View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 29.03.2017 13:16 Post subject: Dommerkontroversene Elite/Serien 2017 |
|
|
Noen av oss er jo født med en hang til å kverulere. Når man kombinerer det med å være RBK-supporter, kommer man ofte i situasjoner der diskusjoner rundt NFFs systematiske juks til fordel RBK blir tatt opp. Som tradisjonen krever, starter de med John Pelu og fingeren til Annan, og så kommer det halvsannheter på løpende bånd om alt som dømmes i vår favør fordi [ett eller annet usammenhengende konspiratorisk rør som ikke gir noen som helst mening i den virkelige verden].
Som et lite eksperiment hadde jeg dermed håpet at det var mulig å samle dommerkontroverser fra årets liga. Jeg snakker ikke om feilkast, men ting av en sånn størrelse at man kunne se for seg at TV2 ville ha snakket om dem om det på et vis gikk fordel RBK.
Målet med dette er å konstruere et realistisk argument for at dommere gjør feil, og at dette påvirker alle lag, og dermed at det ikke er noen idiotisk konspirasjon for å hjelpe oss.
"Problemet" er at jeg selv kun ser våre kamper, og selv om jeg ønsket å virkelig gå hver kamp etter i sømmene, så ville jeg aldri få med meg alle. Håper dermed det er greit å ha denne tråden her, da det ikke er mange sånne ting som svever forbi uten at noen i kollektivet som er RBKweb-forumet får det med seg.
Det som er av interesse for meg at vi tar vare på for hver situasjon er noe sånt:
Dommer
Lag det gikk imot
Lag det gikk til fordel for
Beskrivelse av situasjonen
Påvirket avgjørelsen resultatet direkte (feilaktig annulert mål, straffespark, ...)
Video av situasjonen
Linker til artikler som omtaler situasjonen
Ble dette tatt opp spesielt i Discovery/TV2 sine programmer om Elite/Serien?
Andre viktige elementer å fange opp?
Kanskje er dette et veldig teit prosjekt. Samtidig er det noe vanvittig tilfredsstillelse med å knuse de som er hjernevasket med "RBK får alle fordeler"-sannhetene på alle punkter, og med mindre dette prosjektet skulle vise bortenfor enhver tvil at banen alltid heller i vår retning, så tror jeg dette kan være til hjelp.
Dette handler ikke om å henge ut dommerne, bare myten om at de får betalt for å dømme i vår favør. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 29.03.2017 14:35 Post subject: |
|
|
Da må vi ha en Dommerautomat! (DAut) _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 29.03.2017 14:38 Post subject: |
|
|
Bra prosjekt, så lenge det ikke innebærer at vi må slutte å betale dommerne. _________________ Si ifra når det trengs - www.facebook.com/motfylla |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 29.03.2017 14:42 Post subject: |
|
|
Styret med badenymfen (Svein-Erik Edvartsen) passer kanskje inn her eller? _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 29.03.2017 14:53 Post subject: |
|
|
Trenger ikke å være noen purist-tråd med kun statistikk, nei. Jeg vil gjerne at vi for historien oppbevarer det som er å huske på av surr med dommerne.
Edvartsen vs. Hauge, kommentert av Staberg, er jo en fin sesongåpning forsåvidt, selv om det ikke skjer på gresset.
http://www.eurosport.no/f...l#no-tw-sh _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Vemundo Veteran
|
Posted: 29.03.2017 14:56 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: | Bra prosjekt, så lenge det ikke innebærer at vi må slutte å betale dommerne. |
Vil heller ikke være bra om vi må betale mer enn før, for eksempel om det i tillegg må kjøpes dommere også i kamper som ikke involverer RBK slik at den totale mengden suspekte avgjørelser ikke peker spesifikt i noen retning. |
|
Back to top |
|
 |
BanensVerste Proff

|
Posted: 29.03.2017 23:15 Post subject: |
|
|
Mulig smalt eller galt tenkt, så slett eller flytt om det ikke passer.
Mesterfinalen 2017
Dommer Svein Oddvar Moen
Situasjon: 49 minutter spilt. RBKs Rashani på vei inn i boksen. Branns Acosta stopper opp i løpebanen til Rashani, og setter skulderen hardt inn i RBK-spilleren, som måtte få behandling. Dommeren enser ikke situasjonen, det gjør heller ingen assistenter.
Fordel: Svinet Acosta som ikke fikk minst ett gult.
Ulempe: Rashani, som fikk en solid smell.
Edit:leifskriveri _________________ Dahls. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 30.03.2017 05:15 Post subject: |
|
|
Yes! Acosta burde hatt gult i den situasjonen, ballen var dog ikke i nærheten så dommeren kunne vel sikkert ikke se det, men synes vi tar med den. Den kan være eksempel på ammo hvis vi ikke skulle få frispark mot hvis vi gjør noe galt en gang.  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 30.03.2017 08:56 Post subject: |
|
|
Assistentdommeren burde jo sett det og sagt i fra. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Standarn Nietzsche Veteran

|
Posted: 30.03.2017 09:18 Post subject: |
|
|
Videodømming burde jo være mulig å bruke i slike situasjoner hvor ingen har sett hva som har skjedd. Spilleren ligger uansett nede og tiden går, så da kan dommerne, i det minste fjerdedommer, bruke tiden på å se reprise av hendelsen. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 30.03.2017 09:22 Post subject: |
|
|
Der er du jo også innom et annet poeng - en forutsetning for å få straff for noe sånt i ettertid (ikke at jeg tror det skjer i dette tilfellet) er vel at dommergjengen ikke har sett situasjonen underveis og aktivt valgt å ikke dømme på den. Så hvis Acosta fortsetter å være en svinepels når han er et stykke fra ballen og fokus, så kan man jo håpe det blir plukket opp.. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Rolfka Junior
|
Posted: 30.03.2017 09:38 Post subject: |
|
|
standarn wrote: | Videodømming burde jo være mulig å bruke i slike situasjoner hvor ingen har sett hva som har skjedd. Spilleren ligger uansett nede og tiden går, så da kan dommerne, i det minste fjerdedommer, bruke tiden på å se reprise av hendelsen. |
Det er nok ikke innafor det som kommer til å bli intensjonen med videodømming om det blir innført. Mer om hva som kan bli aktuelt å ta med videodømming finner dere på vedlagt link. http://quality.fifa.com/e.../var/#used _________________ Jeg er dommerjævel og stolt av det! |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 30.03.2017 10:16 Post subject: |
|
|
Velkommen til forumet Rolfka, alltid interessant å høre meninger fra den andre siden av fløyta! _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Rolfka Junior
|
Posted: 30.03.2017 11:03 Post subject: |
|
|
Takk takk. Det er et comeback etter mange år i exil, men jeg husker hverken det gamle brukernavnet mitt eller hvilken epost det er registrert på, så da ble det nytt nick.
Kommer nok til å følge denne tråden nøye.
Dommere og hvordan dommere påvirker resultater av kamper og er alltid interessant å se fra et supporterståsted, men jeg skal prøve å forholde meg forholdsvis nøytral.
Men lett blir det ikke  _________________ Jeg er dommerjævel og stolt av det! |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 30.03.2017 16:20 Post subject: |
|
|
Det tror jeg på - og verdt å understreke at dette ikke er en tråd som eksisterer for å henge ut dommerne for at de gjør feil, men for å gi oss nødvendig ammunisjon når de sedvanlige beskyldningene om favorisering av RBK av NFF og dommere kommer fra andre lags supportere.
Så får vi se om det blir noen magefølelser e.l. i år som gjør at det smeller litt rundt dommerstanden også.  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Largactyl Veteran

|
Posted: 30.03.2017 16:23 Post subject: |
|
|
BanensVerste wrote: | Mulig smalt eller galt tenkt, så slett eller flytt om det ikke passer.
Mesterfinalen 2017
Dommer Svein Oddvar Moen
Situasjon: 49 minutter spilt. RBKs Rashani på vei inn i boksen. Branns Acosta stopper opp i løpebanen til Rashani, og setter skulderen hardt inn i RBK-spilleren, som måtte få behandling. Dommeren enser ikke situasjonen, det gjør heller ingen assistenter.
Fordel: Svinet Acosta som ikke fikk minst ett gult.
Ulempe: Rashani, som fikk en solid smell.
Edit:leifskriveri |
Hadde det vært en idè å fått til en gif eller video av alle de kommende situasjonene? Så denne situasjonen sjøl, og det ble jo ikke nevnt av kommentatorene eller sett av dommerene... _________________ https://twitter.com/djuptjuv |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 30.03.2017 17:46 Post subject: |
|
|
Det er en god tanke!
https://twitter.com/KS84/...8019034128
Bedre video mottas med takk. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 30.03.2017 20:07 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | verdt å understreke at dette ikke er en tråd som eksisterer for å henge ut dommerne for at de gjør feil |
*Fjerner bokmerket* _________________ - Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl, men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 31.03.2017 14:14 Post subject: |
|
|
Rolfka wrote: | jeg husker hverken det gamle brukernavnet mitt |
Skal vi ta en råsjans på Kokkelure? |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11617 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 31.03.2017 14:25 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | Yes! Acosta burde hatt gult i den situasjonen, ballen var dog ikke i nærheten så dommeren kunne vel sikkert ikke se det, men synes vi tar med den. Den kan være eksempel på ammo hvis vi ikke skulle få frispark mot hvis vi gjør noe galt en gang.  |
Strengt tatt er jo dette rett og slett straffespark, selv om det ville sortert under kategorien 'gavepakke fra idiotisk motspiller'. Kanskje det er derfor ingen av dommerne har spesielt lyst til å melde fra, siden de ville framstå for publikum omtrent som troende Kjernen-medlemmer hvis de plutselig hadde gitt straffe når ballen er ved cornerflagget. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 31.03.2017 14:28 Post subject: |
|
|
Husker vi opplevde det samme en gang. Da var det vel Jarstein som skubbet en fyr over ende? Prica ble vel tatt en gang da ballen var på den andre siden også, om jeg ikke husker helt feil. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 31.03.2017 14:42 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Da var det vel Jarstein som skubbet en fyr over ende? |
Jarstein skubbet Trond Olsen over ende på overtid i Hamréns avskjedskamp i Stavanger i 2010, Steffen Iversen satte straffen og vi vant 2-1 med ti mann.
Mulig Prica også ble tatt, men det var han som dyttet en Start-spiller og ga dem straffespark på overtid i det som ble vårt eneste serietap i 2009-sesongen. |
|
Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 31.03.2017 14:45 Post subject: |
|
|
Jepp. I 2009 fikk vi straffe imot. Gjorde at vi ikke gikk ubeseiret den sesongen. Husker ikke helt situasjonen men tror det var på slutten av sesongen og jeg tror det var på Lerkendal.
I 2010 dyttet Jarstein Trolsen over ende på overtid mens ballen var på midtbanen. Straffe og seier.
Edit: Tregost æ da |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 31.03.2017 14:56 Post subject: |
|
|
Nå som jeg trodde at jeg endelig husket noe litt obskurt fra bakover i klubbhistorien, men neida, hukommelsen sviktet igjen.
Imponerende hvordan dere husker detaljene, altså. Sånt er jeg dårlig på når det kommer til fotball. |
|
Back to top |
|
 |
MkBerg Veteran
|
Posted: 31.03.2017 18:03 Post subject: |
|
|
Moro når motstanderen får hjerneblødning, men kun når dommern ser det. Legendarisk, vil jeg påstå. Hysterisk når Petter Rasmus oppnår orgasme idet Iversen putter straffen. |
|
Back to top |
|
 |
|