English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotball og studier
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.11.2017 22:45    Post subject: Reply with quote

Da 19 år gamle Karl-Petter Løken fra Sarpsborg flyttet til Trondheim høsten 1985, var det for å følge i sin fars fotspor og ta sivilingeniørutdanning ved NTH. Det var nesten ingen som levde av fotball den gangen, men Løken tok kontakt med Rosenborg og spurte om han kunne få spille for dem mens han studerte kjemi. Han hadde allerede noen juniorlandskamper, og det tok ikke mange treningene før han fikk kontrakt med A-laget.

Samtidig som han spilte fast både for Rosenborg og landslaget, fullførte han sivilingeniørstudiene på normert tid.

– Jeg hadde bestemt meg for å fullføre utdannelsen på vanlig tid før jeg dro oppover. Våren var ofte tøff. Da var det både seriestart og landskamper og fullt trøkk med eksamener samtidig, men jeg hadde satt meg klare mål. Det var en annen tid, og for meg var fotballen en hobby. Sånn sett er det nok vanskeligere i dag med et helt annet regime og treninger på dagtid, men jeg tror ikke jeg ville endret mye på mitt eget opplegg likevel. Jeg var klar på at jeg ville utdanne meg for å ha noe vettig å bedrive tiden med etter fotballen, sier Karl-Petter Løken, som i dag er avdelingsleder for prosjektavdelingen i Lundin.

LEs mer: Han har sju seriegull, fire cupmestertitler og 36 A-landslagskamper. Men er mest stolt av Edvard Grieg-prosjektet
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.01.2018 19:57    Post subject: Reply with quote

Kom nå på at jeg ennå ikke har satt de Lanlay til veggs for at han droppa ut av siv.ing. i favør økonomistudier ved handelshøyskolen. Tommel'n ned Crying or Very sad

Til hans forsvar skal det sies at han var litt usikker på hvor enkelt det ville være å hoppe over fra petroleumsteknologi ved UiS til det samme på Gløshaugen. Vet ikke hvor godt han undersøkte. Også mulig at oljekrisa skremte ham litt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.01.2020 13:03    Post subject: Reply with quote

Riseth:

– Du kan vere toppidrettsutøvar sjølv om du studerer eller gjer noko anna på sida. Men det er viktig å legge til rette. For dersom du går og tenkjer på idrett 24 timar i døgnet, ja då har du ikkje sjanse til å nå toppen.

Rådet hans, både til dottera Sofie og andre som vil lukkast innan idretten, er glasklart:

– Få deg utdanning, eller få deg ein jobb som du ikkje blir så sliten av at det går ut over satsinga. Det trur eg er nøkkelen til suksess.

Les mer: Vidar Riseth meiner utdanning eller jobb er viktig for å lukkast med toppidrett
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.02.2020 20:15    Post subject: Reply with quote

Idrettens Karrieresenter (IKS) er et samarbeid mellom NISO, Idrettens Helsesenter og Norges Fotballforbund, der målsetningen er å bidra til at idrettsutøvere lykkes både i sin idrettskarriere og i arbeidslivet etter endt idrettskarriere.

En av de som har benyttet seg av denne muligheten er Ina Vårhus. Den 24 år gamle forsvarsspilleren fra Trondheims-Ørn ønsket å kombinere fotballsatsing med relevant jobb.

- Jeg opplevde at det var vanskelig å få sjansen når man skulle kombinere det med fotball. Så jeg ønsket en karriereveiledning og sparret med Karianne i Idrettens Karrieresenter. Der fikk jeg tips på hvordan man skiller seg ut i søkeprosesser og i skriving av søknader, tok personlighetstest der jeg ble bevisst på egne styrker og kontakt med bemanningsbyrå, forteller hun.

Les mer: - Idrettens Karrieresenter er gull verdt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.02.2020 22:31    Post subject: Reply with quote

Zachen:

– Jeg tar en bachelor i økonomi på BI. Det er nettstudier, så jeg kan studere fra hvor som helst. Jeg har kun noen fag igjen før jeg skal skrive bacheloroppgaven, sier han og fortsetter:

– Men nå kommer fotballen i første rekke og studiene i andre. Det er litt deilig å ha noe annet å tenke på enn fotball. Studiene er ikke noe som haster eller som jeg stresser med. Det er viktig at det ikke blir for mye og, sier den målfarlige indreløperen.

Les mer: Kristoffer (26) nyter RBK-tilværelsen i Trondheim: – Jeg kjenner at det er forventninger, men jeg tenker ikke på summen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.04.2020 15:35    Post subject: Reply with quote

Idrettens karrieresenter (IKS) gir alle spillere gratis individuell karriereveiledning.

(...)

En av dem som tidligere i vinter benyttet seg av muligheten til å få veiledning, var Rosenborg-spiller Anders Konradsen som nå har startet å studere psykologi.

- Jeg ønsket å finne et studie som passet med tilrettelegging med idretten og er gjennomførbar ellers. Jeg fikk god veiledning og hjelp av Karianne, og det matchet bra med interesser også, så foreløpig har det gått veldig bra, sier Konradsen.

(...)

- For meg har det vært veldig fint. Det er mye egenverdi i å bruke tiden mellom trening og kamp til lesing, og man har alltid en tanke i bakhodet om at det kommer en tid etterpå. Det er veldig viktig, avslutter han.

Les mer: Konradsen om IKS: - Noe jeg absolutt vil anbefale alle utøvere

Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.05.2021 19:16    Post subject: Reply with quote

I samarbeid med Equinor lanseres nå Kunnskapsprosjektet. Prosjektet er en del av landslagsskolen der niende- og tiendeklassinger skal få mentorer fra Teach First. Målet er å hjelpe unge fotballspillere til å utvikle seg videre på skolen, og bedre kunnskapen innenfor matte og naturfag, og ikke bare på fotballbanen.

(...)

Målgruppen er spillere som er en del av Equinor Landslagsskolen, som også omfatter spillere på kretslag. Prosjektet kommer til å tilby egne lærere til de spillerne som allerede er en del av landslagsskolen, og spillere som ønsker å bli en del av prosjektet søker via Norges Fotballforbund.

Les mer: Equinor Landslagsskole: NÃ¥ inntar mattetrenere fotballbanen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb