English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentutvikling
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21, 22  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Predicted
Veteran


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 1061

PostPosted: 06.02.2016 07:04    Post subject: Reply with quote

Hvis de har de beste trenerne så gir vel det bare mening?
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 11.02.2016 00:07    Post subject: Reply with quote

Jeg må si Norge går en spennende tid i møte, utrolig mange spennende spillere som er på vei opp nå.

Har tidligere sagt at jeg er veldig optimistisk når det kommer til den kommende generasjonen, at det kan bli den beste siden 90-tallet.

Spillere som Ødegaard, Fossum, Ajer, Samuelsen, Bjørdal, Zekhnini og Svendsen x2 for å nevne noen av de største pdd er jo veldig spennende spillere (skulle gjerne nevnt Celina også men ser jo ut til å glippe for Norge).

Det er jo enda flere også, blant annet noen som er litt eldre men fortsatt unge, slik som Dæhli og Sørloth (kan nesten nevne Selnæs også men noe eldre enn det så er de litt gamle for å komme på en talentliste i mine øyne). RBK har jo også noen spennende som forhåpentligvis kan ta steg nå fremover.

Det finnes jo også enda yngre talenter som er veldig lovende, blant annet Tagseth (01) som jo valgte Liverpool over RBK og Oscar Bob (03) som jo er i Porto systemet nå. Men de er veldig unge enda og det er en lang vei frem fortsatt, men de har uten tvil talent til å nå opp.

Flere av de nevnte spillere har potensiale til å spille på ett veldig bra nivå ute i Europa, og da snakker jeg ikke om for bunnlag i de store ligaene men at i hvert fall noen av dem i fremtiden kan spille på lag som ligger godt på øvre halvdel i toppligaene i Europa til vanlig.

Blir veldig spennende å følge utviklingen på alle disse norske spillerne (og nye spillere som jo også vil poppe opp fremover).

Jeg tror Norge kan ha ett rimelig bra landslag når det nærmer seg VM i Qatar.


Last edited by Vegard2711 on 11.02.2016 00:12; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 11.02.2016 00:11    Post subject: Reply with quote

Så litt på Samuelsen mot WBA i dag. Egentlig første gangen jeg har sett noe mer enn klipp, og det må jeg si, her har Norge en kommende storspiller. Ser han blir sammenlignet med Zidane og Kaka i stilen på twitter, jeg skal ikke dra den like langt, men det er noe med den lange tynne ramma og ballbehandlingen som imponerte meg stort, såpass at jeg nesten synes det er rart West Ham ikke plukker han opp.

Her er noen av høydepunktene.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 11.02.2016 00:31    Post subject: Reply with quote

Må si det jeg også. Samuelsen var kanongod i dag. Dog trist å se våre alles loverboy Gamboa holde et nivå som forklarer hvorfor han sliter med spilletid.

Forferdelig dårlig kamp av Gamboa, her skal han dominere!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.02.2016 21:08    Post subject: Reply with quote

Far og sønn Samuelsen gjennomgikk filosofi og utviklingsarbeid i Sportsrevyen i kveld. Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.04.2016 23:11    Post subject: Reply with quote

[Gudjohnsen] forstår lite av Nils Arne Eggens kategoriske meninger og sterke motstand mot at norske unggutter prøver lykken utenlands.

- Jeg synes det er merkelig å mene det og si noe sånt. Alle er forskjellige, og det finnes ikke en felles fasit for alle. Da kan man ikke si at sånn og sånn er det. Mange har størst nytte av å dra til en god klubb og liga i ung alder. Så er spørsmålet hvor tidlig man bør dra ut. Det er jo litt individuelt. For meg var det veldig riktig å dra til Nederland som 16-åringen, mener Gudjohnsen.

- Noen må vente litt lenger, men jeg var tidlig utviklet både fysisk og mentalt. For meg var dette valget det eneste riktige. I Norge kan man kanskje vente litt lenger med å dra ut, siden Tippeligaen holder et høyere nivå enn det øverste nivået i Island. Samtidig bør man ikke vente for lenge her heller. Dette er i hvert fall min mening, forteller islendingen.

Les mer: Tidligere Barca-stjerne reagerer på Nils Arne Eggens utspill: - Merkelig å si noe sånt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 21.04.2016 11:22    Post subject: Reply with quote

En liten observasjon spesielt fra sosiale medier.

I den evigvarende diskusjonen innen aldersbestemt fotball (/idrett generelt) om topping av lag og "alle skal med"-argumentasjonen virker det for meg som om tilhengerne av sistnevnte synes å mene at de utgjør et utsatt mindretall, og at de fremstiller seg som modige og egenrådige ved å forfekte sitt syn. Jeg begriper ikke hvor dette kommer fra, og jeg synes det bærer preg av stråmannsargumentasjon. Det er vel knapt noen som lenger våger å argumentere for sterkere topping og konkurranseretting i aldersbestemte klasser. Personlig savner jeg både argumenter og vitenskap fra den andre siden i disse debattene, men det som eventuelt måtte finnes synes å drukne i heiagjengen for at alle skal spille like mye og at resultatet i fotballkamper skal forties helt til spillerne er langt ut i tenårene.

Jeg har skjønt for eksempel denne tankerekka om at lik fordeling av spilletid fører til at flere opplever mestring, at flere fortsetter med fotball og at dette skal føre til at man til slutt har et større antall spillere på seniornivå og dermed større sjanse for å utvikle toppspillere. Det jeg savner er imidlertid dokumentasjon på at dette stemmer, og jeg savner også problematisering av det motsatte - nemlig tanken om at stortalenter som kunne blitt virkelig gode velger å slutte med fotball fordi de aldri opplever belønning og anerkjennelse for at de er bedre enn resten. Likeså virker rådende oppfatning å være at alle skal holde seg i utkantklubbene sine så lenge som mulig, og at akademier og utviklingsavdelinger hos toppklubbene er en vederstyggelighet. Hvis det virkelig er sånn at den beste sjansen for å bli god er å bli trent av faren til nabogutten helt til man når junioralder, i stedet for å inkluderes i elitegrupper med profesjonelle trenere fra ung alder, skal jeg bøye meg for dette. Jeg savner imidlertid dokumentasjon her også.

Enn så lenge synes debatten å preges av feelgood-anekdoter, fremført med bekreftelsessøkende dogmatisme av et selvheiende publikum som til overmål fremstiller seg som en slags modige outsidere. Jeg vet ikke hva jeg mener selv, og kunne ønske meg et mer raust debattklima.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 22.04.2016 00:01    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Enn så lenge synes debatten å preges av feelgood-anekdoter, fremført med bekreftelsessøkende dogmatisme av et selvheiende publikum som til overmål fremstiller seg som en slags modige outsidere.

Poetisk debattkritikk. Tommel'n opp!

Samtidig som jeg applauderer ønsket om mer raushet i debatten så dulter jeg borti noen selv og kan sikkert oppfattes å være for lite raus.

Enig i at det er en del udokumentert synsing, til og med uvitenhet, i noen deler av debatten. Mange hevder ditt og datt, noen har et grunnlag for det, noen trekker det kanskje litt langt og noen "papegøyer" bare videre noe de tror/tolker ut fra en meningsbølge.

Etter min mening er det for eksempel enkelte som har misforstått "alle skal med" som om det skulle bety at man må bruke stoppeklokke og gi alle absolutt lik tid.
Jeg har selv erfart en "uvitende" mor som utelukkende var opptatt av at hennes sønn angivelig i flere kamper i løpet av vårsesongen fikk noen sekunder mindre tid enn et teoretisk utregnet gjennomsnitt av tid pr spiller. (Total kamptid for fullt lag delt på antall spillere i troppen.)
Da fikk vi faktisk høre at det måtte jo være vi trenerne som tok feil, fordi hun hadde så og så mange likes på en uttalelse på Facebook ... "Det sto (bla, bla lik spilletid) i en artikkel i VG" etc.

Slik ikke-fakta-forankret synsing kan ødelegge mye for en treningsgruppe. Ære være klubber som lar klubben være sjef, har god kompetanse i roller, kjører seriøst ut med god (anvendbar) informasjon til foreldre/foresatte og ikke lar Facebook-tyrannene og "den mest aktive slarvkjerringa" få styre hvordan ungene skal aktiviseres. Mange som har vært med i noen år har vel hørt/erfart at ikke alle klubber er så godt drevet. Det er jo gjerne frivillige naboer, arbeidskolleger etc i forskjellige verv som ikke alltid fatter alt, men vedtak kan de allikevel fatte.

Det er jo selvfølgelig ikke likt antall sekunder som er målet, men at alle som er med på fotball skal få spille. Spillerne selv gir blanke i sekundene pr kamp hvis ikke foreldrene gjør det til et altoverskyggende problem.

Samtidig som man skal la alle spillerne få være med, så har man også ansvar for at hver og en av dem er i flytsonen og får oppleve både mestring og kanskje kjenne litt på noen små utfordringer av og til.
Men dette er individuelt, dynamisk over tid og avhengig av alder. Noen er sterkere til å ta utfordringer og kan ta de tidligere og oftere, mens andre har best av å ikke få utfordringer så ofte for å trives og ha det godt.
Og så er dette selvfølgelig ikke statisk. På høsten kan vi ha et annet grunnlag, fordi ungene utvikler seg jo individuelt og ikke passer inn i samme "skjema" til enhver tid.

Noen er kanskje i stand til å spille litt ekstra mot fysisk tøffe motstandere på en tung bane, mens andre er litt mer tilbakeholdne og har kanskje ikke akkurat i den perioden av sin utvikling, eller mot akkurat den typen motstand, godt av å få bekreftet og vist frem enda mer av det de har størst utfordringer på?

Å gi alle en mestringsfølelse kan i mange treneres hode også bety at man differensierer ut fra hvem som har godt av å gjøre hva og hvor lenge/ofte. Noen kan kanskje ha godt av å få trene og spille litt med eldre spillere for å få ekstra utfordringer. Andre må ha helt kjente omgivelser før de tør å ta videre steg. Og noen tør kanskje ikke blomstre før de som de oppfatter som sine beste lagkamerater ikke er på banen.

I en kamp man leder klart vil det dermed kunne være helt naturlig å gi mye mer spilletid til de som enda ikke har våget å ta så mye ansvar, eller motivere litt ekstra de som kanskje ikke har turt prøve i kamp de fintene som de setter så godt i kjente omgivelser på trening, eller la de som ikke har fysiske forutsetninger for å henge med like mye som de "beste" få lov til å kjenne litt ekstra på hvor deilig det er å være sliten når man har jobbet for laget.
Så får de som ellers har vært vant med å dra mer av lasset heller få kjenne litt mer på hvor godt og viktig det er med sidelinjelojalitet i noen slike kamper.

Alle vil spille og de fleste vil som regel spille hele tiden.
Så kan det også være slik at det en og annen gang er bedre for utviklingen til en beskjeden spiller å få litt mer tid, en annen gang litt mindre.
Det samme med en dominerende spiller. Noen ganger kan han ha best av å se at andre på laget faktisk også kan spille, bare de får låne ballen litt. Det er vel mulig å få et byks i relasjonelle ferdigheter på den måten, men det er jo ikke sikkert alle har samme behov og utbytte.

Det er forresten kanskje ikke "for dårlige spillere" og "inkompetente trenere" som alltid er det største problemet i barne- og ungdomsfotballen. Av og til, en sjelden gang, er det kanskje enkelte av foreldrene som ikke er kompetente til å avgjøre hva som er til sitt eget barns beste?

Noen kunne kanskje logget av Facebook og kommet på foreldremøte/informasjonsmøte før sesongen, høre hvordan vi tenker ungene skal få et best mulig tilbud og diskutere hvordan vi skal gjøre ting.

Det samme gjelder kanskje av og til den ene overambisiøse faren som kan oppfattes å ville "gå over lik" og ødelegge en treningsgruppe for at hans eget avkom skal få et spisset tilbud på det faren oppfatter er et høyere/bedre nivå. Når det skal nomineres til BDO-tiltak ser man også av og til det verste i enkelte mennesker. Har sett lag gå i oppløsning av renkespill i slike sammenhenger. Neste år står kanskje "talentet" uten treningstilbud i nærmiljøet fordi laget i egen aldersgruppe er gått i oppløsning mens ungen prøvde seg på høyere nivå (høyere aldersgruppe, høyere divisjon, større klubb et stykke unna etc).

Vel, nok sagt om noksagtene.
Pri 1 må være at ungene når de er små har det gøy og synes det er artig å trene og spille fotball under så kyndig/kompetent veiledning som man klarer å gi.
Det er grunnlaget for at noen av dem kanskje satser skikkelig og tåler både "kjedelig" trening og motgang mange år senere.
Jeg tør ikke spå hvem av disse spillerne som henger med på toppnivå i sin aldersgruppe om seks-sju år, men dersom det ikke er nok motiverte spillere til å stille lag så spiller kanskje ingen av dem når de starter på videregående?

Så må man som tilskuer på sidelinja og på Facebook etc erkjenne at ungene er forskjellige og at det med stigende alder er både lov og nødvendig å prøve å differensiere tilbudet til hver av dem over tid.
Noen ganger kan det sikkert måles med stoppeklokke at de får ulik spilletid i ulike roller, men det betyr ikke nødvendigvis at de i utgangspunktet forskjellsbehandles eller at de forlater kampen med veldig ulik mengde gøy, mestringsfølelse og gruppeglede.

Det er vel ikke bare i NFF det er en "total mangel på inkompetanse".
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.04.2016 18:37    Post subject: Reply with quote

- Jeg har tilbudt meg å hjelpe til i arbeidet med å utvikle midtstoppere fordi a) det har vært underprioritert i den norske ferdighetsutviklingen, b) fordi jeg ser manglene og c) fordi jeg virkelig ønsker bidra, sier Rune Bratseth.

- Dessverre har det ikke vært penger til det i budsjettene. Og det er trist for en fotballnasjon som for ikke altfor mange år siden hadde flere midtstoppere av meget høy kvalitet.

- I den posisjonen har også vi mye å gå på.

(...)

- Det er synd vi ikke har flere spillere på et høyere nivå, sier Rune Bratseth.

- Faktum er jo at vi knapt har spillere på et høyt nivå. Men sånn er det, vi har de spillerne vi har. Og de beste blir tatt ut på landslaget.

- Hva er problemet, slik du ser det?

- Jeg har ikke behov for å snakke ned norske landslagsspillere. Og de er ikke dårlige, det er ikke det jeg mener. Problemet er at de ikke spiller på et høyere nivå. For det gjorde vi den gangen vi eksempelvis hadde mange gode midtstoppere, i en periode var det nærmest tradisjon å utvikle midtstoppere av høy internasjonal kvalitet i Norge, men sånn er det ikke nå. Det er noe som er blitt borte på veien.

- Og på det området ønsket du å bidra?

- Så lenge jeg tilbød meg å gjøre noe for norsk fotball så ønsker jeg det, ja.

- Hvordan snu den dårlige trenden?

- Vi må innse at vi er der vi er, ganske langt nede, og begynne å slå nedenfra. Være i utfordrerposisjon mer enn i forsvarsposisjon - hvor mange sluttspill har Norge vært i? Det handler om å være realistiske og ønske å komme til sluttspill mer enn å tro og kreve det. Slik vi gjorde det i kvalifiseringa til USA 1994. Den gangen var det kanskje bare en mann, Drillo, som trodde det var mulig da kvalifiseringa begynte - spillerne trodde det i hvert fall ikke. Men vi ønsket det noe så inderlig og med resultatene kom også troen. Og da satt vi fram kassa og oppførte oss som om vi var best. Jeg savner det, sier Rune Bratseth.

- Jeg savner spillere som setter fram kassa.

- Bedre ferdigheter, kanskje?

- Det vet jeg ikke. Men det jeg vet er at du må ha meg deg hodet, ferdigheter er ikke nok alene. Og ofte stopper det der. Du er nødt til å ha trua på å lykkes.

Ønsker angrepsposisjon Rune Bratseth presiserer at han gjør sine observasjoner på avstand. Men noen ganger er det også best sånn. Navlen har som kjent en vond tendens til å blokkere det store bildet. Men nær eller fjern - uansett hvor du står ser det ut som om Norge spiller med en frykt for å tape. Og det liker ikke stopperlegenden.

- Vi må angripe, komme oss i angrepsposisjon og være klare for det neste steget, sier Rune Bratseth.

- Lag som er redde for å tape fungerer ikke.

(...)

Toppfotballsjef Nils Johan Semb sier at NFF ønsker et samarbeid med Rune Bratseth.

- Vi har allerede vært i dialog med Rune om dette, og det er ingen tvil om at han er en ressursperson vi ønsker å benytte i utviklingen av midtstoppere opp mot et godt internasjonalt nivå, sier Semb til Dagbladet.

I framtida skal NFF se på flere roller.

- Vi har allerede et keeperprosjekt og vi har gjennomført et spissprosjekt, og framover er ambisjonen å sette dette inn i et helhetlig system hvor vi ser på flere roller, inkludert midtstopperrollen. Men dette kommer tidligst i 2017 og må tas inn som del av budsjettprosessen inn mot neste år, sier Semb videre.

Les mer: Bratseth vil hjelpe norsk fotball, men pengene mangler: - Det er trist
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.06.2016 14:55    Post subject: Reply with quote

NFF har etter Per-Mathias Høgmos inntreden predikert at alle representasjonslag – fra landslaget ned til kretslag – skal spille i 4-4-2 eller 4-4-1-1-formasjon. Men nå åpnes slusene. Også for landslagets nye 4-3-3.

– Det kan hende at vi i en bitte liten periode har vært rigide, men fra nå av blir det fleksibilitet ut fra hvilke spillere vi har tilgjengelig, lover Nils Johan Semb. Toppfotballsjefen har de siste åtte månedene har ledet et utvalg som har laget et såkalt «spillestilsdokument» for Norges Fotballforbund.

(...)

Nils Johan Semb synes ikke det er vanskelig å skifte linje.

– Nei, det er ikke vanskelig. I spillestilsdokumentet er fokuset de overordnede prinsippene. For eksempel får du aldri se et norsk landslag med gammeldags sweeper. Vi skal alltid forsvare oss i sone. Hvis vi har to gode spisser er det naturlig å spille 4-4-2. I andre tilfeller kan 4-3-3 være det riktige. Formasjonen er ikke det viktigste her, men prinsippene vi spiller etter, forklarer han.

(...)

Nils Johan Semb har vært eier av prosjektet i Norges Fotballforbund hvor mange har deltatt. U-19-trener Eirik Horneland har ledet mye av arbeidet som også har involvert U-landslagstrener Leif Gunnar Smerud, tidligere kvinnesjef Even Pellerud, fagsjef for spillerutvikling Håkon Grøttland og en hel rekke andre.

– Selve grunndokumentet er ferdig. Nå jobber vi gjennom Ullevaal Media Center med å utvikle det med bilder og eksempler. Planen er å presentere dette – og ta det i bruk – i løpet av høsten, sier Nils Johan Semb.

Les mer: Fotballforbundet snur og «tillater» 4-3-3
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 04.06.2016 14:56    Post subject: Reply with quote

Quote:
BRUSSEL (VG) NFF har etter Per-Mathias Høgmos inntreden predikert at alle representasjonslag – fra landslaget ned til kretslag – skal spille i 4-4-2 eller 4-4-1-1-formasjon. Men nå åpnes slusene. Også for landslagets nye 4-3-3.


http://www.vg.no/sport/fo.../23702610/

Herregud for et klovnevelde. Er utrolig spesielt at man har hatt et 4-4-2-påbud. Irriterende å se at dumme mennesker som Semb og Høgmo er satt i millionlønnede posisjoner uten at det finnes effektive kontrollmekanismer.

Noen må jo snart si til Semb at "sorry, men du er dessverre for dum til å ha en så viktig stilling".

Høgmo har sikkert en grei fotballtrener et eller annet sted inni seg, men han kommer jo regelmessig med helt idiotiske uttalelser. Leder en god kamp med et lag fullt av nykommere i en ny formasjon (der mange av spillerne har klubbrelasjoner og er komfortabel med 4-3-3) og forklarer suksessen med langvarig øving i en annen formasjon og med andre spillere.

Noen (andre enn nettkrabater) må jo reagere? Neppe et godt trekk for å vinne garderoben. Ser for meg at Selnæs spesielt mister faglig respekt for Høgmo når han sier så dumme ting.


Last edited by abjoern on 04.06.2016 14:59; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.06.2016 14:59    Post subject: Reply with quote

Det vel likevel ikke noe nytt at landslagene bruker samme system. Var mye Drillo- og Pellerud-fotball nedover på årstrinnene på 90-tallet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 04.06.2016 15:02    Post subject: Reply with quote

Neida, men det finnes vel ikke en talenttrener i europa med faglig tyngde som anbefaler å innføre 4-4-2 som ufravikelig standard for ungdomslag. Sånn på 2010-tallet.

Ellers har jo Høgmo vinglet fra starten av med hensyn på både formasjon og spillprinsipper, så premisset for "den røde tråd" var aldri tilstede.

At vi forsøkte å spille drillofotball på alle aldersnivåer på 90-tallet var jo også særdeles dumt.
Back to top
View user's profile Send private message
vingback
Veteran


Joined: 25 Aug 2007
Posts: 2462

PostPosted: 04.06.2016 18:26    Post subject: Reply with quote

Ubeskrivelig dumt å fastsette en slik standard, og da tenker jeg særlig på yngre klasser. Høyeste grad dumskap med Drillo-ball i alle klasser, men dette er heller ikke langt unna. Formasjon og spillestil bør tilpasses spillerne som er tilgjengelig, ikke motsatt. Det motsatte av talentutvikling å trøkke dem inn i en stil som ikke passer.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 04.06.2016 20:15    Post subject: Reply with quote

Usikker på om jeg er enig der.

Alle Rosenborgs opplegg for unge spillere innebærer vel drilling i rosenborgsk 4-3-3, og jeg mener det er åpenbart at vårt A-lag nyter godt av det.

For landslaget sin del kan nytten være enda større. Landslaget får ikke noe særlig tid til å trene sammen, og dersom alle yngre landslag har en del felles prinsipper, så vil de som kommer opp på seniorlaget fra aldersbestemte lag ha bedre forutsetninger for å fungere bra sammen som en enhet.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Fotsoppen
Proff


Joined: 18 Feb 2012
Posts: 259
Location: Trøndelag

PostPosted: 05.06.2016 07:23    Post subject: Reply with quote

Bare se til Tyskland det.
Skremmende bra landslag.
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 05.06.2016 11:25    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Usikker på om jeg er enig der.

Alle Rosenborgs opplegg for unge spillere innebærer vel drilling i rosenborgsk 4-3-3, og jeg mener det er åpenbart at vårt A-lag nyter godt av det.

For landslaget sin del kan nytten være enda større. Landslaget får ikke noe særlig tid til å trene sammen, og dersom alle yngre landslag har en del felles prinsipper, så vil de som kommer opp på seniorlaget fra aldersbestemte lag ha bedre forutsetninger for å fungere bra sammen som en enhet.


Tja, er ikke vilkårlig hvilket system dette bør være. Det er utrolig tullete å innføre 4-4-2 som standard når vi kjenner til utviklingen i internasjonal og norsk fotball, og når vi vet hvor flyktig Høgmo er og hvor flyktig spillestilen til det norske landslaget er. For at dette skal gi mening, snakker vi altså om spillprinsipper som skal være tilstede over en 10-årsperiode, og denne framtidsvisjonen skulle liksom væe basert på Høgmos geniale og innovative spillesystem, og disse endringene ble innført omtrent fra begnnelsen av, når man etter lang tids arbeid så klare, positive tegn i norsk u-landslagsfotball der man spilte utviklende ball i 4-3-3 og 4-2-3-1-formasjoner.

Jeg er ikke prinsipielt i mot en rød tråd, men da må det nesten være noe mer modulerbart og mønsterpreget enn Høgmos innfall. Er jo tydelig at dette har vært helt sirkus.
Back to top
View user's profile Send private message
vingback
Veteran


Joined: 25 Aug 2007
Posts: 2462

PostPosted: 05.06.2016 14:45    Post subject: Reply with quote

For et klubblag er det et gode å ha sin stil eller system som gjenspeiles i hele organisasjonen, f.eks som Rbk eller Barca. Man har staket ut sin kurs og holder på den. For et landslag mener jeg det er noe litt annet, for man har hele landet som utgangspunkt og mange ulike typer å spille på. Et klubblag kan selge en spiller som ikke passer i systemet, men for alle landslagene ville det være dumt å måtte gå glipp av typer fordi man har fastsatt formasjon for alle lagene. F.eks ville ikke Helland passet så godt i Høgmo/Sembs 4-4-2/4-4-1-1. Som abjoern sier har de jo ikke vært helt strikse på formasjon selv heller, mens de nå ser 4-3-3 som den store redningen og hyller seg selv for å ha kommet på det.

At man slår fast at soneforsvar skal være standard er ikke rakettforskning. Det er derimot langt fra banebrytende å slå fast at man ikke skal bruke sweeper. Ingen fotballnasjoner med respekt for seg selv har brukt det på 20 år.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.06.2016 14:46    Post subject: Reply with quote

VG-Svegaarden surrer:

Du spiller selvsagt det systemet som passer best ut fra det materiallet du har, både i Rosenborg og på landslaget. Det er mange tenåringer i norsk fotball som ikke vil få sjansen på aldersbestemte landslag hvis de som ta ut spillere ser etter spillere som skal passe inn i et bestemt system.

Så på aldersbestemte landslag, og kretslag som de «nye reglene» inkluderer, tar jeg det for gitt at det spilles etter hvilke spillere du har tilgjengelig. Norsk fotball har i altfor mange år brukt spillere i posisjoner de ikke trives i, eller passer i. Spisser på kant eller spisser som indreløpere. Alt for å få med gode spillere, uten å endre systemet.

Det fungerer stort sett dårlig. Og derfor er jeg glad for at Per-Mathias Høgmo lyttet til sin egen og andres fornuft før møtet med Island, og satset mer på klubbrelasjoner enn på et bestemt system.

Les mer: Et «spillestil-dokument» er ikke nødvendig

Så vidt jeg forstår, ønsker Svegaarden altså at "store navn" skal få plass og ikke de riktige spillertypene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.06.2016 11:36    Post subject: Reply with quote

Stig Arve Sæther er universitetslektor i idrettsvitenskap ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU. Han har fulgt ett årskull aldersbestemte landslagsspillere fra 2006 til 2010, fra U15-lag til U19-lag, og blant annet undersøkt hvorfor spillerne blir valgt ut.

Hans studie, som er publisert i tidsskriftet Science & Sports, bekrefter at mange av spillerne er født tidlig på året – men funnene viser også at mange av spillerne blir byttet ut i løpet av perioden.

(...)

Bare 22 prosent av spillerne på U19-laget som deltok i studien, hadde spilt på aldersbestemte landslag fire år tidligere. Mange spillere på lagene blir altså skiftet ut.

Sæther understreker at en god spiller må bruke mye tid for å utvikle ferdigheter og talent. Det betyr at løpet ikke er kjørt for en 14-åring som får beskjed om at teknikken er for dårlig. Selv om du ikke er med helt i toppen som 15-åring, kan du være det som 19-åring, viser studien.

– På den ene siden er det bra at trenerne er åpne for at nye spillere kan dukke opp. Men det er ikke spillerne med de beste ferdighetene i ung alder som har størst sjanse til å oppfylle drømmen om å bli fotballproff, men spillerne som klarer å opprettholde motivasjonen over tid, sier Sæther.

Les mer: – La flere spillere få utvikle seg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 26.06.2016 23:24    Post subject: Reply with quote

Ikke til forkleinelse for forskeren, men det var som om jeg skulle sagt det selv Cool
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 27.06.2016 10:15    Post subject: Reply with quote

Mens islendingene er uenige.

RBK-profil ut mot norsk barnefotball: - Uforståelig! Er det sånn i hele Norge?

Islands fotballbragd har gjort mange nysgjerrige: Hvordan får de det til? Hva er oppskriften til islendingene? Ifølge Vilhjálmsson er ikke Norge i besittelse av denne oppskriften. Nå tar han et oppgjør med barnefotballen og spillerutviklingen i Norge.

- Min sju år gamle sønn trente sin siste fotballtrening før ferien på tirsdag, og de starter igjen når skolen begynner igjen i august! Om seks uker, skriver Rosenborg-spissen Matthías Vilhjálmsson på Twitter.

- Dette må endres i Norge. Når været er best, tar de ferie. Uforståelig! Er det sånn i hele Norge? spør 29-åringen.

(...)

Grøttland sier følgende om forskjellene mellom spillerutviklingen i Norge og Island:

- Det er en del samfunnsmessige forskjeller av betydning. Rent fotballmessig ser vi at de topper lag tidligere. De har ikke foreldre som trenere og er opptatt av en enkel og effektiv spillestil på seniornivå. Det er ingen som er opptatt av underholdende fotball på Island.

(...)

Grøttland tror islendingene både oppnår fordeler og ulemper ved å toppe lagene langt tidligere enn hva tilfellet er i Norge.


- Ja, en opplagt fordel er jo at det blir bedre matching for de beste. Det negative er at det er liten sammenheng mellom ferdigheter og potensial hos barn. Med andre ord risikerer man å gi de med størst potensial et dårligere tilbud, sier han.

- I tillegg er det praktisk vanskelig mange steder og bryter med verdigrunnlaget vårt. Det vi er opptatt av er differensiering i trenersituasjonen. Det vil si at alle skal få utfordringer tilpasset sitt nivå.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
DarthJohansen
Proff


Joined: 02 Feb 2015
Posts: 430

PostPosted: 27.06.2016 10:27    Post subject: Reply with quote

Leste saken der og føler Matthías Vilhjálmsson stiller et spørsmål og NFF svarer på noe helt annet. Kan være journalisten som har stilt andre spørsmål, men Vilhjálmsson får i alle fall ikke noe svar på hvorfor i alle dager man tar en 2 mnd fotballferie midt på sommeren.

Det strider jo egentlig i mot det NFF sier om at alle skal få være med å spille og trene seg best mulig. De som henger etter i utviklingen mister en gylden mulighet til å trener mer med de som er bedre. Samtidig er det i disse 2 mnd ungene har mest tid til å ha treninger.

Kan ikke være vanskelig for klubbene å organisere slik at ungene får trent så og si hver dag gjennom hele uka med så mange fine baner som står tomme. Vil tro de fleste idrettslag har en haug med ildsjeler som har mulighet til å trene de på sommeren. Om det så får være at noen treninger får mindre unger på trening pga ferier. Da slår man seg bare smmen med andre lag.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 28.06.2016 20:43    Post subject: Reply with quote

– Å komme fra fem treninger i uka på Island og til Norge der det var én til to ganger i uka, det var et stort sjokk. Vi er en mindre nasjon og det kan kanskje være litt lettere å organisere idretten på Island, men skal du bli god må du trene mye, sier Bjarnason, og snakker ikke så høyt, men han er tydelig på det han mener.

Island-profil om norsk treningskultur: – Det var et stort sjokk
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 28.06.2016 23:55    Post subject: Reply with quote

Ble en liten prat om nettopp den saken i Adressa-podcasten, og han har jo igrunn rett, Villmann. Synd at det med en gang kommer folk rett opp i strupen for å angripe det han sier. Er vel et tegn på at det ligger noe i det, spesielt det med at en ikke skal vinne kamper da en er yngre. Faen meg helt på jordet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21, 22  Next
Page 19 of 22

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb