View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Hedley Veteran
|
Posted: 08.01.2011 02:35 Post subject: Portugisisk fotball |
|
|
Ganske spesiell situasjon i FC Porto angående manageren André Villas Boas.
Mourinhos tidligere læregutt har altså ikke noe profesjonell fotballerfaring, men leder idag Portugals største klubb i en alder av 33 år.
Han tok UEFA C trenerkurs som 17-åring og trente noen smålag rundt om før han ble ansatt som assistent under Mourinho i Porto i 2002, som 25-åring. Deretter fulgte han Mourinho til både Chelsea og Inter, før han ble ansatt av Academica i 2009, hvor han førte de til en 11.plass av 16.
Academica kom forresten på 7.plass året før, så ingen enorm prestajon i seg selv.
Foran årets sesong ble han likevell Portos nye manager i jakten på å gjenerobre tittelen i Liga Zon Sagres etter den noe skuffende 3.plassen året før, som satte dem ut av Champions League for første gang siden 02/03.
Til nå har André Villas Boas ledet FC Porto i 14 seriekamper, hvor 12 har endt med seier og 2 med uavgjort. Laget leder ligaen 8 poeng foran regjerende mester Benfica.
Han guidet de også trygt gjennom gruppespillet i EL, med 16 poeng i en gruppe bestående av Besiktas, Rapid Wien og CSKA Sofia. I 16-delsfinalen skal de opp mot spanske Sevilla.
7.november banket han tittelholder Benfica 5-0 hjemme på Estádio do Dragão.
I desember satte han ny klubbrekord i antall kamper på rad uten tap (alle turneringer inkludert). Mourinho hadde den gamle rekorden på 33. Villas Boas rekord utvides kamp for kamp fortsatt.
Idag (les: lørdag) møter de Maritimo hjemme.
En ny stor portugisisk manager for fremtiden?
|
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 08.01.2011 13:11 Post subject: |
|
|
Takk knækk, det der var jeg ikke klar over. Interessant historie. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 19.08.2011 21:21 Post subject: |
|
|
Har sittet og sett Porto - Gil Vicente. Til dels farstfylt og underholdende førsteomgang.
Porto er gode, som forventet. De har mistet Falcao, men er så kreative og konstruktive at de skal klare å skape nok; så vil de garantert hente en god erstatter. Porto kan bli interessante å følge i CL utover høsten.
Men poenget med innlegget er lille Gil Vicente, som gjorde en meget respektabel innsats mot Benfica i første kamp (2-2), og som også har imponert i dag med angrepsvilje og solide ferdigheter. Jeg har ikke lykkes med å finne budsjettstørrelsen til den nyopprykkede klubben, men med tanke på (fraværet av) pengene i portugisisk fotball kan man anta at det er en liten brøkdel av vårt eget.
Jeg er overbevist om at basisferdighetene på dette laget overgår det meste vi har i RBK. Når man ser betongtouchet til Prica, lempingen til backene, keeperarbeidet, den labre mentaliteten, Moldskred, Olsen og Winsnes, ja.. Klubbutviklingen er virkelig under enhver kritikk. Det er uvirkelig å tenke på at vi engang i tida ble nevnt i samme sjikt som Porto (selv om vi som regel tapte mot dem i CL).
Skandinavia og spesielt Norge må være det stedet i verden man får minst ut av pengene i fotballsammenheng. Trist.
I portugisisk liga finner man masser av ferdigheter, spilleglede og offensiv fotball. Dette fra et land som knapt er dobbelt så stort som Norge. Jeg tror det er få steder man finner så mye god fotball for så lite penger (Porto får ha meg unnskyldt). |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 19.08.2011 21:28 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke de trenger å hente en erstatter for Falcao, han finnes allerede i klubben. Walter kommer til å bli stor - sann mine ord. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 12.05.2013 12:36 Post subject: |
|
|
Boavista som i 2008 ble tvangsnedrykket fra den Portugisiske ligaen, har nettopp vunnet saken mot det Portugisiske forbundet. Og retten slår fast at Boavista har krav på plass i den øverste divisjonen neste sesong. Boavista spiller nå på nivå 3 i ligasystemet. Tilsvarende 2. divisjon i Norge.
Ligaforeningen har foreslått å øke antall lag til 18 for at det skal blir plass til Boavista. Men forbundet har lagt vekk den muligheten da de mener at man ikke kan endre i reglene for opp og nedrykk mens sesongen pågår. De to alternativene som da gjenstår er å spille en liga med 17 lag. Eller at Boavista rett og slett må vente til 2014 med å komme tilbake i toppdivisjonen.
Ellers så vant Porto i går hjemme mot Benfica. Begge lag var ubeseiret før gårsdagens kamp. Og Porto overtok ledelsen før siste serierunde.
Porto skal spille borte mot bronsevinner Paços de Ferreira. Mens Benfica skal spille hjemme mot Moreirense som trenger poeng for å redde plassen. |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 12.05.2013 13:55 Post subject: |
|
|
Veldig spesielt hvis Boavista skal opp igjen. Jeg har fulgt litt med på resultatene deres de siste årene, de har vært nære opprykk til 2 nivå de siste årene men i år så havnet de langt nede på tabellen på nivå 3. Hvordan skal laget klare seg i øverste divisjon igjen? Har de folk klare til å satse på dem slik at de får et lag som kan være i toppen? |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 04.08.2013 13:56 Post subject: |
|
|
Jeg ser at Boavista ikke har blitt ført opp i øverste divisjon til sesongen som snart begynner, så da ble det vel til at de må vente til 2014? Har ikke funnet ut noe om det, så jeg renger da med at det er det som skjer. Litt idiotisk at når man blir sendt ned av forbundet så kan de ikke sende dem opp igjen når det ble til at de ikke burde ha blitt sendt ned til å begynne med. |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 09.04.2014 15:38 Post subject: |
|
|
Spennende å se om noen henter Jackson Martinez til sommeren, har nesten helt lik statistikk i den portugisiske ligaen som Falcao hadde. Falcao hadde 41 mål på 51 seriekamper mens Martinez har 41 mål på 53 seriekamper. Må nesten nevnes at Porto er vesentlig svekket nå i forhold til nivået de var på for et par år siden når de vant EL blant annet med Rodriguez, Moutinho, Falcao og Hulk blant annet.
Ville ikke overrasket meg om Atletico henter han hvis de selger Diego Costa. |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 01.09.2014 22:45 Post subject: |
|
|
For de som ikke har fått det med seg så har Boavista blitt flyttet opp igjen til øverste divisjon fra nivå 3 i Portugal. De ble sendt ned i 07/08 av det portugisiske fotballforbundet men i fjor så ble det klart at de ikke burde ha blitt det allikevel.
Det ble sagt at de skulle bli flyttet opp før forrige sesong men det skjedde ikke men det har skjedd nå. Og som følge av det så ble ligaen i Portugal utvidet fra 16 til 18 lag og nr 3 på nivå 2 fikk også rykke opp og det er Penafiel.
Skulle vel tro at de har krav på litt erstatning siden de ble sendt ned for så 5 år etter å finne ut at det ikke var riktig allikevel.
Litt av en jobb Boavista må har gjort og fortsatt må gjøre, bygge ett helt nytt lag inn mot denne sesongen, vil tro at neppe mange av de som har spilt for dem på nivå 3 er gode nok for nivå 1.
Boavista har startet sesongen med 3 tap, 3-0 borte mot Braga, 1-0 hjemme mot Benfica og 4-0 borte mot Rio Ave. Kan også nevne at de de har fått rødt kort i hver av de 3 kampene (2 gule på en spiller i alle 3). |
|
Back to top |
|
 |
Robbaan Senior

|
Posted: 15.02.2016 22:38 Post subject: |
|
|
Er det noen her inne som har erfaring/vært med fotball kamp i Portugal?
Skal ned til uken og håper å få med meg SL Benfica vs. União da Madeira på søndagen.
Noe tips til transport til og fra stadion, bilett kjøp osv? |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 14.05.2016 23:33 Post subject: |
|
|
Tondela med en smått utrolig avslutning på sesongen i Portugal. Etter å ha kun tatt 13 p på de første 26 kampene så tok de utrolig 17 p (av 24) på de 8 siste kampene, noe som gjorde at de akkurat klarte å berge plassen med 1 p etter at de vant sesongens siste kamp mens União Madeira tapte. |
|
Back to top |
|
 |
Hodor Veteran

Joined: 23 Aug 2013 Posts: 3439 Location: Sunnmøre's hovedstad
|
Posted: 15.05.2016 04:32 Post subject: |
|
|
Hmm, lukter man en ny Leicester story? Her er det bare å satse store penger på seriemesterskap til Tondela neste sesong  |
|
Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 15.05.2016 16:07 Post subject: |
|
|
Funfact: tre lag fra Atlanterhavsøya Madeira i toppdivisjonen før nedrykket til União. _________________ No al calcio moderno |
|
Back to top |
|
 |
|