starte et norsk lag i Kurdistan - og det hadde kanskje vært mer greit igjen?
Jeg har ikke noe problem med hva slags premisser man starter et lag på, men jeg ser det som en naturlig begrensning. Litt som om RBK skulle ta en Ranheim og si "Kun for trøndere".
Ok, kjempebra det, men da utgår CL-ambisjonene vel sånn i praksis også...? _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Snorkel Veteran

|
Posted: 27.09.2018 21:28 Post subject: |
|
|
Uten at jeg har satt meg inn i det, så regner jeg med at disse lagene verken i Norge eller Sverige er stiftet med tanke på at de skal på topplag, men at en "kompisgjeng" som har det til felles at de har samme etniske opphav ønsker å samles og spillefotball. at lag som Assyriska har blitt så gode at spiller i Allsvenskan må jo være kredd til deres måte å drive klubb på, så tviler jeg på at det er bare syrere som spiller der per i dag.
Det å forby klubber som ønsker å være ett samlingspunkt for innvandrere fra Syria , Iran eller andre nasjonaliteter og melde seg inn i seriesystemet ville iallefall vært på trynet. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 27.09.2018 21:57 Post subject: |
|
|
Tja, Atletic Bilbao klarer seg jo innemellom bra på høyt europeisk nivå, og det re val fortsatt bare baskere der. de har tross alt vært i Primera Divison sammnehengende i 90 år - kun Real Madrid og Barcelona kan skryte av dte samme. i tillegg har vel Atletics ungdomsystem en meget høy status i fotballens verden.
Real Sociedad var jo også opprinnelig en "kun baskere"-klubb, men har gått bort fra den regelen for snart 30 år siden. men de klarte seg jo også bra, til og med i Europa, mens de fortsatt var en ren baskisk klubb.
Det kommer vel an på hvordan man ser på det - hva man sammenligner med. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 27.09.2018 22:05 Post subject: |
|
|
KFUM var vel et liknende lag for en del år siden da det var krav om å være kristen for å være medlem i Kåffa og man måtte være medlem for å spille for dem. Veit ikke om det er sånn nå lenger _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 28.09.2018 07:06 Post subject: |
|
|
Snorkel wrote: | Det å forby klubber som ønsker å være ett samlingspunkt for innvandrere fra Syria , Iran eller andre nasjonaliteter og melde seg inn i seriesystemet ville iallefall vært på trynet. |
Men så er det ingen som har foreslått det heller da. |
|
Back to top |
|
 |
Clasiker Rutinert
|
Posted: 28.09.2018 07:11 Post subject: |
|
|
Var det ikke Dalkurd som kjøpte Oliver Berg fra Odd? så heelt prinsippfaste er de neppe... _________________ Norsk fotballs lokomotiv! |
|
Back to top |
|
 |
Snorkel Veteran

|
Posted: 28.09.2018 14:06 Post subject: |
|
|
Henning wrote: | Snorkel wrote: | Det å forby klubber som ønsker å være ett samlingspunkt for innvandrere fra Syria , Iran eller andre nasjonaliteter og melde seg inn i seriesystemet ville iallefall vært på trynet. |
Men så er det ingen som har foreslått det heller da. |
Pappelg wrote: | Hva synes dere? Er det innafor at et lag starter opp i det norske seriesystemet og baserer seg på en annen nasjonalitet/tilhørighet, bruker utenlandske flagg i klubbemblemet osv? |
Så hvordan skal jeg tolke dette spørsmålet da? |
|
Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 28.09.2018 16:25 Post subject: |
|
|
Både i Norge og Sverige har klubbene eller idrettsforeningene forankring i opprinnelsesland, men om man ser på spillerne kommer de fra alle verdens hjørner. Og "alle" har norske/svenske pass. Blir feil å sammneligne med Athletic osv. Ikke-sak spør du meg. _________________ No al calcio moderno |
|
Back to top |
|
 |
Largactyl Veteran

|
Posted: 30.09.2018 00:53 Post subject: |
|
|
I Norge har en vel Fire Lys, Kurdistan og Rilindja som jeg husker sånn i farta. Så har du lag som er nesten utelukkende kun for.eks albanere eller kosovoalbanere, som bl.a Fredrikshald fra Halden. _________________ https://twitter.com/djuptjuv |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 30.09.2018 12:07 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | Det hadde vel blitt bråk.. men for å gjøre det skikkelig omvendt, så måtte man kanskje starte et norsk lag i Kurdistan - og det hadde kanskje vært mer greit igjen? |
Jeg kjenner at dersom det hadde vært et lag i Wisconsin eller Minnesota som kalte seg "Fjordakongene" eller noe, for innvandrere med norsk avstamning, så synes jeg det ville vært bare artig. _________________ Si ifra når det trengs - www.facebook.com/motfylla |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 30.09.2018 13:46 Post subject: |
|
|
Dette er jo ingen stor sak akkurat, men jeg tror det er bedre for et samfunn om folk med ulik etnisk bakgrunn går sammen i lokale idrettslag heller enn å lage separate idrettslag basert på religion eller etnisitet. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 30.09.2018 14:50 Post subject: |
|
|
Synes nok også at dette er en fordel. _________________ Si ifra når det trengs - www.facebook.com/motfylla |
|
Back to top |
|
 |
|