English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 98, 99, 100  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1207

PostPosted: 30.01.2021 16:24    Post subject: Reply with quote

Bare artig deilig for spillerne å gjøre noe nytt i januar.
Godt for kroppen også å løpetrene litt annerledes.
-mer motivasjon til spilløkta.

Nok tid nok tid til det taktiske hvis treneren har kunnskap og spillerne er gode nok i utgpkt.

Det viktigste er å ikke overtrene. Få seg en strekk siste dagene opp Brubakken.
Jeg ville løpt ned mot Nidarøhallen.
Men det er kanskje en mening med den stigningen.
Hareide satt vel på Bakklandet i sommer å sleika softis og lo med seg selv.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 01.02.2021 10:49    Post subject: Reply with quote

Det er verdt å få med seg den drøyt 23 minutter lange videoen med spørsmål fra medlemmene. Her kommer han også inn på treningsregime og planer og om han ikke sitter og ljuger så det renner av ham er det tydelig at det ikke er joggeturer og O2-opptak som er (hoved)fokus.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 01.02.2021 11:09    Post subject: Reply with quote

Tror man heller skal avvente og se resultatet når vi begynner med tellende kamper jeg, i stedet for å desperat prøve å konstruere et problem ut av at spillerne jogger en halvtime om morgenen.
Back to top
View user's profile Send private message
KitWalker
Veteran


Joined: 16 Mar 2011
Posts: 3961

PostPosted: 01.02.2021 13:18    Post subject: Reply with quote

Artig å lese kunnskapløsheten hos mange her inne når det kommer til fotball og trening ...
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 01.02.2021 13:25    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Tror man heller skal avvente og se resultatet når vi begynner med tellende kamper jeg, i stedet for å desperat prøve å konstruere et problem ut av at spillerne jogger en halvtime om morgenen.


Nei, hva kan problemet være...

https://www.adressa.no/sp...skadeliste

Faye Lund er ute med jumper's knee. Fra fysionett.no:

"De to viktigste enkeltfaktorene i forhold til utvikling av Jumpers knee er:
- For stort treningsvolum eller for hurtig økning av treningsmengde (too much too soon)
- Mangelfull restitusjon"

Men de hadde jo kontroll på belastning og restitusjon?
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 01.02.2021 14:00    Post subject: Reply with quote

hehehe som å følge helten din Verheijen på twitter det her, håpløst.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 01.02.2021 14:09    Post subject: Reply with quote

sl wrote:
Men de hadde jo kontroll på belastning og restitusjon?


Og da er den halvtimes joggeturen i middels mosjonisttempo på morgenen den avgjørende faktoren mener du ? Makan til tøv.

Hvis du har hørt litt på hva Hareide har sagt om treningsopplegget så har de nå et betydelig større fokus på enkeltutøveren, med tilpasset treningsopplegg for den enkelte, basert både på den enkeltes fysikk og hvilken posisjon/rolle de har i laget.
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 01.02.2021 14:09    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
hehehe som å følge helten din Verheijen på twitter det her, håpløst.


Hva er poenget ditt? Hvis du er uenig, kan du vel komme med et argument eller to.

Jeg synes det er trist at en ung spiller pådrar seg en belastningsskade. Det viser også at de ansvarlige ikke har styrt belastningen godt nok.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 01.02.2021 14:15    Post subject: Reply with quote

Poenget mitt var å le og si at innlegget ditt var håpløst.

Utbroderende: Så plukker du ut en skade for å underbygge din motstand mot den lille joggeturen. Jumpers knee er en ganske vanlig betennelseskade blant unge i vekst. Det er ikke overraskende at det av og til vil dukke opp en skade i toppidrett - helt uavhengig av om de har hatt et par joggeturen i løpet av et år eller ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 01.02.2021 14:17    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Og da er den halvtimes joggeturen i middels mosjonisttempo på morgenen den avgjørende faktoren mener du ? Makan til tøv.

Hvis du har hørt litt på hva Hareide har sagt om treningsopplegget så har de nå et betydelig større fokus på enkeltutøveren, med tilpasset treningsopplegg for den enkelte, basert både på den enkeltes fysikk og hvilken posisjon/rolle de har i laget.


Jeg har ikke sagt at det var den avgjørende faktoren. Jeg sier at det bidrar til å øke spillernes totalbelastning (åpenbart). Det bidrar også negativt på restitusjon, i tillegg til at de har iverksatt en kraftig økning i treningsvolum på kort tid (tre økter hver dag fra dag én).

Og det Hareide sier om et tilpasset treningsopplegg for den enkelte: Du pådrar deg ikke belastningsskader om treninga tilpasses den enkelte. Slik individuell tilpasning skal jo nettopp forebygge overbelastning.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 01.02.2021 14:26    Post subject: Reply with quote

Han har nok neppe pådratt seg denne belastningsskaden i løpet av de siste tre ukene, gitt.

Og du kan like gjerne få klart for deg med en gang at vi kommer til å få skadde spillere i år også. Bedre kontroll på individualisering og belastningsstyring betyr dessverre ikke at vi klarer å unngå alle skader, verken akutte eller belastningsskader. Du kan jo sjekke opp en hvilken som helst klubb i verden og se om de er hundre prosent fri for 'unødvendige' skader.

Tror du forresten, virkelig, at vi driver etter en helt annen filosofi enn den du har forkjærlighet for?

Ikke ødelegg det som i utgangspunktet er en del interessante synspunkter rundt treningen med å være monoman. Akkurat den problemstillingen tror jeg egentlig takhøyden begynner å bli lav for.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 01.02.2021 14:44    Post subject: Reply with quote

sl wrote:

Og det Hareide sier om et tilpasset treningsopplegg for den enkelte: Du pådrar deg ikke belastningsskader om treninga tilpasses den enkelte. Slik individuell tilpasning skal jo nettopp forebygge overbelastning.


Altså jumpers knee oppstår over lengre tids belastning. Det er ikke noe som plutselig dukker opp i løpet av 5 dager. Det kommer av lengre tids belastninger. Vi snakker uker/måneder. At du prøver å kredittere dette til treningen RBK har drevet med de siste dagene blir bare håpløst.
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 01.02.2021 15:21    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Han har nok neppe pådratt seg denne belastningsskaden i løpet av de siste tre ukene, gitt.

Og du kan like gjerne få klart for deg med en gang at vi kommer til å få skadde spillere i år også. Bedre kontroll på individualisering og belastningsstyring betyr dessverre ikke at vi klarer å unngå alle skader, verken akutte eller belastningsskader. Du kan jo sjekke opp en hvilken som helst klubb i verden og se om de er hundre prosent fri for 'unødvendige' skader.

Tror du forresten, virkelig, at vi driver etter en helt annen filosofi enn den du har forkjærlighet for?

Ikke ødelegg det som i utgangspunktet er en del interessante synspunkter rundt treningen med å være monoman. Akkurat den problemstillingen tror jeg egentlig takhøyden begynner å bli lav for.


Et av klubbens talenter har pådratt seg en potensielt alvorlig kneskade. Slike skader oppstår normalt som følge av overbelastning. Da er det JEG som er problemet når jeg stiller spørsmål rundt treningsopplegget?

Poenget med belastningsstyring må jo være å sørge for at hver spiller ikke belastes mer enn hva den enkelte spilleren tåler. Da er det påfallende at det kommer en belastningsskade så tidlig i oppkjøringa. Jeg mener at belastningsskader skal kunne unngås. Akutte skader er noe annet, selv om økt belastning er en faktor i risikobildet her også.

For tiden driver klubben etter en helt annen filosofi enn den jeg står for, ja. Jeg håper inderlig at de vil drive etter en annen filosofi etter disse første ukene, men det gjenstår å se.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 01.02.2021 15:47    Post subject: Reply with quote

Får vio en tofotstakling og beinbrudd imot oss iløpet av sesongen så er det vell noen som skriker ut å peker på treningsopplegget Razz

Kjenner det er alt jeg har å bidra med i denne meningsløse diskusjonen ...
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 01.02.2021 15:59    Post subject: Reply with quote

Ikke bare har Faye Lund fått jumper's knee, men Zachariassen har visstnok fått munnsår og Holmar en pigmentflekk på høyre overarm. Joggeturene må avbrytes straks!
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 01.02.2021 16:16    Post subject: Reply with quote

sl wrote:
Et av klubbens talenter har pådratt seg en potensielt alvorlig kneskade. Slike skader oppstår normalt som følge av overbelastning. Da er det JEG som er problemet når jeg stiller spørsmål rundt treningsopplegget?

Det er ingen som har sagt at det er DU som er problemet (ego much). Det er bare det at noen mener at du tar feil, noe som er helt normalt, noen vil hevde at det er hele poenget, med et debattforum.

Det er helt greit at du er negativ til treningene våre, men du mister kredibilitet så fort du begynner å peke på enkelttilfeller med mange faktorer og tar dette til inntekt for ditt syn. Det er omtrent like matnyttig som om at man skal si at 20 friskmeldte spillere er bevis for at treningsopplegget ikke er feil.

En belastningsskade oppstår ikke alene på grunn av det opplegget som har vært et par uker nå, og dette med belastningsskader vil i alle tilfeller være en mye mer sammensatt sak som i tillegg til treningsopplegg også krever at spillerne kjenner sin egen kropp og signaliserer dette videre. Hva som har skjedd med Faye Lund er det ingen av oss som vet.

Jeg har forøvrig også hatt jumpers knee, og gudene skal vite at det ikke skyldes overtrening eller løpeturer midt på natta. Min lege mente at det var en kombinasjon av anspente lårmuskler som igjen trolig skyldtes feil sitestilling på kontorstolen min over lengre tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 01.02.2021 16:50    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Jeg har forøvrig også hatt jumpers knee, og gudene skal vite at det ikke skyldes overtrening eller løpeturer midt på natta.


Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 01.02.2021 16:55    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
En belastningsskade oppstår ikke alene på grunn av det opplegget som har vært et par uker nå, og dette med belastningsskader vil i alle tilfeller være en mye mer sammensatt sak som i tillegg til treningsopplegg også krever at spillerne kjenner sin egen kropp og signaliserer dette videre

Det Hedon skriver her korrekt, det vil alltid være en myriade av potensielle risikofaktorer. Økt belastning er helt klart en av potensielt mange relevante faktorer, men i flere idretter er det faktisk funnet at det er økt eksponering til konkurranselike aktiviter (f.eks spill med ball) som øker risikoen for jumper's knee, mer enn f.eks. jogging. Spesielt idretter som involverer mange og raske kneekstensjoner, derav kallenavnet jumper's knee.

For øvrig er en annen potensiell risikofaktor svak setemuskulatur, noe som indikerer en underbelastning, og man kan da øke belastningen her som en del av behandlingsregimet.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 01.02.2021 21:44    Post subject: Reply with quote

Fikk jumpers knee etter en keepertreningsøkt og en A-lagsøkt rett etter hverandre under oppkjøring. Det er forsåvidt 5. divisjon, og jeg er 29, men sånt skjer i toppen og. Driver du med idrett, så blir du skada en eller annen gang, selv i RBK.
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 02.02.2021 08:50    Post subject: Reply with quote

Bare for å melde inn skade: jeg har også hatt jumper's knee. Ganger to, ved flere anledninger. Eller har hatt: jeg HAR to hoppeknær - for folk som driver med volleyball går som regel ikke symptomene helt bort. Og som flere har sagt: overbelastning - ja. Løperelatert - nei, overhodet ikke.

For mye maksimal kraftutvikling med for dårlig grunnlag. For lite mengde i styrkerommet. Godt eksempel på hvorfor fotballspillere også trener styrke, eller altså hvorfor ikke konkurranselik aktivitet også må med selv i den mest dogmatiske treningsplan.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 02.02.2021 13:42    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
hehehe som å følge helten din Verheijen på twitter det her, håpløst.


Mannen som er mest kjent for å gå knallhardt ut mot Jürgen Klopp i årene før han tok den evige toer til CL-gull og PL-gull i påfølgende sesonger. I Verheijens verden gjorde Klopp en elendig jobb fordi spillerne risikerte skader som følge av hard trening.

Vi hadde vel en trener før Kåre som syntes det viktigste med lagets treninger var at ingen av spillerne ble skadet og endte opp med å bli overløpt av et førstedivisjonslag som (på den tiden ) trente etter arbeidstid. Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 02.02.2021 17:35    Post subject: Reply with quote

Bård Wiggen har dekortert stua med en Verheijen-plakat på veggen. Av og til stikker Per Joar Hansen hodet gjennom vinduet og vrinsker i begeistring.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 02.02.2021 17:36    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
1972 Miami Dolphins wrote:
hehehe som å følge helten din Verheijen på twitter det her, håpløst.


Mannen som er mest kjent for å gå knallhardt ut mot Jürgen Klopp i årene før han tok den evige toer til CL-gull og PL-gull i påfølgende sesonger. I Verheijens verden gjorde Klopp en elendig jobb fordi spillerne risikerte skader som følge av hard trening.

Vi hadde vel en trener før Kåre som syntes det viktigste med lagets treninger var at ingen av spillerne ble skadet og endte opp med å bli overløpt av et førstedivisjonslag som (på den tiden ) trente etter arbeidstid. Rolling Eyes


Kåre ble vel Perry gjennom tida i RBK også.
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 02.02.2021 18:33    Post subject: Reply with quote

Hadde jeg 10 kroner for hver gang spillerne sier de er bedre trent før sesongen. Jeg avventer til vi ser trøkket i slutten av kamper. Synes egentlig vi har vært litt slappe siden Hamren.
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 02.02.2021 19:26    Post subject: Reply with quote

Det er jeg i hovedtrekk enig i. For øvrig kal vi være veldig takknemlige når lag som Bodø/Glimt kommer og viser hvor høyt listen egentlig skal ligge. Både i kvalitet på spillet og energi og trøkk gjennom 90 minutter. Det er ikke siden andre halvdelen av nitti-tallet under Eggen/Sollied og - hvis vi er snille - tidlig på totusen-tallet under Eggen/Hareide at vi har hatt en lignende referanse. Det bør føre til diverse erkjennelser rundt i fotball-Norge - og forhåpentligvis i RBK - om eget nivå og hvor målet ligger.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 98, 99, 100  Next
Page 90 of 100

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb