English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
EM 2021
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.07.2021 22:13    Post subject: Reply with quote

Enig i oppsummeringa di. Det var vanskelig for vdeodommerne å overprøve dommeren siden det var kontakt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 09.07.2021 01:20    Post subject: Reply with quote

Det er utvilsomt en straffe av den billigere sorten, men jeg har sett mange bilder og videoklipp som bekrefter nok kontakt til å blåse straffe. Det er heller ingen vits i å leke moralens vokter, for Danmark har selv prøvd seg innenfor 16-meteren dette mesterskapet.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 09.07.2021 11:17    Post subject: Reply with quote

Ok, fotball er nokså enkelt. Hele poenget er å lure motstanderen, og klarer man å lure dommeren er det også et stort pluss. Som trener ber jeg spillerne mine skrike høyt, og å legge seg ned hvis de blir sparket eller holdt. Dette kommer av at dommerne sjeldnere blåser hvis spillerne prøver å være ærlige.

Som spiller lærer man nokså fort hvordan man kan konstruere frispark, og som spiller gjør man dette i hver kamp. Har konstruert mange straffespark opp gjennom årene. Alle som har spilt fotball kjenner til dette, og klarer man å ikke tilpasse seg så overlever man ikke lenge på en fotballbane.

Men, straffesparket til England var aldri et straffespark. Sterling konstruerer hele situasjonen, og kontakt er ikke det samme som forseelse. Det er mer kontakt på cornere og frispark, og mange andre situasjoner på en fotballbane. VAR kan derfor ikke bare vurdere om det er kontakt eller ikke. Da blir det mye straffespark.

Videre, det ble sagt før mesterskapet at dommerne ikke skulle gi "billige" straffespark, og skulle legge lista høyere. Derfor er det ekstra overraskende at det ble gitt denne type straffespark i ekstraomgangen i en EM semifinale. For meg er dette en klar og tydelig dommerfeil.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 09.07.2021 12:06    Post subject: Reply with quote

Problemet er denne uklare praksisen med "clear & obvious" som praktisereres vilkårlig fra kamp til kamp. I utgangspunktet burde det være så enkelt at på røde kort, straffespark og mål så er fokuset å komme til en objektivt riktig avgjørelse.

Når en kommer til objektivt så er det fotballens største problem når det gjelder VAR og det er at veldig mange av lovene til spillet er lagt opp til subjektive vurderinger og da påvirkes utfallet av "narrativet" i kampen og det rundt mer eller mindre bevist og ubevist.

Løsningen ville kanskje vært å definere hva som VAR skal vurdere og å gjør regelverket mer "svart/hvitt" enn det er i dag. Forbundene, dommerne har ikke nok integritet til å ta skjønnsavgjørelser.

At det er kontakt betyr ikke at det er en forselses og nå ser en at en del angrepsspillere har blitt meget god på å konstruere frispark og straffespark ved at de hekter, lar en fot henge etc. ramler ved lett kontakt. Slike hendelser burde bare bli vinket videre eventuelt føre til gult kort til angrepsspiller for uredelig spill. Harry Kane er helt ekstrem på dette inkludert forsøket på å konstruere et straffespark i andre omgang og en mengde frispark hvor han legger seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 09.07.2021 12:48    Post subject: Reply with quote

Uansett hvilke regler man har og hvordan man bruker VAR vil det alltid være tvilstilfeller. I premier league hvor VAR griper inn ved hver eneste mulighet gjøres det flere feil enn noen annen liga. Man må bestemme seg for hvordan VAR skal brukes for å få flest mulig tilnærmet riktige avgjørelser uten å ødelegge flyten i spillet. Skjønner ønsket om fasitsvar på en hver avgjørelse men det får man aldri. Om dommeren ser hver situasjon i 50 repriser vil det fremdeles gjøres "feil". Å la dommeren blåser slik han mener er riktig mens VAR griper inn ved soleklare feil er etter min mening den desidert beste måten å praktisere det på. EM har vært fantastisk å se på veldig av mye på grunn av at de bruker det på den måten som er best for spillet. England sitt straffesparke var billig men ikke åpenbart feil. Om var skulle grepet inn på slike avgjørelser så får man premier league dømming. Uansett må man innse at det kommer alltid til å være tvilstilfeller.
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 738

PostPosted: 09.07.2021 13:30    Post subject: Reply with quote

Aristoteles wrote:
EM har vært fantastisk å se på veldig av mye på grunn av at de bruker det på den måten som er best for spillet.


Det som i enda større grad har gjort EM severdig, fra dommernes side, er hvor få "soft fouls" som har blitt blåst. Det har helt klart en oppdragende effekt at den typen "jeg kjenner litt kontakt, så jeg legger meg ned"-forseelser ikke har ført til frispark eller straffer, og spillerne lærte seg raskt at her var det bedre å spille videre enn å legge seg å sutre.

Sammenlignet med hvordan linja på sånt har vært i resten av mesterskapet, og hvor stor suksess det har vært, synes jeg det er fryktelig synd at semifinalen avgjøres nettopp på en slik soft foul i straffefeltet. Det har vært hundrevis av slike tilfeller overalt på banen i resten av mesterskapet hvor spillerne har blitt vinket rett opp igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 11.07.2021 19:11    Post subject: Reply with quote

Var jo voldsomt å defensiv 11'er England skulle stille med til finalen da..
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 11.07.2021 19:22    Post subject: Reply with quote

Trodde først det var en feil i appen min. Spesielt å stille med et så forsiktig lag.
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2511

PostPosted: 11.07.2021 19:33    Post subject: Reply with quote

Det er jo stilen til Southgate. Ser jo hvor forsiktig han er med å bruke teknikerne på benken også. Defensiv trygghet trumfer alt.

Kontringer på raske vinger/soft foul på Kane er angrepsspillet i stor grad.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 11.07.2021 19:51    Post subject: Reply with quote

La oss håpe på et tidlig italiensk mål slik at England må frem og angripe da kan det bli en meget severdig finale.

Så håper jeg vi slipper for mye filming fra de nye mesterfilmerne England mot de gamle mesterne Italia.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 11.07.2021 20:03    Post subject: Reply with quote

Der fikk du heller det motsatte. 1-0 til England før det er spilt 2 min.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 11.07.2021 20:05    Post subject: Reply with quote

Ja kan bli interessant det også.
Pinlig av den engelske fansen å bue under Italia sin nasjonalsang!!
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 11.07.2021 20:06    Post subject: Reply with quote

Uting å bue på nasjonalsangen synes jeg ja. Hørt det gjennom hele EM når det har blitt spilt kamp i hjemlandet til et av lagene som spiller.

Kan bue gjennom hele kampen for min del, men akkurat nasjonalsangen synes jeg man burde respektere.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 11.07.2021 20:21    Post subject: Reply with quote

Kostelig når NRK sine kommentatorer forteller at Kane er flink til å lage frispark. På tide å kalle en spade en spade, Kane er en av fotball Europas verste "divere".
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 11.07.2021 20:30    Post subject: Reply with quote

Blir ikke mye fyrverkeri her gitt...
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 11.07.2021 20:46    Post subject: Reply with quote

Pussig med det, men personlig føler jeg ofte at finalene blir for antiklimaks å regne. Spilles en del dager etter semifinalene, når mesterskapsbuzzen har lagt seg og kvaliteten har ofte vært sådar. Husker mange mesterskap men sliter med å gjenskape finalene, gitt. Labert hittil i dag også.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 925

PostPosted: 11.07.2021 20:54    Post subject: Reply with quote

Sant, det. Når var forrige gang finalen var et fyrverkeri?
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 11.07.2021 21:14    Post subject: Reply with quote

Var vel bra VM finale for et par år siden, og også en grei EM finale i 2012, men riktignok bare av det ene laget. Ellers har det vært mye tette og jevne kamper i mesterskap. Er jo sånn sett forståelig at finalen blir et antiklimaks når man vet hvor mye som står på spill og det skal jo egentlig være de to beste lagene som møtes og da nuller de hverandre litt ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 11.07.2021 22:07    Post subject: Reply with quote

Med ekstraomgangene nå så tangerer dette mesterskapet rekorden i mesterskapssammenheng for flest kamper som har gått til minst ekstraomganger. Dette er kamp nummer 8 som gjør det. Første gang i EM sammenheng mens VM 2014 og VM 1990 er de to andre mesterskapene som har hatt tilsvarende.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 11.07.2021 22:13    Post subject: Reply with quote

Synes England startet bra men nå har det blitt en krig her i ekstraomgangene der alt kan skje. Grealish inn nå, KANSKJE kan han være den spilleren som gjør det uforutsette.

Håper på England men dette kan gå begge veier.
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 11.07.2021 22:45    Post subject: Reply with quote

Straffekonk og Italia starter først...
Grøss ><

Skal England miste tidenes mulighet eller skal Southgate gå inn i historiebøkene?
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 11.07.2021 22:49    Post subject: Reply with quote

Berardi 1-0
Hurricane 1-1
Belotti MISSER!! ser nervøs ut og Pickford reddder lett!
Maguire rett opp i høyre nettak, UTAGBART! ENGLAND ER FORRAN! 3 straffer igjen til hver!
Bonucci utligner til 2-2, pickford har en arm etter men løfter ballen nok Bonucci, RAshford neste for England nå.
STOLPESKUDD! Rashford finter ut Donarumma men også seg selv og setter ballen i stolpen!!! Da er vi like langt igjen.
Bernadeschi nå, setter den midt i mål langs bakken, Holdt igjen litt der Pickford så hadde han tatt den.
3-2 Italia, Sancho nå.
SANCHO BOMMER!!!!
Scorer Italia nå har de vunnet! Oioioi
Jorginho kan avgjøre....
HAN BOMMER!!! PICKFORD REDDER!!!!
Da blir det altså en sjangse til å komme ajour for England og ekstra straffer!
Sako BOMMER, ITALIA ER EUROPAMESTER!!!

Man må definetivt stille spørsmål ved Soutgates valg av straffeskyttere. Sender en 19 åring ut for å ta en avgjørende straffe, den vil bli diskutert...
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 11.07.2021 22:56    Post subject: Reply with quote

Herlig at Italia vinner. Elsker å se Chiellini spille Very Happy Men, må si det er litt merkelig å sette opp en 19 åring som den avgjørende straffetakeren.
_________________
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
― Friedrich Nietzsche
Back to top
View user's profile Send private message
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 3205

PostPosted: 11.07.2021 22:57    Post subject: Reply with quote

Forca Italia
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 11.07.2021 22:57    Post subject: Reply with quote

Fatter ikke at Saka går frem der. Må vel nesten ha meldt seg selv, for ingen burde foreslått at en 19 åring skal gå frem på straffe nr 5 i en EM finale. Burde vel vært Grealish (eventuelt Sterling) som burde steppet opp som 1 av de 5 straffeskytterne.


Eneste positive å ta med seg for de som bommet er at det var 3 spillere denne gangen og ikke bare 1 som i 96.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next
Page 11 of 12

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb