English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
VM 2022
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rob Koren
Junior


Joined: 11 Oct 2022
Posts: 95

PostPosted: 01.12.2022 22:38    Post subject: Reply with quote

tigerbart wrote:
Er vi i ferd med å se Europas fall fra fotballens trone?

Ser sånn ut. Danmark, Belgia og akkurat nå TYSKLAND ut (83. minutt), tåler de ikke varmen?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 02.12.2022 01:37    Post subject: Reply with quote

Litt tilfeldig for Tyskland sin del, men de har tidvis vært sløve.

Fremdeles vanskelig å se at det er noen andre enn Sør-Amerikanske og Europeiske lag som kan være med hele veien, nå og i neste mesterskap.

Det som kan slå ut en del er at alle de europeiske spillerne kommer rett fra sesong med minimalt med hvile og oppkjøring der hvor flere av de mindre landene har satt hjemlig liga på vent god tid i forveien. Ikke at Brasil har vist noe preg av det.

Skulle jeg ta et lite råtips så ville jeg sagt at kvartfinalene blir slik:
Nederland(USA)-Argentina
Kroatia(Japan)-Brasil
England(Senegal)-Frankrike
Portugal(Serbia/Sveits)-Spania(Marokko)

En god del garderinger i parentes, virker sannsynlig med Brasil, Argentina og fire-seks europeiske lag, Japan, USA eller et afrikansk lag kan selvfølgelig melde seg på. Slik lagene har prestert til nå så tror jeg Frankrike-Brasil er den mest sannsynlige finalen, og hvis vi får det oppgjøret er det nok en 50-50 kamp. Er kanskje ikke så mye europeisk dominans som brytes som at Brasil omsider har klart å få på plass et godt kollektiv med kvalitetspillere i alle ledd for første gang siden 2002, men det måtte jo komme. Omtrent det som er av andre medaljekandidater er europeiske lag, samt Argentina, men jeg tror de er et hakk bak de to-tre beste europeiske lagene+Brasil.

I Brasil mot Europa så er vel fremdeles sannsynligheten i favør Europa fordi Brasil må forbi Kroatia og deretter Argentina eller Nederland får vi tro, Brasil vil være favoritter, men skal ikke falle mye i nivå før de ryker. På andre siden av tablået så er det vanskelig å se for seg at det ikke blir en europeisk semifinale, så ville nok satt pengene på at et Europeisk lag tar mesterskapet.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1210
Location: Oslo

PostPosted: 02.12.2022 20:21    Post subject: Reply with quote

Ja, det kan godt hende du får rett. Jeg tror vi ender med Brasil, Argentina, Frankrike og Portugal i semifinalene, og så tror jeg at Brasil tar gullet mot Portugal i finalen. Med Europas mulige fall tenker jeg nok mer på de sterke lagene som svikta kapitalt: Italia(!!!), Tyskland, Belgia, Danmark. Så er det uheldig at sterke Serbia/Sveits ender opp med Portugal. Ellers tror jeg de kunne ha kommet lengre. Noen av gruppene i VM er tøffe, og noen lag har også en lettere "vei" gjennom cup-spillet. Uansett er det bra for fotballen at lag fra resten av verden slår fra seg, og antakelig vil den tendensen bare fortsette.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.12.2022 12:16    Post subject: Reply with quote

På ubegripelig vis framstår Qatar-fansen som noen av de mest høylytte inne på stadionene. Hvordan er dette mulig, i en nasjon uten fotballtradisjoner og med bare noen få hundre tilskuere på klubbkampene?

Stadig flere opplysninger begynner nå å sive ut om mennene som sørger for påfallende ekstase under Qatars kamper.

- Det er tydelig at det er en statlig finansiert ultrasgruppe som har ligget i treningsleir. De har blitt trent opp av ultras fra klubben Nejmeh i Libanon, forteller Aftonbladets journalist, Erik Niva, til Dagbladet.

Les mer: VM-scener sjokkerer
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3597

PostPosted: 03.12.2022 15:11    Post subject: Reply with quote

Hvis du regner med trygd er det en del statlig finansierte fotballsupportere i Norge også.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
Hoven Evland jr.
Veteran


Joined: 27 Jan 2006
Posts: 2662
Location: Dark side of the moon

PostPosted: 03.12.2022 16:11    Post subject: Reply with quote

Dette føyer seg vel fint inn i tradisjonen med gråtekoner, som ikke er helt ukjent i Orienten.
Jeg antar det ville kommet kritikk uansett hva som ble gjort.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.12.2022 22:53    Post subject: Reply with quote

Niva:

Av de sju utslagsmatcher som Kroatien spelat under hela 2000-talets alla stora mästerskap hade sex gått till förlängning.

Den sjunde var VM-finalen senast.

Tror ni mig inte? FrÃ¥ga Luka Modrić. Han har varit med om var och en av de här matcherna, han har spelat i dem allihopa.

(...)

Kroatien har alltså gjort det igen.

En gång är absolut inte ingen gång, men jag tycker att det finns skäl att vara lite skeptisk mot substansen i fotbollsländer som hänger upp väldigt mycket identitet runt idén om en gyllene generation.

Jag var exempelvis aldrig så övertygad om att den belgiska talangutvecklingen hade så där jättemycket att lära andra. De hade sitt gäng juveler födda på sent 1980- och tidigt 1990-tal – men på andra sidan av dem fylldes det inte på särskilt mycket underifrån.

På samma sätt är jag inte heller övertygad om att dagens norska framryckning kommer visa sig vara banbrytande eller stilbildande, men det får ju tiden utvisa.

Poängen är denna: Att en grupp spelare i samma ålder växer sig stora tillsammans säger egentligen ingenting, det kan hända precis var som helst.

En fotbollsnation blir verkligt intressant först när en gyllene generation följs av flera, när överproduktion och överprestation upprepas och blir återkommande.

Vi har Nederländerna, Portugal och Uruguay – och så har vi det där lilla landet som på många sätt är den mest intressanta och beundransvärda fotbollsnationen i hela världen.

I VM-kvartsfinal har vi återigen Kroatien.

Läs mera: Beundransvärt, Kroatien

Imponerende av Portugal med ny spiss - og artig med Marokko!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.12.2022 20:20    Post subject: Reply with quote

Nå har Kroatia altså spilt ekstraomganger i åtte av sine ni sluttspillkamper etter årtusenskiftet. Er vel bare å satse på U i semifinalen mot Argentina eller Nederland.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1210
Location: Oslo

PostPosted: 11.12.2022 00:15    Post subject: Reply with quote

Et uvanlig VM. Mange overraskelser. Det innevarsler kanskje en ny tid? Man kan si mye negativt om konteksten for dette VM, men kampene og dynamikken i mesterskapet har vært forfriskende på flere måter. Ballen er rundere enn på lenge.
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2549

PostPosted: 11.12.2022 13:23    Post subject: Reply with quote

Min første tanke er at mange spillere (som spiller i europa) kommer rett fra sesong, uten tid til å resituere kontra et sommer-vm. Det kan forklare svingninger gjennom slitasje. Kan selvfølgelig være hjernegymnastikk fra min side for å forklare sjokkresultatene ^^
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3597

PostPosted: 11.12.2022 17:16    Post subject: Reply with quote

Men et sommer-VM er da enda verre når spillerne kommer til VM med slitasje etter en hel sesong med vanvittig mange kamper for de fleste. Det er ikke mange dagene å restituere på før VM-oppkjøring. Nå hadde de jo akkurat rukket å spille seg i form før mesterskapet i Qatar ble sparket i gang.

Dette er ikke noe forsøk på hylle tidspunktet dette verdensmesterskapet blir arrangert på, jeg forstår bare ikke argumentasjonen din.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1210
Location: Oslo

PostPosted: 11.12.2022 17:51    Post subject: Reply with quote

Ja, et uortodoks tidspunkt kan kanskje være en forklaring, men samtidig, som påpekt sist her, så kan det jo slå ut ganske tøft på sommeren også etter en svært lang sesong. Når det er sagt så synes jeg at en del kvalitetsspillere virker direkte "vasne". Det er noe slapt og uinspirert over flere, noe jeg tror har bidratt til exodus for mange store nasjoner, senest Portugal. Er det varmen? tidspunktet? ubehag ved VMs kontekst? jeg vet ikke, men det er naturstridig at så mange fighter-nasjoner har klart å kjempe finesse-lagene ut av stilen. Norge kunne sikkert ha gjort det knallbra...
Back to top
View user's profile Send private message
Bye
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 3761
Location: Bergen

PostPosted: 11.12.2022 21:20    Post subject: Reply with quote

Tror ikke Norge har kynismen som skal til.
_________________
Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 11.12.2022 22:04    Post subject: Reply with quote

Nå burde vel Portugal ha scoret på en av sine sjanser og Marokko trengte keeperbrøler for å putte.

Men normalt så er det noen uker med oppkjøring før VM, i Russland startet de 14. Juni. Champions League finalen var 26. Mai, altså nesten tre uker før, og de fem store ligaene var ferdigspilt en eller to uker før der igjen.

Så har det vel også vært tettere mellom kamper denne høsten enn normalt, så større slitasje.

Til sammenligning så har de i afrika, midtøsten og asia gjerne satt ligaen på pause for å gi landslagene sine god tid til å bli samkjørt. Nå skal ikke det ha noe å si for Marokko som har nesten alle sine spillere i europeiske ligaer. Men kan forklare hvorfor en del andre lag har yppet seg.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1210
Location: Oslo

PostPosted: 13.12.2022 21:14    Post subject: Reply with quote

Joda. Godt poeng.

Forresten, en tanke som iblant har slått meg: hvilket lag kunne ikke et samla Jugoslavia hatt, hadde det ikke vært for krigene som brøt ut? Se på Kroatia og Serbia - og dessuten har det vært mange gode årganger fra Slovenia, Bosnia, Nord-Makedonia også, samt litt fra Montenegro og Kosovo - for ikke å snakke om innvandrere fra disse landene, inkludert Zlatan.

For et lag de kunne ha hatt... både i år og for 10 år siden og for 20 år siden.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 15.12.2022 15:14    Post subject: Reply with quote

Ikke sett noe anne enn highlights, men vil tro at det er mere overraskelser og jevnere i år for alle spillerne er i sesong.

Når det tidligere har vært arrangert på sommeren har de antatt beste lagene flere kvalitetspillere der det betaler seg bedre om formen ikke er på topp.

Slik jeg har forstått det har flere lag gjort det overraskende bra gjennom hardt kollektivt arbeid, og jeg må medgi jeg ble en smule trist når jeg såp Marokko røyk mot Frankrike.

Håper Messi får løfte trofeet på Søndag Mr. Green
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 15.12.2022 17:11    Post subject: Reply with quote

Skal vel kanskje også sies at landslagsfotballen har vært veldig ustabil de senere årene. Har ikke akkurat vært få skreller de siste årene.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 15.12.2022 22:39    Post subject: Reply with quote

Jeg holder litt med Argentina fordi Messi er en ballkunstner som fortjener å få et VM-gull for å krone CV'en sin med.

For å trolle CR7-fans en smule: Ronaldo har vært imponerende, men jeg føler han egentlig bare føyer seg inn i rekken av superspisser som du har et par av i hver generasjon, Haaland/Mbappe kan jo ta alle rekordene hans (på klubblag iallefall for Haaland sin del)- I Ronaldo sin generasjon så har du Lewandowski og Zlatan (Ronaldo er vel litt bedre, men ikke så mye bedre), Kane litt imellom der (og lider av at han ikke har kommet seg til en klubb som kunne gitt ham CL-trofêet). Før der igjen så hadde du Ronaldo (mens han levde opp til el fenomeno og ikke feiten) f eks.

Messi for meg har aldri hatt noen samtidig som seg selv på samme nivå, tilsvarende som Zidane før han selv slo igjennom og Maradona før der igjen.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%


Last edited by Zorbeltuss on 16.12.2022 17:36; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1210
Location: Oslo

PostPosted: 16.12.2022 17:26    Post subject: Reply with quote

Jeg vil nok si at Messi kan krones som tidenes største om han vinner VM. Da slår han CR7 pga. VM-gull (da de begge har Euro/Copa), og han slår øvrige legender, Maradona, Pele osv., pga. sine enorme og langvarige dominans, med flere år på høyden i Barcelona i deres gullalder. Messi i sitt ess i Barca's tiki-taka finnes det ikke maken til. CR7 er nok mer anvendelig og altmuligmann, men ikke like dominant i sitt ess.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 18.12.2022 02:17    Post subject: Reply with quote

Cr7 er ikke mere anvendelig enn Messi, hvordan kan du si det? han har spilt kant og spiss, mens Messi har spilt spiss, midtbane, ving, offensiv midtbane og til og med sentral midtbane på Barcelona i sine yngre dager.

Messi vs Ronaldo er medieskapt. De er begge fantstiske fotballspillere, men den prestasjonen Messi leverer nå i VM kontra Ronaldo er som natt og dag.

For meg har det feid all tvil til side, Messi er den störste spilleren i min generasjon.

Vinner han VM i tillegg så er det så fortjent så fortjent.
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5460

PostPosted: 18.12.2022 11:38    Post subject: Reply with quote

Den øvelsen med å kåre beste spiller på bakgrunn av hvilke trofeer lanslaget har vunnet er det mest latterlige gnålet i dagens fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3204
Location: Oslo

PostPosted: 18.12.2022 20:09    Post subject: Reply with quote

Puh! For en kamp og en verdig vinner!
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 939

PostPosted: 18.12.2022 20:31    Post subject: Reply with quote

Heftigste VM-finalen jeg har sett.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.12.2022 21:17    Post subject: Reply with quote

Enligt en forskarrapport från förra VM är sannolikheten att en tatuerad spelare sätter en slutspelsstraff ungefär elva procent högre än att en otatuerad gör det. Och där kom Messi, med sitt ruggiga, tatuerade rövarband, redo att kröna en karriär på migrantarbetarnas och Qatars dag.

Läs mera: Bank: Frankrike gav bort det – de förtjänade att straffas
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1210
Location: Oslo

PostPosted: 21.12.2022 18:03    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Cr7 er ikke mere anvendelig enn Messi, hvordan kan du si det? han har spilt kant og spiss, mens Messi har spilt spiss, midtbane, ving, offensiv midtbane og til og med sentral midtbane på Barcelona i sine yngre dager.


Jeg tenkte nok mer på allsidighet i evner. Ronaldo er raskere, sterkere, bedre på hodet, osv. mens Messi først og fremst er en god ballbehandler; pasninger, driblinger, skudd, - noe Ronaldo også mestrer, dog ikke fullt så fabelaktig som Messi. Ronaldo er mer sammensatt, litt av Messi og litt av Mbappe.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 9 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb