English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentarbeid i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 74, 75, 76  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
audun-eg
Junior


Joined: 18 Oct 2015
Posts: 6

PostPosted: 14.05.2022 03:13    Post subject: Reply with quote

Jeg må først og fremst si at jeg har hatt bruker her på rbkweb i mange år for å følge med på RBK-supporternes meninger om hva som skjer i klubben, og det er mange fornuftige stemmer her. Jeg følger også de fleste podcasts som gjelder RBK.

Når jeg nå først velger å si noe, så gjelder det Roar Vikvang. Hvem i all verden tenkte at det var en god ide å kvitte seg med Nederlenderne som tilsynelatende drev akademiet på en glimrende måte til fordel for denne fyren?

Hva har han tilført akademiet, og klubben RBK, i det store og hele?

Etter hva jeg kan forstå, null, nada og mindre enn det...
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 14.05.2022 08:33    Post subject: Reply with quote

Uten at jeg vet noe som helst av dette for sikkert, så mener jeg at det var interne uenigheter som gjorde at nederlenderne etterhvert ga seg/ikke fikk fortsette.

De kom med en annen kultur og annen måte å tenke på enn det man er vant til i Rosenborg, og jeg tror blant annet at de ønsket sterkt at Rosenborg skulle plukke spillere enda tidligere slik at man fikk ha de lengre og dermed større påvirkning på forming av spillerne.

Men jeg dette er det nok mange flere enn meg som har bedre informasjon og muligens mer nøyaktig informasjon.

Hva Vikvang har tilført klubben tror jeg ingen vet. Litt overrasket at det skulle gå såpass skeis det er jeg, men samtidig husker jeg at jeg ble meget skeptisk når jeg så hva slags trenere han gikk for. Vikvang er ikke en dårlig fotballtrener, men han er langt unna å holde RBK-nivå (eller i alle fall det nivået vi forventer skal være RBK-nivå), og når han selv som har mest erfaring fra bredden ansetter to trenere som har akkurat samme erfaring som han (mest fra 2. div og nedover) som hovedansvarlig så er dessverre sjansen stor for at det blir veldig preget av dette. Ja, de kjenner til 2. divisjon og 3. divisjon veldig godt men de er vant til å trene seniorlag på dette nivået. Å skulle trene rekruttlag som skal hevde seg på det samme nivået er noe helt annet.

Vikvang har også fått gode skussmål av det jeg har hørt som leder i de virksomhetene han har jobbet i. Jeg skal innrømme at jeg ble overrasket over at han ble ansatt som akademisjef, men hadde han turt å valgt en annen vei enn det han anså som "trygt" og ikke gått rett inn i RBK-fella med å ansette "bekjentskaper", men i stedet siktet seg inn på hva slags kvaliteter trengs på sidelinjen for at akademiet skal lykkes så kunne dette kanskje ha blitt bra. Men jeg tror nok at bare det å få tilbudet og muligheten til å jobbe i RBK var ganske stort for en som har brukt mye tid på trøndersk fotball og at det å ta minste motstand vei og dermed velge det man selv kjenner til og er "trygg" på ble for fristende.

Som sagt så virker det også merkelig at han blir "sparket oppover" i systemet, og jeg vet ikke om han er riktig mann som sportslig koordinator. Jeg tror bare den stillingen er en bedre match for han enn det å være akademisjef. Så blir han over de sportslige lederne på organisasjonskartet, men når det skal ansettes personer i stillinger som sportslig leder, akademisjef osv bør jo det være brede prosesser hvor styret også er involvert.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 14.05.2022 12:15    Post subject: Reply with quote

Det er nok verre enn som så. Vikvang solgte seg selv inn hos Rosenborg med en kongstanke om at all kompetanse vi trenger i "akademiet" (anførselstegn fordi jeg mener vi ikke egentlig har noe som kan kalles et akademi, men en junioravdeling) er å finne rundt omkring i trønderske breddeklubber.

At vi ikke bare skal knytte oss tettere mot lokalmiljøene, men bli mest mulig lik de.

Være en slags storebror, ja, men ikke en kan og vet mer, bare en som er litt større og sterkere. Som småsøsknene med rette tror de kan hamle opp med. Hvorfor skal unge talenter velge bort de utviklingsmiljøene som har fått de dit de er for et miljø som ikke synes å kunne tilby de noe særlig annet enn litt jevnere kvalitet i treningsgruppa, og slett ikke lære de noe de ikke allerede kan?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.05.2022 12:23    Post subject: Reply with quote

Det skal vel sies at det handlet også litt om økonomi; at nederlenderne hadde gode kontrakter, som RBK ikke ønsket å forlenge.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 14.05.2022 12:38    Post subject: Reply with quote

Ja, det er rart med det, personale som for eksempel kan vinne 3. divisjon med juniorlaget samtidig som de stepper inn og vinner serie og cup med A-laget er gjerne dyrere i drift enn personale som hentes fra lokale breddeklubber og... vel, ikke kan noen av disse tingene.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 14.05.2022 13:50    Post subject: Reply with quote

Og som ikke minst har erfaring med den jobben de er satt til. I Rosenborg skal man i utgangspunktet ikke ansette personer som ikke har erfaring med den jobben de skal gjøre, med mindre de finner kandidater som de mener passer perfekt basert på egenskaper. Ikke personer som snakker seg inn over en kopp kaffe.

Coolen hadde erfaring som akademisjef, og han hadde annen trenererfaring fra et bra nivå.

Heerkes hadde også erfaring med å trene akademilag, samt annen trenererfaring fra et bra nivå.

Wermink har ikke egen side på transfermarkt (såvidt jeg kunne se), men basert på LinkedIn profilen hans (og google translate) så har han også relevant erfaring med akademiarbeid. Og annen trenererfaring bra et bra nivå.

Har du erfaring så vet du at du er verdt litt, i motsetning til noen som ikke har hatt en lignende stilling tidligere.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 14.05.2022 14:08    Post subject: Reply with quote

Tanken om at 3 godt voksne ukjente trønderske bredde trener er det optimale for RBKs akademi er uforståelig. I tillegg så satses det på gamle spillere uten trener erfaring som rollettenre, hva nå det egentlig er.
Ingen av de som ble ansatt har noen direkte erfaring med et fotball akademi!!!!!!!.
Hvem i RBK tenkte dette var den maksimale måte å gjøre det på?.
Jeg har heller ingen tro på Vikvang som sportslig koordinator.. hva kan han om det??.
Han har knapt trent et dårlig lokalt lite Obos lag.
Dette tar jo aldri slutt. De klsrer jo aldri å ta en profesjonell godt forankret avgjørelse
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 14.05.2022 15:52    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Det skal vel sies at det handlet også litt om økonomi; at nederlenderne hadde gode kontrakter, som RBK ikke ønsket å forlenge.


Er det ikke salmar som betaler kostnadene for akademiet. Salmar går jo så det griner. Tror nok Witzøe ville betalt for noen ordentlige trenere.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.05.2022 15:55    Post subject: Reply with quote

Salmar betaler vel bare et fastbeløp øremerket akademiet, men de dekker ikke alle kostnadene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 14.05.2022 17:23    Post subject: Reply with quote

audun-eg wrote:
Jeg må først og fremst si at jeg har hatt bruker her på rbkweb i mange år for å følge med på RBK-supporternes meninger om hva som skjer i klubben, og det er mange fornuftige stemmer her. Jeg følger også de fleste podcasts som gjelder RBK.

Når jeg nå først velger å si noe, så gjelder det Roar Vikvang. Hvem i all verden tenkte at det var en god ide å kvitte seg med Nederlenderne som tilsynelatende drev akademiet på en glimrende måte til fordel for denne fyren?

Hva har han tilført akademiet, og klubben RBK, i det store og hele?

Etter hva jeg kan forstå, null, nada og mindre enn det...


Hjertens enig med deg Audun Tommel'n opp!
Vi hadde ganske nylig "bestemt" at vi skulle gå for en nederlandsk modell og det eneste vi manglet var en hovedtrener, og det funket jo veldig bra! Men så river man altså hele sjiten å skal finne opp kruttet på nytt...

Fik du forresten solgt bilen?
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
cbas10an
Senior


Joined: 18 May 2009
Posts: 220

PostPosted: 14.05.2022 22:45    Post subject: Reply with quote

Utfordringene vi ser i akademiet i dag startet lenge før dagens personell kom inn i klubben.
At man tror at dette løser seg over natta blir for dumt.
Spillerutvikling er ekstremt sammensatt, og spesielt i et akademi.
Nå sier jeg ikke at dagens akademi drives 100% riktig, fordi jeg har ikke kunnskap om hvor gode dagens akademispillere er om 3-5 år.
Det vi derimot kan si er at det «gamle» akademiet kanskje ikke leverte så godt som det burde med den kostnaden det hadde.
Under det gamle regimet ble det skapt en ukultur som henger igjen i veggene nå også.
Man er på god vei til å snu dette, men det tar tid.
Klubben har siden 2017 mistet stjerner i akademiklassifiseringen, og nå jobbes det godt med å komme seg opp fra 3 til 5 stjerner.
Det jobbes også godt med planverk og strategi.
Man har flere enere på aldersbestemte landslag i flere årskull, som vi forhåpentligvis får se på a-laget.
Ikke argumenter med at det jobbes for dårlig fordi vi taper kamper.
Joda, det hadde vært bedre om vi ikke tapte kamp etter kamp.
Til slutt er det uansett antallet spillere vi får opp på a-laget som er avgjørende for om jobben som gjøres er god nok eller ikke.

Igjen, jeg vet ikke om det er godt nok eller ikke.
Men la oss da heller diskutere selve spillerutviklingen og hva som gjøres på feltet.

*et lite hjertesukk*
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 15.05.2022 00:25    Post subject: Reply with quote

Vi vet da allerede at det klubben har funnet på etter at Nederlenderne dro er å røre det til:

https://www.falkenkamerat...l-besvaer/

Så har det vært spekulert i at Nederlenderne krevde saftige lønnsøkninger for å fortsette, så kan en undre seg over om Coolen mistet motivasjon når klubben velger Horneland som hovedtrener når han med rette sikkert tenkte at den jobben kunne han løst minst like godt.

Nå gikk det vel også noen rapporter om at spillerne ikke hadde tro på Coolen da, men så gikk det også noen rapporter om at spillerne hadde blitt noen selvgode latsabber etter å ha blitt dullet med av kompis-Kåre.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
audun-eg
Junior


Joined: 18 Oct 2015
Posts: 6

PostPosted: 15.05.2022 01:59    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Fik du forresten solgt bilen?

Jaguaren ble solgt samme kveld... Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 15.05.2022 07:06    Post subject: Reply with quote

cbas10an wrote:
Det vi derimot kan si er at det «gamle» akademiet kanskje ikke leverte så godt som det burde med den kostnaden det hadde.
Under det gamle regimet ble det skapt en ukultur som henger igjen i veggene nå også.


Det nederlandske akademiet? Her må du nesten spesifisere hvilke kriterier som ikke ble oppfylt på to år. Ukultur? Skapt på to år, men henger fortsatt 'i veggene(??)' Høres veldig ut som papegøying av noen som trenger noe å skylde på, etter min mening.

Det vi drev med før 2017 var jo ikke godt nok, det var det jo bred enighet om, det har jo flere spillere også snakket om, og det var grunnen til at klubben gjorde noe så utenkelig som å rekruttere bredere. [/quote]
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 15.05.2022 15:32    Post subject: Reply with quote

I mine øyne er det også håpløst å bruke "hvor mange som kommer opp" for å sammenligne akademiene, spesielt når vi sammenligner en tid hvor klubben brukte mye penger på spillere med en tid hvor vi går på "sparebluss".

En bedre målestokk vil være antall "toppspillere" (1. div eller høyere) som produseres av akademiet.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 15.05.2022 18:17    Post subject: Reply with quote

audun-eg wrote:
Jaguaren ble solgt samme kveld...

Grattis Very Happy
Godt å se at du også endelig er med her inne! Mangler bare vår nye Radiostjerne (men han er vell i spania i slippers?) så er Fosen godt representert Wink
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.05.2022 07:29    Post subject: Reply with quote

Huber wrote:
I mine øyne er det også håpløst å bruke "hvor mange som kommer opp" for å sammenligne akademiene, spesielt når vi sammenligner en tid hvor klubben brukte mye penger på spillere med en tid hvor vi går på "sparebluss".

En bedre målestokk vil være antall "toppspillere" (1. div eller høyere) som produseres av akademiet.


Jeg kom fram til dette for spillere som deltok på nederlendernes årganger. Jeg har forholdt meg til 'høyeste standard kamphverdag', ikke høyeste nivå debutert:

Europa/A-landslag: 2 - 7.41% (Botheim, E. Ceïde)
Eliteserie eller tilsvarende: 6 - 29.63% (MT Johnsen, Tagseth, Skogen, Ogbu, Daddy's Boy, Kamanzi)
OBOS eller tilsvarende: 7 - 55.56% (Heggem, Williams, Westerlund, Haltvik, Brattbakk, M. Ceïde, Sandberg)
PN-liga eller tilsvarende: 6 - 77.78%
NT-liga eller tilsvarende: 3 - 88.89%
Lavere divisjoner eller klubbløs: 3 - 100.00%
A-lagsdebut: 10 -37.04%
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 16.05.2022 08:26    Post subject: Reply with quote

Hva er høyeste standard kamphverdag for MT Johnsen som tilsvarer eliteserien?

Klubben han er på lån hos nå i USA spiller i det som tilsvarer nivå 2 (Selv om amerikanerne organiserer idrett på en rar måte) i alle fall.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.05.2022 08:32    Post subject: Reply with quote

Jeg har regnet Jong Feyenoord som ES-nivå (nivå 2), rett og slett fordi jeg regner spillerkvaliteten som relativt lik ES, og dette er ment som et mål på spillerkvalitet, ikke lagkvalitet. Så det er den høyeste kamphverdagen han har hatt. Samme med Sondre Skogen, åpenbart.

Basert på Oakland ville det vært nivå 3, antar jeg, hadde han rukket å spille noenlunde jevnlig for Venezia ville han hatt nivå 1.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 16.05.2022 10:04    Post subject: Reply with quote

Okei, jeg sjekket bare transfermarkt og der står han oppført med kamper for Feyenoord u21 som ikke spiller på nivå 2. Klarte ikke å finne at de har noe annet reservelag heller, og de har ikke spilt på nivå 2 siste 5-6 sesongene i følge wikipedia i alle fall.

Ikke meningen å gå etter deg, jeg ble bare nysgjerrig. Så da gjelder vel dette for Skogen også vil jeg tro.

Nå vet ikke jeg nivået på u21-ligaen i Nederland, men vil ikke tro det er langt unna OBOS i snitt når det kommer til spillerkvalitet.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.05.2022 10:21    Post subject: Reply with quote

Nei, det blir en gjetning fra min side også, men tanken er altså at de talentene som ikke er gode nok for Eliteserien (i en annen klubb enn RBK) neppe får tilbud fra andre land. Både MTJ og Skogen kunne nok gått til andre klubber i Eliteserien, både da og nå, og idéen er altså å differensiere uten for mange kategorier.

Jeg tror nok at den nederlandske U21-ligaen, og særlig storklubber som Feyenoord, har vesentlig høyere spillerkvalitet enn OBOS, selv om lagene kanskje ikke er bedre. Det handler altså mer om nivået på spilleren enn utviklingsarenaen her.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 16.05.2022 16:50    Post subject: Reply with quote

Jeg kjøper den.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.06.2022 20:38    Post subject: Reply with quote

Selv uten akademitilbud før fylte 14 år kan Vikvang og SalMar Akadmiet vise til tidvis svært gode resultater. Opp gjennom årene har spillere som Ole Selnæs, Alexander Sørloth og senest Emil Ceîde, gått gradene fra klubblag, via SalMar Akademiet, før de senere etablerte seg i Eliteserien og utlandet.

– Gjennom den norske modellen synes jeg vi har fått fram gode spillere hele veien. Ser vi ut i fra folketall, rammebetingelser med tanke på hvor vi ligger geografisk og med vinter halve året, så synes jeg at det vi leverer og presterer er veldig bra. Sammenligner du oss med Nederland for eksempel er det noe helt annet. Det tar jo mye lengre tid å kjøre fra nord i Trøndelag til sør i Trøndelag, enn det tar å kjøre hele Nederland på kryss og tvers. De geografiske avstandene gjør også at vi har andre forutsetninger, sier han og utdyper:

– Vi kunne ha startet med ti-årslag, vi, men det ville ha vært et tilbud kun for de som er bosatt i Trondheim. Kunne de tiåringene ha blitt bedre enn den modellen vi har nå med breddeklubber og så videre? Nja, mulig, ikke sikker, men jeg tror det ville ha vært negativt for en del av miljøene rundt oss. Vi er fremdeles på at vi satser hardt på den modellen sammen med kretsen, for vi ønsker flest mulig gode utviklingsmiljøer rundt om i Trøndelag.

Les mer: RBK-toppen advarer idrettsforeldre: – Det er aldri heldig
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 09.06.2022 09:33    Post subject: Reply with quote

Heftig å gi Vikvang kreditt for Selnæs, Sørloth og Ceïde. Litt klønete formulert.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.08.2022 20:40    Post subject: Reply with quote

Vikvang har siden årsmøtet i april vært sportslig koordinator i RBK, som konsekvens av fusjonen med RBK Kvinner. Dette er en jobb han har kombinert med rollen som akademisjef. Nå ser RBK at han trenger avlastning, som betyr at Rosenborg-styret nå ser etter ny akademisjef.

– Den rollen tar mye tid og kapasitet, så han trenger avlastning. Vi skal finne en midlertidig løsning ut året, sier Gotaas Johnsen.

(...)

Det betyr at Vikvang i utgangspunktet kan gå tilbake til akademisjef ved årsskiftet, om han ikke fortsetter som sportslig koordinator.

– I teorien så stemmer det. Jeg syns det er interessant, givende og spennende. Vi er en toppklubb både på herre- og damesiden, og vi har en ambisjon om å klatre helt til topps på begge sidene, sier Vikvang, som har vært akademisjef siden høsten 2020.

Les mer: RBK skal finne ny akademisjef: Kan bli permanent løsning
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 74, 75, 76  Next
Page 70 of 76

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb