English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Julian Faye Lund
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Der Kaiser
Rutinert


Joined: 22 Jun 2013
Posts: 903
Location: Norway

PostPosted: 15.07.2020 10:50    Post subject: Reply with quote

To sesonger som førstekeeper i OBOS-ligaen og én sesong i Eliteserien. Det er bra tall for en 21 år gammel målvakt. Virker moden og trygg for alderen. Kjempemulighet for både Rosenborg og Faye Lund selv til å se hvordan han over tid takler å være førstevalg i RBK. Jeg har troa!
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 15.07.2020 11:02    Post subject: Reply with quote

Håper han tar denne sjansen. Hadde dog følt meg tryggere om han var 10 cm høyere og hadde 10 kg mer muskler. Virker litt sped for å være en god keeper i feltet (som tross alt er veldig viktig i Eliteserien)
Back to top
View user's profile Send private message
Zzyzx
Veteran


Joined: 09 Aug 2003
Posts: 1199
Location: Trondheim

PostPosted: 15.07.2020 14:02    Post subject: Reply with quote

Karlsen foto kjører intervju etter dagens trening:

https://www.youtube.com/w...-NNr4jh4VY
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.07.2020 12:24    Post subject: Reply with quote

- Jeg er en veldig verbal keeper, en som ønsker å ta plass på banen og vet hvordan jeg vil ha det. Det tror jeg også de foran meg setter pris på. Så gjelder det å ha en god kommunikasjon ellers også. Tørre å by på seg selv, det er veldig viktig.

Tross den unge alderen er vikartrener Trond Henriksen overbevist om at Faye Lund vil agere i henhold til det som forventes av en førstekeeper i Rosenborg.

– Julian er voksen for alderen. Han er seriøs både på trening og utenfor banen også. Han er et skikkelig keeperemne og han fikk en veldig god erfaring fra Mjøndalen i fjor, hvor han både spilte mye og fikk spilt på seg god selvtillit.

Les mer: Hansens erstatter er ikke opptatt av fortid eller fremtid. Han har kun ett mål for øye.

Også Midtnytt snakket med ham i går.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bagh
Proff


Joined: 11 Mar 2009
Posts: 376

PostPosted: 16.07.2020 12:28    Post subject: Reply with quote

RBKSandvika wrote:
Håper han tar denne sjansen. Hadde dog følt meg tryggere om han var 10 cm høyere og hadde 10 kg mer muskler. Virker litt sped for å være en god keeper i feltet (som tross alt er veldig viktig i Eliteserien)

Så han må være 6cm høyere enn Hansen? Faye er riktig nok en av de laveste av keeperene som har stått i Eliteserien hittil i år, men jeg tror det skal gå ganske bra. Han stoppet utrolig mye for Mjøndalen i fjor.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.07.2020 19:09    Post subject: Reply with quote

Vi klarer oss jo greit med 'små' shotstoppere som Hansen og Faye så lenge vi konsekvent velger stoppere med hovedstyrken som hodestyrken sin. Eller noe sånt.

Jeg tror jo vi er nødt til å gjøre plass til hurtigere og mer tekniske stoppere for å utvikle oss slik vi ønsker som lag, og da må vi unektelig vike litt på duellstyrken for å slippe å betale tresifret antall millioner. Da kan det også hende vi burde se etter en mer fysisk dominerende keeper som hjelper til med å beskytte oss mot middelmådige crosser, slik Jarstein gjorde det da vi stilte med Kris og Vadim/Lago som stoppere.

Edit: Det betyr jo fortsatt at Faye passer godt med dagens mannskap, og jeg er egentlig ikke veldig bekymret for at det skal ha særlig negativ effekt at han nå må spille en del kamper.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 16.07.2020 19:22    Post subject: Reply with quote

Rune Jarstein er 190. Hansen 189 og Faye Lunde 185. Det er ikke enorm forskjell akkurat. Det er mye annet enn størrelse som utgjør en god keeper, også i feltarbeidet.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 16.07.2020 19:26    Post subject: Reply with quote

"Sa brura"?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.07.2020 19:29    Post subject: Reply with quote

Enig i det, men rekkevidde i feltet henger sammen med størrelse også. Jarstein var/er veldig flink til størrelsen sin, Hansen er ikke det, og en keeper på 185 skal slite godt med å matche Jarsteins nivå uansett.

Fem centi i høyde er fort sju i stående rekkevidde, og det gjør timingen en del enklere. Det er ikke ingenting. Men det kan godt hende vi i praksis må mer opp i størrelse for å få en utpreget god feltkeeper.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 16.07.2020 19:48    Post subject: Reply with quote

Jeg synes Hansen er ganske bra i feltet. Stusser faktisk litt på at du synes han ikke er allverden, er dette en utbredt holdning? Faye Lund har jeg sett for lite, det kan godt være han ikke er allverdens der altså, sier bare at feltarbeid kan løses godt også av de under 190.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 16.07.2020 20:34    Post subject: Reply with quote

Som Zaphod sier er 7 cm mye mer enn det hørtes ut som i feltet.
I tillegg er Faye litt veik og virker som han relativt enkelt kan skyves unna i en duell. Ikke tillitvekkende det jeg har sett av feltarbeid så langt mot Start akkurat..
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 16.07.2020 20:52    Post subject: Reply with quote

Bare for en god sammenlikning så er Iker Casillas 182 uten at det stoppa han nevneverdig igjennom karrieren
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 16.07.2020 22:17    Post subject: Reply with quote

...
Bra sammenligning, var vel Iker's desidert svakest punkt at han ikke var noe særlig tess i feltet.

Helt uavhengig av hva du måtte mene om Casillas betyr ikke det at en annen har overvunnet en svakhet at den ikke er en svakhet for Julian.
Skal du ha kontroll på feltet må du ha en større "presence" enn han har foreløpig. Siden han ikke kan gro høyere bør han legge på seg kraftig med muskler.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 17.07.2020 06:33    Post subject: Reply with quote

Hansen er ikke elendig i feltet (han er jo ikke elendig på noe), men han tar jo kun det som er aller mest obligatorisk, og holder seg ellers inne i målet. Helt greit det, med de stopperne vi bruker.

Det jeg sier er at vi hypotetisk sett kan få bruk for en mye mer offensiv keepertype på sikt.

PS. Å bruke Casillas som eksempel på at keepere godt kan være små er litt som å bruke Ayala som eksempel på at midtstoppere kan være det. Da snakker vi unikum. Vanligvis følger det med noen klare ulemper.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 17.07.2020 06:34    Post subject: Reply with quote

Er man "små" når man er 182 også nå ja...
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 17.07.2020 07:30    Post subject: Reply with quote

Som keeper er du liten på 182; ja.
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 17.07.2020 11:50    Post subject: Reply with quote

Keeperhøyde henger ofte sammen med keepertype. De "små" keeperne på 185cm og lavere er ofte typisk bedre på strek enn i feltet og kompenserer for manglende høyde med bedre spenst og kvikkhet. Så spørs det om Faye Lund har kvaliteter som kan kompensere for manglende høyde.

Av keepere på et høyere nivå er vel keepere som Jordan Pickford, Yann Sommer, David Ospina, Keylor Navas, Steve Mandanda, Claudio Bravo blant noen som er på samme høyde eller lavere enn Faye.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 20.07.2020 16:45    Post subject: Reply with quote

Litt usikker i noen situasjoner Faye Lund, men han har uten tvil talent. Skal bli spennende å se om han tar ytterligere steg og blir førstekeeper i RBK og deretter forsvinner til utlandet.

Det er ikke mange keepere rundt omkring som har fått så mye erfaring så tidlig som Faye Lund. Har altså 2 fulle sesonger bak seg i Levanger i OBOS og en i ES med Mjøndalen. Til sammenligning har Vålerengas Klaesson som er 1 år yngre bare litt over en halv sesong bak seg.

Ser man på André Hansen så spilte han sin første sesong som førstekeeper året han fylte 22.
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1248

PostPosted: 20.08.2020 21:03    Post subject: Reply with quote

Synes selv han har gjort en god jobb hittil. Hva er rbkwebs dom?

Synes selv han har gjort det solid, til å kun være 21 år. Han har hatt noen tabber, men det har jo vært heftig debattert på forumet om flere av disse egentlig var keepertabber. Han virker ihvertfall modig, og kan bli god i feltet på sikt.

Vil det hentes en ny førstekeeper når Hansen forsvinner, eller blir dette Faye Lund?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.08.2020 22:00    Post subject: Reply with quote

Det er jo litt interessant, for han har sjelden vært satt på de store prøvene. Knallgod mot Viking(?), men ellers har det vært mye sånn "kunne ikke gjøre noe med målene, men fikk lite å gjøre ellers"-opplegg.

Tabbekvota er selvsagt for høy, men det er da også snakk om en veldig ung keeper. Hansen hadde sine tabber i starten av 20-årene han også. Det er bra potensiale der, men jeg tror fort det går et par år, kanskje fler, før vi kan vurdere ham som permanent arvtaker. Så skal det jo sies at Hansen har satt lista på et nivå vi neppe kommer opp til igjen med det første.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 20.08.2020 22:29    Post subject: Reply with quote

Syntes han har gjort en god jobb. Ble på sett og vis kasta inn i det, og har på ingen måte gjort seg bort. Noen blundere blir det når en såpass ung keeper blir førstevalget, men jeg lever egentlig veldig fint med det. Han vokser nok mye på det.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 20.08.2020 22:33    Post subject: Reply with quote

Så er spørsmålet hva som skjer fremover. Utenlandsvinduet begynner vel å stenge for Hansen nå, virker ikke som om han skal prøve se i utlandet.

Han blir jo "bare" 31 i år og i keeperalder så er jo ikke det så mye. Blir han i RBK også fremover så blir han fort ut karrieren, og da snakker man vel 4-5-6 års tid (ser for meg at han ikke holder på til han er 40 grunnet utdanningen han har tatt og som han sikkert vil drive med etter hvert).

Så lenge kan ikke Faye Lund sitte å vente.

Må vel komme til et punkt der klubben må sende en av dem på dør. Enten Faye Lund fordi han ikke er god nok eller Hansen fordi han begynner å dra litt på åra og Faye Lund står klar til å ta over plassen i mål. Vil tro det valget må bli gjort i løpet av eller etter neste sesong.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 21.08.2020 08:12    Post subject: Reply with quote

Jeg sitter med følelsen av at Faye ikke er i nærheten av å være god nok til å være et reellt alternativ til 3-5 nye år med Hansen som førstekeeper.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 21.08.2020 09:07    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:

Må vel komme til et punkt der klubben må sende en av dem på dør. Enten Faye Lund fordi han ikke er god nok eller Hansen fordi han begynner å dra litt på åra og Faye Lund står klar til å ta over plassen i mål. Vil tro det valget må bli gjort i løpet av eller etter neste sesong.


Om vi velger bort seriens klart beste keeper neste år som er i sin beste keeper-alder for å slippe til Faye så blir jeg irritert. Skal Faye få plassen til Hansen må han rett og slett utkonkurrere han enkelt og greit, er ikke verre enn det.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.08.2020 09:11    Post subject: Reply with quote

Faye har gjort en god jobb som reservekeeper, synes jeg. Ikke feilfritt, dog, og jeg tror ikke det er noen som mener at vi ikke vil være styrket når Hansen kommer tilbake.

Om Faye Lund er en keeper vi kan satse på de neste X årene fram til en dermed presumptivt 'ung, men god nok' keeper automatisk blir solgt til utlandet stiller jeg meg foreløpig litt tvilende til. Jeg synes jo han mangler litt rekkevidde (som nevnt over), ikke bare i feltet, men også på streken, til at han kan ses på som et virkelig stort keepertalent. Han er brukbar en mot en og god på reaksjonsredninger i nærområdet, og gjør lite store feil, spesielt til å være så ung, men han plukker ikke baller han 'ikke skal ta', slik selv en ganske lite spektakulær keepertype som Hansen gjør iblant.

Han har heller ikke nok av de ferdighetene som kan kompensere for dette, som ekstremt god posisjonering og veldig gode ferdigheter med ball. Jeg vil jo mene at en relativt liten keeper burde framstå som en veldig moderne keepertype for å kunne konkurrere om plassen med de som har et større fysisk talent. Være kjappere og bedre både i beina og hodet. Der ser jeg ikke at han er per nå.

Jeg tror altså at Faye Lund helt klart har en fremtid på norsk elitenivå, og vil få en fin norsk karriere som keeper, men at han neppe er eller blir god nok til å være førstekeeperen for et lag som har europeiske ambisjoner og ønsker å være flaggskipet i ligaen. Så lenge vi har mulighet til å forlenge med Hansen er han uansett sjanseløs i keeperduellen, men jeg synes det er veldig bra at vi kan bruke vår tidligere juniorkeeper som backup så lenge han er på et punkt i karrieren der det å spille et titalls kamper for Rosenborg er lærerikt.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14  Next
Page 9 of 14

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb