English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kunstgress kontra naturgress
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 26.05.2021 12:23    Post subject: Reply with quote

NFF burde begynne å gi støtte for vedlikehold av naturgress og samtidig fjerne evt. støtte for kondommattene. På den måten kan det faktisk skape et incentiv for klubber å spille på naturgress. Naturgress er bedre for spillerne, bedre for miljøet og bedre for norsk utvikling innen fotball internasjonalt.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 28.05.2021 14:40    Post subject: Reply with quote

Så var det vel et intervju med noen som sa det at det er ikke strøkne matter overalt i Beliga heller, men en får da løst det.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 09.06.2021 21:05    Post subject: Reply with quote

Tromsøs kunstgress er lagt i 2018, er allerede for dårlig, det skaper flere skader både i akademiet og hos A-laget da det er for hardt, ballen spretter ikke ordentlig, og de har ikke råd til nytt som vil koste ca 6-7 millioner:

https://www.aftenbladet.n...jord-alarm

Håper virkelig sånne nyheter får NFF til å begynne å tenke litt. Men det skjer vel aldri noe. Om man må bruke 6-7 millioner hvert 3-4 år på ny matte og fyller på granulat i tillegg til alle skadene som oppstår, så kan jeg heller ikke skjønne at det blir så veldig mye billigere med kunstgress.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 10.06.2021 08:48    Post subject: Reply with quote

Skal man bli kvitt det så tror jeg man må sette sin lit til at UEFA forbyr det i e-cup eller noe sånnt. Kan aldri se for meg at nissene i NFF kommer til å gjøre noe. Med den kvaliteten Lerkendal matta har så er det jo egentlig direkte pinlig at det ikke bare er gressbaner hos Eliteserielag sør for Trondheim. I Tromsø og kanskje Bodø er det forsåvidt innafor, klima tatt i betrakning, men det bør jo stilles visse krav til kvaliteten på disse banene.
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 10.06.2021 11:12    Post subject: Reply with quote

Liker tankegangen din, men fordi et lite fåtall av lag må ha kunstgress - må nok fotballen være egalitær. Derimot, så må det jo finnes noen ordning som hadde fått de aller fleste til å kunne bytte til gress. Kanskje Anders må reise rundt å holde seminar for de andre klubbene? Fra spøk til alvor, så hadde kanskje en langtidsplan med dekte midler til en gressbane være aktuelt?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.04.2022 14:55    Post subject: Reply with quote

Selskapet til milliardær Øystein Stray Spetalen tar landslagssjef Ståle Solbakken på ordet og går inn som sponsor i både Lillestrøm og Sandefjord – utelukkende fordi klubbene spiller på naturgress.

(...)

– Vi er et grønt investeringsselskap. Vår målsetting er å gjøre verden grønnere og måten vi gjør det er å velge ut de selskapene som har de beste løsningene. Plast er et kjempeproblem, og i Norge er vel kunstgress er vel nummer to etter bildekk på listen over mikroplast. Det er utrolig bra at noen fotballag går foran. Det stiller vi oss bak, begrunner administrerende direktør Bjørn Simonsen i Saga Pure.

Les mer: Stray Spetalen-selskap gir gress-penger til Lillestrøm og Sandefjord

Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.04.2022 22:16    Post subject: Reply with quote

Prislappen for nytt kunstgress er på cirka 5,5 millioner kroner og leveres av Unisport – som også har levert kunstgress til Molde og Vålerenga.

– Da bytter vi både pad og kunstgress. Det ble ikke byttet pad forrige gang, sier TILs daglige leder Øyvind Alapnes.

(...)

Sist TIL byttet kunstgress ble det sagt at det skulle holde i åtte år. I stedet blir det nå byttet etter fire år. Og kunstgresset har allerede vært utskjelt i et par år.

– Hvor lenge holder det nye kunstgresset før det må byttes ut?

– Godt spørsmål. Med den belastningen som vi har på Alfheim fra tidlig mandag morgen til sein søndag kveld, samt at banen er vinteråpen, så blir det ekstra slitasje. Dessverre er nok levetiden nå på fire år, sier Alapnes.

– Og da er man heldig?

– Det er litt av utfordringen som vi har. Breddefotballen er inne på Alfheim, vi trener der selv, det samme gjør akademiet og TIL2020. Det er dessuten mye slitasje når vi holder banen vinteråpen.

Les mer: Her er nyheten som førte til full jubel i TIL-garderoben: – Heller dette enn en ny spiller

Usikker på hva "paden" koster, men de årlige kostnadene for dårlig underlag er høye. Husk at driftskostnadene kommer i tillegg.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 22.04.2022 00:56    Post subject: Reply with quote

Solbakken har definitivt ett poeng i at norske klubber er alt sløve og direkte uprofesjonelle i debatten om kunstgress. At klubbene oppe i nord har det er forståelig, men alle klubber sør for polarsirkelen bør ha «vanlig» naturgress på deres hjemmebaner. Kunstgress hører ikke hjemme i pro fotball, og det faktum at en majoritet av norske eliteserieklubber benytter seg av kunstgressbaner, forteller mer om hvor amatørmessig norsk fotball faktisk er en noe annet.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 22.04.2022 09:31    Post subject: Reply with quote

Og i tillegg fikk man spilt inn en ferdigscoret lissepasning i disse grønne tider da det for en stund tilbake var en del mediefokus på den negative påvirkningen syntetisk gress har på miljøet. Granulat, altså opphugde dekk - gummi pumpet full av kjemikalier - havner i skog, mark og generelt omegn i tonnevis hvert år, og selve mattene havnet i elveløp i Øst-Europa gjennom diverse kanaler etter å ha blitt slitt ut. Men ingen møtte opp til denne pasningen, merkelig nok.

Andre steder i Europa tar man grep for å skifte tilbake til naturgress, av åpenbare grunner, men for en gangs skyld skal vi i dette tilfelle ikke følge utviklingen; selve trumfkortet når NFF skal tvinge gjennom kontroversielle forslag.
_________________
Influencerâ„¢


Last edited by Zorac on 22.04.2022 09:36; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 22.04.2022 09:32    Post subject: Reply with quote

Når man greier å ha en strøken matte til seriestart i Trondheim, så finnes det ingen unnskyldning for klubbene fra Bodø og sørover. Plast bør forbys på toppnivå, så får heller Tromsø få dispensasjon.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 22.04.2022 09:46    Post subject: Reply with quote

Om ikke annet så skulle man tro at en del kommuner ville være negativt innstilt til bare det visuelle med granulathåndteringen - det er jo et litt annet inntrykk utad enn de semigrønne flatene som opprinnelig var tiltenkt:


_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 22.04.2022 12:39    Post subject: Reply with quote

Jeg skulle virkelig likt å sett en skikkelig grundig analyse og vurdering på hvorvidt det er mulig å ha en gressbane oppe og gå hele året.

Vi vet jo at LSK trener i hall om vinteren, Rosenborg trener vel også på kunstgress om vinteren. Jeg skulle virkelig ønsket selv at Bodø/Glimt hadde fått en ny stadion med en perfekt gressmatte, ingenting hadde vært bedre, men hva må til av infrastruktur for å få dette til i kalde og vindfulle Bodø? Har klubbene egentlig råd til å ha gressmatte? Det er jo ikke noen tvil om at en kunstgressmatte er langt mindre jobb for en klubb enn en gressmatte, og alle har ikke budsjettet til Rosenborg Ballklubb, som sikkert kan ha både en, to og tre banemestre i 100% stilling til å ta seg av gressmatten, og det er i tillegg til varmeelementer og denslags som må til for å ha en nogenlunde grei bane å kunne spille på i mnd. November - April.


Spørsmålene er da:

- Hvilke forhold må det legges tilrette for, for at klubber skal kunne ha en gressbane som går ann å spille på året rundt?
- Hva koster det for klubbene å vedlikeholde en slik gressbane?
- Skal "kravet" være kun for Eliteserieklubber, og vil det da være umulig for de pittesmå klubbene, som f.eks. Ranheim å kunne spille i Eliteserien, med mindre de leier seg inn på Lerkendal?
- Hvilke typer gress har man i dag som tåler kulde bedre enn andre?
- Skal man få økonomisk stønad for å ha gressmatte kontra kunstgress?


Intensivene må bli sterkere for å ha gressmatte, og man er nødt til å ta hele norge i betraktning. Det vil neppe fungere å gi dispensasjon til Tromsø, bare fordi de mer eller mindre bader i snø fra november til april. Det vil andre klubber se på som forskjellsbehandling.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 22.04.2022 14:55    Post subject: Reply with quote

Jeg synes polarsirkelen er en grei grense. Det er dog egentlig ikke kaldere i Bodø enn at det burde la seg gjøre å ha gressmatte - særlig ikke hvis dere skal ha ny stadion som kan være stort sett under tak, og en klubb med europeiske ambisjoner burde ikke spille på grus, jeg mener kunstgress.

Jeg kjøper ikke at andre klubber synes dispensasjon er forskjellsbehandling, de har da tilgang til google maps de og. Man måtte åpenbart kunnet gi midlertidige dispensasjoner til nyopprykkede lag på samme måte som med lys og andre ting.

Men helt enig i at gressbaner burde incentiveres økonomisk
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 22.04.2022 19:33    Post subject: Reply with quote

For å presisere poenget mitt mtp. forskjellsbehandling, så tror jeg flere av de mindre økonomisk sterke klubbene i Eliteserien ville sett på det som barnslig nok urettferdig at Tromsø skulle få slippe vedlikeholdskostnadene som de selv må slite med, og da også de bekymringene dette måtte medføre. For klubbene med mer å rutte med, vil man nok i større grad akseptere den typen dispensasjon.

Og et helt vesentlig poeng, som jeg var inne på i det første innlegget. Hvordan vil det egentlig være å spille Play-off i Conference League på en dårlig gressmatte i februar? Man er jo helt nødt til å finne en løsning som er mer eller mindre skuddsikker for denne typen tilfeller.

To forholdsvis gode eksempler på gressbaner i Norge. Lerkendal, stort sett i meget god stand, godt økonomisk rustet klubb. Også har du Levermyr. Stort sett i helt jævlig stand bare det kommer litt regn, bortsett fra midt på sommeren, og her snakker vi Sørlandet.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 22.04.2022 20:45    Post subject: Reply with quote

Tja, det handler jo mest om stemning og ramme, da. Med mindre du har veldig sterke følelser for noen av lagene, kan du for eksempel sjekke innom en kamp på Åråsen og Haugesund Sparebank Arena neste gang du har mulighet til å sammenligne, og høre hva som gir mest.. Behag.

Det som preger tribunen på Aspmyra er nok at andelen syngende supportere er ganske lav. Her har flere andre lag en stor fordel; flere folk som synger i stedet for å kun reagere.

Sjøl er jeg ikke så opptatt av "kvalitet" på supportere; jeg har sågar jevnlig fått servert at jeg er andrerangs supporter sjøl, men jeg er veldig opptatt av produktet fotballkamp. Og Aspmyras publikum trekker for min del ned totalpakka noe på ellers framifrå underholdning. Men Glimt er her absolutt ikke alene, det er faktisk ganske mange i den klubben. Men for meg blir det slik at jeg blir irritert over lyden og skrur ned eller muter for å kunne fokusere på den gode delen av opplevelsen 'fotballkamp'. Og det handler for ordens skyld null og niks om mine følelser overfor Glimt - eller andre - ellers.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 22.04.2022 22:42    Post subject: Reply with quote

Var det innlegget ment for den andre tråden?
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 22.04.2022 22:53    Post subject: Reply with quote

Aspmyra wrote:
Jeg skulle virkelig likt å sett en skikkelig grundig analyse og vurdering på hvorvidt det er mulig å ha en gressbane oppe og gå hele året.


Gressmatte som kan brukes daglig/ukentlig gjennom hele året er nok en kostnadsutfordring, men RBK spilte jo CL noen dager etter Ski-VM på en akseptabel matte sent på 90-tallet, så det burde jo la seg gjøre i 2022 også. Å unngå kunstgress gjennom vinteren/oppkjøringen blir nok uansett vanskelig, da det er lite hensiktsmessig å utsette kamparenaen for daglig slitasje. Og å holde en treningsbane med gress operativ til daglig aktivitet gjennom vinteren vil jo bli en betydelig ekstrakostnad.


Aspmyra wrote:

Det er jo ikke noen tvil om at en kunstgressmatte er langt mindre jobb for en klubb enn en gressmatte, og alle har ikke budsjettet til Rosenborg Ballklubb, som sikkert kan ha både en, to og tre banemestre i 100% stilling til å ta seg av gressmatten, og det er i tillegg til varmeelementer og denslags som må til for å ha en nogenlunde grei bane å kunne spille på i mnd. November - April.


RBK har 1 banemester fast ansatt. Og en vaktmester, men aner ikke om han har noe med banen å gjøre.

Bodø er vel kanskje litt i grenseland (dog tror jeg ikke været nødvendigvis er så mye værre der enn i Trondheim), men de sør for Dovre har i allefall ingen unnskyldning. Så får heller forbundet subsidiere ved omlegging og evt. noen kroner i driftsstøtte.
Back to top
View user's profile Send private message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2572
Location: Heimdal

PostPosted: 23.04.2022 10:10    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Skal man bli kvitt det så tror jeg man må sette sin lit til at UEFA forbyr det i e-cup eller noe sånnt. Kan aldri se for meg at nissene i NFF kommer til å gjøre noe. Med den kvaliteten Lerkendal matta har så er det jo egentlig direkte pinlig at det ikke bare er gressbaner hos Eliteserielag sør for Trondheim. I Tromsø og kanskje Bodø er det forsåvidt innafor, klima tatt i betrakning, men det bør jo stilles visse krav til kvaliteten på disse banene.


Det må nok komme på den måten ja. UEFA forbyr forhåpentligvis kunstgress i sine turneringer etter hvert. En ting er at det er et helt annet spill, noe annet er all plasten. Faen som det ser ut langs en del baner (ikke rundt de som brukes som hovedbane i Eliteserien)
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1197
Location: Oslo

PostPosted: 23.04.2022 15:39    Post subject: Reply with quote

Kjedelig debatt, men jeg tror Norge må tilpasse seg Europa, og det kan jo hende at det kommer et forbud mot det i E-Cup. Så får UEFA vurdere om det skal gis dispensasjon for klubber i et polart klima, eller om disse tvinges til å spille på annen bane. Rent praktisk blir det vel vanskelig for klubbene nord for Trondheim å slippe unna kunstgresset. Hvor dyrt kan det være å vedlikeholde naturgress der, eller utvikle bedre kunstgress med større likheter med naturgress? Sikkert knalldyrt.. Klubbene sør for Trondheim må skjerpe seg å gå tilbake til naturgress, de har ingen unnskyldning.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 23.04.2022 17:14    Post subject: Reply with quote

Aspmyra wrote:
Var det innlegget ment for den andre tråden?


Øh, ja. Det må det ha vært. Sånn er det når man kjører faner!
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Platon.XI.XI
Senior


Joined: 09 Oct 2019
Posts: 204
Location: Trondheim

PostPosted: 23.04.2022 20:45    Post subject: Reply with quote

Pengene går som vann i sluket på lønninger til spillere og trenere. For min del kan alle lag i Norge bli enig om at en bestemt minimumsprosent av premiepenger for plassering skal gå til banedekket. Nivået er såpass lavt i eliteserien at alle har en klubb i England uansett. De som ikke har nok penger må spille i obos. der kan det være lov med plastdekke. For å få pengen til å strekke til krymper man eliteserien til 8 lag hvor alle spiller mot hverandre 4 ganger pr.sesong. Hokuspokus fillijokkus! Case closed
_________________
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.


Nils A. Eggen
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 19.05.2022 18:28    Post subject: Reply with quote

Sten Grytebust i Aafk er ikke begeistret for plastunderlaget klubben sin spiller på

"Sten Grytebust har spilt en årrekke i dansk fotball, og keeperen er klar på hvor han står i den debatten.

– Jeg er ikke fan av å spille på kunstgress, det kan jeg innrømme. Jeg kan telle på ei hånd hvor mange ganger jeg har trent på kunstgress de seks-sju siste årene. Jeg håper det blir diskutert videre også, for fotball skal spilles på gress. Det er mange som sier at alle vil ha ei perfekt gressmatte, men faktum er at ingen har ei perfekt gressmatte i verken Danmark, Tyskland eller England, sier Grytebust til Sunnmørsposten"
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5434

PostPosted: 01.09.2022 13:19    Post subject: Reply with quote

https://www.tv2.no/sport/.../15060752/

Et viktig ledd i kampen mot kunstgress.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 01.09.2022 19:57    Post subject: Reply with quote

Spilte stort sett på grus sånn fram til omtrent 14-årsalderen jeg da, Ronaldo i ung alder boltret seg på en ballbinge med betong eller asfalt som underlag.

NFF er blitt noen dekadente pamper.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 02.09.2022 12:33    Post subject: Reply with quote

Dette er jo også typisk "corporate". I miljølandet Norge skal altså en av de største interesseorganisasjonene kjempe mot granulatforbud.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Next
Page 13 of 15

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb