View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 17.01.2021 20:46 Post subject: |
|
|
At bedrifter trenger sosiale møteplasser, er RBKs salgssjef Harald Lundemo veldig glad for. For gammeldags sponsing er ut for lenge siden, partnerskap og aktivering er in.
«Som RBK-partner vil du gjennom året treffe de andre partnerbedriftene på ulike arrangement. Her bygges sterke relasjoner som gir grunnlag for økt omsetning» står det på «bli partner»-siden på RBK.no. Og det er ikke bare bedriftene som tjener på gode relasjoner:
(...)
Rosenborg har de siste årene bygd opp et av regionens aller største, og ifølge Lundemo nordisk idretts beste, bedriftsnettverk med rundt 100 bedrifter fordelt på fire nettverksnivå: Hovedsamarbeidspartner, samarbeidspartner, forretningspartner og nettverkspartner. Eksponering som støttespiller med det som oftere enn ikke er landets beste fotballklubb, er ett trekkplaster. Bedriftsnettverket en annet, viktig grunn for å være med her.
– Det viktigste som savnes nå, er den fysiske kontakten. Vi har blitt nødt til å tenke kreativt og har hatt torsdagskaffe, quiz og noen møter på Teams. Og selv om det er enkelt å treffes digitalt, så mister man jo noe viktig, sier Lundemo.
Les mer: Nettverksbyen Trondheim er satt på pause |
|
Back to top |
|
|
Macha Veteran
Joined: 05 Nov 2008 Posts: 5697
|
Posted: 23.03.2021 10:14 Post subject: |
|
|
Ser det er flere forlengelser og nye sponsoravtaler for tiden. Dog hovedsakelig med mindre aktører. Er vel begrenset hva klubben får hentet inn her. Men virker hvertfall som om næringslivet ikke hopper av skuta i kjølvannet av Covid-19.
Under er avtalene som er presentert siden nyttår.
Trondheim Messeselskap - ny partneravtale
Elis Norge AS -forlengelse
Travelnet - forlengelse
Allkopi - forlengelse
Jobzone - forlengelse
Thorleifs bussreiser - forlengelse
Idè House of brands - forlengelse
OBOS - forlengelse |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 23.03.2021 23:00 Post subject: |
|
|
Sistnevnte avtale er altså også utvidet med draktreklame. Får tro OBOS betaler en del mer enn før. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 24.03.2021 22:49 Post subject: |
|
|
Ny ettårsavtale til Ringnes.
Dermed er vel status som følger:
Ringnes: 2021
Sparebank1: 2018-21
Ramirent: 2020-21
Scandic: 2020-22
Salmar: 2020-22
Trønderenergi: 2020-22
OBOS: 2021-23
Adresseavisen: 2020-24
Coop Midt-Norge: 2021-24
Adidas: 2021-25 |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 10.05.2021 17:04 Post subject: |
|
|
I lengre tid har Rosenborg jobbet med et bærekraftprosjekt som har som mål å redusere klubbens fotavtrykk på miljøet, og bidra til et bærekraftig samfunn. Nå er bærekraftsprosjektet klart for sjøsetting, og med seg på reisen har Rosenborg fått TrønderEnergi – som blir klubbens første bærekraftspartner.
Gjennom et samarbeidet med TrønderEnergi vil Rosenborg være garantert å få levert 100 prosent fornybar strøm fra Trøndelag, med opprinnelsesgaranti. Rosenborg er også i en prosess med TrønderEnergis elbil-ladeselskap Ohmia Charing, hvor målet er å få opp elbilladere på Lerkendal.
Partene ser også på flere andre tiltak, og har blant annet som mål å fase ut dieselaggregatet som står som reserveløsning på Lerkendal i tilfelle strømbrudd, og redusere strømforbruket generelt.
Les mer: Rosenborg tar bærekrafts-grep |
|
Back to top |
|
|
Zorac Forumsjef
Joined: 08 May 2005 Posts: 19489 Location: Lillestrøm
|
Posted: 10.05.2021 17:37 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | IRosenborg er også i en prosess med TrønderEnergis elbil-ladeselskap Ohmia Charing, hvor målet er å få opp elbilladere på Lerkendal.
|
Håper det mangler en 'g' her, ellers høres det ikke spesielt klimavennlig ut. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 11.05.2021 17:39 Post subject: |
|
|
Rosenborg og Sparebank 1 SMN er enige om en ny samarbeidsavtale ut 2025.
- Vi er stolte og ydmyke av å kunne offentligjøre at vi forlenger avtalen med SpareBank 1 SMN til ut 2025. Dette gir klubben en forutsigbarhet i tiden fremover som betyr mye for alle i Rosenborg. Vi har en meget engasjert hovedsamarbeidspartner, som vi er trygge på vil være med å utfordre og utvikle klubben videre, sier Tove Moe Dyrhau [sic]
SpareBank 1 SMN tar ytterligere eierskap til aktiviteter klubben har for barn og unge. Fra før samarbeider partene om RBK Fotballskoler, nå vil SpareBank 1 SMN også engasjere seg i Rosenborgs bredde- og utviklingstiltak, kjent gjennom RBK skolen.
- Dette gjør at vi kan nå ut til flere med «RBK-fotball», og at enda flere barn får møte Rosenborg både på Lerkendal og der de bor og trener til daglig, sier Moe Dyrhaug.'
Les mer: Historisk avtale med SpareBank 1 SMN
– Avtalen er historisk. Det er den største vi har signert, både når det gjelder størrelse, summer og lengde, sier konsernsjef i Sparebank1SMN, Jan-Frode Janson.
(...)
Sparebanken har vært hovedsponsor for RBK siden 2015, hittil på to treårsavtaler.
Denne gangen ble Adresseavisen presentert for en femårsavtale, som gjør at banken fortsetter som hovedsponsor ut 2025-sesongen.
Les mer: Rosenborg har signert rekordavtale
Litt upresist/ukorrekt av både Janson og Sagbakken: Den opprinnelige avtalen gjaldt 2015-19, altså fem år. Allerede i 2018 ble det utløst opsjon for 2020-21.
Sånn sett er spørsmålet om den nye avtalen gjelder 2021-25 eller 2022-25; altså når verdiøkninga skjer. |
|
Back to top |
|
|
Macha Veteran
Joined: 05 Nov 2008 Posts: 5697
|
Posted: 11.05.2021 18:20 Post subject: |
|
|
I saken på rbkweb står det 13 mill (i året?) i den forrige avtalen. Men mener å huske at det var 20 mill i året? |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 12.05.2021 18:53 Post subject: |
|
|
Nei, det har jeg aldri sett. I 2015 var SMN helt åpen overfor meg om nøyaktig grunnbeløp i avtalen. Trolig i et forsøk på å sukre pillen (les: badeballen). |
|
Back to top |
|
|
KitWalker Veteran
Joined: 16 Mar 2011 Posts: 3961
|
Posted: 16.05.2021 14:32 Post subject: |
|
|
Det betyr også at RBK er for utbygging av vindkraft. En trist sorti for et RBK som samfunnsaktør. SKANDALE!!! |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
|
Back to top |
|
|
senador Legende
Joined: 12 Feb 2006 Posts: 10396
|
Posted: 04.06.2021 08:48 Post subject: |
|
|
Det virker jo som man over hele linja i rbk har store problemer med å foreta riktige analyser og forståelse for verden rundt seg.... |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 06.03.2022 21:11 Post subject: |
|
|
Hadde ikke fått med meg før forleden at Telia hadde blitt sponsor, men tilsynelatende på langt lavere nivå enn det Lundemo håpet på da Telenor forsvant ut. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 28.04.2022 19:37 Post subject: |
|
|
LO er den eneste sponsoren som har sagt at de ikke er med videre. Deres bidrag har vært rundt 13,5 millioner kroner årlig, av et budsjett på totalt 25–26 millioner kroner.
Les mer: Hopplandslaget klarer ikke millionkrav: Nekter budsjettkutt
Altså på samme nivå som den opprinnelige SMN-avtalen vår:
2mas wrote: | I 2015 var SMN helt åpen overfor meg om nøyaktig grunnbeløp i avtalen. |
|
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 22.10.2022 13:42 Post subject: |
|
|
Riseth:
– Jeg har som alle andre fått med meg ryktene. Folk snakker om at Rema 1000 skal være inne med 40 millioner kroner i Kolstad. For å si sånn: jeg holder på å flire meg dønn i hjel. Jeg snakker aldri om summer i våre avtaler, men jeg kan garantere at vi ikke er i nærheten av slike beløp. Og det vet jeg, fordi det er jeg som har signert avtalene!
Riseth bekrefter likevel at Kolstad er den enkeltklubben Rema 1000 er tyngst inne i økonomisk i norsk klubbhåndball.
Kun dagligvarekjedens sponsorat i Rema 1000-ligaen er større. Den avtalen skal ligge på rundt fire millioner kroner.
(...)
Kolstad har et sponsorbudsjett på rundt 24 millioner kroner inneværende sesong, fordelt på 70 samarbeidspartnere. Målet er å øke til 40 millioner kroner i 2023.
Les mer: Sponsorsjefen om Kolstad-ryktene: – Heilt høl i hauet!
Litt usikker på om Riseth er kilden på at avtalen med forbundet er større enn den med Kolstad eller om det er noe som Østlendingen "vet". Uansett tyder ting på at Rema betaler mindre enn det jeg trodde. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 15.11.2022 22:21 Post subject: |
|
|
– Fantastisk god nyhet at Scandic har signert ny avtale med klubben! Vi har hatt tett samarbeid i mange år, ikke minst bidrar Scandic Lerkendal stort på kampdager og andre arrangement i regi av klubben. Dette har fungert for oss svært bra i mange år, og vi gleder oss til å videreføre og videreutvikle dette i flere år fremover. At en av klubbens største partnere blir med videre er så klart veldig viktig for oss», forteller salg- og partneransvarlig i RBK, Nicolay Jacobs, om den nye avtalen.
Les mer: Scandic signert ny samarbeidspartneravtale de neste tre årene!
Moursund:
– For oss er det viktig å ha partnere som har en relevans. Det vil være kortsiktig for oss å bare gå etter penger. Vi må ha inn de som har et så likt som mulig verdigrunnlag som oss.
(...)
– Er det vanskeligere å reforhandle avtaler nå, når økonomien er som den er?
– Det er vanskelig for meg å si i og med at jeg har vært her så kort, sier han og legger til at klubben har et ess i ermet når de nå snakker med mulige partnere.
– Fra nyttår fusjonerer vi med et kvinnelag, RBK Kvinner. Så når vi nå jobber med potensielle selskaper, snakker vi også om kvinnelaget. Og kvinnefotballen er i ekstrem vekst.
(...)
Moursund forteller at man i England har sett interessante endringer i sponsorer.
– Der har bildekk-selskaper skjønt at det lønner seg å annonsere på kvinnekamper. De har funnet ut at det som regel er kvinner i husholdninger som har mest fokus på sikkerhet og trygghet og at det i flest tilfeller er de som uttrykker at man skal bytte dekk.
Les mer: RBKs nye salgssjef: – Det vil være kortsiktig for oss å bare gå etter penger |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 18.11.2022 00:01 Post subject: |
|
|
Bodø/Glimt som klubb merker også på sponsorbiten at de er blitt mer attraktive. Nylig ble de kåret til landets 11. mest interessante sponsorobjekt av Sponsor Insight, foran for eksempel langrennsavdelingen i Norges Skiforbund, og høyest av klubbene i Norge.
– Vi har vært en underdog på vei opp. Mange er glade i oss, nesten uavhengig hvor man bor i landet. Vi er en nasjonal og internasjonal aktør, så det er flere som ser til oss. Vi sitter og vurderer om vi skal gå internasjonalt med supporterbutikken blant annet, siden vi får så mange henvendelser utenfra. Selv om vi ikke var i Champions League, har vi blitt invitert inn i internasjonale møteplasser.
Les mer: Har doblet antall ansatte på fem år: – Vi er fortsatt en liten administrasjon |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 22.11.2022 20:53 Post subject: |
|
|
Han forteller at alpint for sesongen 2022 har inntekter på 78 millioner kroner. Det inkluderer også såkalte postmidler, eller øremerkede midler, fra Norges Idrettsforbund.
Men fra 2023 går inntektene vesentlig opp.
– Da har vi rundt 87 millioner kroner i inntekter. Av disse er 77 millioner rene kommersielle inntekter, sier Ryste.
Dermed ender alpint på 75 millioner kroner i rene sponsorkroner når to millioner kroner i barteravtaler er trukket fra. En barteravtale er en slags byttehandel og anskaffelse av gode i bytte mot for eksempel en annen tjeneste, i dette tilfellet profilering.
– Vi har økt jevnt og trutt i 12 år – og nå er vi på rekordnivå, sier Ryste.
Nasjonalsporten langrenn, som har mistet flere av sine store profiler de siste sesongene, har alltid vært den grenen som har håvet inn mest. Nå er ting i ferd med å endre seg.
Langrennssjef Espen Bjervig opplyser til VG at de for 2022 har 81 millioner kroner i samarbeidsavtaler. Av disse er syv millioner barteravtaler.
Dermed ender langrenn på cirka 74 millioner kroner.
Les mer: Alpint på rekordnivå – i ferd med å bli større enn langrenn |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 23.11.2022 20:21 Post subject: |
|
|
For ett år siden ansatte for sykkelforbundet en sponsoransvarlig på heltid for å løfte inntektene. Etter å ha vært i kontakt med 50–60 bedrifter – og i samtaler med 15–20 av dem – er sponsorfangsten fortsatt null.
– Kjempebrutalt, slår Eystein Thue Stokstad fast med tanke på konsekvensen av sponsor- og inntektstørken.
Slik den ser ut nå, må forbundet foreta dramatiske kutt i 2023-budsjettet til elite- og landslagssatsingen med 30 prosent sammenlignet med inneværende år og nivået det har pleid å ligge på. Fra rundt 13 millioner kroner til under 10 millioner.
Les mer: Sponsorkrise for gullidrettene – landslagskutt neste år |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 01.02.2023 20:53 Post subject: |
|
|
Rosenborg og SalMar skrev onsdag under en ny treårsavtale. En historisk samarbeidsavtale for Rosenborg. Avtalen innebærer blant annet at det opprettes et nytt jente-akademi.
Les mer: Historisk avtale for Rosenborg
Salmar har de siste årene vært sponsor for RBKs herreakademi:
– Adressa har tidligere skrevet at den avtalen var verdt mellom ti og tolv millioner kroner, fordelt over tre år. Så da er denne nye større enn det?
– Det er den, svarer Arntzen [sic].
Les mer: Historisk: Nå blir det RBK-akademi for jentene
– Vi hadde en utgående kontrakt med SalMar i utgangen av 2022. Da vi skulle i forhandlinger om den så var det selvsagt et viktig poeng for oss å ta utgangspunkt i at vi er fusjonert klubb. Det har pågått over litt tid, så fikk vi landet nå på nyåret. Vi er godt fornøyd med å ha fått med oss SalMar videre på laget- og at de så tydelig går inn og satser på jente- og kvinnesiden som det de nå gjør.
– Det lå en eksisterende avtale med herrelaget. Påvirkes den, eller vil det være de samme rammene?
– SalMar går inn med mer penger enn de har gjort tidligere. Det er på helheten. Herresiden er ikke svekket, men opprettholdt på samme nivå.
– En ganske betraktelig økning på helheten da?
– Ja, det er en betydelig avtale. De er en svært sentral partner for oss nå. Det har de vært over tid, og den posisjonen er nå styrket, sier Vikvang.
Les mer: RBK i historisk samarbeid: Dette innebærer avtalen |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 09.07.2023 14:25 Post subject: |
|
|
Rosenborg har et partnernettverk bestående av rundt 100 bedrifter, som både samarbeider med klubben og bygger relasjoner seg imellom. For å heve nytteverdien av nettverket, ønsker Rosenborg å jobbe mer systematisk i kommunikasjonen med bedriftene som deltar.
Samtidig har klubben et mål om å systematisere og forenkle arbeidet som gjøres i sin egen salgsavdeling, og få bedre kontroll på salgsprosessene. Potensialet for forbedringer er stort, og omfatter alt fra prospektering og research til hvordan klubben lander avtaler og gjør onboarding.
Les mer: Rosenborg med storsatsing på markedsføring |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 09.11.2023 22:42 Post subject: |
|
|
NTNU og BI har forsket på effekten av å delta i Rosenborg sitt store Partnernettverk. De fant flere interessante funn som dokumenterer effektene.
Grunnlaget for forskningen er et omfattende datagrunnlag som forteller om Partnernes/Sponsorenes tilfredshet med sin tilknytning til Rosenborg fra 2011-2018. Forskerne har gått grundig til verks og analysert dataene nøye, og første rapport ble publisert i den internasjonale journalen Sport, Business and Management i mai 2022, og siden da har de jobbet videre med dataene og presentasjoner. Rapporten heter «The added value for sponsors: A study of network and business partnership in soccer 2011-2018”.
(...)
– Forskningen viser at det er åpenbart at nettverket gir sponsorene økt effekt av investert kapital, og dette gjelder for både store og små sponsorer. Nettverket er like viktig, uavhengig av størrelse på sponsorkontrakten, sier Trond Stiklestad ved NTNU.
Les mer: Forskning dokumenterer flere effekter i Rosenborg Partnernettverk |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 60325 Location: Trondhjem
|
Posted: 05.01.2024 20:04 Post subject: |
|
|
Rosenborg og Vintervoll har skrevet under på av ny samarbeidsavtale for de tre neste årene. Vintervoll går inn som forretningspartner og avtalen inkluderer profesjonell LED-belysning på Koteng Arena.
(...) strømpene til herrelaget vil bli dekorert med Vintervoll-logoen den kommende sesongen.
Les mer: Vintervoll øker bidraget - lyser opp Koteng Arena
Frykter at vi har senket prisen for draktreklame ganske mye når de har råd. |
|
Back to top |
|
|
|