English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Setetellerautomat
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64, 65, 66, 67  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 19.02.2020 19:23    Post subject: Reply with quote

Jeg skal undersøke - tidligere har svaret vært nei, men ser de har gjort noen endringer der nå. Takk for tips. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kom_igjen_troillan
Rutinert


Joined: 20 Jul 2018
Posts: 776

PostPosted: 19.02.2020 19:24    Post subject: Reply with quote

Tusen takk selv for den fantastiske jobben du gjør! RBK
_________________
– På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 04.12.2020 13:16    Post subject: Reply with quote

Ikke noe vanlig billettsalg til resterende kamper i år, og til neste år bytter de system:

https://www.rbk.no/nyhete...lettsystem

Dermed er det hvil i fred til STAut, ihvertfall den versjonen som var basert på TicketMaster. Så får vi se om det blir en generasjon 2. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bagwell
Rutinert


Joined: 04 Jul 2010
Posts: 514
Location: Hatet og foraktens høyborg.

PostPosted: 04.12.2020 17:02    Post subject: Reply with quote

Selvsagt mekker du en generasjon 2! Det er ikke noe å lure på Smile
Forumet regner med deg Tommel'n opp! Tommel'n opp!
_________________
sur feskak!
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5434

PostPosted: 04.12.2020 19:22    Post subject: Reply with quote

Positivt innstilt til det nye systemet, Ticketmaster har vært utdatert en stund. Muligens naivt å tro men hadde vært greit om nytt system også betydde døden for «adskilte setevalg» og tvinger folk til å velge seter inntil allerede solgte seter. Muligens litt prematurt i lys av Covid.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 04.12.2020 20:47    Post subject: Reply with quote

Love

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Kom_igjen_troillan
Rutinert


Joined: 20 Jul 2018
Posts: 776

PostPosted: 07.12.2020 09:37    Post subject: Reply with quote

Hvis det stemmer at de gjør det lettere for "de som teller billetter" er jo dette fantastiske nyheter RBK
_________________
– På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 07.12.2020 09:47    Post subject: Reply with quote

Er nok litt kunstnerisk frihet fra godeste gisp!.

Sitatet fra RBK.no lyder som følger:
Quote:
– Vi har stor tro på at det nye systemet vil gjøre det mye enklere for våre kunder, både de med sesongkort og de som kun kjøper billetter.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.12.2020 22:08    Post subject: Reply with quote

Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 28.06.2021 09:51    Post subject: Reply with quote

RBK har som kjent byttet billettsystem, og til kampen for FKH er det for første gang åpnet for løssalg av billetter; Klubben sier de har flere sesongkort enn 5000, men ikke alle kan (...) komme, så de åpner for løssalg av et antall billetter.

Jeg har sett litt på datafilene hos ny leverandør ticketco, og her er det noen seriøse oppsider:

- Dataene er i klartekst
- De legger tilsynelatende ikke ut javascript-feller for å hindre datasank (en gang skal jeg fortelle historien om hvor langt TicketMaster faktisk gikk for å sabotere STAut og lignende prosjekter). Foreløpig.

Men det er også noen ulemper, først og fremst rundt hvordan man skal tolke og forstå dataene.

Eksempelvis er det da totalt 5000 som kan slippe inn mot FKH. Er brukbar del av disse er selvfølgelig sesongkortholdere. Så hva sier datafila pdd (hentet kl. 09:11 i dag) er ledig på Lerkendal?

Code:

Ungdom Flex:
Felt-HB: 32
Felt-IB: 32
Felt-KB: 32
Felt-LB: 32
Sum 'Ungdom Flex': 128

Honnør Flex:
Felt-HB: 93
Felt-IB: 93
Felt-KB: 93
Felt-LB: 93
Sum 'Honnør Flex': 372

Barn Flex:
Felt-HB: 32
Felt-IB: 32
Felt-KB: 32
Felt-LB: 32
Sum 'Barn Flex': 128

Voksen Flex:
Felt-HB: 78
Felt-IB: 78
Felt-KB: 78
Felt-LB: 78
Sum 'Voksen Flex': 312

Ungdom Hvit:
Felt-TB: 140
Felt-UB: 138
Felt-VB: 24
Felt-WB: 105
Felt-XB: 134
Sum 'Ungdom Hvit': 541

Student Hvit:
Felt-TB: 140
Felt-UB: 138
Felt-VB: 24
Felt-WB: 105
Felt-XB: 134
Sum 'Student Hvit': 541

Honnør Hvit:
Felt-TB: 140
Felt-UB: 138
Felt-VB: 24
Felt-WB: 105
Felt-XB: 134
Sum 'Honnør Hvit': 541

Barn Hvit:
Felt-TB: 140
Felt-UB: 138
Felt-VB: 24
Felt-WB: 105
Felt-XB: 134
Sum 'Barn Hvit': 541

Kjernen:
KJERNEN: 39
Sum 'Kjernen': 39

Voksen Hvit:
Felt-TB: 140
Felt-UB: 138
Felt-VB: 24
Felt-WB: 105
Felt-XB: 134
Sum 'Voksen Hvit': 541

Voksen Familie:
Felt-TB: 140
Felt-UB: 138
Felt-VB: 24
Felt-WB: 105
Felt-XB: 134
Sum 'Voksen Familie': 541

Barn Familie:
Felt-TB: 140
Felt-UB: 138
Felt-VB: 24
Felt-WB: 105
Felt-XB: 134
Sum 'Barn Familie': 541

COOP:
Felt-TB: 140
Felt-UB: 138
Felt-VB: 24
Sum 'COOP': 302

Adressa:
Felt-TB: 86
Felt-UB: 86
Felt-VB: 24
Sum 'Adressa': 196

Sparebank 1:
Felt-VB: 24
Felt-WB: 105
Felt-XB: 134
Sum 'Sparebank 1': 263

Nidar - unummerert:
Felt-SA: 28
Sum 'Nidar - unummerert': 28

Øvre Pepsi Max - Unummerert Voksen:
Felt-SA: 59
Sum 'Øvre Pepsi Max - Unummerert Voksen': 59

Øvre Pepsi Max - Unummerert Barn:
Felt-SA: 59
Sum 'Øvre Pepsi Max - Unummerert Barn': 59

Øvre Pepsi Max - Unummerert Honnør:
Felt-SA: 59
Sum 'Øvre Pepsi Max - Unummerert Honnør': 59

Midtbyen:
Felt-UB: 50
Felt-VB: 24
Felt-WB: 50
Felt-XB: 50
Sum 'Midtbyen': 174


Sum alle seksjoner: 5906


Før jeg startet tenkte jeg denne fila ville fortelle meg hvor mange sesongkort-plasser som har sagt fra seg inngang til kampen mot Haugesund, og det bare var å summere opp og trekke resultatet fra 5000, men sånn er det jo åpenbart ikke.

Jeg dodler litt med det innimellom, men hvis noen lyse hoder ser gjennom The Matrix og forstår hvordan dette henger sammen, kom gjerne med forslag.

Med dette er første spadetak for STAut v2 tatt. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 28.06.2021 10:08    Post subject: Reply with quote

Et klokt hode har poengtert at det er de samme plassene som går igjen, bare i forskjellige priskategorier. Jeg skal skrive om summeringen litt.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.07.2021 15:33    Post subject: Reply with quote

Hvordan går arbeidet? Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 10.07.2021 15:54    Post subject: Reply with quote

Litt sakte. I tillegg til andre baller i lufta, er det noen greier som er annerledes fra sånn de gjorde det hos TicketMaster;

- Hvis vi skal basere oss på den fila som viser hva som er ledig, må vi slå fast med sikkerhet hvilke billettyper som dekker samme seter. Altså se over litt tid og noen kamper hvilke tall som følger hverandre så vi kan dra konklusjoner på at 140 voksne og 140 honnør tilgjengelige er de samme 140 setene og ikke 280 forskjellige.

- Hvis vi ikke skal basere oss på denne, blir det fort å laste ned en fil pr. felt. Der er det noen egne utfordringer, f.eks. hvilke seter som er solgt og hvilke som bare er corona-utilgjengelige. Jeg TROR jeg har funnet et system i dette, men er ikke helt sikker ennå. Dessuten vil ikke dette bli helt komplett før bortesupporter-feltene er åpnet for salg i en kamp så vi får testet der.

- Et ubesvart spørsmål oppe i dette er antall sesongkort, og hvordan vi klarer å bestemme hvor mange sesongkort som ikke møter opp til hver kamp. Hvis ikke RBK åpner alle ledige sesongkort-plasser umiddelbart, f.eks., er det ikke bare å ta 7000 - det vi ser som tilgjengelig. Må jobbes med.

Jeg tror alternativ #1 blir det rette, og har begynt å samle inn datafiler fra kampen mot Haugesund og nå mot KBK. Hvis tallene ikke gir noen overraskelser, håper jeg vi skal ha noe som kan spytte ut omtrentlige tall snart. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MkBerg
Veteran


Joined: 26 Sep 2012
Posts: 1560
Location: Ski

PostPosted: 19.07.2021 17:52    Post subject: Reply with quote

Er det slik at du må gjøre nye justeringer/koder (jeg kan ikke EDB) hver gang Lerkendal åpnes for litt mer publikummere? Er det ikke lettest (for sinnet) å drøye STAut til vi har sagt sayonara til trinn 4? Uansett berømmer jeg innsatsen din, Orion!
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 19.07.2021 20:39    Post subject: Reply with quote

I praksis, ja. Dvs. at selve filformatene endrer seg ikke fra gang til gang, så den koden er rimelig konstant. Så er det et mønster for hvordan de utelukker "corona-seter" for salg nå - det kan fort forandre seg. Jeg tror jeg har taket på det nå, men det kan jo som du er inne på plutselig forandre seg.

Håpet for min del er at å forstå de forskjellige endringene som skjer underveis skal føre til mer robust kode som er lettere å holde "i luften" i takt med eventuelle fremtidige endringer også. Men tiden vil vise - uansett, takk! Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 20.07.2021 10:46    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
(en gang skal jeg fortelle historien om hvor langt TicketMaster faktisk gikk for å sabotere STAut og lignende prosjekter).


Ja?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 20.07.2021 12:19    Post subject: Reply with quote

Ok, får samle dere rundt leirbålet dere som skulle ønske å høre om dette.

NB: Det er en grunn til at relativt få Hollywood-filmer og bestselger-bøker har detaljert info om programmerings- og IT-problematikk som spenningsbyggende elementer. Jeg forsøker å ikke gå i detalj, for det kjeder livet av folk uten noen nytteverdi. SÅ spennende er dette uansett ikke.

Såh, som de som var der når denne tråden startet - eller som har lest den i ettertid - vet, så kom hele greia ut av et ønske om å vite hvordan billettsalget lå an foran RBK-kamper. Og det fikk vi jo til. Grafer og greier, og selv om vi ikke alltid traff 100% på antallet, var vi aldri langt unna etter at vi fikk kontroll på de fleste av setekodene. "Ballpark" er vel ikke feil å si.

STAut var i begynnelsen to separate applikasjoner. En datasanker som Vemundo skrev i Java. Den hentet oversikten over RBK-kamper på TicketMaster og skrev oversikt over dem til en fil. Så hentet den datafiler fra hver av de kampene som ikke var ferdigspilt ennå på et gitt intervall - det var vel hvert 10. minutt i en periode.

Jeg skrev den delen - kalt "Ingest" - i C#/.NET som leste disse filene, dekodet dem, og puttet summen vi kom til av solgte billetter til en database. Så hentet den datasettet for alle fremtidige kamper, tegnet opp en graf, lagret den på dropbox, og så kunne brukere som startet kamptråder for hjemmekamper linke inn disse bildene i første innlegg. Hver gang man kom inn på første side av en kamptråd skulle man i prinsippet da få en fersk oversikt over solgte billetter, gitt at browserne ikke cachet for ivrig.

Dette fungerte bra en god stund. Så ble Dropbox leie av å brukes som webserver, så de stengte for den muligheten. Jaja, skrev litt ekstra på Ingest så den istedenfor SSHet bildefilene til en webserver jeg har.

Av og til ble det endringer hos TicketMaster som gjorde at Vemundo måtte oppdatere datasankeren. De skrev om koden sin, noen ganger på subtile måter for å oppdatere det visuelle, og noen ganger tilsynelatende bare for å lage trøbbel.

Det hører muligens med til historien at jeg flere ganger har blitt kontaktet av folk som fant koden for "dekoding" av obfuskerte TicketMaster-filer på GitHub og tilbød øl og annet som takk. Vi er helt sikkert ikke de eneste som har "knekt koden" men vi er nok blant de få som gadd.

Etter en stund begynte TM å bli vanskelige. Det virket som de aktivt begynte å motarbeide datasankere. Det kom et punkt hvor det ikke ga mye mening for Vemundo å fortsette å skrive på datasankeren da de rett og slett luktet på hvordan vi hentet dataene og sperret for det. Ingen datafiler til STAut, full stopp.

Og det er jo irriterende. Vi ville jo ha tallene. Så jeg finner ut at selv om vi ikke lenger har denne automatiske datasankingen, så må vi kunne få tak i data på et vis - de fortsetter jo tross alt å sende dette til brukeren så man kan velge et ledig sete på stadion. Det må være mulig for oss også?

At de begynte å kryptere overføringer var forsåvidt ikke noe stort problem - å snakke https er ikke noe vanskeligere enn http rent programmeringsmessig. Så lenge vi slipper å dekryptere noe skal det gå fint. Det var heller det at de begynte å se på HVA som hentet data. De brukte aktiv javascript på sidene sine som i praksis var umulig for en collector å gjenskape for å skreddersy request-parametre, REFER headers og litt av hvert. For å få en datafil, MÅTTE man rett og slett være TicketMaster sin webside-applikasjon, som visste alle hemmelighetene.

SÃ¥ da fikk Muhammed komme til fjellet, da.

Jeg skrev en serie med script i TamperMonkey (eller en eller annen variant) som da i et visst intervall refreshet oversikten over RBK-kamper hos TicketMaster. Den loopet så gjennom kampene, og åpnet en ny fane for alt som så ut til å være en kamp (ikke KeeperExtra eller fotballskole eller annet). På denne fanen ventet et nytt script, som så sendte en ekstra request for datafila, som vi mottok - denne lagret fila på et sted og med et navn som gjorde at Ingest klarte å fange det opp. Data tilbake, STAut lever.

Men ikke så lenge. TicketMaster skjønte fort hva slags "loophole" jeg hadde benyttet. Hvor mange andre som har holdt på med det samme samtidig vet jeg ikke, men som nevnt fikk jeg av og til meldinger fra folk som plundret med det samme. På dette tidspunktet hadde tilsynelatende de fleste gitt opp.

Vi har nå kommet til siste hele år med velfungerende STAut - 2018. TicketMaster gjorde på dette tidspunktet endringer i websiden flere ganger i uka. Det ble lagret cookies i browseren med tidspunkter jeg hentet data (innholdet var kryptert, men enkel test viste grei forskjell i om jeg fikk datafiler eller ikke basert på om cookie var der, og etterhvert hvor lenge det var siden jeg hentet data sist).

De lukket til slutt hullet helt. Jeg kunne ikke få tak i datafiler i det hele tatt. Akkurat hva scriptet på siden gjorde, vet jeg ikke, men uansett hva jeg forsøkte selv, fikk jeg ikke flere datafiler fra TicketMaster.

Men Rosenborg-supportere gir vel for faen ikke opp.

Så jeg fant ut at istedenfor å hente filene selv, måtte jeg hijacke at browseren gjorde det. Tross alt eksisterer jo disse filene for en grunn, browseren må kunne hente dem for at bruker skal kunne velge ledige seter.

Løsningen, etter mye om og men, ble at jeg måtte lære meg et nytt programmeringsspråk (Python) for å kunne skrive en plugin til et medium tvilsomt øst-europeisk custom proxy-prosjekt. Jeg antar de fleste vet omtrent hvordan en proxy funker - det er en server som webbrowseren din ber om en webside. Den later (til en viss grad) som den er browseren, henter fila (webside, bilde, seteinfo, whatever) og leverer til browseren. Og proxy er ikke så uvanlig f.eks. hos større firmaer. Og TicketMaster ville jo alt folk som var på jobb hos store firmaer skulle kunne kjøpe billetter, så proxy-bruk tillot de (de kunne mao. ha lukket for dette, men det ville kostet dem store penger).

Så jeg kjørte opp en virtuell maskin (docker) som kjørte en web proxy. Denne proxyen sniffet etter URLer som inneholdt seteinformasjon (som når TicketMaster sin egen webapp trenger å fylle inn stadioninfo), og hver gang browseren ba om en sånn, lagret den en kopi av det den lastet ned et sted hvor Ingest kunne finne det. HA, FUCKERS! STAut lever!

Lykken varte ikke kjempelenge. Nå var jeg etterhvert overbevist om at de hadde minst en ansatt som satt og leste logger og forsøkte å ødelegge for meg. Ja, jeg vet det høres paranoid ut, men vi snakker om at de la hinder i veien, som jeg fikset, så gikk det under en time, så kom det nye hinder. Frem og tilbake, flere ganger i uka. De sluttet å svare på forespørsler fra min IP, jeg begynte å bruke VPN som hoppet til ny source-adresse for hver gang STAut skulle hente data. De begynte å ikke serve sider til mer enn én kamp av gangen - hvis f.eks. 3 kamper lå ute for salg, kunne jeg klikke meg inn fra oversikten til den første, men ikke to og tre umiddelbart. Så jeg måtte skrive om scriptet så det oppførte seg som en bruker som gikk inn på oversikten, så til en kamp, så etter en stund tilbake til oversikten, så random tid, tilbake til en ny kamp...

Det siste stedet vi var når STAut fungerte sånn noenlunde var vi der at jeg byttet adresse på VPN hvert 15. minutt, og for hvert "hopp" sjekket STAut tilstanden på en ny kamp, lastet ned datafil via proxy, og oppdaterte grafer.

Så kom 2019-sesongen, flere hindre, de hadde gjort sine egne sider nesten ubrukelige i en fanatisk jakt på å stenge ned. Det ble pandemi, og heldigvis byttet RBK leverandør av system.

Det er en del kjedelige elementer som er hoppet over her. Endeløs testing, juksing med protokoller, scripting av browsere. Jeg burde dokumentert alle triksene de brukte for å holde meg ute, og jeg burde ha dokumentert alle triksene jeg brukte for å komme rundt hindringene. For meg som programmerer og geek var det sikkert det nærmeste jeg kommer å delta i en spennende spionthriller eller noe sånt.

Hva gjør man ikke for å gi folket grafer på billettsalg? Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 20.07.2021 12:31    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Løsningen, etter mye om og men, ble at jeg måtte lære meg et nytt programmeringsspråk (Python) for å kunne skrive en plugin til et medium tvilsomt øst-europeisk custom proxy-prosjekt.


Har en helt endeløs rekke med gif-idéer til forskjellige deler av den historien der, men akkurat dette sitatet står seg på egen hånd.

Ticketmaster har nok lært at de ikke skal kødde med en asperger-kis (for du har det, sant?).
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 20.07.2021 12:35    Post subject: Reply with quote

En legendarisk post i en legendarisk tråd Orion.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.07.2021 14:51    Post subject: Reply with quote

Herlig. Dette viser engasjementet til gode fotballsupportere. Smile

Og hvor dumme næringsdrivende kan være. Hadde jo vært en kjempe gratis reklamekanal om dere hadde fått lagt ut dette. De burde jo gitt dere filene, mot at dere linket til deres sider.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 20.07.2021 16:51    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Ok, får samle dere rundt leirbålet dere som skulle ønske å høre om dette.

Hva gjør man ikke for å gi folket grafer på billettsalg? Smile


Fantastisk historie.

Dessverre så satt det nok en dude i India og jobbet for knapper og glansbilder døgnet rundt for å forhindre hackere å kunne "stjele" topp-hemmelige kunde-data.

Sånn ellers, vurderte dere noen gang å ta direkte kontakt med RBK og spørre om de kunne være interessert i å dele fortløpende antall solgte billetter med rbkweb/fansen? Det var jo ganske vanlig før at Rosenborg reklamerte med et omtrentlig anslag over antall solgte billetter før kamp (som kanskje ikke virket helt troverdig bestandig).

Det er jo heller ikke uvanlig at firma helt åpent viser online 'kun 5 billetter/plasser/rom igjen' o.l. før man skal kjøpe billetter, reiser, hotellrom osv. Det er jo ingen grunn til å holde disse tallene hemmelige, i alle fall ikke for Rosenborg sin del som enkelt kunne videreformidlet sine salgstall.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 20.07.2021 17:53    Post subject: Reply with quote

Hedon: Aldri fått noen diagnose. Men verken jeg eller noen rundt meg ville blitt spesielt overrasket om ADHD eller aspberger skulle dukke opp. Det hadde forklart mye. Wink

Mustrum: Takk, for meg selv er jo dette bare ett eksempel det som gjør RBKweb magisk.

PerO: Ja, man må jo lure på i hvilken grad det var verdt det. Men det kan jo hende at det fantes kunder av dem som ønsket at de skulle bekjempe dette hardere enn RBK gjorde, jeg vet ikke.

nidaros997: Takk for det. Fikk jo aldri vite noe om hvem "motstanderen" var men at noen var i andre enden var det ikke noe særlig tvil om. Stakkars fyr(inne) som måtte finne seg i sånt. Very Happy

Vi har vel egentlig operert med den antagelsen at RBK selv ønsker å ha kontroll på informasjonsflyten rundt billettsalg, men at det vi gjorde var for et såpass snevert publikum at det ikke gjorde så mye skade at det var verdt å bekjempe. Jeg har indirekte hørt at ansatte i klubben har uttalt at de har elsket engasjementet, f.eks., men jeg holder jo ikke pusten for noen offisielle "godkjenninger" av STAut som konsept. Vi får jo se hvordan det går med prosjektet for ny versjon, men hvis klubben noen gang skulle gi noen indikasjon på at de kunne tenke seg å dele denne informasjonen med prosjektet hadde jo det vært helt suverent.

Klart, på det tidspunktet hadde det ikke vært så mye setetellerautomat som informasjonsformidlingsautomat, men akkurat det hadde i hvert fall jeg levd godt med.

Og så liker jeg tanken på at dette her oppsto på et forum for Rosenborg-supportere. Ikke Brann, ikke vif, ikke mfk. Det betyr ikke at jeg tror vi er noe mer glade i klubben vår enn de er i deres eller noe sånt. Har ingen relativistiske baktanker (et uttrykk hjernen min spyttet ut nå, usikker på om det betyr det jeg tror det betyr), bare synes det er et så bra bilde på hva positivt engasjement kan føre til. Vi gjorde det, sammen, bare fordi vi hadde lyst. Vi skal jo ikke glemme at forgjengeren var at folk satt og telte prikker på websidene til TicketMaster (den gang Billettservice). Det sier mye om hvor mye folk legger i noe mange tenker bare er fotballkamp 1-2 ganger i uka. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 21.07.2021 08:23    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det mest betegnende for denne tråden er den kritiske posten til haavarl fra 02.06.2015, etter at Orion hadde lagt ut en rapport-kode fra uthenting av data:

haavarl wrote:
Er et mulig å få det litt kjappere enn 284ms?

Hvorpå STAut kundeservice raskt repliserte:

OrionPax wrote:
haavarl: Faktisk, ja. Smile

De nye funksjonene bruker den nye telleren jeg har skrevet for å finne ut av kodene den siste tiden. De gamle bruker gammel metode. I praksis betyr dette at fila nå blir lest to ganger - helt meningsløst, men jeg har ikke fått konvertert de gamle funksjonene til å bruke ny metode enda.

Dette betyr at vi nok klarer å barbere 40-50ms av tiden når dette er ordnet, så slipper du å vente så håpløst mye. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2572
Location: Heimdal

PostPosted: 22.07.2021 19:01    Post subject: Reply with quote

Blir en glede igjen Ã¥ kunne følge STaut 😊⚽️
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 24.07.2021 12:06    Post subject: Reply with quote

Tipper RBK skiftet leverandør fordi Ticketmaster var for ondskapsfulle mot supportere som ville slippe å sitte å telle prikker på skjermen.

Very Happy
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64, 65, 66, 67  Next
Page 63 of 67

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb