English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
TV-avtalen
Goto page 1, 2, 3 ... 37, 38, 39  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.01.2005 22:46    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
- Vi ønsker å selge TV-rettigheter samlet, men da må vi få en likere fordeling. Hvis ikke, vil vi kjøre denne saken for retten på vegne av Norsk Toppfotball, sier Skutle.


Mer om TV-inntekter og krangelen:

«Totalt ble drøyt 56 millioner kroner fordelt på klubbene i eliteserien og 1. divisjon.

Alle klubbene i eliteserien fikk 1,167 millioner kroner hver, i tillegg til at 25 millioner kroner ble fordelt på bakgrunn av serieplassering og TV-kanalenes seertall.

De fire «best betalte» lagene var Rosenborg (5,3 millioner kroner), Vålerenga (4,5 mill.), Brann (4,3 mill.) og Tromsø (3,2 mill.).»

Les mer: PÃ¥ glid i millionkrangel
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jakob Jensen
Junior


Joined: 06 Jan 2005
Posts: 8

PostPosted: 06.01.2005 23:54    Post subject: Reply with quote

Så vidt jeg lige kunde finde frem til, så betaler TV3 i Danmark mellem 80 og 100 mio kroner årligt for, at have rettighederne til Superligaen (12 hold).

Jeg har desværre ikke kunnet finde, hvad FCK og Brøndby får årligt. Men hver klub i Superligaen, er garanteret 5 kampe på TV. Og for hver gang de er på TV får de et beløb. Derudover får man et beløb afhængig efter klubbens placering ved vinterpausen og ved afslutningen.

TV3 eller Viasat Sport har ved siden af denne aftale, købt rettighederne til den danske 1. division. Her får klubberne dog ikke mere, end det dækkker de udgifter der er i forbindelse med aftalen.

Venlig hilsen
Jakob Jensen
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.01.2005 00:26    Post subject: Reply with quote

Nok en gang: Interessante tall!

Som du gjerne leste i artikkelen, betaler NRK (= DR) og TV2 (= dansk TV2, altså kommersiell) 300 mill. NOK for å vise norsk fotball på TV i perioden 2002-05, altså 75 mill. årlig.

Denne TV-avtalen er mer omfattende enn den danske: NRK og TV2 har rettighetene til landslagenes hjemmekamper, Tippeligaen, 1. divisjon og Toppserien for kvinner. (I Danmark er det vel TV2, og ikke TV3/Viasat som viser landskampene?)

For å prøve og få dekket noen av utgiftene, har NRK og TV2 de to siste sesongene solgt 2 kamper fra hver Tippeliga-runde videre til Canal+, for en ukjent sum. (Høsten 2002 hadde man en lignende avtalen med Canal Digital, som viste kampene som pay-per-view.)

I Sverige eier tyske ISPR rettighetene til all TV-fotball. Den første fireårsavtalen, 1997-2000, var verdt 400 mill. SEK. Den nåværende, 2001-05, er verdt 500 mill. SEK.

ISPR har ingen egne TV-kanaler, men selger derimot rettighetene videre. Allsvenskan vises f.eks. på Canal+ og pay-per-view (comhem), TV3/Viasat viser hjemmelandskamper mens Kanal5 viser bortekampene til landslaget.

Fra Aftonbladet, 08.11.2000:

«För fotbollsklubbarna är det en guldgruva. Alla allsvenska herrklubbar har i år fått mellan 4,0 och 4,3 miljoner totalt från SEF (Föreningen för Svensk Elitfotboll). Merparten av de pengarna kommer från tv-avtalet.»

Läs mera: Svensk fotboll får halv miljard

Til tross for at både den svenske og den danske TV-avtalen er mer lukrativ enn den norske, ser både Norges Fotballforbund og klubbene ut til å være fornøyd med størrelsen på den nåværende avtalen. Derfor blir nok den nye TV-avtalen for 2006-09 liggende på samme nivå som nå; altså 300 mill.

Så får vi se hvordan fordelingen av millionene mellom forbund og klubber blir. Jeg støtter helt klart klubbene i denne saken; det er tross alt de som skaper TV-inntektene og har de størst utgifter i forbindelse med avviklingen av fotballsesongen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jakob Jensen
Junior


Joined: 06 Jan 2005
Posts: 8

PostPosted: 07.01.2005 01:29    Post subject: Reply with quote

Landholdet bliver vidst vist på TV2, udekampene enten på TV3 eller TV Danmark.

TV2 betaler 35 mio DKR til DBU om året, for at have rettighederne til hjemmekampene.
http://www.dbu.dk/news/ne...hedId=5146

----
TV3 har solgt nogle af rettighederne, så DR1 og TV2 kan vise målene fra Superligaen.

Samtidig kan jeg se, at 1. division og 2. division også får nogle af de 80 mio, som TV3 betaler årligt for Superligaen.
Efter den gamle aftale gav TV3 50 mio kroner. Efter den nye aftale giver de 80 mio (her står der godt nok 100 mio - http://www.mediaweb.dk/mw...enDocument). Det er en forskel på 30 mio kroner, 24 mio af disse går til klubberne i Superligaen. De sidste 6 mio går til DBU.

Ud fra hvad jeg kan læse, og gætte mig til. Så går ca. 8 mio til 1. og 2. division. og måske helt op til 64 mio til Superligaen og 8 mio til DBU. Jeg kan dog ikke finde det på skrift, men det gætter jeg mig til, udfra hvad jeg har læst af forskellige ting.

Nu har dette indlæg snart taget en time, men har fundet frem til. At en hjemmekamp, som bliver vist i TV, vidst (efter dette post http://www.thegreenpride....PN=1&TPN=1 giver 400.000DKR og udholdet for 200.000DKR og med min. 5 kampe i TV på en sæson, skulle alle hold være sikre mindst 1-2 mio dkr, i TV penge.

http://www.netsuperligaen...sonID=2005
Hvis man kigger på ovenstående link, og at de bekøb jeg har fundet frem til stemmer.
Så har Brøndby indtil videre tjent 4,4 mio DKR (efter 18. runde), FCK 3,8 mio DKR og OB 1,8 mio DKR.

Venlig hilsen
Jakob Jensen
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.01.2005 10:16    Post subject: Reply with quote

Jakob Jensen wrote:
Så har Brøndby indtil videre tjent 4,4 mio DKR (efter 18. runde)


Hmmm, dersom BIF på en halv sesong har nesten like store TV-inntekter som Rosenborg har på en hel sesong, forstår jeg godt frustrasjonen til de norske klubbene. Danmark og Norge er tross alt nesten identiske (TV-)marked.

Det største problemet er imidlertid dette svinet:



FIFA-agent mottok 20 mill. NOK i honorar ifm. forhandlingene av den siste TV-avtalen. Altså mye mer enn f.eks. RBK tjener på avtalen i løpet av tre år! Helt utrolig!

Rosenborgs adm. direktør, Nils Skutle, mener at «dette aldri må skje igjen».

- SÃ¥ mye penger skal ikke bare fyke ut av norsk fotball, sier Skutle.

Men nå har det skjedd igjen: Fotballforbundet hentet Hauge

Fanden! Twisted Evil
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 07.01.2005 13:02    Post subject: Reply with quote

Rune Hauge bare ler når det blir snakk om bråket rundt de 20 millioner kronene han fikk i provisjon da NFF inngikk 300-millionersavtalen med NRK og TV2 i 2001.

- Skal du ha like mye denne gangen?

- Det var den gangen. Nå får vi se hva som skjer, sier Hauge.


Svin er det helt rigtige ord.
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.03.2005 09:44    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
SBS kjøper Canal+ & Den nye nordiske TV-kongen


TVNorge og Canal+ har nå altså samme eier, SBS. Dette åpner for at de kan ta over hele Tippeligaen fra og med 2006:

Dagens Næringsliv wrote:
I løpet av året starter forhandlingene om hvem som skal få retten til å sende tv fra norsk toppfotball i neste periode. Dagens avtale løper ut 2005. Minst tre tv-grupperinger vil trolig melde seg på

- Det Telenor-eide distribusjonsselskapet Canal Digital - muligens i samspill med TV 2 og NRK.
- Mediekonsernet Modern Times Group (MTG). Eier TV3 og distributøren Viasat, Canal Digitals argeste rival i det nordiske markedet.
- TVNorge med SBS i ryggen.

- Det kommer til å bli et bikkjeslagsmål, tror TVNorge-sjef Morten Aass, som bekrefter at både TVNorge og CMore Group er svært interessert i å sikre seg eliteseriefotballen i neste avtaleperiode.


Les mer: Klar for opprykk

Et samarbeid der Canal+ og TVNorge deler på å vise kamper, trenger ikke nødvendigvis å være så galt. C+ har bevist at de kan lage gode TV-produksjoner fra norsk fotball, og dersom de hjelper TVNorge opp fra det hjelpesløse stadiet de tilsynelatende har ligget på i Royal League i vinter, kan det bli svært bra.

Likevel: Jeg snakker for meg sjøl. Jeg har tilgang til Canal+, og derfor utgjør det liten forskjell om det er de eller NRK/TV2 som sender kampene.

For øvrig:

Flere av (de mindre) Tippeligaklubbene mener at Norsk Toppfotball skal avslutte krangelen med NFF, og la forbundet med sjefsforhandler Rune Hauge (korsfest!) i spissen forhandle fram TV-avtalen denne gangen også. Dette er Nils Skutle sterkt uenig i:

- NFF følger ikke med i utviklingen i Europa. Alle land i Europa går over til at serieforeningene tar seg av dette, nå også Sverige og Danmark, så hvorfor skal det være så vanskelig her? Jeg frykter for at norsk fotball ikke skal følge med i utviklingen, sier han.

Les mer: Krever at styret snur
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.03.2005 10:06    Post subject: Reply with quote

Litt mer generelt om TV-avtalene i Skandinavia:

Norge:
NRK/TV2 betaler 75 mill. kr i året for perioden 2002-05, totalt 300 mill. kr.

Sverige:
Tyske ISPR betaler 100 mill. SEK i året for perioden 2001-05, totalt 500 mill. SEK. Läs mera: Svensk fotboll får halv miljard

Danmark:
Viasat betaler en plass mellom 80 og 100 mill. DKK i året. Læs mere: Tvivl om tv-penge (annet interessant sak, om landskampene: Landsholdet på TV2)

Altså er den norske TV-avtalen den dårligste i Skandinavia økonomisk sett.

En som likevel er godt fornøyd, er Rune Hauge, som fikk 20 millioner kroner rett i egen lomme for å forhandle fram den nåværende avtalen:

- SÃ¥ mye penger skal ikke bare fyke ut av norsk fotball, sier Nils Skutle til VG.

For øvrig: Slik ble TV-inntektene fordelt i 2004:

NTB wrote:
Totalt ble drøyt 56 millioner kroner fordelt på klubbene i eliteserien og 1. divisjon.

Alle klubbene i eliteserien fikk 1,167 millioner kroner hver, i tillegg til at 25 millioner kroner ble fordelt på bakgrunn av serieplassering og TV-kanalenes seertall.

De fire «best betalte» lagene var Rosenborg (5,3 millioner kroner), Vålerenga (4,5 mill.), Brann (4,3 mill.) og Tromsø (3,2 mill.).


Les mer: PÃ¥ glid i million-krangel

Slik er for øvrig utviklingen til RBK på denne fronten. Tallene er eks. CL, men inkl. UEFA-cup:

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.03.2005 18:48    Post subject: Reply with quote

«I ettermiddag vil de norske tv-kanalene etter all sannsynlighet forberede seg på å starte forhandlingene om en ny tv-avtale med Norges Fotballforbund.

(...)

I dag samles fotball-Norge på SAS-hotellet på Gardermoen. Her skal klubbene i de to øverste fotballdivisjonene, Eliteserien og Adecco-ligaen, ta stilling til hvem som skal sitte med forhandlingsretten til produktet norsk toppfotball.

(...)

- Skissen fra forbundet vi skal stemme over i dag gir forbundet vetorett og signeringsrett. Vi har derfor verken fått eiendomsrett eller forhandlingsrett noe som er stikk i strid med det som skjer i resten Europa, sier [i Norsk Toppfotball, Olav] Boksasp.»

Les mer: Bare timer unna fotball-løsning
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.03.2005 18:56    Post subject: Reply with quote

Og nå har NFF og NTF sannelig blitt enig også:

- Vi er svært glade for at vi har kommet frem til en løsning som både toppklubbene og resten av norsk fotball kan være fornøyd med. Nå kan vi starte jobben med å skaffe norsk fotball en best mulig medieavtale, sier fotballpresident Sondre Kåfjord.

Les mer: NFF og NTF enige om felles løp
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.03.2005 21:07    Post subject: Reply with quote

Denne uka begynner forhandlingene om TV-avtalen 2006-09.

Norsk Toppfotball stiller med Jomar Selvaag og Nils Skutle som forhandlere, mens NFF stiller med Knut Kristvang fra markedsavdelingen i NFF og tidligere Reitan-direktør Geir P. Solstad, som også sitter i styret i idrettsforbundet.

I de fleste europeiske land (Sverige, Danmark og England er gode eksempler) er TV-rettighetene delt inn i flere pakker, og det håper man å få til i Norge også.

- Det vi ønsker er i tråd med innstillingen fra Konkurransetilsynet, sier Olav Boksasp.

Les mer: Vil fortsatt dele opp tv-fotballen

I Sverige selges f.eks. landskampene og "Fotbollskväll" (høydepunkter fra Allsvenskan) (TV3/Viasat tok i fjor over for SVT), "Veckans match" (Canal+) og pay-per-view (comhem) i hver sin pakke.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troinndern
Veteran


Joined: 12 May 2004
Posts: 1124
Location: Drammen

PostPosted: 14.03.2005 21:13    Post subject: Reply with quote

Det eneste jeg krever er at Norsk toppfotball fortsatt skal vises på vår statskanal, en glede hver gang NRK sender fotballkamp.

Tippeligaen på NRK og til nød TV2

Hva med samarbeid om en egen sportskanal som kan ta opp kampen med c+ og Viasat sport? Det har vel vært disktutert før, uten at det har kommet noe mer ut av det. Så slipper de som ikke er sportsidioter å ergre seg over at det til tider vises sport på alle de tre "landsdekkende" kanalene (les: NRK 1 og 2 og TV2)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.03.2005 21:21    Post subject: Reply with quote

Det ser ut til at TV2 velger et sololøp:

Til høsten blir TV2 Xtra betal-TV, kanskje rundt 30-50 kr/mnd, og Tippeliga vil nok kanskje bli vist der allerede fra dag 1.

Les mer: Frykter bråk med betal-tv-fotball

Så får vi se om NRK/TV2 legger så mye penger på bordet at de får rettighetene også i den neste perioden. For at de skal få det, må de nok samarbeide med Telenor-eide Canal Digital.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troinndern
Veteran


Joined: 12 May 2004
Posts: 1124
Location: Drammen

PostPosted: 14.03.2005 22:10    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Så får vi se om NRK/TV2 legger så mye penger på bordet at de får rettighetene også i den neste perioden. For at de skal få det, må de nok samarbeide med Telenor-eide Canal Digital.


..og det er no dritt, fordi canal digital har ikke lagt ut nett i mitt kjære Drammen, og parabol gir jeg fan i.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.03.2005 22:15    Post subject: Reply with quote

Det er Canal Digital som eier rettighetene sammen med NRK/TV2 i øyeblikket også... Med andre ord vil det bli samme opplegg som i år og de siste årene om de vinner budkrigen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 14.03.2005 22:18    Post subject: Reply with quote

Det som irriterer mig er at ikke en kanal kan have alle kampe, eller at tv2 og NRK kan dele dem. Eneste måde jeg kan få med mig ligakampene er via web-tv, hvilket ikke er helt billigt 50,- pr. kamp eller 650 for et halvårligt abonemment. Det er jo faktisk et sesongkort man betaler for, med det minus at det langt fra er alle RBKs kampe der bliver vist.
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.03.2005 22:35    Post subject: Reply with quote

Dette blir siste sesongen der NRK, TV2 og Canal+ alle viser direktesendt Tippeligafotball mer eller mindre gratis. At Canal+ viser kamper er jo en slags nødløsning; var ikke meningen fra starten av. Egentlig ville NRK og TV2 ha rettighetene alene, men da konkurrentene presset rettighetsprislappen opp, fikk duoen med seg Telenor som partner. For 75 mill. i året fikk trioen til slutt tilslaget.

Den første sesongen, 2002, viste Telenor fire kamper pr. runde som pay-per-view på Canal Digital, men dette ble en fiasko. Fra og med 2003 har Telenor i stedet vist kampene sine "gratis" på Canal+. (C+ betaler ikke Telenor noe som helst så vidt jeg vet, og det er gratis for eksisisterende abonnementer å se kampen til forskjell fra ppv.)

- På denne måten kan vi ta vare på eksisterende abonnenter, sa administrerende direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital Norge i 2003.

Les mer: Betal-TV-fiasko

Følgende tre grupperinger kjemper om TV-rettighetene i norsk fotball 2006-09:

1. NRK og TV2 uten innblanding fra Telenor. (se bort fra det forrige innlegget mitt med andre ord, gikk litt fort i svingene i stad.)

2. MTG: TV3/Viasat

3. SBS: TVNorge og Canal+

I teorien er det mulig at de tre gruppene får hver sin "pakke".

Jeg personlig ønsker å unngå Viasat ettersom jeg ikke har andre Viasat-kanaler enn TV3, og regner med at Viasat vil bruke store deler av (sports)kanalspekteret sitt om de får rettighetene. Dette ønsket deler jeg nok med mange andre, da CD er den største distributøren på kabel og parabol.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troinndern
Veteran


Joined: 12 May 2004
Posts: 1124
Location: Drammen

PostPosted: 14.03.2005 23:05    Post subject: Reply with quote

viasat er heller ikke jeg for, om ikke de finner på å levere Viasat Sport 2 (og 3) på kabel.

Den beste for hele Norge vil være NRK og TV2 aleine.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.03.2005 23:06    Post subject: Reply with quote

Både Konkurransetilsynet og Norsk Toppfotball virker altså svært bestemte på å dele opp TV-rettighetene, så vi må ikke bli overrasket om så skjer.

Sjøl synes jeg ikke at det er verdens undergang om NRK/TV2 blir avspist med landskamper og "Fotbollskväll" (for å bruke det svenske "faguttrykket"). På denne måten vil de to gigantene bli nødt til å gå tilbake til skikkelige analyseprogrammer i etterkant av kampene à la FotballXtra-versjonen til TV2 på tidlig 90-tall, da Øyvind Alsaker var studiovert og Arne Larsen-Økland tegnet piler på skjermen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.03.2005 22:01    Post subject: Reply with quote

Håper noen ble klokere av artikkelen min i går. Smile

I alle fall: Romerikes Blad har skrevet mye om dette emnet de siste dagene. Her er noen smakebiter:

- Jeg utelukker ikke at vi vil løfte saken inn i rettsapparatet. Det vil helt sikkert ende med at vi får eiendomsretten til våre arrangementer, sier daglig leder i Norsk Toppfotball, Boye Skistad.

Les mer: NFF trues med rettssak

Norsk Toppfotball skal sitte i førersetet når ny tv-avtale for seriefotballen skal forhandles. Foreningen av toppklubbene er innstilt på å selge til høystbydende – uten å ta hensyn til riksdekkende kanaler.

(...)

Tidligere var det et viktig prinsipp for NFF at folk flest skulle ha anledning til å følge norsk fotball på tv. Betyr ikke det noe?

– Jeg vil tro at forbundet tenker i de baner når de selger cupen og landskampene på Ullevaal. For oss er det totalsummen som teller, sier Boye Skistad.

(...) - Hvor mye mer regner dere med å tjene de neste årene?

- Det er umulig å si. De tre siste årene har toppklubbene hatt 51 millioner til fordeling hvert år. Vi tror vi kan øke dette beløpet med flere titalls millioner.

Les mer: Selger til høystbydende

...og her har journalisten skrevet en kommentar om emnet: Kamp om tv-rettighetene
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.03.2005 22:07    Post subject: Reply with quote

Enda mer om emnet:

- De må gjerne prøve å splitte produktet, men det er ikke sikkert det blir så mye mer i totalpris for det, sier sportssjef Bjørn Taalesen i TV2.

Les mer: Venter tøffere kamp om Tippeligaen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 27.05.2005 08:46    Post subject: Reply with quote

Tjente 30 mill. på svensk TV-avtale

Ser at NFF snart skal til at få TV-aftalen på plads. Jeg håber inderligt at det bliver uden Rune Hauge, som for mig repræsenter den grimmeste side af dagens fodbold. Sindsygt at han har fået 30mil. for at være med til at få den svenske TV-aftale på plads. 30mil, som kunne være brugt for at fremme fodbolden i stedet. For mig fremstår han som et pengegrisk svin, som ingen skupler har.
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.05.2005 19:48    Post subject: Reply with quote

TV3/Viasat (eies av MTG-konsernet) har bestemt seg: De skal ha TV-rettighetene for norsk fotball.

For å få til dette lokker de med hundretalls millioner kroner og lovnad om direktesending av samtlige kamper.

- På TV3 har vi i år vist 39 Champions League-kamper. 21 har vært vist live og 18 redigert. På hele plattformen har vi vist samtlige 128 kamper. Det skal vi også gjøre når vi får Tippeligaen, sier MTG Norge-sjef, Hein Espen Hattestad.

Også produksjonsmessig har Hattestad høye målsetninger, og han viser til TV3s produksjon av Champions Leauge-kampen mellom Rosenborg og Arsenal på Lerkendal i september.

- Da brukte vi 25 kameraer. PÃ¥ finalen i dag [onsdag] er det 19 kameraer, sa Hattestad.

Les mer: Hattestad skal ha Tippeligaen

I Danmark har Viasat allerede kommet i gang med opplegget man ønsker seg i Norge: Viasat Gull-abonnementer kan se samtlige kamper: Super SAS Liga

I neste uke vil NFF sende ut anbudsdokumentene til interessentene:

"NFF og NTF vil for aller første gang (...) splitte opp fotballen i flere rettighetspakker, det være seg både fri-tv, betal-tv, radio og internett. Også kampene deles opp i ulike pakker, som for eksempel serie, cup og kampdager.

Kampstrukturen vil være lik dagens for eliteserien med hovedrunden klokken seks søndager, kveldskampen klokken åtte samme dag, og mandagskampen klokken syv. Her kan man se for seg ulike løsninger, som foreksempel at hovedrundens kamper går på betal-tv, mens kveldskampen går på fri-tv-kanaler som TV 2, TV3 eller TVNorge. Det vil også være mulig å kjøpe magasinrettigheter.

(...)

- Det vil være i tråd med det som vi har initiert tidligere, og i tråd med det Konkurransetilsynet tidligere har sagt. Vi har ønsket å dele opp produktet. Vi vil ha flere selgere og flere kjøpere, sier NTF-styreleder Olav Boksasp."

Les mer: Helt ny modell for Tippeliga-salg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brakka
Rutinert


Joined: 19 Mar 2005
Posts: 829
Location: Hamar

PostPosted: 27.05.2005 22:04    Post subject: Reply with quote

Jeg mener at fotball er en folkesport, og bør derfor vises på kanaler som når ut til flest mulig. NRK og TV2 er jo helt kurant som fotballkanaler, og det er de kanalene som er vanlige å ha i stua. TV3 får holde seg til Champions League mener jeg!
_________________
"Nordmennene viste hardporno på TV på hotellet hele natten for å distrahere spillerne mine"

- Mario Zagallo, landslagstrener for Brasil (etter 4-2 tapet i 1997)
Back to top
View user's profile Send private message
Jomer
Rutinert


Joined: 26 Jul 2004
Posts: 590
Location: Trondheim

PostPosted: 28.05.2005 04:59    Post subject: Reply with quote

Ja for tippeligaen på tv3... betyr flere folk på stadion det.
_________________
ultras nidaros
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 37, 38, 39  Next
Page 1 of 39

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb