English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK-styret
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 21, 22, 23  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ola.
Veteran

PostPosted: 11.09.2024 09:57    Post subject: Reply with quote

Vi snakker uansett om et bittelite minidemokrati, så da er alle nødt til å ta inn over seg at Rosenborg som klubb enkelt kan styres i bestemte retninger til dem som klarer å få flertallet med seg. Og når vi snakker om noen hundretalls personer, er det ikke så vanskelig. Uansett hvor bra det er at klubben er medlemsstyrt og styrt av demokratiske prosesser, er det samtidig litt småskummelt.

Jeg håper vi neste år ser et årsmøte, som allerede er desidert størst i norsk fotball, som blir enda større. Jeg tror ikke medlemmene som deltok på forrige årsmøte var representative nok.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende

PostPosted: 11.09.2024 09:58    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 11.09.2024 10:03    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Ja jeg registrerer at du mener det årsmøtet vi hadde var uproblematisk. Og at styreleder i aller høyeste grad mener det var problematisk. Jeg er enig med styreleder, og håper at ikke neste årsmøte blir likedan da jeg frykter at det vil gjøre stor skade på klubben og at vi mister all den fremgangen vi har hatt.

De flåsete kommentarene om min foretrukne styreform er en stor avsporing og viser lite forståelse for demokratiets kompleksitet.

Jeg mener det er uproblematisk at medlemmene trosser styrets innstilling og snur klubben til å være negativ til VAR, ja. Noen ganger tar styret feil, rett og slett. Personlig stemte jeg etter styrets innstilling både i spørsmålet om investorer og damelaget sitt budsjett, så jeg ble nedstemt i to av de tre spørsmålene som skapte temperatur. Er det irriterende? Njæ. Er det skummelt? Nei. Var det kaotisk? Tja. Ønsker vi at det skal være sånn hvert år? Nei. Kommer det til å bli sånn hvert år? Nei.

Når det gjelder flåsete kommentarer er du ikke helt uskyldig du heller, for å si det mildt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedning
Legende

PostPosted: 11.09.2024 11:51    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke det nei, helt enig i det Smile
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 11.09.2024 12:20    Post subject: Reply with quote

Jeg synes at det interessante spørsmålet er hva som er grensen for detaljstyring fra medlemmene. Klubben kan jo ikke styres som et direkte demokrati, så man må jo delegere en del beslutninger til de valgte lederne. Jeg synes VAR og investorer er gode eksempler på prinsipielle og større spørsmål som det er veldig naturlig at medlemmene stemmer over. Jeg støttet endringen i budsjettet da det var helt urimelig at kvinnelaget skulle skjermes fra innsparinger som alle andre deler av klubben måtte forholde seg til, men kan være med på at den typen detaljstyring bør det ikke være for mye av.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 11.09.2024 13:05    Post subject: Reply with quote

Personlig mener jeg at styret kunne startet utredning av investorer og muligheter uten årsmøtet sin velsignelse. Tabbe at de tok det der, imo. De kunne kartlagt alternativer, så kunne årsmøtet stemt på dem istedet. Det ville trolig blitt nedstemt, og mulig derfor de tok det så tidlig (for å ikke kaste bort tid).

Budsjettgreiene på damelaget bør definitivt være noe styret tar og har kontroll over. Det er ikke normalt at årsmøtet stemmer ned et budsjett uten at det foreligger helt spesielle omstendigheter. Det mener jeg ikke det gjorde her. Er enig i at satsingen deres bør gjenspeile herrelaget og at endringen i og for seg gjør ting mer riktig, men er også enig i at det ble litt flåsete å ta dette på årsmøtet. Det hadde vært nok med en kommentar.

VAR måtte helt åpenbart gjennom årsmøtet, da Vikvang tydeligvis hadde sittet i et utvalg og frontet klubben som VAR-positiv. De burde undersøkt dette på medlemsmøter i et tidligere stadie (og tatt tilbakemeldingene seriøst), så hadde de sluppet denne ydmykelsen. Her har heldigvis GCJ tatt til seg resultatet og etterlever årsmøtevedtaket på en god måte. Hun har ikke tapt ansikt i noen av disse sakene, imo. Diskusjonene som var på årsmøtet var gode, og jeg føler helt klart at klubben står mye sterkere og mer samlet nå enn i fjor på samme tid.
Back to top
Ellepo
Proff

PostPosted: 11.09.2024 13:08    Post subject: Reply with quote

På samme måte som det ikke kreves så mange mennesker til å dominere et årsmøte, så er det også en utfordring at et lite nettverk av folk kan skape det som er i praksis er et selvrekruterende styre, og sånn sett dominere klubben uten egentlig å være ansvarlige for noen. Det er bra med bred gruppering av medlemmer, og jeg tror den er bredere enn en del tror. Jeg er ikke i Kjernen og pleier å sitte på langsidene, men det betyr ikke at en ikke deler . Rent anekdotisk så vet jeg at flere av de jeg kjenner i som heller ikke holder til på ØØ, men er mer "langsidesupporter" som av og til er på stadion og av og til ser på TV, har stemt mot styret på flere viktige saker både på forrige årsmøte og tidligere.

En del av årsmøtet (i tillegg til at det var store prinsippsaker oppe) er til en viss grad et utslag av en frustrasjon over en lang tid med vanstyre, samtidig som at det var vanskelig å ta mange av de ansvarlige for dette, da mange jo hadde trådd ut.

Detaljstyringen med kvinnelagsbudsjettet må jo også sees i sammenheng med nedstemming av investorer mener jeg. Ved å si nei til utredning, så sier en også nei til at klubben kan drives på en måte som tar høyde for at investorpenger kommer. Min frykt var at med en godkjenning til en utredning, så ville det være mindre press på å ta noen tunge valg for å få orden i økonomien, og at vi da fort kunne havne i en posisjon der vi måtte velge mellom investor eller konkurs. Budsjettet for kvinnelaget syns jeg vitner om at en ikke var villige til å ta hele klubben som et når det gjalt de nødvendige innsparingene. Det er uakseptabelt. Alternativet var jo å underkjenne budsjettet, men det ville jo vært enda mer dramatisk, og da måtte en antagelig ha fått på plass et nytt styre også. "Kompromisset" mellom å la det skure eller å kaste hele budsjettet ble et "skudd over baugen" som er en dramatisk intervensjon, men har liten praktisk betydning.

Sånn kan det selvfølgelig ikke være i fremtiden. Men med et styre som er mer villig til å ta hensyn til medlemmene, så vil nok også ønsket og støtten til slike "delvis mistillit"-vedtak forsvinne. På sikt bør kandidater og evt. motkandidater være annonsert tidligere, med en klarere forståelse for hva de ønsker og hva de står for, slik at det er lettere for Årsmøtet og faktisk ta et slags informert valg.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 11.09.2024 13:15    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Personlig mener jeg at styret kunne startet utredning av investorer og muligheter uten årsmøtet sin velsignelse. Tabbe at de tok det der, imo. De kunne kartlagt alternativer, så kunne årsmøtet stemt på dem istedet. Det ville trolig blitt nedstemt, og mulig derfor de tok det så tidlig (for å ikke kaste bort tid).

Budsjettgreiene på damelaget bør definitivt være noe styret tar og har kontroll over. Det er ikke normalt at årsmøtet stemmer ned et budsjett uten at det foreligger helt spesielle omstendigheter. Det mener jeg ikke det gjorde her. Er enig i at satsingen deres bør gjenspeile herrelaget og at endringen i og for seg gjør ting mer riktig, men er også enig i at det ble litt flåsete å ta dette på årsmøtet. Det hadde vært nok med en kommentar.

VAR måtte helt åpenbart gjennom årsmøtet, da Vikvang tydeligvis hadde sittet i et utvalg og frontet klubben som VAR-positiv. De burde undersøkt dette på medlemsmøter i et tidligere stadie (og tatt tilbakemeldingene seriøst), så hadde de sluppet denne ydmykelsen. Her har heldigvis GCJ tatt til seg resultatet og etterlever årsmøtevedtaket på en god måte. Hun har ikke tapt ansikt i noen av disse sakene, imo. Diskusjonene som var på årsmøtet var gode, og jeg føler helt klart at klubben står mye sterkere og mer samlet nå enn i fjor på samme tid.

Ganske enig med deg, om ikke helt.

Utredningssaken er detaljstyring utenfor det som burde være medlemmenes rolle. En avgjørelse derimot, om å selge stadionnavn for eksempel hadde vært helt naturlig å tatt en stemmerunde på. Å fastslå at man selv har tenkt ut alle formene for investorbidrag og ikke vil ha noen av de og derfor ikke vil ha utredning, eller å påstå at en utredning ville gjort at man plutselig hadde stått der på mandag med investorer, er helt urimelig. Det samme gjelder "Det finnes millionærer som ikke investerer i klubben i dag, de er velkommen til å gi oss penger uten å kreve noe tilbake".

Kuttet i budsjettet til damelaget var flaut. Helt klart utenfor det som burde være medlemmenes rolle. Selv om jeg er enig i noen av betraktningene rundt budsjettet der. Det burde ha vært nok med kommentar og en oppfordring om å gjøre justeringer til neste gang.

VAR er for så vidt en fair sak å stemme om. Trenger vel ikke ta opp diskusjonen igjen om at Vikvang faktuelt og objektivt ikke representerte Rosenborg i den sammenhengen selv om en del skulle ønsket det og er misfornøyd med arbeidet hans i den forbindelse. Hadde det kun vært denne saken, så hadde vel ikke jeg og andre reagert noe særlig på det som skjedde på årsmøtet.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 11.09.2024 13:22    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Ja, enig i at de kunne startet en utredning uten å gå via årsmøtet, men usikker på om det var en tabbe. Det ville skapt mye hurlumlei blant deler av medlemsmassen hvis det kom ut at man holdt på med en slik utredning, og siden det er så viktig spørsmål med sterke meninger i medlemsmassen så er det ikke så dumt å lodde stemningen blant medlemmene først.

Ellepo wrote:
På sikt bør kandidater og evt. motkandidater være annonsert tidligere, med en klarere forståelse for hva de ønsker og hva de står for, slik at det er lettere for Årsmøtet og faktisk ta et slags informert valg.

Helt enig, åpenbart at det er den beste demokratiske prosessen.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 11.09.2024 13:42    Post subject: Reply with quote

Quote:
Trenger vel ikke ta opp diskusjonen igjen om at Vikvang faktuelt og objektivt ikke representerte Rosenborg i den sammenhengen selv om en del skulle ønsket det og er misfornøyd med arbeidet hans i den forbindelse.

Siden det til stadighet uttales at 5 klubber var representert i Hangelandutvalget, så er det ren løgn en av veiene. Og uten at jeg har filla peiling på hvordan du kan garantere at det er "faktuelt og objektivt at Vikvang ikke representerte Rosenborg", så er det nå en gang slik at enten lyver NFF/Hangelandutvalget, eller så har Vikvang fucka over klubbens innstilling for å blidgjøre NFF.
Back to top
ballbingen
Veteran

PostPosted: 11.09.2024 14:41    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Personlig mener jeg at styret kunne startet utredning av investorer og muligheter uten årsmøtet sin velsignelse. Tabbe at de tok det der, imo. De kunne kartlagt alternativer, så kunne årsmøtet stemt på dem istedet. Det ville trolig blitt nedstemt, og mulig derfor de tok det så tidlig (for å ikke kaste bort tid)..

Nå var det vel ikke styret som løftet denne saken på årsmøtet i det hele tatt? Eller husker jeg feil?
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 11.09.2024 14:45    Post subject: Reply with quote

Så gøy, jeg og har demokratiforståelse på masternivå (veldig tøff måte å formulere seg på), og synes ikke det er problematisk at flertallet på årsmøtet er uenig med styrets innstilling. Detaljstyring av f.eks. budsjettsmessige forhold synes jeg ikke noe særlig om.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 11.09.2024 15:05    Post subject: Reply with quote

ballbingen wrote:
Hedon wrote:
Personlig mener jeg at styret kunne startet utredning av investorer og muligheter uten årsmøtet sin velsignelse. Tabbe at de tok det der, imo. De kunne kartlagt alternativer, så kunne årsmøtet stemt på dem istedet. Det ville trolig blitt nedstemt, og mulig derfor de tok det så tidlig (for å ikke kaste bort tid)..

Nå var det vel ikke styret som løftet denne saken på årsmøtet i det hele tatt? Eller husker jeg feil?

Teknisk sett har du rett, men det var styret sin egen innstilling som (i samråd med forslagsstiller) som ble presentert til årsmøtet som forslag, så de var jo tungt involvert her. Husker ikke om det opprinnelige forslaget en gang ble presentert, tror ikke det. Hadde styret ønsket det, kunne de nok fått til dette uten votering.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 11.09.2024 21:26    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Jeg snakker om å stemme ned det hun mener er det beste for klubben.

En styreleder eller andre som ikke klarer å forholde seg lojalt til at i en medlemsklubb så har medlemmene rett til å sette kursen på årsmøtet har ingenting i et tillitsverv i RBK å gjøre.

Men det er lov å være uenig eller rett og slett si at en selv ikke gidder å ha det vervet hvis det skal være kursen.
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 11.09.2024 21:44    Post subject: Reply with quote

Hva gjelder årsmøtet, så er det eneste problematiske vedtaket/forslaget det som gikk på kvinnebudsjettet slik jeg ser det. Den slags skaper bare trøbbel, og jeg ville ha foretrukket at styret ble bedt om å gjøre tiltak for å bringe kvinnelaget i balanse så fort som praktisk mulig istedenfor å tallfeste et kutt.

Så er det også nesten umulig å få gjort noe med 2024-budsjettet når en er kommet langt inn i 2024 fordi en allerede har skrevet kontrakter med spillere, ansatt folk rundt laget, gjennomført treningsleir.

Vi fikk heller ikke presentert budsjettet før etter at fristen for å sende inn saker var gått ut, så det eneste punktet på programmet hvor en kunne vise sin misnøye og gi streng korreks til styret var når budsjettet skulle godkjennes.

Jeg sitter selv å ruger litt på om jeg skal sende inn en sak som gjelder budsjettstyring sånn at det går an å få en ordnet debatt hvor årsmøtet kan gi noen klare retningslinjer til styret om hvordan en vil ha det uten at en tråkker de på tærne på et budsjett som allerede er satt.
Hedning
Legende

PostPosted: 11.09.2024 22:01    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:

En styreleder eller andre som ikke klarer å forholde seg lojalt til at i en medlemsklubb så har medlemmene rett til å sette kursen på årsmøtet har ingenting i et tillitsverv i RBK å gjøre..

Helt greit det. Det jeg reagerer på er at man samtidig med å gå i mot styreleders drift av klubben påstår at man har full tillit.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 12.09.2024 07:26    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:

Kuttet i budsjettet til damelaget var flaut. Helt klart utenfor det som burde være medlemmenes rolle. Selv om jeg er enig i noen av betraktningene rundt budsjettet der. Det burde ha vært nok med kommentar og en oppfordring om å gjøre justeringer til neste gang.

Det å stemme over budsjetter er blandt de meste grunnleggende oppgavene ett årsmøte har, og da blir det bare dumt å si at det er noe som burde være utenfor medlemmenes rolle.

Det er normalt sett helt uproblematisk at ett årsmøte sier at avdeelinger som ikke genererer nok inntekter må redusere sitt forbruk, eneste årsaken til at det ble en sak rundt det nå er at det gikk ut en "skjermet avdeling.

Dette er egentlig ett prakteksempel på hva som skjer når ett påstått meritokrati ikke lenger er det i praksis, og heller lener seg mot ett emokrati.

Last edited by Huber on 12.09.2024 07:30; edited 1 time in total
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 12.09.2024 07:30    Post subject: Reply with quote

Tror nok en god del av de som stemte for kutt i budsjettet til kvinnelaget var styrt av følelser ja. Det var ikke fordi de hadde gjort en analyse av klubbens økonomi og fant ut at akkurat her var det smarteste kuttet man kunne gjøre for å redde økonomien. Man bare likte ikke at kvinnene hadde så prosentmessig stort underskudd i forhold til herrelaget, og ville markere misnøyen sin.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 12.09.2024 07:52    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Så gøy, jeg og har demokratiforståelse på masternivå (veldig tøff måte å formulere seg på),

Ja, litt gøy må man jo ha det Smile
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 12.09.2024 07:55    Post subject: Reply with quote

Tja, nå er det vel bedre grunnlag for å hevde at de som fortsatt klager over en at årsmøtet gjorde jobben sin snart 6 måneder senere er den emosjonelle parten, men takk for at du bidrar til at hypotesen min styrker seg.

Nå skal ikke jeg gjøre som deg og si hvorfor folk stemte som de gjorde, men kan det være at de så på regnskap og budsjett og så det allerede hadde blitt budsjettert med store kutt i en avdeling, mens en annen presenterte ett budsjett hvor økningen på utgiftsiden var langt større enn økningen på inntektssiden?

Selv etter kuttet på 1.5 millioner fikk kvinnelaget bruke mer penger i 2024 enn de gjorde i 2023.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 12.09.2024 08:24    Post subject: Reply with quote

Altså, grunnen til at denne diskusjonen kom opp igjen var bare påstanden om at "alle drar i samme retning". Jeg mener at forrige årsmøte ikke viste det. Det er ikke klaging. Men vi får se ved neste korsvei, det kan hende styreleder nå har opparbeidet seg mer tillitt og at det vil gå bedre nå.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 12.09.2024 08:37    Post subject: Reply with quote

https://www.vg.no/sport/i...-for-glimt

Ny sak som viser at vi ikke alle drar i samme retning. Her skal det kritiseres i media, selv om dette er noe man heller kunne tatt internt. Styret mener det beste for klubben er å være rause her, slik at vi forhåpentligvis får samme behandling tilbake når det blir aktuelt for oss. Den "ser ikke" Kjelsnes.
Back to top
skien88
Rutinert

PostPosted: 12.09.2024 09:07    Post subject: Reply with quote

Idioti av Tore Berdal å takke ja til forslaget. fy faen
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 12.09.2024 09:10    Post subject: Reply with quote

Tja, nå startet det vel med at Carl sa at han hadde inntrykk av at klubben har mange gode ledere, og at alle trekker i samme retning, hvorpå du følte at du følte at måte trekke frem "medlemmene som prøver å putte kjepper i hjulene hennes ved enhver anledning".

Og nå bruker du altså en privat privatpersons mening om flytting av kamper som ett argument for denne splittelsen også. Dette har da lite å gjøre med hva slags rettning klubben og dets ledere beveger seg i?

Har styret i det hele tatt vært innvolvert i denne avgjørelsen? Jeg vil tro at godkjenning av flytting av en bortekamp hoivedsaklig avgjøres av sportslig avdeling.

Utenifra fremstår det for meg som at klubben har respondert godt både på årsmøtet og LSK-kampen.

Last edited by Huber on 12.09.2024 09:22; edited 1 time in total
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 12.09.2024 09:19    Post subject: Reply with quote

Spesielt å øke pulsen pga dette igjen nå basert på en tidligere talsperson nå privatperson sine meninger. Jeg er uenig i at kampen skulle blitt flyttet men Berdal hadde helt logiske grunner til å akseptere flytting da det ble bestemt. Move along!
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 21, 22, 23  Next
Page 22 of 23

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb