English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rasisme og fotball
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.09.2019 21:56    Post subject: Reply with quote

En italiensk kommentator på tv-kanalen Top Calcio 24 har fått sparken efter ett rasistiskt utspel mot Inters anfallsförvärv Romelu Lukaku.

"Om du kommer en mot en mot honom så kommer han att mörda dig. Det enda sättet att stoppa honom är kanske att ge honom tio bananer att äta", sade kommentatorn i direktsändning.

Läs mera: Rasism mot Lukaku – kommentator sparkas
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.02.2021 16:56    Post subject: Reply with quote

Start er av ankeutvalget i Norges Fotballforbund dømt til å spille neste hjemmekamp med halv kapasitet for hjemmesupportere og sponsorer.

(...)

Kristiansand-klubben ble opprinnelig dømt til å betale en bot på 25.000 kroner av doms- og sanksjonsutvalget, men både Start selv og påtalenemnda anket denne avgjørelsen til ankeutvalget. Der bestemte ankeutvalget seg for å følge linjen som ble lagt i rasismesakene som involverte Aalesund og Sandefjord. Beslutningen var i tråd med påtalenemndas anke. Start mente selv at de burde slippe unna sanksjon fordi de meldte inn saken til Norges Fotballforbund.

Les mer: Start dømmes i ankesak til tilskuerbegrensninger
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.06.2021 13:39    Post subject: Reply with quote

Nye stemmer og kjente profiler møtes til diskusjon om sam­funns­aktuelle tema, i månedsskiftet juli - august. Møtene finner sted i Kirkehagen ved Waisenhuset utenfor Vestfrontplassen og de er gratis.

(...)

Mandag 2. august: Rasisme i idretten. Hvem har ansvaret?

Fotballen har hatt flere rasismesaker det siste året, og Idretts-Norge konkluderte tidligere i år med at de ikke i tilstrekkelig grad speiler mangfoldet i samfunnet. Hvorfor, og hva må gjøres?

Sarmed Saify, spillerutvikler i Salmarakademiet - RBKs utviklingsavdeling

Terje Svendsen, president i Norges Fotballforbund

Les mer: Samtalene vi har lengtet etter
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.07.2023 09:53    Post subject: Reply with quote

Veldig bra at Bakenga deler eksempler på stygge meldinger, men jeg tror nok at VG med flere bommer litt. At meldingene dukket opp etter straffebommen i Sandefjord og er på engelsk, tyder vel på at de er fra utenlandske oddsspillere som hadde satset stort på borteseier?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 16.07.2023 13:57    Post subject: Reply with quote

Kan like gjerne være folk med manko på insikt som tror "Bakenga" er en utlending som kun snakker Engelsk.

Undertegnede har jo også manko innimellom, noe han ubenhørlig beviste da det var snakk om King Cooper :p
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.07.2023 13:49    Post subject: Reply with quote

Du hadde helt rett:

Etterforskningen til politiet viser, ifølge Bakenga, at det er mange nordmenn som lager falske kontoer og sender hatkommentarer på engelsk.

– Det mange ikke vet, er at det ulovlig å sende sånne kommentarer og at disse nordmennene kan bli straffeforfulgte, forteller han.

Les mer: Mushaga Bakenga: – Jeg har en stemme. Den vil jeg bruke til noe annet enn reklame for Playstation.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.08.2023 18:42    Post subject: Reply with quote

Kronikk: Jeg bommet på straffe, innboksen min eksploderte av rasisme
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.11.2023 22:35    Post subject: Reply with quote

Han var ni år da han første gang la merke til det, hørte det – helt tydelig. Det var en fotballkamp, det var en forelder, en pappa, som sto på sidelinjen og ropte.

Siden har Mushagalusa Bakenga Joar Namagunga (31) hørt det. Og det har, tross alle mulige anti-rasismekampanjer, blitt verre med årene. Verre og verre. Ikke minst på grunn av sosiale medier.

Les mer: «Fotballen var mitt fristed, men det jeg har elsket er ødelagt»
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1198
Location: Oslo

PostPosted: 24.11.2023 15:28    Post subject: Reply with quote

Jeg har veldig stor respekt for ham pga. hans arbeid mot rasisme. Det er trist å høre at han opplever at ting går i feil retning.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Page 10 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb