English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 686, 687, 688 ... 772, 773, 774  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3457
Location: Trondheim

PostPosted: 20.03.2023 16:22    Post subject: Reply with quote

Hvordan vi Kunne klart å betale Knudsen med vår økonomi er et mysterium for meg.
Men det å betale 4 Mill for å løse Geir Frigård ut av kontrakten er jo helt hinsides. De har brukt penger som fulle sjømenn.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Habilos
Senior


Joined: 11 Aug 2008
Posts: 105
Location: Trondheim

PostPosted: 20.03.2023 16:28    Post subject: Reply with quote

Det er jo skrevet en hel bok om hva som bør være postulatene for Rosenborg. Disse prinsippene fungerer jo strålende den dag i dag, ref. Bodø Glimt.

Som Kai Bardal også har vært inne på, så har man vel egentlig aldri forsøkt å virkelig finne en trener med samme tankegods som Eggen.

Isteden gikk man for Rekdal som i følge seg selv står for en helt annen tilnærming, ref. Rekdal sin egen biografi "Mitt liv som I" på side 347:

"Siden jeg begynte som trener, har utgangspunktet mitt vært å få det maksimale ut av mannskapet jeg har til rådighet. Og det er nok her jeg skiller meg mest fra markante trenere som Drillo og Eggen. Det vil si, Nils Arne Eggen og hans tanker om Godfoten var en fantastisk teori. Å skape et kollektiv med fokus på egne styrker i stedet for frykt for det man skal møte, var og er helt unikt i norsk målestokk og fryktelig vanskelig å komme nær. Dette er ideer jeg absolutt har sansen for, selv om min vei mot målet er en annen enn Eggens.

Det jeg kan stille meg bak, er at det handler om å å få flest mulig til å tenke likest mulig fortest mulig. Men når dette ikke funker, må man improvisere. Det trengte ikke RBK å gjøre - de terpa heller på det samme til de lyktes. Det kunne de gøres fordi de i nesten hele perioden mellom 1988 og 2003 var så suverene.

I tida etter har suksesskriteriene i langt større grad handle om improvisasjon og intuisjon. Det feltet hadde ikke trønderne jobba så godt med. Så da maskina til RBK ble stoppa, hjalp ikke Godfoten. Det teorien fungerer ikke like godt i ruskevær som når man hegemoniet.

Likevel er det artig å diskutere fotball med Nils Arne, det samme med Drillo. De er i en klasse for seg sjøl, med klare tanker om hva de driver med. Men jeg synes ikke de har vært like flinke til å følge opp og utvikle sitt opprinnelige tankegods. Det som holdt på 90-tallet, funker ikke nødvendigvis i dag. Det skyldes at det man hadde funnet på sjøl og fått suksess med, først er blitt kopiert av mange, og deretter har noen andre funnet på noe nytt. Og det er da man må jobbe med å ta nye steg og søke å ligge i forkant.

Ser man på laga som jeg har trent, er fellesnevneren defensiv trygghet og mot i angrepsspillet. Mens den første komponenten har vært mulig å få til uavhengig av hvilke spillere jeg har hatt til rådighet, er den offensive delen av spillet blitt lagt opp etter hvilke spillertyper stallen faktisk består av. I mine første år i Aalesund la vi opp angrepsspillet rundt tometerspissen Tor Hogne Aarøy. Det hadde vi suksess med, men forlot stilen da Tor Hogne forsvant og playmakeren Michael Barrentes kom inn. Da skifta vi over til å fokusere mer på Michael, hans kreativitet og romma som fantes rundt ham. Dette stilskiftet skjedde relativt raskt, og på ny vi fikk suksess.

I begge tilfella kom jeg med noe nytt, solgte inn budskapet mitt og ble trodd. I mine øyne er det langt viktigere enn å sverge til rigide tallmønster og innøvde bevegelser som det til slutt går så mye automatikk i at hele landet kjenner dem ut og inn.

For meg er en god trener det samme som en fleksibel trener, en som heller ser på terrenget enn kartet han har dratt rundt på i år etter år. Og terrenget avgjøres av hvilke spillere man får tak i."
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3457
Location: Trondheim

PostPosted: 20.03.2023 16:35    Post subject: Reply with quote

Ja det er så ille ja.
Merkelig at Glimt i det hele tatt klarer å score mål og vinne kamper.
For en tufs
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
frank
Proff


Joined: 03 Aug 2011
Posts: 308
Location: Eksil

PostPosted: 20.03.2023 16:37    Post subject: Reply with quote

At mannen som har tenkt og skrevet det der er ansatt som hovedtrener i rosenborg, er på kanten til kriminelt.

edit: og jeg vil forøvrig påpeke at han tar helt feil om hva som fremmer improvisasjon og fleksibilitet. Improvisering forutsetter innøvde mønstre. Det er en grunn til at det er drevne jazzmusikere som improviserer, og ikke nybegynnere.
_________________
Å tenke før man prater er som å tørke seg i ræva før man driter.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 20.03.2023 17:41    Post subject: Reply with quote

Quote:
Det trengte ikke RBK å gjøre - de terpa heller på det samme til de lyktes. Det kunne de gøres fordi de i nesten hele perioden mellom 1988 og 2003 var så suverene.


Dette oppsummerer bare hele fyren. Antagelsen om at Eggens filosofi fungerte fordi man var suverene, når det for de fleste er logisk å trekke slutningen at man ble suverene pga av filosofien.

Han kommer aldri til å gjøre noe annet enn å fokusere på defensiv orientering og hardt arbeid i RBK.
Back to top
View user's profile Send private message
Micmac
Rutinert


Joined: 25 Jul 2013
Posts: 785
Location: Under The Dome

PostPosted: 20.03.2023 18:04    Post subject: Reply with quote

Erik Hamrén fikk fyken i Aalborg. Så han er ledig, kommer i sommer! Om ikke før
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 20.03.2023 18:17    Post subject: Reply with quote

Nei takk
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 20.03.2023 18:55    Post subject: Reply with quote

Hamrèn anno 2009 var strengt tatt ikke noe mer enn en vesentlig dyktigere versjon av Hareide anno 2021 og Rekdal anno [valgfritt år fra 2003 til 2023], men det aner meg at Hamrèn anno 2023 har tapt seg mye siden sist han var her
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1663

PostPosted: 20.03.2023 20:19    Post subject: Reply with quote

Rekdal er jo den er og har vært. Men hvordan i all verden kunne man tro at han passet inn i rbk, dersom postulatet artig og angrepsvillig fotball fortsatt gjelder?!
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3457
Location: Trondheim

PostPosted: 20.03.2023 22:49    Post subject: Reply with quote

Det året Ålesund ble cup mester med Rekdal i 2009 ble de nr 13 i ES 2 poeng over kvalik.
RBK vant.
Den artikkelen over her er helt absurd.
Det å sette seg seiv over Drillo og Eggen er jo magisk.
Plusser vi på med Eidsvoll turn treneren så er de vel på høyde med Guardiola
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.03.2023 10:55    Post subject: Reply with quote

Nå må jeg bare kommentere at det er et godt og lamslående innlegg fra Habilos. All mulig kudos for å ha pint seg gjennom 'Mitt liv som I' bare for å kunne levere dette dødsstøtet for Rekdals troverdighet.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Bedreviteren
Proff


Joined: 23 Jan 2021
Posts: 341

PostPosted: 21.03.2023 11:07    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Hamrèn anno 2009 var strengt tatt ikke noe mer enn en vesentlig dyktigere versjon av Hareide anno 2021 og Rekdal anno [valgfritt år fra 2003 til 2023], men det aner meg at Hamrèn anno 2023 har tapt seg mye siden sist han var her


Hvordan blir man en dårligere trener?

Folk undervurderer selvtillit i laget, timing, skade på nøkkelspillere, marginer for og i mot (stang inn vs stang ut) osv. Man kan være en glimrende trener, men rykke ned - og en mediocre og rykke opp.

Grunnlaget er spillertroppen. Du kan ikke spille angrepsvillig fotball uten de rette typene (det inkluderer kvaliteten).

Angrepsvillig fotball? Da må du minimum ha GODE offensive spillere. Har Rosenborg det? Nei, de er borte. Enten i form av skader eller er solgt. Å spille veldig offensivt med dette laget ville vært taktisk uklokt.

En trener som ikke tar hensyn til hvilke spillere som er tilgjengelig, er ikke god nok for 3 divisjon.

I Rosenborg skal man tilsynelatende spille offensivt for enhver pris. Jeg er glad ikke treneren er like dum.

Når vi henter spillere uten ES—erfaring (eller høyere) så sier det seg selv at den offensive fotballen må vente litt.

Med Tengstedt kan man spille offensivt - og det gjorde vi (mål, målsjanser skapt). Det kan vi ikke med den tynne suppa vi har akkurat nå. Da må vi heller legge oss litt lavere og få opp samhandlingen (som det tar tid å utvikle med så mange unge og nye spillere).

Det er ikke treneren sin feil. Det er et resultat av at tidligere trener/sportslig avdeling/styret har blakket oss på feilkjøp. Slutt å skyld på Rekdal for det.

Han gjør mye ut av et elendig utgangspunkt. Og han innfinner seg med at vi må kjøpe unge talenter. Ikke ferdigutviklede og dyre spillere (slik alle trenere har gjort, siden Eggen).
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.03.2023 11:09    Post subject: Reply with quote

Det er jo absolutt ingen overraskelse at Rekdal er en pragmatiker på grensen til opportunist. Gjennom hele sin trenerkarriære har han vært avhengig av å finne typer - én eller fler - som fikser biffen på egenhånd. Grindheim og Iversen i VIF, Aarøy og Barrantes i AaFK, og Holse og Tengstedt hos oss, for eksempel.

Problemet er når disse typene ikke er tilstede, slik vi ser nå og tildels på våren i fjor. Denne tankegangen kan muligens fungere om man er i en klubb som bader i penger, men selv om Rekdal og Rosenborg aldri har vært en god kombinasjon, har den kanskje aldri vært dårligere enn nå. Ironisk nok.

Og så er det ikke til å komme unna at så godt som samtlige trenere som leverer godt over tid har en distinkt stil som overføres gjennom forskjellige tropper. Eller lag, for den saks skyld.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2550

PostPosted: 21.03.2023 11:14    Post subject: Reply with quote

8-0-2 er ikke offensiv fotball uansett hvor effektive man er på å ta overganger. Med noe kvalitet hos motstander blir man utspilt og får ikke overganger. Tromsø og selv viking er mer interessert i å vinne ballen og skape eget enn det vi er. Det er flaut og kjedelig, for ikke å nevne ekstremt defensivt.

5000 på Lerkendal i år.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 21.03.2023 13:31    Post subject: Reply with quote

Bedreviteren wrote:
Hvordan blir man en dårligere trener?


Se på Hareide når han var hos oss, mett og umotivert. Fagkunnskapene var der jo, men når han ikke orker å stå på, så blir han en dårligere versjon av hva han en gang var.

Så har du en Lagerbäck for landslaget som ikke tilpasset seg selv spillermatieralet og utviklingen i internasjonal fotball og prøvde å spille slik Sverige gjorde i 2006, det fungerte dårlig.

Dersom jeg ellers kjøper premisset ditt om at en må ha gode offensive spillere for å spille "angrepsorientert", så fritar ikke det Rekdal fra å ikke organisere forsvaret godt, eller ikke ha noe som helst offensiv plan overhodet.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 21.03.2023 13:57    Post subject: Reply with quote

Mannskapet Knutsen tok over i Glimt var jo åpenbart alt for gode for 1. div pre-Knutsen, han var bare heldig med timing. Spillere blir bedre av gode trenere. Rekdal er ikke en god trener for en klubb med ambisjoner om å vinne serien. Rekdal er helt feil mann for Rosenborg, og det er synd at han har vunnet over så mange med spillerkvalitet-propagandaen sin.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 21.03.2023 14:17    Post subject: Reply with quote

Man kan uansett bare bruke mangel på "offensive spillere" som er gode nok som unnskyldning for Rekdal til en viss grad, han har jo selv sagt at han har siste ordet i spillerlogistikk og dermed har han jo også sin del av ansvaret for hvilke spillertyper man har i stallen. Man kan godt snakke om at Rekdal lider av den økonomiske situasjonen i klubben og ikke kan hente etablerte spillere i særlig grad. Selv om det er uferdige og delvis uprøvde spillere så kan man allikevel hente spillere som har ferdigheter som kommer til rette offensivt og kan bidra til å skape angrepsfotball som er underholdende, det største spørsmålstegnet er jo om kvaliteten eller nivået på ferdighetene er gode nok. Om nivået på ferdighetene skulle vise seg å ikke holde mål betyr jo ikke det at man ikke kan ha spillere som er i stand til å forsøke å spille en annen type fotball enn den vi spiller nå.

Så jeg mener at det blir feil å si at Rekdal lider av hvordan stallen er satt sammen og spillerne han har til rådighet, både fordi han selv har vært med på å utforme stallen men også fordi det er mulig å forsøke å skape offensiv samhandling med spillerne man har til rådighet. Man må bare tilpasse den offensive samhandlingen til spillerne man har til rådighet. Det er ikke slik at man må basere seg på enkeltspillere sine ferdigheter for å skape noe offensivt, men tilpasse seg hele laget sine ferdigheter.

Det Rekdal beskriver i boka si er jo at han baserer seg først og fremst på enkeltspillere, siden han legger om hele planen når Aarøy blir "erstattet" av Barrantes i Aafk i stedet for å gjøre noen justeringer i planen som allerede eksisterer.
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 972

PostPosted: 21.03.2023 16:38    Post subject: Reply with quote

Klubben har prestert under forventning flere år på rad og da må man selvsagt ta grep for å stramme inn utgiftsposter. Det er helt innafor at man kvitter seg med godt betalte spillere og henter inn yngre spillere med både lavere lønn og høyere videresalgspotensial, men come on da. Rekdal har henta nok spillere til å stille nesten et helt lag i 2023:



Dette er spillere som Rekdal har hentet og da må han stå for prestasjonene de leverer. Er ikke mange av disse som hadde vært aktuelle for nevneverdig spilletid i Bodø eller Molde i år. Bortimot samtlige er U23, så vi får håpe de plutselig blir bedre. Nelson og Aga KAN bli et veldig spennende spisspar.
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2550

PostPosted: 21.03.2023 17:01    Post subject: Reply with quote

Nelson kan også bli en veldig spennende kant i 4-3-3 for neste trener. Tror det er der han passer.
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1256

PostPosted: 21.03.2023 17:03    Post subject: Reply with quote

Reka wrote:
Siden jeg begynte som trener, har utgangspunktet mitt vært å få det maksimale ut av mannskapet jeg har til rådighet.


- Spill basert på å måke lange baller opp på to spisser.
- De tre tiltenkte førstevalgene på spissplass er mellom 1,78 og 1,82 cm.
- De to spissene som er over 1,87 cm får ikke ny kontrakt eller forsøkes solgt.

Way to go!
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3204
Location: Oslo

PostPosted: 21.03.2023 19:16    Post subject: Reply with quote

Snabeltann wrote:

Dette er spillere som Rekdal har hentet og da må han stå for prestasjonene de leverer. Er ikke mange av disse som hadde vært aktuelle for nevneverdig spilletid i Bodø eller Molde i år. Bortimot samtlige er U23, så vi får håpe de plutselig blir bedre. Nelson og Aga KAN bli et veldig spennende spisspar.


Nå har jo Rekdal i rettferdighetens navn brukt mindre på alle disse spillerne enn Molde har brukt på Berisha eller B/G på Patrick Berg. Det sier kanskje noe om innkjøpsbudsjettet til Rekdal.

Når man ser hvilke spillere Ingebrigtsen eller Horneland hadde i stallen feks så er det jo en veldig stor forskjell i pengebruk.
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 21.03.2023 20:13    Post subject: Reply with quote

Ingen som forventer at vi skal matche Glimt og Molde på spillerkvalitet. Stort sett bare fjols som har forventet seriegull av oss slik utgangspunktet har vært.

Men Rekdal bør ikke få slippe unna at vi kan forvente at en trener i RBK er god nok til å få ut langt mer av de spillerne vi har enn det han klart så langt.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Mikkelsen
Veteran


Joined: 27 Jan 2013
Posts: 4683

PostPosted: 26.03.2023 16:58    Post subject: Reply with quote

K. Hjulmand kan faktisk få sparken om de fortsetter med dårlige resultater.
Får håpe RBK snapper han opp denne gangen. Ville vært enormt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59321
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.03.2023 22:24    Post subject: Reply with quote

Vil tro en trener som ledet lille Danmark til EM-semifinale vil få bedre tilbud enn fra Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 27.03.2023 22:44    Post subject: Reply with quote

Det vi må gjøre istedenfor å:
1. Gjøre dusteansettelser som Horneland og Rekdal.
2. La dusteansettelsene hente sin vante dusteassistent.

Er å:
1. Finne en trener som er nogenlunde god match med historien, kulturen og spillergruppa.
2. Ansette en assistent som virker som et lovende hovedtreneremne på litt sikt.
-Punkt to er det vesentlige fordi i det øyeblikket en type som Kjetil Knutsen lykkes med "RBK-fotball" godt nok til at han er udiskutabelt førstevalg hvis han vil komme hit så er han lunken på å komme hit i den tilstanden klubben har havnet i, og vi kan ikke plukke opp en slik en direkte fra Åsane heller, så vi må gjøre som Glimt og finne ham når det å bli assistent i en eliteserieklubb er riktig karrieresteg.

Har ikke helt inntrykket av at Roar Strand er noe hovedtreneremne akkurat. Da har jeg mest tro på Eggen Rismark egentlig.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 686, 687, 688 ... 772, 773, 774  Next
Page 687 of 774

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb