English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg Ishockeyklubb
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Eru
Veteran

PostPosted: 14.08.2013 19:03    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Har lenge tenkt å ta turen på kamp, men med Jørgensen bak roret orker jeg ikke å engasjere meg; det vil bli bare bli nedturer og frustrasjon likevel.

Du drar fordi det er arti med hockey, fordi spillerne som gir alt utpå isen fortjener støtta, fordi Kjernen lager bra stemning og fordi du kan risikere å se en fremtidig norsk landslagssppiller i aksjon.

Ikke la han klovnen av en markedssjef ødelegge.
Back to top
View user's profile Send private message
Eru
Veteran

PostPosted: 14.08.2013 19:09    Post subject: Reply with quote

Ã…smund wrote:
Hvem har sagt at man skal legge ned idretten? At det ikke er liv laga for elite-hockey i Trondheim er da blitt bevist en del ganger før..

En del ganger før? Et elendig drevet TIK gikk konkurs én gang, men det var verken pga mangel på talenter eller publikum. Det var pga dårlig ledelse og uansvarllig økonomisk styring. Det er ikke liv laga for hockey i det hele tatt i Trondheim uten elitelaget.

Quote:
Å tro at et elitelag har noe som helst å si for ny rekruttering er det ikke grunnlag for å si. Snarere tvert om viser all forskning det stikk motsatte.

Det er sikkert en del forskning som viser at elitesatsing kan være ødeleggende for yngres idrett. Men finnes det forskning som passer til norske forhold og mer spesifikt for Trondheim? Finnes det forskning som viser hva som skjer når (semi-)profesjonelle spillere bruker store deler av fritiden sin på å trene yngres lag? På hva som skjer når miniputter får skøyte inn i ishallen foran 2000 publikummere to ganger i uken? På hvordan en eliteklubb og breddekludd kan tegne en felles sponsoravtale?

Lyst til å se på hvor mange aktive hockeyspillere som fantes i Trondheim før vi fikk et lag i eliteserien? På hvor mange spillere som spilte på Rosenborgs yngres-avdelinger før RIHK endelig ble et elitelag?

Da tror jeg du vil finne ut at din forskning er irrelevant.
Back to top
Ã…smund
Rutinert

PostPosted: 14.08.2013 19:28    Post subject: Reply with quote

Påstanden om at det ikke er liv laga for ishockey i Trondheim uten elitelaget har jeg ingen tro på. Det er rett å slett bare tull.

Elitelaget spiser mye istid, og ikke minst økonomi, som kunne vært brukt til rekruttering av flere barn og unge til idretten. På den måten kunne man økt volumet utøvere. Da vil man også stå langt sterkere i kravet om flere isflater i byen.

Nå er ishockey en idrett uten vekst, og de eneste ganger man hører om idretten er når det er økonomiske problemer grunnet skakk-kjørt økonomi (regionalt sett).

Men, altså dette er nå ingen stor sak for min del. Men når man ser hvordan ishockeyfolket tenker, jobber og opptrer så er det jo ikke noe rart at idretten er såpass marginal som det den faktisk er. Dersom ikke lederne i den idretten kommer på andre tanker vil de før eller senere sage av den greina de sitter på. Å spy alt av penger inn i eliteidretten sin er sjelden en god medisin når man skal tenke langsiktig utvikling av en idrett.

For øvrig så er det ikke veldig forskjell på antall utøvere i ishockey her i byen nå kontra 10-15 år siden (relativt sett). Der hvor andre idretter har økt med flere tusen, står omtrent ishockey på stedet hvil. Der hvor andre idretter har fått bygd breddeanlegg på breddeanlegg har ishockeymiljøet kun klart å få til haller på Leangen og Dalgård. Det er temmelig svakt av en idrett som tross alt har hatt fryktelig mye penger i omløp i løpet av den samme perioden.

Men det er vel slikt som hockeyfolket her i byen vil ha det, og for de som bedriver med andre idretter (håndball, fotball, gym/turn, volleyball, basketball, innebandy etcetc.) er det vel neppe annet enn positivt at ishockey har den innstillingen til fremtidig utvikling som man har.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 14.08.2013 19:41    Post subject: Reply with quote

Ã…smund wrote:
.

Elitelaget spiser mye istid, og ikke minst økonomi, som kunne vært brukt til rekruttering av flere barn og unge til idretten. På den måten kunne man økt volumet utøvere. Da vil man også stå langt sterkere i kravet om flere isflater i byen.

Tror du treningshallen på Leangen ville blitt bygd om det ikke var for et langvarig press fra eliteklubben og dens sponsorer? Vet du hvor mange treningstimer det har frigjort?

Quote:
Nå er ishockey en idrett uten vekst, og de eneste ganger man hører om idretten er når det er økonomiske problemer grunnet skakk-kjørt økonomi (regionalt sett).

Men dette er jo tullsnakk. Norsk hockey har en stor vekst både når det kommer til kvalitet og seertall. Se på landslaget. Se på Zuccarello, Thoresen, Bastiansen, Tollefsen, Holøs. Se på våre unge keeper-talenter. Det er grunnen til at det kommer til å vokse frem enda flere talenter. Alle disse staret i norsk liga.

Quote:
Men, altså dette er nå ingen stor sak for min del. Men når man ser hvordan ishockeyfolket tenker, jobber og opptrer så er det jo ikke noe rart at idretten er såpass marginal som det den faktisk er. Dersom ikke lederne i den idretten kommer på andre tanker vil de før eller senere sage av den greina de sitter på. Å spy alt av penger inn i eliteidretten sin er sjelden en god medisin når man skal tenke langsiktig utvikling av en idrett.

Dette er heller ikke en korrekt fremstilling. For de pengene som spyttes inn i elte-idretten kommer fra sponsorer som ønsker eksponering på elitenivå. Noen av disse blir så glad i sporten at de også sponser breddehockey. Det er ikke slik at penger som burde gått til satsing på yngres avdeling går til eliten. Det er også derfor de fleste lag (også RIHK) er strukturert slik at en ev. konkurs ikke vil velte bredde-idretten.

En er generelt veldig bevisst på at bredde-idretten må satses på, ettersom en vet at det er begrenset med midler til å hente spillere utenifra. Det handler om å vedlikeholde såvel talentutvikling som hockeyinteresse. Derfor er både spillere og trenere i elliteklubben med på å trene kidsa.

Quote:
For øvrig så er det ikke veldig forskjell på antall utøvere i ishockey her i byen nå kontra 10-15 år siden (relativt sett). Der hvor andre idretter har økt med flere tusen, står omtrent ishockey på stedet hvil. Der hvor andre idretter har fått bygd breddeanlegg på breddeanlegg har ishockeymiljøet kun klart å få til haller på Leangen og Dalgård. Det er temmelig svakt av en idrett som tross alt har hatt fryktelig mye penger i omløp i løpet av den samme perioden.

Et par momenter: Det er for det første langt over 10-15 år siden vi fikk elitehockey i Trondheim. Du sammenligner jo med tiden hvor TIK var på sitt beste.

Dernest er det ikke til å komme unna at ishockey er en veldig dyr sport. Både å bygge anlegg til og å drive med. Vi snakker et femsifret beløp hvert eneste år, og det eneste en kan sammenligne med er alpint. Men alpint er en rikmannssport, mens hockey tradisjonelt har vært en arbeiderklasseidrett.

Quote:
Men det er vel slikt som hockeyfolket her i byen vil ha det, og for de som bedriver med andre idretter (håndball, fotball, gym/turn, volleyball, basketball, innebandy etcetc.) er det vel neppe annet enn positivt at ishockey har den innstillingen til fremtidig utvikling som man har.
[/quote]
Minus fotball har da topplaget i ishockey flere tilskuere på sine kamper enn resten av de nevnte idrettene tilsammen. RIHK hadde flere kamper på sine kamper i 1.divisjon enn Byåsen Håndball hadde i sine Champions League-kamper.
Back to top
Ã…smund
Rutinert

PostPosted: 14.08.2013 19:57    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke jeg orker å ta denne diskusjonen så veldig mye lengre. Vil dog si at jeg var med på mye av prosessen med ungdomshallen på Leangen og jeg er helt trygg på at den hadde blitt bygd uten elitelaget i hockey, ja.

For øvrig så bærer dine argumenter sterkt preg av hvordan ishockey ser på dette med topp vs. bredde og derav de prioriteringene som er tatt. At du måler "vekst" innen en idrett utifra antall unge landslagsspillere er bare et prov på dette. Godt å høre at man er bevisst på breddesatsingen. Det setter sikkert alle de 131 utøverne (!!!) mellom 13 og 19 år som spiller ishockey i Trondheim pris på. Til opplysning så er det gjerne i denne aldersgruppen man måler en idretts utvikling over tid. Altså ikke publikumstall, budsjetter til elitelaget eller et landslagsspillere. Frafallsstatistikken til ishockey i den samme aldersgruppen er for øvrig også makaber lesning, og sier noe om hvor et forbund legger inn sitt arbeid..

Ønsker deg og alle andre lykke til med ishockeysesongen Smile
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 14.08.2013 21:14    Post subject: Reply with quote

Er det ikke sånn at veldig mange i den alderen reiser til asker, lillehammer og sverige for å spille ishockey?

Artig at du overser det eru har skrevet et par ganger nå, at ishockey er publikumssport nr 2 etter fotball i Norge, og i Trondheim (Lagidrett). Bare det sier jo sitt til at det er liv laga.
Back to top
Ã…smund
Rutinert

PostPosted: 14.08.2013 22:28    Post subject: Reply with quote

Kan ikke se at tilskuertallene har noe med arbeidet som gjøres for å øke rekrutteringen til sporten å gjøre - som var noe ankepunktet mitt mot elitesatsingen til RIHK??

Jeg mener flere piler peker i retning av at ishockey som helhet i Trøndelag ikke når sitt potensial fordi man prioriterer så hardt på eliten fremfor bredden. Med potensial mener jeg da antall utøvere som bedriver aktiviteten - spesielt barn og unge.

Forventer dog ingen forståelse fra ishockey-entusiastene omkring dette synspunktet, selv om jeg mener jeg har god empirisk idrettsforskning i ryggen når jeg fremmer en slik påstand.
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 14.08.2013 22:34    Post subject: Reply with quote

Flere ishaller må vel være løsningen for å bedre rekrutteringen? Terskelen for å begynne på hockey er for høy når det er 2-3 haller i hele byen. Det må flere haller ut i nærmiljøene og i tilknytning til skoler.

Å legge ned elitesatsningen har jeg ingen tro vil forbedre rekrutteringen. Den treningstiden elitelagene bruker vil være som en dråpe i havet hvis man tar anleggssituasjon seriøst.
Back to top
Ã…smund
Rutinert

PostPosted: 14.08.2013 22:45    Post subject: Reply with quote

Men man kan jo ikke bygge så veldig mange flere ishaller til en idrett som har så få aktive i kommunen? Og knapt noen utøvere i "politisk korrekte alder" (barn og unge)?

Da er det andre idretter i Trondheim som har et mye større behov for anlegg enn ishockey. Og nå ishockey selv spytter langt mer penger inn i sin elitesatsing fremfor barn og unge... Hvorfor skal politikerne i Trondheim da prioritere å bygge flere ishaller? Da står idretter som tennis, gym og turn, håndball, innebandy, badminton og kampsport like sterkt, og om ikke sterkere, enn ishockey i sine rop etter nye anlegg. Nettopp da fordi at de prioriterer barn og unge høyere, og har en høyere andel barn og unge i sin medlemsmasse enn hva ishockey har..

Nettopp derfor peker jeg da på at jeg tror ishockey hadde kommet bedre ut av det med en annerledes prioritering enn hva tilfellet tilsynelatende virker å være...
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 15.08.2013 00:14    Post subject: Reply with quote

Hvilke penger skulle hockeyen i trondheim bruke til å bygge anlegg? De klarer jo knapt å drive elitelaget, det er ingen idretter som har så mye penger at de på egenhånd kan drive anleggsutbygging.

Så godt som alle flerbrukshaller i byen er bygget av kommunen og veldig ofte i forbindelse med skole slik at de også kan brukes som gymsal. Her burde man gått sammen i miljøer hvor det er flere skoler i området og bygget et isanlegg for bredden som kan brukes til skoleaktivitet på dagtid og trening for bredden på kveldstid. Slik kunne man gjort flere plasser i byen, introdusert skøyteidrett i skoleverket annet enn den årlige turen til utenbanen på Leangen, samtidig som man bygget ut anleggssituasjonen.
Back to top
Ã…smund
Rutinert

PostPosted: 15.08.2013 00:41    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i det siste avsnittet ditt i at det kunne vært fint. Men det er ikke noe TK (Trondheim Kommune) ser seg råd til kontra idrettshaller. Kanskje de hadde sett annerledes på det om det gjennom mange år var jobbet bedre fra ishockeyforbundet og deres folk her lokalt opp mot barn - og ungdomsaktivitet? Tror faktisk det kunne stilt seg noe annerledes for TK om det hadde vært 1500 barn og unge ishockeyspillere i byen og ikke noen hundre?? Om dette hadde vært tilfelle og dette hadde vært gevinsten man kunne hentet ut, kunne det kanskje vært verdt å ofre et elitelag for i en del år? Pr. nå ser i hvertfall ikke TK noen grunn til å prioritere en ny ishall særlig høyt...?

Vedr. det første spm. ditt.. Det er jo en rekke fotballklubber i byen som over tid har arbeidet bevisst ved å rette all sin virksomhet inn mot bredde og anlegg. Over tid har de da fått inn nok penger, fra sin økende medlemsmasse, til å etablere sin egen kunstgressbane. TK eier knapt noen slike baner - de eies av som oftest av idrettslagene her i byen. Jeg tror at ishockeymiljøet over tid i byen kunne prioritert likt som disse klubbene og brukt pengene/innsatsen sine på en sin måte kontra et elitelag... Og jeg tror faktisk ishockeymiljøet i byen hadde tjent på en slik prioritering på sikt...

Det er vel egentlig hele poenget mitt med disse innleggene.. (begynner muligens å bli noe off-topic denne diskusjonen så mulig jeg må sette strek her). Synes dog det er en interessant debatt, selv om jeg tilsynelatende har få meningsfeller Wink
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 15.08.2013 09:03    Post subject: Reply with quote

Det mest forunderlige med denne ansettelsen er denne investoren som lønner Jørgensen.

Her har man altså en klubb som enkelt sagt mangler penger til alt - utstyr, lønninger, reiseutgifter. Så finner man altså en person som er villig til å bidra med penger - under forutsetning av at pengene går til å lønne Per Jørgensen.

Har Joffa vunnet i Lotto?
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 21.09.2013 17:57    Post subject: Reply with quote

Flott borteseier i dag!

Trodde klubben var død og begravet når jeg leste overskriften om at de trakk laget sitt fra eliteserien, men burde kanskje ha lest artikkelen Razz

- Torgeir Børven
Back to top
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 05.10.2013 23:51    Post subject: Reply with quote

Grimaldi ute med brudd i nakken etter en rimelig stygg takling

http://www.tv2.no/sport/i...32570.html

Igjen viser Hegle at han ikke takler å dømme kamper som RIHK spiller.

Han er så redd for å dømme "for" RIHK at han går heller den andre veien.

Nå må det snart bli slutt på hans tid i leangen.
AndreasR
Veteran

PostPosted: 22.10.2013 10:16    Post subject: Reply with quote

http://www.adressa.no/100...399052.snd

Tok ikke lang tid fra Per Jørgensen var ansatt...
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 14.11.2013 18:51    Post subject: Reply with quote

For de som ikke har tatt turen for å se de live, så kan du se Rosenborg-Stjernen på TV2sport om noen få minutter!

- Torgeir Børven
Back to top
larsarus
Legende

PostPosted: 14.11.2013 19:11    Post subject: Reply with quote

Hva er gjengs billettpris? Burde prøvd det en gang...
Back to top
Øystein
Veteran

PostPosted: 14.11.2013 22:36    Post subject: Reply with quote

Du finner billettpriser her, og hvis du har lyst å prøve en kamp og skal på cupfinalen i fotball, sjekk ut dette alternativet:

https://www.facebook.com/...5/?fref=ts
Back to top
larsrustad
Junior

PostPosted: 27.11.2013 14:32    Post subject: Reply with quote

hvordan er det med bortekamper? Er det f.eks mange som reiser til Tønsberg i morgen? vurderer å dra å se på, men gidder ikke hvis jeg blir stående alene på bortefeltet..
Back to top
gollumLAD legend
Veteran

PostPosted: 14.12.2013 01:34    Post subject: Reply with quote

Har fått et fint rykte angående trønderen Kenneth Madsø som for tiden er i Lillehammer. Han er visst møkklei tilværelsen i Lillehammer hvor han blir brukt som løper når han er ving + manglende istid. Vet at han lenge har ønsket seg jobb som brannmann i Trondheim, men nå har visst søkt på jobben og er rimelig klar for å komme hjem. Kilden er en person ganske nær han så tipper det ligger noe i det.
Anti Håkon Jørgensen
ULB
#JeSuisMessi
RÃ¥nny wrote:
JanneB har talt.
Ta dere en bolle og feir sølvet!

Rabona
http://www.rbkweb.no/foru...74#1002174
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 06.01.2014 17:20    Post subject: Reply with quote

Trekkes 4 poeng for å ikke ha gjort opp for dommerutgifter. Midt i blinken, det.
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 13.01.2014 11:34    Post subject: Reply with quote

Bråk på kontorene, men spillerne kjempe som ville løve for og nå sluttspillet.

Kjernen setter igang en minivariant av aksjonen #20000motGodset:

2000motEnga

Ã…ret rundt med Rosenborg!
quentez
Veteran

PostPosted: 14.01.2014 18:56    Post subject: Reply with quote

The Jørgensen Show continues...

Ufattelig hvor mye piss den mannen presterer å lire fra seg.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 14.01.2014 19:48    Post subject: Reply with quote

Jørgensen er alltid ivrig med å komme med "kreative løsninger" ...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
sveininge
Rutinert

PostPosted: 27.02.2014 10:54    Post subject: Reply with quote

Rosenborg har ikke penger til lønn. Kamp i dag klokka 6 Wink
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25  Next
Page 23 of 25

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb