English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentarbeid i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 74, 75, 76  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Lord Oakley
Veteran


Joined: 13 Aug 2016
Posts: 2047
Location: Østlandet

PostPosted: 21.07.2021 06:55    Post subject: Reply with quote

mirar wrote:
https://football-italia.net/juventus-secure-norwegian-starlet-solberg/

Ull/Kisa ungdomsspiller til Milan, enda en spiller RBK har gått glipp av.


Han han vært bevisst hele veien på å ta steget til akademi i utlandet; har aldri vært aktuell for oss; mulig Dorsin ikke har vært på ball, men hadde han det ville han uansett aldri klart å signere han; nærmere uansett hva han frista med…
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 21.07.2021 07:37    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Willoch:

Poenget er at rbk har aldri sett på spilleren. Molde har hatt han i kikkerten og flere andre norske klubber. At han velger Juventus til slutt er en annen sak. Jeg har fått bekreftet at Molde har vært tett på her.


Hvordan vet du at vi aldri har sett på ham? Det norske markedet er lite, og han har vel vært på landslag?
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 21.07.2021 07:41    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Nei, PerO. Du har fra lang tilbake forsvart det etablerte for enhver pris. Fra Sportsdirektør Hoftun og nå til den elendighet vi ser.


Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har forklart deg at diskusjonene rundt Hoftun, og forsåvidt i nyere tid, Koteng, Bjørnebye og Dorsin, ikke gjelder om avgjørelsene har vært feil eller riktig, men hvorvidt du(dere) peker på riktig syndebukk. Du, og en del andre har en lei tendens til å skyte på budbringer og/eller tittel, uten å se hva som faktisk skjer når en avgjørelse tas i en organisasjon. Noen eksempel, så håper jeg du forstår, så jeg slipper å forklare deg det flere ganger.

- Hoftun sitter i heltiske forhandlinger med Odd, like før deadline. Det kommer et kontaktsforslag på bordet. Ihht til rutine, sendes dette til Skutle som i fred og ro kan lese gjennom og om nødvendig få klubbens advokat til å se på punkter det er tvil om. Hvem bør da ta ansvare for brutto/netto feil? Ikke Hoftun i mine øyne, men kvalitetskontrollen, nemlig Skutle.

- Når denne feilen ble oppdaget, Ringte Hoftun Odd, for å avklare at det ikke skulle være slik. Det kunne ha berget saken, men Hoftun fikk ikke denne kommunikasjonen skriftlig. Hoftuns blemme helt klart.

- Hoftun fikk skylda for at RBK ble blandet inn i Stabæks svindelforsøk. Jeg protesterte og sa at aldri i verden om en SL gjør slikt uten å ha klarert dette. Og ganske riktig Skutle hadde lagt planen om å godta det, for så å bruke revisor til å få beløpene tilbake til reelle tall. Så Hoftun sendte mailen, men Skutle hadde beordret og formulert strategien.

- Hoftun ble syndebukken for at Eggen ikke fikk fortsette i 2010, fordi han hadde jobben med å fortelle det til Eggen og omverdenen. Men realiteten var at det var styret, med Bratseth som konsulent (valgte Hamren) som hadde besluttet at tiden var over for Eggenfotball, og at han var for gammel.

- De som absolutt ville ta Hoftun konkluderte alltid med at dårlige spillere var Hoftuns avgjørelse, mens gode spillere var trenerens valg. Vi vet jo nå, etter at det har blitt formalisert, at det hele tiden stort sett har vært treneren som har hatt siste ord om spillere inn og ut i RBK.

Så hevdet jeg aldri at Hoftun var en god SL, og jeg presiserte at han aldri burde ha fått stillingen etter kun ei kort læretid. Jeg syntes da, og fortsatt at tanken med å ansette en eks-spiller som ass SL og la han få erfaring er en fin måte å bygge klubbkultur på. Men da må han ikke rykke opp etter noen måneder, slik det ble gjort med Hoftun. Han var alt for fersk, og det syntes.

Hoftun ble av noen her inne definert som Kongen av RBK, som tok alle avgjørelser, bortsett fra noen gode spillerkjøp. Man ser seg blind på direktørtittelen, selv om denne tittelen i RBK på de fleste områder bare en en mellomleder med svært lite makt.


senador wrote:
Den bølgedalen du snakker om har vart i altfor lang tid. At du sitter å forsvarer bølgedaler fordi det er normalt blir for dumt. At man har variasjoner i prestasjoner år til år er greit, men ikke at man har fundamentale mangler år etter år. Man må se på årsakene til disse bølgedalene og da ser vi en klubb som ikke evner å ta vare på helt nødvendig infrastruktur for å drive godt som en fotballklubb.


Det er kun 2 fulle sesonger siden vi tok alt i Norge, og det har etter det blitt gjort flere endringer for å komme ut av den bølgedalen. Det viser at klubben ikke bare sitter å ser på at det går nedover, menat det jobbes med å snu trenden igjen. Så er det ting i strukturen og organiseringen, som både du, jeg og andre er enige i at det burde gjøres noe med for at det skal bli enda bedre og nedturene færre.

Men det er klart, hvis man konsekvent kaller gode avgjørelser for flaks og alt som ikke går så bra for udugelighet, som det, og samtidig krisemaksimerer om nedryksstrid etter 2 tapte kamper, så ser man jo ikke virkeligheten.

Du mener vi i år må kjempe mot nedrykk, men i virkligheten kan vi faktisk ende med å kjempe om sølv.

senador wrote:
Det verste er at du ikke tar innover deg likegyldigheten mange rbkfans nå føler. Det er et veldig faresignal vi må ta på alvor. Da kan vi ikke sitte å si «nei, det er normalt å bli rundspilt på bortebane mot nesten alle lag i TL i år fordi vi er i en bølgedal og det er normalt.»

Jeg begynner å forstå en ting. Hvis de som sitter i rbks styre og de som jobber i rbk har samme oppfatning som deg så begynner jeg å forstå hvorfor klubben er der den er.


Jeg så den likegyldigheten før Kåre ble sparket, og syntes derfor det var helt riktig, på tross av hans gode resultater.

Jeg har selv også vært såpass likegyldig at jeg i omtrent 1,5 år nesten ikke har skrevet, eller lest her inne. Så jo jeg forstår det.

Men jeg ser også at klubben har skiftet SL, de har skiftet trener, til noe som fremsto som et logisk veldig bra valg for et år siden, så jeg ser at det faktisk jobbes hardt for å svinge skuta tilbake på riktig kurs igjen.

Men jeg vet også, at i virkeligheten, så er nesten aldri enkle og kjappe grep som får svingt ei såpass stor skute. Ansettelser er såpass risikofylte, at selv når man går for det beste (Hareide), så kan det gå feil fordi kjemi i organisasjonen, og noen ganger tilfeldigheter kan gjøre at man ikke lykkes i første forsøk.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 21.07.2021 15:13    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

- Hoftun ble syndebukken for at Eggen ikke fikk fortsette i 2010, fordi han hadde jobben med å fortelle det til Eggen og omverdenen. Men realiteten var at det var styret, med Bratseth som konsulent (valgte Hamren) som hadde besluttet at tiden var over for Eggenfotball, og at han var for gammel.


Det var Jönsson som ble valgt foran Eggen i 2010. Men det var uansett et katastrofal blemme fra den samme Søndre Gate-mafiaen som har vanstyrt klubben siden årtusenskiftet. Det er en gjeng uten kontakt med fotballinteresserte trøndere som har bestemt at Eggensk fotball er avlegs, mens svensk 4-4-2-fotball, som hadde sin storhetstid på 80-tallet, er framtiden.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 21.07.2021 16:51    Post subject: Reply with quote

Å gå for Janne når Eggen var gira på et par år til var en blemme, og forklaringen de kom med i etterkant (de ville fortsette med 4-4-2) stinket lang vei av at den egentlige grunnen er at Eggen satte krav og kastet olme blikk hver gang de tok seg en litt for lang og komfortabel kaffepause.

Janne er en hyggelig fyr, men en god leder av en prestasjonsgruppe *skal* sette krav tilde rundt seg som er litt tøffere enn man selv tror er mulig å oppfylle, for deretter å gi nødvendig støtte slik at de oppnås...bare for å sette enda tøffere mål. Men behagelig å bli best i noe som helst har det aldri vært.

Særlig den biten på å sette krav vet vi jo at Janne, Perry og Kåre var totalt utilstrekkelige på. Ingen av disse samt Horneland var gode fotballfaglig heller.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 21.07.2021 18:52    Post subject: Reply with quote

Jeg vet ett hundre prosent sikkert at Brakka har hatt ansatte som har hatt liksom-møter for at det skal se ut som at de gjør noe. Dette har jeg fra en som har jobbet der og deltatt på disse "møtene".

At man går for Janne istedenfor Eggen er ikke en blemme men en bevisst handling fra folk på Brakka som mye heller vil drikke kaffe og slappe av enn å jobbe knallhardt og målrettet for at klubben skal bli bedre.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 21.07.2021 19:09    Post subject: Reply with quote

PerO:

Jeg skal ikke dra opp alle diskusjonene som man har hatt før. Men:

Hvilke endringer gjør at rbk kommer ut av bølgedalen?

Den eneste positive endringen jeg ser er at Hareide har fått på plass infrastruktur på eget initiativ. Dette vil falle sammen som et korthus når Hareide går ut om de ansetter feil trener. Jeg ser ingen endringer i måten de tenker på. Det ansettes folk nærmest mulig Lerkendal, Bratseth sitter fortsatt i styre og er sur på kritikere, spillerlogistikken er for dårlig, det ser ikke ut til at organiseringen er vesentlig endret og ingen endringer som sikrer en rød tråd. Det er ingenting som tyder på at rbk skal fortsette som en toppklubb. Det er kun mulig om man ved flaks får tak i en god trener som løfter laget selv. Når den treneren forsvinner er vi tilbake til elendighet igjen.

Så er det viktig at vi minner om at å vinne seriegull er ikke godt nok, det skal SPILLES artig fotball også. I 2017/2018 var det mange begredelige kamper underholdningsmessig. Snittet på stadion har gått ned ganske mye.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 21.07.2021 19:14    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:
Jeg vet ett hundre prosent sikkert at Brakka har hatt ansatte som har hatt liksom-møter for at det skal se ut som at de gjør noe. Dette har jeg fra en som har jobbet der og deltatt på disse "møtene".

At man går for Janne istedenfor Eggen er ikke en blemme men en bevisst handling fra folk på Brakka som mye heller vil drikke kaffe og slappe av enn å jobbe knallhardt og målrettet for at klubben skal bli bedre.


Ja, det har vært min oppfatning siden 2004 at det er en ukultur med mye slapt arbeid med kaffedrikking, spesielt med en del eksrbkere som ikke har så mye å gjøre i arbeidstida. Dette er døden for en organisasjon.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 21.07.2021 20:15    Post subject: Reply with quote

Vi har snakket en del om Johnsen-brødre som glapp, Leo Hjelde og Thiago Holm. Noen som husker hvem som var god på Ranheims venstrekant etter pause i treningskampen mot oss?

Joda, Elias Hoff Melkersen. 18 år, trønder. For et par år siden vurdert å ikke være god nok for Rosenborg. Eventuelt vurdert dit hen at Rosenborg hadde bedre alternativ i den aldersgruppa.

Jeg er usikker på om de to første er noe umiddelbart tap for oss, og vet for lite om Hjelde til å si noe. Men; de menneskene som står bak avgjørelsene om å ikke ofre litt mer for å få på plass Thiago Holm og Elias Hoff Melkersen, de har ikke mye greie på fotball. Melkersen trengte ikke noe Nike-avtale for å signere heller, for å si det sånn. Vet også at folk innad (folk som har mindre roller i Salmar-akademiet) hevet stemmen sin og sa ifra når det ble vurdert dit hen at Melkersen ikke var bra nok.

Nå har han spilt 391 minutter OBOS-fotball. I de minuttene har han vært en nærmest konstant måltrussel. Viser fram prov på svært gode tekniske ferdigheter, herlig arbeidsmoral, styrke, vilje og skuddfot. Men viktigst av alt, han har den der litt ubeskrivelige ferdigheten som Haaland har - evnen til å gjøre ting enkelt og bare simpelthen være farlig hver gang han involveres på motstanders halvdel. 6 mål er status så langt, og de kommer med venstre, høyre, hodet, tapins og fra distanse. Mye av det vi så med Ole Sæter på Ranheim i fjor, men enda farligere, enda oftere involvert, og 7 år yngre. I dag smacket han en i krysset, hadde en sinnsykt bra heading og var noen millimetere fra en perle til.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 21.07.2021 20:30    Post subject: Reply with quote

Ja det kan vel spekuleres om vurderingsevnen innad i klubben ifht hvem som er verdt å satse på av talenter er relativt svak.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 21.07.2021 21:08    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
PerO:

Jeg skal ikke dra opp alle diskusjonene som man har hatt før. Men:

Hvilke endringer gjør at rbk kommer ut av bølgedalen?

Den eneste positive endringen jeg ser er at Hareide har fått på plass infrastruktur på eget initiativ. Dette vil falle sammen som et korthus når Hareide går ut om de ansetter feil trener. Jeg ser ingen endringer i måten de tenker på. Det ansettes folk nærmest mulig Lerkendal, Bratseth sitter fortsatt i styre og er sur på kritikere, spillerlogistikken er for dårlig, det ser ikke ut til at organiseringen er vesentlig endret og ingen endringer som sikrer en rød tråd. Det er ingenting som tyder på at rbk skal fortsette som en toppklubb. Det er kun mulig om man ved flaks får tak i en god trener som løfter laget selv. Når den treneren forsvinner er vi tilbake til elendighet igjen.

Så er det viktig at vi minner om at å vinne seriegull er ikke godt nok, det skal SPILLES artig fotball også. I 2017/2018 var det mange begredelige kamper underholdningsmessig. Snittet på stadion har gått ned ganske mye.


De har skiftet omtrent alle som var med når det gikk galt sist.

De har ikke gjort noe med organiseringa, og som jeg har sagt før, kanskje drt skal være krav fra supporterne, i stedet for å sparke folk med umulig arbeidssituasjon.

Bratseth sitter naturligvis. Medlemmene velger styre, så der har du en jobb å gjøre. Meld eeg inn og vis at du kan mer enn å sitte her å slenge dritt.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 21.07.2021 21:11    Post subject: Reply with quote

Melkersen er feil. Hadde tilbud fra rbk og glimt. Valgte glimt.

https://www.bladet.no/spo...ller-i-BodøGlimt-16611879.ece?rs4146251626898271763&t=1
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 21.07.2021 21:37    Post subject: Reply with quote

Håper vi er på ballen med Melkersen nå da. Virker som et bra talent. flotte mål mot Jerv ja.

https://www.eurosport.no/...ideo.shtml
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 21.07.2021 22:31    Post subject: Reply with quote

PerO:

Ja, det ser ikke lovende ut det de har skiftet ut. Dorsin har ikke vist noe særlig og ansettelsen av Vikvang er et steg tilbake. Fortsatt mangler speider som er helt merkelig i en profesjonell klubb som har som mål å være med i Europa.

Jeg har dessverre ikke mulighet til å bli medlem. La oss si jeg hadde meldt meg inn, så vet vi at Bratseth har mange venner blant medlemsmassen som støtter ham uansett. Det er blant annet hele veteranlauget som mener Bratseth er en fantastisk dyktig person. En del av medlemsmassen er problemet til klubben.

Slenge dritt ja. Synd du ikke kan innse alvorligheten klubben er i. Trist å se faktisk.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 22.07.2021 08:20    Post subject: Reply with quote

Senador:

Du burde forstå av alt jeg skriver, at jeg ser at mye er feil.

Men prøv nå å fortelle meg hvordan du kan fastslå Dorsin er dårlig etter såpas kort tid. Og husk da, at han gjennomfører overganger med Hareide er øverste leder av sport og bestemmer hvilke spillere som skal komme og gå?

Du skal alltid jakte syndebukker. Ingenting blir bedre av det. Det gir null fremgang.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 22.07.2021 11:02    Post subject: Reply with quote

Synes det gikk voldsomt lang tid før Dorsin hintet om at de skulle avdekke sjefspeider og støttespillere eller hva det var, og enda har ikke jeg fått med meg noe mer om den saken?

Det er mulig at Hareide har gitt signal om at en ikke skal handle noe særlig, Hoff gikk en til anskaffelse av pga alle skadene på Ciljan, så får vi se hva som skjer videre.

Det er lite som tyder på at Dorsin gjør det som noen i klubben *må* gjøre, nemlig å sørge for helheten og han er vel den eneste i en stilling som *kan* gjøre dette, samtidig har han en litt tynn CV, Brann sin danske framstår jo som iallefall ikke som noe dårligere valg på papiret, og med mindre du har tilknytning til Brann og Bergen så er nok RBK mer interessant.

Det kan hende at Dorsin er god, men det går an å mistenke at han helst burde ha gått i lære først.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 22.07.2021 11:12    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss:

Bra du skriver *kan* med stjerne rundt. For på tross av fin tittel, aå er det jo bare akademiet han faktisk er leder av. Åge er jo øverste leder for a-laget. Så i teorien, så er Dorsin bare forhandleren som løper rundt å gjør det som Åge sier.

Så er selvfølgelig realiteten at de samarbeider nærmere, og det er nok Dorsin som fremskaffer veldig mange av alternativene for hovedtrener. Men fortsatt må han jo følge det Åge sier.

Nå får jo Dorsin større handlingsrom, iom at Åge ikke skal være her neste år.

Det burde være Dorsin, men hvis styret tviholder på dagens organisasjon, vil jo klubben aldri få en SL som virkelig kan styre utviklingen.
Back to top
View user's profile Send private message
Bedreviteren
Proff


Joined: 23 Jan 2021
Posts: 334

PostPosted: 22.07.2021 12:48    Post subject: Reply with quote

Vet ikke om saken i VG om Odin Thiago Holm er omtalt på forumet, men

"En lignende satsing mener Holm det ville vært umulig å finne i Rosenborg.

Han peker på signeringene trønderklubben har gjort i hans posisjon det siste halvannet året: Alexander Tettey (35), Per Ciljan Skjelbred (33), Markus Henriksen (28), Kristoffer Zachariassen (27) og Vebjørn Hoff (25) sørger for beinhard konkurranse på midtbanen.

– Jeg synes personlig at det er en tragisk måte å drive Rosenborg på. De har kalt seg en selgende klubb, men henter tilbake spillere som har passert 30 år for lenge siden. Det gjør det ikke lettere for yngre talenter å velge RBK når du havner så langt bak i køen.

Jeg har mer tro på måten Vålerenga velger å drive på. Her er det en plan for fremtiden, sier Holm."


Jeg synes det er bekymringsverdig hvis dette er gjengs oppfatning; noe det ikke er så usannsynlig at er.

Jeg håper dette kan snu, men samtidig ser vi jo at kravstore supportere ikke har tid til å vente; det skal være fremgang i spillet fra dag 1 og det skal ikke mange tap til før treneren bør ta første båt vestover.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 22.07.2021 13:59    Post subject: Reply with quote

Nå har jo dette temaet vært en gjenganger rundt RBK siden 90-tallet også da. Nå er jeg forsåvidt enig i at det er tøvete å hente Tettey og Skjelbred til å skulle være noe førstevalg i en alder av 35, men samtidig så ligger det helt andre forventninger i RBK enn alle andre norske klubber. Der de fleste jubler over en sølvmedalje, så får treneren fyken for å ikke vinne seriegull her. Det setter mye av premissene, og gjør at det skal en del mer til for unge spillere å ta steget

Dette er ikke et problem med klubben som sådan, men det faktum at trenere i RBK er fullt klar over konsekvensen hvis poengene uteblir, og da skal man ha baller for å sette ut etablerte navn til fordel for unggutter, spesielt når det ikke flyter. Og vi som supportere er jo godt medskyldige i at det er sånn. Vi roper om at treneren suger og begynner å spamme ned "Fremtidige trenere" tråden så fort man spiller noen svake kamper. Så vi har i aller høyeste grad bidratt til å sette standarden her.

Derimot så ser man jo også at de som faktisk er gode nok til å ha noe på det A-laget å gjøre faktisk får sjansen, som Tagseth og Ceide nå, og som flere i tidligere generasjoner. Fokuset bør heller rettes mot akademiet og hva man kan gjøre for å få frem flere talenter som evner å ta steget fra talentfull junior til å bli en A-lagsspiller for RBK, enn å lage ramaskrik hver gang en ung spiller forlater akademiet eller ikke signeres. Det er så langt særdeles få av disse talentene man har gått glipp av som faktisk har tatt steget til et nivå som tilsier plass på et RBK-lag. Den eneste klare tabben så langt er vel egentlig Sørloth.

Og ja, Vålerenga er sikkert flinkere til å slippe til unge spillere, men når man begynner å se på pokalskapet så har det jo ikke gitt allverdens resultater de siste 40 årene.


Last edited by Sløvsekken on 22.07.2021 16:25; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 22.07.2021 14:02    Post subject: Reply with quote

Det er nok gjengs oppfatning at vi har mye gamlinger, og vi har jo for mange for øyeblikket.

Men samtidig, så hørte jeg David Nilsen fra Godset på et foredrag når han var trener der. Han sa at gjennomsnittsalder på lagene som blir seriemester er 26,5 år. Så skal man være med i toppen hvert år, må man ha en voksen grunnstamme i laget.

Og en av de andre forskjellene mellom VIF og oss, er jo at de lever på rikmannsstøtte og har ikke råd til annet. Vi får våre penger fra e-cup, og må dermed alltid være top 3 eller vinne cup.

Jeg tror nok at VIF også hadde hatt flere etablerte spillere hvis de kunne.

Men et poeng er det jo, at steget er blitt for langt opp i RBK for øyeblikket. Og det blir jo enda vanskeligere når akademiet og 1. laget spiller forskjellig fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2126

PostPosted: 22.07.2021 14:22    Post subject: Reply with quote

Man kan kritisere RBK for mye, og kritikken er dels berettiget, men dette er jo overhodet ikke unikt for RBK. FCK kan ikke satse på unge spillere som FCN kan i Danmark. Malmö kan ikke satse på samme måte som Østersund, Real Madrid osv.. Det er det samme. Store klubber med store budsjetter må balansere mellom å ha sportslig suksess hvert år samtidig som også ønsker å utvikle spillere.

Nå som RBK er i en sportslig bølgedal ser det imidlertid ganske rart ut sammenlignet med om vi ledet serien med 10 poeng og spilte CL.

Hovedproblemet for vår del er at vi ikke evner å spotte de ekstraordninære talentene og tørre å satse der vi har med helt unike caser å gjøre. Dette skyldes jo blant annet at akademiet vårt er såpass svakt og at talentene er såpass unge at de hopper rett over RBK allerede her, og dels at vi ikke har hatt et treneraparat og sportslig ledere som har evnet å hente unge spillere utenfra tidlig nok og faktisk tørre å satse på dem.

Molde har i klart denne balansegangen. I Molde har man fått et renommé ved at man henter spillere før de går til utlandet i stedet for når de kommer tilbake. Dette krever imidlertid mer kompetanse enn det vi driver med, men til gjengjeld får de sultne spillere og ringvirkningen er at unge spillerne ser på Molde som et ledd på vei opp og frem.
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 22.07.2021 14:31    Post subject: Reply with quote

Det Molde har gjort riktig på overgangsmarkedet er mye av det samme som Man City og Liverpool gjorde for noen år tilbake, å hente en del spillere i 19-22 segmentet. Spillere som har bevist at de takler overgangen fra junior til seniornivå, men samtidig fortsatt kan utvikles og formes inn i rollene i laget.

Det vi derimot ikke bør kopiere er opplegget med å hente 15 spillere i håp om at 2 av dem slår til, så vi må treffe på det vi driver med. Mannsverk vil jo da f.eks være et godt eksempel i så måte. Ung spiller med utviklingspotensiale som har bevist at han er klar for et høyere nivå.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 22.07.2021 14:52    Post subject: Reply with quote

Det var vel heller ikke så bevisst at Molde valgte den strategien. Det begynte vel da Solskjær kom inn, og alle ungguttene valgte krim-Jim som agent og ville til Molde. Dermed fikk de det ryktet gratis, og har bare vedlikeholdt det etterpå.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 22.07.2021 20:15    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Senador:

Du burde forstå av alt jeg skriver, at jeg ser at mye er feil.

Men prøv nå å fortelle meg hvordan du kan fastslå Dorsin er dårlig etter såpas kort tid. Og husk da, at han gjennomfører overganger med Hareide er øverste leder av sport og bestemmer hvilke spillere som skal komme og gå?

Du skal alltid jakte syndebukker. Ingenting blir bedre av det. Det gir null fremgang.


Det verste er mangelen på oversikt i markedene som gjør at vi har en gammel og grå tropp på mange måter. Det vi henter er

Svenske spillere fra Sky som er ofte skadeutsatt.
Gamle eksrbkere med ingen videresalgspotensiale.

Den verste signeringen er Islamovic som er alt annet enn en moderne spiss. Han er svært begrenset foran mål og har lite fart/bevegelighet. Mot bedre lag ute i Europa vil vi ikke ha en sjanse. Her kjørte Dorsin sololøp fra interne kilder på Brakka.

De svenske spillerne han har hentet har vist seg å være svært skadeutsatte. Det får vi legge på ham da kartlegging/risikovurdering har vært for dårlig.

Ikke er vi best i Norge på spillerlogistikk. Det er for dårlig ! Oversikten over markeder utover Skandinavia, norsk 1div og nedover er altfor dårlig.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 22.07.2021 21:14    Post subject: Reply with quote

Islamovic var på radaren før Dorsin ble ansatt. Sommeren 2019, altså vinduet før han signerte, var Rosenborg visstnok og så på han minst to ganger. Vi leide inn Maars Johnsen i stedet, men det virker rart at Dorsin skal ha bestemt seg for at Dino er spissen Rosenborg trengte på egenhånd og brukte de første 3 ukene i jobben med å kjøre solo på et spisskjøp. Særlig når han som sagt allerede var på klubbens radar.

Vi betalte visstnok 3,1 millioner kr for Dino (kan stige til 5 millioner kr), sommeren 19 ønsket Östersund opp mot 10 millioner. Vinteren 19 avslo de visstnok et bud på rundt 1 mill Euro. Så jeg tror klubben leide inn Maars fordi Dino var for dyr sommeren 19 og valgte å følge med om priskravet falt slik at han ble tilgjengelig for en sum klubben mente var akseptabel. Men så har ikke jeg interne kilder på brakka da.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 74, 75, 76  Next
Page 63 of 76

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb