View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Maradona Veteran
|
Posted: 19.03.2006 13:17 Post subject: Reglene om egenutviklede spillere |
|
|
Uefa's regler er slik så langt jeg har forstått de,(en stall på meldt til UEFA/CL teller max 25 spillere): Det er 2 katgorier hjemmlaget spillere. 1. Klubb trenet spiller ( club-trained players ) er en spiller som har blitt trenet i klubben mes han var i alderen 15-21 år i 3 år eller mer. 2. Kjøpt trenet spiller ( association-trained player) er en kjøpt spiller i alderen 15-21 år, som har spillt i klubben i 3 år eller mer.Slik jeg leser reglene vil Hyka være en kategori 2. spiller først i 2008 sesongen.. For høstens UEFA/CL-cup er 4 spillere som kreves, 4 av kategori 1. Eller minimum 2 av hver kategori. For 2007 UEFA/CL er det 6 spillere av kategori 1. eller 3 av hver kategori. For 2008 og senere sesonger er det 8 spillere eller 4 av vær kategori. Så for de klubbene som ønsker det så går det ann å "kjøpe seg fri" ved å knytte til seg spillere under 15 år ,å få de inn som kategori 1.spiller. For RBK så ligger de behagelig ann med disse reglene,nå som de har Skelbred, Tetty,Jamtfall,Mathisen,Valø,Nordvik og Ramstad som kategori 1 spillere. Men det er viktig med mange egen utviklet spillere i årene som kommer , evt. kjøpe de som 15/17 åring, for utvikle de i 3 år selv... Disse reglene vil støvsuge markedet for talenter i årene som kommer. RBK,Lyn og Vålerenga har mange talentfulle spillere som allerede er i A-stallen, men kan ikke skjønne annet enn at Brann og Lillestrøm får et problem, men så er ikke de så ofte i UEFA/CL-cup heller da... _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 19.03.2006 13:39 Post subject: |
|
|
Bra at du tar opp en tråd om dette temaet, men jeg har litt vanskeligheter med å se om du har en problemstilling eller ikke. Slik du selv sier, noen klubber oppfyller disse kravene lett, mens andre sliter litt mer med det. Men et topplag som kvalifiserer seg til spill i Europa, vil ikke ha problemer til syvende og sist med dette.
Jeg syns dette er en grei regel, og sørger for et minimum av satsning på lokalt talent, også blant de absolutte toppklubbene i Europa. _________________ 4-4-3 |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.03.2006 13:39 Post subject: |
|
|
Må spilleren være RBK-spiller før fylte 15 år for å havne i kategori 1? I så fall havner alle juniorspillerne til RBK i kategori 2; de er jo kjøpt fra moderklubbene sine... |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 19.03.2006 14:19 Post subject: |
|
|
Reglene virket litt "rare", men en spiller som er i klubben fra fylte 14 år er i værtfall i kategori 1, kom ikke Per C. til RBK som 14 åring ? Det er en problemstilling til det er f. eks en spiller som er i klubben fra 14/15 år's alderen og blir til han er 18, for å så bli utleid for en periode, f.eks i 1 eller 2 år, og kommer tilbake og er under 21, er han en kategori 1 eller 2 spiller ?Alexsander Tettey hadde blitt et eksempel på dette,selv om utleie var i noen mnd, hvis RBK hadde vært UEFA/CL-kvalifisert i år ...Det er her det blir vanskelig å definenere, jeg ville ha sagt kategori 1. Men Hyka er jeg sikker på er en kat. 2 spiller i 2008, det blir vel slik at disse reglene som erstatter antall utleninger i UEFA/CL.. At storklubbene vil kjøpe 13-14 åring skjønner jeg nå veldig godt... Jeg vil oppfordre RBK til å knytte til seg guttespillere, for å så la disse spille i en juniorserie, jeg kan ikke skjønne annet enn at det lønner seg i det lange løp.... At de ikke er helt etter norges barne idrettsnomer får så heller være _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
25 Proff
|
Posted: 19.03.2006 16:11 Post subject: |
|
|
Burde vel ikke denne tråden ligge under "Fotball generelt"? _________________ GPT |
|
Back to top |
|
 |
tobias_1989 Proff
|
Posted: 20.03.2006 18:57 Post subject: |
|
|
HELT enig i at Rosenborg bør knytte seg til guttespillere! Og ja! Dette vil lønne seg. De driver med noe lignende nå, men det er mer som en kretssamling. Og hvis ikke spillerne lykkes kan de dra tilbake til sine egne moderklubber og allikvel bli gode fotballspillere! F.eks Byåsen, Strindheim, Sverresborg o.l. Dette KAN ikke være "ulovlig" med tanke på en evt barnefotballslov?  _________________ Tobias Dahle |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 20.03.2006 19:28 Post subject: |
|
|
Det er jo uansett ikke verre enn at RBK evt oppretter guttelag Rosenborg, og de som ville tilsvart Rosenborg gutter 1 matches som juniorer, og de som ville tilsvart Rosenborg gutter 2 ble matchet som gutter. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 21.03.2006 01:20 Post subject: |
|
|
Det hjelper lite hvis spillerne ikke blir gode nok til å bli A-lagspillere, dette handler også om å finne talenter som er gode nok, og fotballspillere er jo som folk flest, de utvikler seg i rykk og napp.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
Snorkel Veteran

|
Posted: 21.03.2006 01:27 Post subject: |
|
|
Synes det er feil av uefa og oppfordre klubber til topp satsing av spillere på guttenivå. Det skulle heller vært laget regler som sørger for at slik form for satsikk ikke har vært mulig før i 16-17 år alderen.
Trur ikke vi får noe bedre fotballspillere av med spissing av 14 åringer... |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 21.03.2006 10:39 Post subject: |
|
|
Det er vel strengt tatt ikke DET som er cluet med den homegrown-regelen. Heller å gå litt tilbake med røttene med lokale spillere, framfor engelske lag med 0 engelskmenn på banen. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 22.03.2006 00:22 Post subject: |
|
|
Jepp, det er håp om at spillerne som spiller på hvert enkelt topplag har lokal tilhøringhet. Men Rosenborg vil vel konsentrere seg om norske talenter , mens f.eks Barcelona vil søke etter talenter på verdensbasis, de kjøper unge talenter helt ned i 12-13 årsalderen ved at hele familiene til spillerene flytter til Barcelona.. Det er derfor denne regelen og den om utdanningskomensasjon er laget. Begge reglene skal pr.definisjon styrke de lokale forhold. Problemet med alle regler er at "stor klubbene " har råd til å bruke smutthullene i enhver regel, for de kjøper spillere med pris opptil 500 millioner, mens i norge er vel Carew handelen til RBK den spilleren som er dyrest. Og for 500 millioner kan enn "kjøpe" mye talenter og det vil bli en del bruk og kast av yngre spillere i utlandet, mens i norge er enn mer nødt til å få "mer spiller" ut av hver krone da spillerene ikke har den prisen som utlandet har, og at klubbene ikke har den inntjeningsmuligheten ved spillersalg.... _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
Largactyl Veteran

|
Posted: 30.06.2006 21:26 Post subject: |
|
|
Er litt forvirret av disse reglene. Men det hadde vært en god idè om Rosenborg hadde kommet med Gutte-lag da. Det hadde vært veldig bra for klubben.
Og Barcelona og en del andre storklubber ser på en ungutt på 6-9 åring fra Australia. Foreldrene sendte videoer av gutten, og sendte det til storklubber. Jeg vil nå si at dette er litt av noen foreldre som vil bruke sønnen til å skaffe penger. Men det finnes sånne foreldre som forventer mye av barna sine. _________________ https://twitter.com/djuptjuv |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 30.06.2006 22:50 Post subject: |
|
|
Vel.. Tror RBK hadde vært tjent med å ha lag fra 12 årsalderen.. Mener å ha lest at grunnen til at RBK kuttet ut yngre lag enn juniorlag, var at de fikk for stor pågang fra spillere som ville spille for RBK.. Dette var vel før de nye UEFA reglene kom.. Tror RBK bør revurdere dette.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.06.2006 23:47 Post subject: |
|
|
Eggen i Godfoten wrote: | I årsmeldinga for 1991 foreslo vi at ungdomsavdelinga ble lagt på is inntil videre. Årsaken var et meget tynt naturlig grunnlag for rekruttering, dårlige treningsmuligheter og klubbens filosofi om at talenter skal utvikle seg i de lag der de naturlig hører heime. Vi oppdaga til vår forskrekkelse at ungdomsavdelinga stort sett besto av et dårlig guttelag, som i Rosenborgs navn reiste rundt og brukte mer penger enn talentverkstedene i småklubbene rundt byen til sammen. Vi bestemte oss for å bruke pengene der. Vi begynte å gjødsle det trønderske fotballtreet vi sjøl er en del av. |
|
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 01.07.2006 02:49 Post subject: |
|
|
Hva med å revudere dette ? _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.07.2006 10:46 Post subject: |
|
|
UEFA har så vidt meg bekjent, godtatt "fosterhjem"-opplegget til RBK.
Eggen nevner samtidig ikke det som kanskje var det største problemet mot slutten, nemlig at fedre fra hele byen kom for å melde inn sine håpefulle i RBK. Det er bedre at ungene holder til i nærmiljøet sitt. Hva som er nærmiljøet til RBK er som kjent litt uviss; skulle RBK ha konkurrert med Trond eller Nidelv om spillere? |
|
Back to top |
|
 |
HoldBrillan Veteran

|
Posted: 01.07.2006 15:06 Post subject: |
|
|
Trond sønnen til Trond Henrikssen, Markus Henrikssen i aksjon i skandiacup finale i dag på Lerkendal. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 01.07.2006 16:27 Post subject: |
|
|
Hva med å knytte til seg guttespillere da ? Enten som stiller i Juniorserie eller i gutteserie ? Det hadde jo gått ann å hatt gjevnlige samlinger med spillere i 14-16 års alderen på fra oktober til mai i Abrahallen med spillere fra Trøndelag.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 01.07.2006 17:25 Post subject: |
|
|
Min tanke var de ypperste i guttealder som kunne matches i juniorserien. Ikke et guttelag i gutteserien.
Når juniorene våre matches i 3. og 2. div senior, kunne vi matchet guttespillerne i interkrets junior. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 01.07.2006 19:55 Post subject: |
|
|
Enig i det.. Synes det er for tynt slik det er i dag, da alle topp klubbene er på kretslagsturneringen for guttespillere og samlingen i Porsgrunn for å sondere spillerene.. Da kan store talenter gå til andre klubber enn RBK.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 26.11.2006 23:51 Post subject: |
|
|
Nå i den siste tiden har unge spillere gått til Man Utd,Tottenham og Everton's juniorstaller.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.11.2006 23:54 Post subject: |
|
|
joko- wrote: | skal vi tenke på en regel som ikke finnes? |
Ikke finnes? |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 26.11.2006 23:57 Post subject: |
|
|
Sånn som jeg har forstått reglene, holder det at man blir kjøpt som 16-åring, bare man derretter er i klubben i minst tre år for å havne i kategori 1.
Mener å ha lest et sted at f. eks. Steffen Iversen faktisk vil bli regnet som en kategori 1-spiller for Rosenborg, uten at jeg garanterer at det faktisk er sånn. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 04.12.2006 22:08 Post subject: |
|
|
Vet ikke om denne hører hjemme akkurat i denne tråden, men jeg prøver.
Quote: | Seks-fem
Blatter sier også at han føler seg sikker på at hans plan for å begrense antall utlendinger i europeisk klubbfotball vil bli gjennomført.
– «Seks-pluss-fem-planen» kommer til å bli gjennomført, helt sikkert, sier han.
Planen går ut på at minst seks av spillerne som til enhver tid er på banen for et lag må kunne representere landslaget der klubben hører hjemme.
– Det vil bety større grad av identifikasjon mellom klubbene og deres tilhengere, og det vil gi unge talenter større muligheter. Det vil også lette det økonomiske presset på klubber, sier han.
Planen kan imidlertid være i strid med EU-regelverket. |
Hvis en slik ordning kunne erstatte EØS-regelen, vil jo det være mye bedre. Uten å si noe om hvordan fordelingen på hele a-laget MÅ være, vil den automatisk tvinge klubber til å satse mer på nasjonale spillere. Jeg er ikke av den typen som mener at det nødvendigvis må være en stor andel trøndere på Rosenborg, men jeg synes hele Tippeligaen blir mer interresant hvis det faktisk er norske spillere på banen. Denne løsningen hindrer jo heller ikke folk i å bruke utleninger, bare begrenser bruken.
Men jeg ser jo også at dette er en ordning som ikke gagner Rosenborg, snarere tvert imot. Med tanke på prisnivået på norske spillere de siste årene, og det faktum at Trondhjem er en liten by og Trøndelag ikke mye større, stiller man jo i utgangspunktet dårlig. Man kan jo si at Rosenborg/Trøndelag ikke har hatt noen problemer med å produsere talenter, men det er jo ikke sikkert at strømmen med gode, trønderske fotballspillere vil fortsette i årene som kommer. Men at slike regler vurderes burde jo understreke viktigheten av å ha en Trondhjemsklubb i 1.divisjon.
http://fotball.adressa.no...e70437.ece |
|
Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 05.12.2006 02:12 Post subject: |
|
|
Jeg linka denne nyheten under topicen "Fotballnyheter".
Men denne nyheten er jo forholdsvis gammel (så litt rart at du ikke har hørt om den tidligere). Det er noe bare Blatter gjentar for å si at han virkelig mener det. Uansett er jeg enig med deg i at dette er en regel med et godt formål. Faktisk kan denne reglen gjøre at fotball blir et mer "fair" spill, hvor "alle" har en sjanse til å vinne (da tenker jeg på Europa-cup). Så sjanse til å kvalifisere seg til CL osv. for de små lagene øker... _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
Back to top |
|
 |
|