English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Europeisk superliga
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 20.04.2021 20:28    Post subject: Reply with quote

Selv om ESL nå ramler under presset så er det ikke sikkert det som nå kommer er noe bedre ett UEFA i prinsippet eid av Qatar som også har sine grunker godt inn i klubber som PSG, Barcelona og Bayern i en tøysete utgave av CL.

Lønnstak og mekanismer som gir reel konkurranse hvor flere enn et par klubber har noe håp om å vinne noe er ikke bærekraftig i lengden og gjør enn ikke noe med det på en eller annen måte kommer interessen til å falle.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.04.2021 20:31    Post subject: Reply with quote

Er vel FIFA og ikke UEFA som er "eid" av Qatar?

Ser forresten at Boris snakket om mulighetene for å kreve tysk modell med investorer bare kan ha 49 prosent av stemmene på årsmøter. Tror det sitter langt inne ettersom de engelske klubbene alltid har vært rene aksjeselskaper.


Last edited by 2mas on 20.04.2021 21:40; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 20.04.2021 20:43    Post subject: Reply with quote

Det bør legges til at Boris neppe har mere fotballkunnskaper enn f eks Lan Marie Berg
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.04.2021 20:50    Post subject: Reply with quote

Han bryr seg imidlertid om britisk kultur, historie og tradisjon. Og det er neppe noe som symboliserer nyere britisk arbeiderkultur enn nettopp fotballagene og - turneringene.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.04.2021 21:50    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Ja, UEFA blir her slått i sitt eget spill, og ser eneveldet sitt pulveriseres. Litt kostelig å se hvor ekstrem dobbeltmoralen er når de stilles til veggs.

Jeg har selvsagt ikke trua, men det hadde vært moro om dette kaoset endte opp i at fotballen gikk tilbake til sine "gamle" prinsipper om dette rakner.


UEFA/FIFA er absolutt organisasjoner å kritisere for mye, bl.a. korrupsjon og menneskerettigheter.

Men vi vet jo, at RBK sine egne representanter i forskjellige europeiske fora, iallefall i 10-15 år, jevnlig har fortalt at storklubbene har truet med egen liga, og at UEFA derfor har blitt presset til å endre e-cup til fordel for de store ligaene og klubbene.

Når Real-presidenten sier at interessen for CL er synkende, mistenker jeg at der er en god del som meg. Den superligaen de har presset UEFA til å innføre, blir uinteressant når min egen liga og mitt eget hjemmelag ikke har mulighet til å bli med.

Jeg personlig synes ikke ennkvartfinale i champions league mellom lag 3 i spania og lag 3 i England er spesielt interessant når jeg vet at de har kommet dit pga størrelse, ikke sportslige prestasjoner, mens min hjemmeklubb som er champion må gjennom 8 kvalikkamper bare for å kjempe om en gruppespillskamp.

Det var sjarmerende når de 15 beste nasjonene kunne få med seg et lag nr. 2 som premie for god innsats over flere år. Det er ikke sjarmerende at rike eiere og stort overforbruk gir friplass.

UEFA bør nå utnytte momentet og den nyvunne støtten fra supporterne til å tenke mer bredde og mindre på storklubbene.

Så får storklubbene begynne å sette opp realistiske budsjetter ognhandle spillere i forhold til sin inntekt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.04.2021 23:03    Post subject: Reply with quote

Nå er jeg usikker på om det er "presset" eller "kjøpt" som er mest relevant her - sannsynligvis en kombinasjon, men jeg stoler ikke på en kjeft i dress i disse store interesse-/paraplyorganisasjonene innen idretten. Det er alt for mange historier om korrupsjon av alle tenkelige sorter, og dollar under bordet er garantert en del av grunnen til at CL har blitt det Frankensteins monster det nå er.

Denne suppa kan forhåpentligvis være en blessing in disguise og at vi nå har mulighet til å trekke tilbake mot et slags nullpunkt. Det viktigste skrittet hadde vært om supportere i først og fremst England en gang for alle hadde innsett hva det innebærer å selge sjela til arabere, amerikanere og russere med null tilhørighet, og at vi ender opp med et system som igjen gir fansen mer råderett over egen klubb og med det idretten de elsker. Nå har statsminister Johnson allerede hintet om at de vil se på lovendringer og restriksjoner i forhold til utenlandsk eierskap, men det har vært mye prat og lite handling fra Johnson og de konservative i lang tid, så får vi se hva det ender med.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 20.04.2021 23:10    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Det bør legges til at Boris neppe har mere fotballkunnskaper enn f eks Lan Marie Berg


Ikke er han så god til å takle heller:

https://www.youtube.com/w...llisaacson
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2489

PostPosted: 20.04.2021 23:17    Post subject: Reply with quote

ser man bort fra politikken og at super league blir gjennomført.
Har nok vært interessant en sesong, men storkamper hver uke hadde blitt kjedelig og flatt, hvor man til syvende og sist ikke har noe spesielt å se frem til. Toppfotballen hadde tapt stort på dette om det blir gjennomført.
Nå har forøvrig alle lagene i england trekt seg. For en suppe og klovneri hele prosessen er og har vært...
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 21.04.2021 07:14    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Nå er jeg usikker på om det er "presset" eller "kjøpt" som er mest relevant her - sannsynligvis en kombinasjon, men jeg stoler ikke på en kjeft i dress i disse store interesse-/paraplyorganisasjonene innen idretten. Det er alt for mange historier om korrupsjon av alle tenkelige sorter, og dollar under bordet er garantert en del av grunnen til at CL har blitt det Frankensteins monster det nå er.

Denne suppa kan forhåpentligvis være en blessing in disguise og at vi nå har mulighet til å trekke tilbake mot et slags nullpunkt. Det viktigste skrittet hadde vært om supportere i først og fremst England en gang for alle hadde innsett hva det innebærer å selge sjela til arabere, amerikanere og russere med null tilhørighet, og at vi ender opp med et system som igjen gir fansen mer råderett over egen klubb og med det idretten de elsker. Nå har statsminister Johnson allerede hintet om at de vil se på lovendringer og restriksjoner i forhold til utenlandsk eierskap, men det har vært mye prat og lite handling fra Johnson og de konservative i lang tid, så får vi se hva det ender med.


Hvitvaskingsdirektivet burde jo stengt ut flere av eierne i klubbene, så det er merkelig at de får holde på.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 21.04.2021 07:14    Post subject: Reply with quote

Pappelg wrote:

Ikke er han så god til å takle heller:

https://www.youtube.com/w...llisaacson


https://youtu.be/T5NN5S9sPFM

Han kan takle. Men det er feil sport.
Back to top
View user's profile Send private message
Thulian
Veteran


Joined: 17 Aug 2012
Posts: 2230
Location: Oslo

PostPosted: 21.04.2021 07:46    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Zorac wrote:
Ja, UEFA blir her slått i sitt eget spill, og ser eneveldet sitt pulveriseres. Litt kostelig å se hvor ekstrem dobbeltmoralen er når de stilles til veggs.

Jeg har selvsagt ikke trua, men det hadde vært moro om dette kaoset endte opp i at fotballen gikk tilbake til sine "gamle" prinsipper om dette rakner.


UEFA/FIFA er absolutt organisasjoner å kritisere for mye, bl.a. korrupsjon og menneskerettigheter.

Men vi vet jo, at RBK sine egne representanter i forskjellige europeiske fora, iallefall i 10-15 år, jevnlig har fortalt at storklubbene har truet med egen liga, og at UEFA derfor har blitt presset til å endre e-cup til fordel for de store ligaene og klubbene.

Når Real-presidenten sier at interessen for CL er synkende, mistenker jeg at der er en god del som meg. Den superligaen de har presset UEFA til å innføre, blir uinteressant når min egen liga og mitt eget hjemmelag ikke har mulighet til å bli med.

Jeg personlig synes ikke ennkvartfinale i champions league mellom lag 3 i spania og lag 3 i England er spesielt interessant når jeg vet at de har kommet dit pga størrelse, ikke sportslige prestasjoner, mens min hjemmeklubb som er champion må gjennom 8 kvalikkamper bare for å kjempe om en gruppespillskamp.

Det var sjarmerende når de 15 beste nasjonene kunne få med seg et lag nr. 2 som premie for god innsats over flere år. Det er ikke sjarmerende at rike eiere og stort overforbruk gir friplass.

UEFA bør nå utnytte momentet og den nyvunne støtten fra supporterne til å tenke mer bredde og mindre på storklubbene.

Så får storklubbene begynne å sette opp realistiske budsjetter ognhandle spillere i forhold til sin inntekt.


Mer er det egentlig ikke å si RBK Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 21.04.2021 07:53    Post subject: Reply with quote

Trur dessverre ikke det er det siste vi hører om dette. Jeg trur vi kan være ganske sikre på at vi kommer til å se det samme dukke opp igjen om noen år. Noen av disse klubbene kommer mest sannsynlig til å prøve dette igjen og igjen til de får gjennomslag. Litt sånn som AP+Høyre og datalagringsdirektivet i forskjellige former
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 21.04.2021 09:58    Post subject: Reply with quote

Skal ikke forundre meg om FIFA/UEFA og klubbene kommer til et slags kompromiss som ender med at klubbene likevel får noe ut av opptrinnet. Typisk drittsekkteknikk det å spørre om en kjempetjeneste for så å spørre om en mindre tjeneste etterpå.
Da har de uansett oppnådd noe som samsvarer med deres "verdier" (hard cash, større del av kaka). Supportere, kultur og communities gir de bæng i uansett
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.04.2021 11:57    Post subject: Reply with quote

Det kan slå begge veier. Superligaen løper ikke uten risiko her; å bryte ut av europacupene og starte egen lekegrind har vært storklubbenes pressmiddel overfor UEFA. Nå spilte de dette kortet selv om UEFA i stor grad har etterkommet kravene - se hva CL er nå i forhold til for 20 år siden - og prosjektet tryna så det skrangla før det fikk luft under vingene. Sånn sett har klubbene mistet ballegrepet sitt, og kan ikke true med å bryte ut igjen på en stund. UEFA kan da teoretisk sett åpne opp CL igjen og tvinge storklubbene med på en mer rettferdig og solidarisk modell, og vise til at truslene til disse klubbene er luftslott.

UEFA kan for eksempel begynne med å gjøre fjerdeplassene til åpne kvalikplasser. Denne ordningen er så latterlig, selvmotsigende og konkurransemessig ulogisk at det er flaut.

Jeg tror imidlertid ikke det blir de store endringene da også UEFA tjener på flest mulig lag med internasjonal apell. Integritet og sportsånd har jo ikke eksistert i den gutteklubben på årtier.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.04.2021 15:05    Post subject: Reply with quote

Planene blir bare verre og verre jo mer som kommer frem.

De ønsket altså å modellere ligaen etter NBA, og snakket om å korte ned kampene til 60 minutter fordi ungdommen angivelig har kort attention span. Lagene som kvalifiserte seg inn til de "åpne" plassene, handlet ikke (bare) om sportslig suksess, men om størrelse og økonomi. På sikt så man for seg å få med lag fra USA, Japan og Qatar i den europeiske superligaen.

Kort sagt ville de altså gjøre omtrent hva som helst for å tekkes gruppene som ikke ser på (europeisk) fotball, og satset tydeligvis på at de eksisterende ville bøye seg fremover og ta imot.

FÃ¥ denne driten ut av europeisk fotball.

Hele saken
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 21.04.2021 15:11    Post subject: Reply with quote

UEFA vil garantert søke den løsningen som gir best inntekt. De ønsker jo også mest mulig inntekter inn i fotballen. Og de vet jo også, at på tross av at spillerne får uhorvelige lønninger og rike eiere skal ha sin del av kaka, så går det også store summer nedover i systemet fra storklubbene. De kjøper spillere for enorme summer. I tillegg får UEFA mer å distribuere til mindre klubber og forbund.

Men hvis Realdirektøren har rett i at vi er mange som synes CL har blitt uinteressant, så vil inntektene synke.

Da kan nå UEFA gå tilbake til røttene, uten trusselen om en superliga.

Men ingen skal tro UEFA vil gjøre noe av godhet og snillhet. Også her er det bare cash som teller.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 22.04.2021 07:46    Post subject: Reply with quote

Perez viker jo å være så langt opp i sitt eget rasshøl at han kan lukte sin egen dårlige ånde. Om storlagene sliter så må de finne ut hvorfor utgifter og inntekter ikke går opp i opp og ikke skylde på andre for egen fortreffelighet.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 22.04.2021 07:47    Post subject: Reply with quote

Fotballen i Europa blir nok aldri rettferdig igjen. Men jeg håper noen ting kan skje. At bortemålsregelen blir fjernet. At FFP styrkes. At det blir satt begrensninger på agent honorarer. Men bortsett fra det vil vel fortsatt inntektene øke i de større ligaene og forskjellene bare bli enda større.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 22.04.2021 10:53    Post subject: Reply with quote

Den britiske idrettsministeren ønsker å innføre tysk 50+1-modell,så jeg nettopp på Nyhetskanalen. Kan det virkelig skje at fotball blir av og for fansen igjen?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3668
Location: Oslo

PostPosted: 22.04.2021 13:17    Post subject: Reply with quote

Har en følelse av at sagaen om superligaen ikke er over enda. Lagene har signert en juridisk forpliktende kontrakt, og det virker ikke som lagene slipper så enkelt unna. Blir spennende å se hvordan det blir tiden fremover.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 22.04.2021 13:59    Post subject: Reply with quote

Trur dette fort blir the gift that keeps on giving en stund fremover
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 22.04.2021 15:19    Post subject: Reply with quote

Kanskje ikke så overraskende, men jeg synes det er bemerkelsesverdig hvor lite man har hørt om kritikk mot Chelsea og City sine eierne og ledere. Der hvor det presses på for å få vekk de amerikanske eierne i United, Arsenal og Liverpool i tillegg til at ledere i klubben ønskes ut (Woodward allerede på vei ut) så er det relativt rolig i de andre klubbene etter det ble klart at de trakk seg.

Det er vel ikke så rart kanskje når eierne er de som har gitt de to klubbene så godt som alt de har og at man dermed bare nøyer seg med at man fikk de til å trekke seg fra avtalen.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 22.04.2021 15:27    Post subject: Reply with quote

Abramovich og citygroup har vel styrket sin posisjon, da trakk seg ut et sekund før de andre. Fornuftige og forståelsesfulle klubbmennesker
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 22.04.2021 16:01    Post subject: Reply with quote

City og Chelsea trenger ikke superligaen var kun med for å sikre at de ikke var utenfor om det hadde lykkes, utømmelig pengebinger og dagens systemer passer dem som hånd i hanske. Fansen har for lengst akseptert "blodpenger" fra Midtøsten og Russland.

Manchester United, Arsenal og Liverpool er mer tradisjonsrike klubber og fansen har forventninger om en hvis adferd og moral.

Tottenham er det ingen som bryr seg om:P
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 22.04.2021 18:45    Post subject: Reply with quote

Jeg tror City- og Chelsea-fansen i stor grad har har innfunnet seg med at hvis de ikke hadde blitt kjøpt opp så ville de neppe ha vunnet noe mer enn en og annen cup-pokal siden den tid. For United og Arsenal sin del så har vel fansen ment at det har gått galt av sted siden henholdsvis Glazer-klanen og Kroenke tok over, men nå har vel Liverpool sine eiere fram til nå stort sett gjort veldig mye som fansen kunne like.

Så spørs det hvem av de som var sterke pådrivere og hvem som ble med fordi de ikke ville stå utenfor.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16  Next
Page 13 of 16

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb