English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Storklubb?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 44, 45, 46  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hjelde
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 10:05    Post subject: Reply with quote

Med det Adressa nå definitivt dokumentere, så er tiden overmoden for at mange supportere, i kjernen og her inne tar et tydelig oppgjør med egne meninger og fremferd da Kåre Ingebrigtsen ble sparket. For da var det faktisk veldig mange som støttet sparkingen i nesegrus beundring for Koteng. Greit at man kan se forskjellig på historien og at det er lett å være etterpåklok, men nå er det allikevel virkelig på sin plass å ta dette innover seg, at mange supportere ble med på det som nå har vist seg som et vanvittig inkompetent feilgrep fra styret. Disse supportere bør erkjenne at man tok feil, ikke for å stå i gapestokk, men for å lære slik ar vi unngår denne type dynamikk senere. Også Kotengs glorie må tas av i historiefortellingen, ikke for å henge ut karen, men for å snakke sant om hva han og styret faktisk gjorde og hvilke konsekvenser det fikk, slik at vi kan lære og unngå slike ting i fremtiden.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 10:15    Post subject: Reply with quote

Tull. Det var helt riktig å sparke Kåre. At de påfølgende beslutningene var elendige endrer ikke på det.
Back to top
Batigoll
Junior

PostPosted: 06.10.2024 10:31    Post subject: Reply with quote

Støttes.
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 10:55    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Tull. Det var helt riktig å sparke Kåre. At de påfølgende beslutningene var elendige endrer ikke på det.

Ja, dette har jeg forstått er et perspektiv som ofte velges for å tåkelegge den åpenbare feilen som ble gjort den gang. Slik lærer vi ikke, men står i stedet i fare for å gjenta historien. Nå når vi har etterpåklokskapen som en kunnskap å lene oss på, hvordan kan du si at det var riktig å sparke Kåre og at det ikke har sammenheng med at det gikk så galt?
Back to top
vegran
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 11:11    Post subject: Reply with quote

Hvordan har KÃ¥re gjort det etter han var ferdig hos oss?
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 11:16    Post subject: Reply with quote

Laget var på en kontinuerlig nedoverkurve etter 2016. Spillestilen ble visket ut, og vi var heller totalt avhengige av enkeltmannsprestasjoner for å vinne kamper. Vi vant serien de påfølgende årene på grunn av en sterkere tropp og mangel på reell konkurranse.
Back to top
vegran
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 11:26    Post subject: Reply with quote

Husker blant annet at indreløperne konsekvent stod altfor høyt, noe alle så unntatt Kåre..
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 06.10.2024 12:21    Post subject: Reply with quote

Jeg tenker at Winsnes og Dyrhaug likevel har rett i at tidspunktet for å sparke Ingebrigtsen uten å ha permanent erstatter klar, kanskje ikke var rett. Så er spørsmålet om RBK hadde vunnet serien og kommet til europaligaen om Ingebrigtsen hadde fått fortsette ut 2018.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hjelde
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 15:47    Post subject: Reply with quote

Det har fått festet seg en merkelig historiefortelling om Ingebrigtsen, som jeg mistenker kommer fra de samme som panisk prøver å rettferdiggjøre sparkingen den gangen, og at de faktisk støttet det. I dag og de siste årene har lista ligget på topp 5 eller noe sånt, den gangen var Ingebrigtsen en fiasko med flere seriemesterskap, cupmesterskap, vanvittig gode resultater i Europa og da på 2. plass i ligaen. Her spilles det inn noe som kanskje var momenter og utfordringer, men at det skulle føre til avskjedigelse med den enorme suksessen han hadde resultatmessig må man jo bare konkludere med at var feil, i hvert fall når man ser hva som skjedde.Hvis lista skal ligge der for sparking hadde Alfred røket før han fikk spilt ferdig første kampen. Sånn kan man jo ikke holde på. Fotballhistorien er full av bekreftelser på at en slik lav list for sparking er den sikre metoden for stadig dårligere kvalitet. Det var jo det som skjedde her også, først ved at man sparket Ingebrigtsen og så ved at man ikke lot Coolen fortsette. Jeg har knapt hørt om en fotballklubb som har sparket trenere etter sånne suksesser. Man burde jo lært av alle sparkingene før Ingebrigtsen også.

Når det er sagt, så har både 2mas, Dyrhaug, Winsnes og nå til slutt Bendtner et poeng med at også tidspunktet gjorde det verre. Midt i sesongen uten en realistisk og landet plan B. Den listen over trenere som er offentliggjort i etterkant tyder på en stormannsgalskap som i hvert fall kan forklare noe av logikken bak en slik absurd handling. Dersom de trodde de kunne hente trenere på øverste toppnivå i Europa, så er det kanskje ikke så rart de vurderte resultatene til Ingebrigtsen som avskjedigelsesgrunn, men det gjør det ikke riktig.
Back to top
Predicted
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 15:59    Post subject: Reply with quote

Forskjellen mellom Alfred og KI var at pilene pekte i forskjellige retninger spillemessig. Under Alfred så du utvikling og en plan. Under Kåre så du regresjon og desperasjon. Dette fra senest høsten året før.

Jeg mener at styret har fått bevist at det var riktig å sparke Kåre, med tanke på de resultatene han har hatt siden. Men så har styrets kritikere så klart fått helt rett i at prosessen rundt sparkinga står til stryk.

Kåre er en flott fyr, og en flink motivator som hadde akkurat det RBK trengte når han kom inn, men han er fotballfglig begrensa.
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 16:36    Post subject: Reply with quote

Det der mener jeg er en av flere merkelige historiefortellinger som skal si noe om riktigheten av sparkingen, at Ingebrigtsen sine resultater i etterkant, i helt andre klubber og under helt andre omstendigheter, skal kunne si noe om at vurderingen med å sparke han var riktig. Det blir rett og slett for søkt og spekulativt. Han var en suksess i den rollen han hadde og den rollen han ble sparket fra. Det kan man da ikke argumentere mot på et generelt resultatmessig nivå.

Jeg vet ikke jeg, om det fotballfaglige nivået til Ingebrigtsen var så dårlig at det var til hinder for gode resultater med Rosenborg. Etter han kom Horneland, Rekdal, Hareide og Alfred, og ingen av de har vært i nærheten av å matche resultatene hans i hvert fall. Hvis Ingebrigtsen var så dårlig fotballfaglig, hva er de da?…

Litt merkelig også at spillerne protesterte som de gjorde dersom han var så dårlig fotballfaglig. Var vel de som evt måtte merke det på kroppen først.
Back to top
Predicted
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 18:05    Post subject: Reply with quote

Utviklingen under Kåre på det tidspunktet var veldig skremmende. Pila pekte nedover, vi spilte dårlig, det var elendig og feig kampledelse, og vi overlevde på at spillermaterialet vårt var bedre enn andre i ES.

Jeg tror ikke vi hadde vunnet flere seriegull under Kåre. Han kom inn med unike forutsetninger for å gjøre det bra med sine positive ferdigheter. Når spillergruppa ble eldre trengtes det andre ferdigheter og disse satt ikke Kåre med. Som han har vist i hver eneste jobb han har tatt siden.
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 20:14    Post subject: Reply with quote

At spillergruppa var forbanna da Kåre måtte gå forteller oss kun det. At de var forbanna. Ikke noe om hvorvidt det var rett eller gal beslutning strategisk. Så klart hjelper det ikke å irritere spillerne, men dette var en garderobe preget av etter hvert litt mette familiefedre som - sett utenfra - fikk holde på etter hva som passet dem, og ikke hva som ville utviklet klubben i rett retning. Det ekstreme utviklingsfokuset og toppidrettsmentaliteten som eksempelvis Knutsen og BG preges av de siste årene var jo ikke RBK i nærheten av i 2017.
Back to top
Predicted
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 21:26    Post subject: Reply with quote

I tillegg er det ett interessant sitat i adresa-saken om at det nok ikke var så unisont i spillergruppa som det ble uttrykk for uttad. Er nok Kåres glade menn som piska gjennom sin versjon.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 06.10.2024 21:36    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:

At det er tegn til stagnasjon er ikke i seg selv en sparkelsegrunn. I såfall bør Knutsen sparkes ettersom Glimt er ikke i nærheten av nivået de hadde for et par år siden. Guardiola bør sparkes fordi Arsenal kommer nærmere vært år. Eggen burde ikke ha overlevd 91-sesongen.

Sjøl var jeg veldig kritisk til Kåre. Det var tydelig han ikke var en elitetrener. Men dette var et veldig upopulært standpunkt og jeg klarte å gjøre meg ganske upopulær i denne perioden med kritikken min mot Kåre.

Da Kåre ble sparket kom det på meg som et fullstendig sjokk. Selv om jeg var kritisk, hadde jeg trodd at tre seriegull på rad kjøper deg litt rom til å feile. Når Kåre likevel ble fjernet var jeg overbevist om at dette betydde at de hadde en internasjonal storfisk klar i gangen til å ta over. Når vi satt der et halvt år senere med Horneland i trenerstolen var det tydelig at for Koteng var egoet viktigere enn Rosenborgs beste. Det virkelig sjokkerende her er at Koteng faktisk fikk fortsette som styreleder.
Back to top
BDESupermanStrand
Proff

PostPosted: 07.10.2024 12:14    Post subject: Reply with quote

Uansett om det var riktig eller galt å sparke Kåre er det hinsides å avsette han før man har en arvtager på plass..

Virker helt cowboy og uprofft
Back to top
ballbingen
Veteran

PostPosted: 07.10.2024 15:26    Post subject: Reply with quote

Jeg synes delen som omhandler Kåre-sparkingen og håndteringen av tiden umiddelbart etterpå bærer litt for stor grad av at de først og fremst (ikke med intensjon) har hatt tilgang til personer som var veldig pro Kåre.

Ellers er det jo ikke så veldig mye nytt, men er jo skremmende å få nedturen vår oppsummert på denne måten. Savner likevel litt kritisk spalteplass som omhandler det som skjedde i de 2 årene før Kåre ble sparket. Det er tross alt en grunn til at såpass mange selv i dag med fasit i hånd fortsatt mener at det var 100% riktig å sparke Kåre. Men hvis man leser artikkelen uten å huske fotballen vi spilte i månedene (eller årene) før han ble sparket, så kan man umulig trekke samme konklusjon. Det synes jeg er litt svakt av Sagbakken, når han først har lagt mye tid i en slik artikkel.

Han slår meg egentlig litt som en journalist som kan bli litt for mye kompis med intervjuobjektene sine.
Back to top
Predicted
Veteran

PostPosted: 07.10.2024 15:54    Post subject: Reply with quote

Det er historieforfalskning å påstå at vi spilte god fotball i tiden før sparkinga. Vi var dårlig organisert, men overlevde på enkeltprestasjoner fordi mannskapet hadde bedre individuelle ferdigheter enn andre lag i ES.

Fasiten tilsier det som ble sagt den gangen, Kåre er ikke en god nok fotballtrener, men hadde unike forutsetninger for å lykkes når han tok over RBK. Når disse forutsetningene gradvis ebbet ut ble vi dårligere.

Rini Coolen gjorde en mye bedre jobb enn KÃ¥re i 2018.

Last edited by Predicted on 07.10.2024 15:56; edited 2 times in total
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 07.10.2024 15:55    Post subject: Reply with quote

BDESupermanStrand wrote:
Uansett om det var riktig eller galt å sparke Kåre er det hinsides å avsette han før man har en arvtager på plass..

Virker helt cowboy og uprofft

Det henger jo sammen. Jeg fatter og bekriper ikke at Koteng og gjengen ikke syntes det var en ide å ringe f eks Bosz og si "hei, treneren vår har interesse fra Malmö. Om noe skulle skje, er dette en jobb du ville vært interessert i? Ikke det, nei da får du ha takk for praten!". Så kunne man kanskje tatt en beslutning om det kanskje er bedre å la Kåre sitte ut året. Når man har vunnet tre på rad bør man ha opparbeidet seg nok velvilje til å kunne feile litt.
Back to top
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 07.10.2024 18:18    Post subject: Reply with quote

Det var min første tanke også, men så sier jo ryktene at det var mer som skjedde bak kulissene der som vi ikke har fått høre mye om (e.g. at Kåre såvidt var på treningsfeltet lengre og den type ting).

Jeg sliter med å tro at et par dårlige resultater og en litt nedadgående pil var NOK til å sparke Kåre på det tidspunktet, dersom man virkelig hadde tiltro til at han prøvde så godt han kunne for å snu denne trenden, men mulig jeg tar feil. Koteng var og er en cowboy.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 07.10.2024 20:00    Post subject: Reply with quote

Inntrykket jeg sitter igjen med er at Koteng ønsket å være høvding på Lerkendal og at han følte seg truet av Kåre. Det er egoet til en enkelt gravemaskinsjåfør som har lagt klubben i grus.
Back to top
netrom84
Senior

PostPosted: 07.10.2024 22:49    Post subject: Reply with quote

Problemet med sparkingen av Kåre var ikke nødvendigvis at den isolert var feil. Problemet er at timingen for et trenerakifte var helt feil. Man sparket en veldig godt likt trener før det hadde gått veldig ille. Det å være proaktiv i å se utvikling og agere tidlig er ofte positivt, men i dette tilfelle ble det veldig feil.

Når vi i dagene etter med pressemelding fra spillerne og bisare avskjeden fra folket til Kåre og Hoftun utenfor lerkendal så ble sparkingen feil.

Det at Koteng hadde en drøm om å hente et stort internasjonalt trenernavn var nok en av grunnene til at de gjorde sparkingen så tidlig, men når de ikke klarte å tiltrekke seg treneren med internasjonal erfaring så falt alt litt sammen.

Jeg er ikke så sikker på at Kåre ikke kunne fått RBK på skinner igjen om han hadde fått tid, men det får vi aldri noe svar på nå uansett. Lærdommen må nok bli at det kan være smart å la ting faktisk gå på rævva før man tar drastiske grep. Nettopp for å få legitimitet til beslutningen.
Back to top
WT62
Veteran

PostPosted: 08.10.2024 09:34    Post subject: Reply with quote

Da Kåre kom i 2014 var han rett man på rett plass. Han overtok en sterk og talentfull spillertropp som samtidig var frustrerte over spillestil og manglende samhandling. Kåre kom med forholdsvis enkle 4-3-3 grep og en positivitet og humør som frigjorde uløst energi i gruppa og med påfølgende gode år.

Over tid så vil den type energiboost avta, det blir slitasje,spillergruppa blir eldre og kanskje mer skadeutsatt og det som var friskt og nytt i starten ble gårsdagens nyheter etterhvert.
Da må det tas grep mhp treningshverdag og fornyelse av spillestil, ikke endre 4-3-3,men tilføye nye elementer i hvordan laget fremsto.

I den fasen valgte Kåre heller å trekke seg unna det som foregikk på feltet og ble sittende på kontoret. Baksiden av hans gode humør kom også frem,med at han ble smågretten i motgang og begynte å skylde på andre, feks media.

Så isolert sett var sparkingen til å forstå ,men timing og etterfølgende prosess ville stått til blank stryk på enhver eksamen i organisasjon og ledelse.

Men, dette er jo snøen som falt i 2018,vi må se fremover og jeg har stor tro både på styreleder, vår måte å organisere klubben på og AJ.
Back to top
ballbingen
Veteran

PostPosted: 08.10.2024 10:17    Post subject: Reply with quote

netrom84 wrote:
og bisare avskjeden fra folket til Kåre og Hoftun utenfor lerkendal så ble sparkingen feil.

Folket var like delt i synet da som nå. Det manglet ikke på supportere som gikk og ventet på dette da han ble sparket heller. Blandt den eldre supportergarde, og de som er aktive på Facebook, var det nok en overvekt av folk som stilte seg helt uforståelig til dette. I andre grupperinger var nok overvekten på den andre siden.

Jeg husker tiden som en periode med en gjeng med mette fotballspillere, som var litt for fornøyd med å ha en kompis som trener. Jeg husker kampene på Lerkendal som gørr kjedelige og med mindre og mindre spor av det gamle mantraet "artig og angrepsvillig fotball". Jeg husker ulming i spillergruppa (selv om sterke personligheter i den samme gruppa fikk det til å se ut som om det var nærmest entydig 100% støtte til trenerteamet etter sparkingen). Jeg husker at jeg gikk fra stadion nesten hver kamp og sa "Ja vi vant, MEN dette spillet engasjerer ingen".

Som skrevet tidligere her så synes jeg det er synd at Adressa ikke trekker perspektivet lengre, og ser litt på stallsammensetning og hva som ledet opp til denne situasjonen. Ikke graver litt i de opplagte problemene med en aldrende stall hvor de sterkeste spillerene begynner å bli suksessmette, og har et kompisforhold til hovedtreneren. Dette er viktige faktorer, hvis formålet er som Adressa påstår at man ønsker å lære av dette for å unngå at en ny storhetstid ender på samme måte.
Back to top
RbkUrge
Veteran

PostPosted: 08.10.2024 11:16    Post subject: Reply with quote

Det som er interessant er jo at man fikk jo inntrykk den gangen at beslutningen om å sparke Kåre hadde svært liten forankring i spillergruppen, og at kapteinsteamet gikk hardt ut med pressemelding og til og med oppsøkte Koteng på hjemadressen hans.

Men Tove antyder jo at spillergruppen ikke nødvendigvis var så forent om dette som man fikk inntrykk av, og at det var spillere som mente at det var en god beslutning å sparke Kåre. De spillerne har man hørt veldig lite om siden, og det kommer heller ikke særlig frem i Adressa-saken hvilke spillere det var og hva de mente.

Jeg må si, selv om det er som mange påpeker her ikke så mye nytt som kommer frem, så var det utrolig spennende å sitte og lese hele dette "manifestet" om Rosenborgs fall på søndagen. Et godt stykke journalistisk arbeid.

Får også inntrykk av at Sagbakken har lest en del her inne når han refererer til oppfatninger blant supporterne. Spesielt dette med at vi spilte 4-1-5, som jeg ikke kan huske at det ble skrevet særlig mye om i mediene utover på forumet.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 44, 45, 46  Next
Page 45 of 46

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb