English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
I gamle dager
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.12.2021 22:12    Post subject: Reply with quote

Ungdommen nå til dags kjenner vel sønnen best.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 09.02.2022 11:26    Post subject: Hvit Tornado Reply with quote

Dokumentar som ble lagt ut 20 januar:

https://play.tv2.no/progr...layer=true

Finnes sikkert en tråd man kan ha det i, men fant ikke noe som passet.
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.02.2022 19:51    Post subject: Reply with quote

Første gang vist på V 4 i 2016.

Lå lenge tilgjengelig på Viafree, men tilsynelatende fjernet nå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 09.02.2022 23:23    Post subject: Reply with quote

Oi såpass lenge ja.

Trodde det var noe nytt, men reagerte litt på at det ikke sto noe tekst på slutten som hyllest til Eggen.
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 10.02.2022 01:46    Post subject: Reply with quote

Det står faktisk 2016 under tittelen hvis du trykker på din egen link til tv2 play. Den lå også på viaplay før, men nå har da altså tv2 sikret seg rettighetene til den.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.02.2022 23:34    Post subject: Reply with quote

VG i dag:




Svein Grøndalen og familien hans levde lenge noe nær et nomadeliv. Svein ble født i Halden, flytta så til Drammen og tilbake til Halden, så til Raufoss, til Hunndalen - før den talentfulle fotballspilleren med det gode venstrebeinet skulle studere til ingeniør, som faren, og dermed ble det Rosenborg.

(...)

Han hadde spilt aldersbestemte landskamper, men fikk aldri en U-landskamp. Grunn: Han ble tatt ut på A-landslaget, 18 år gammel. Det er ikke så mange forsvarsspillere som blir det.

- Jeg spilte en juniorturnering, ble tatt ut på «turneringens lag» og havnet på U-landslagsamling, ledet av Nils Arne Eggen og Kjell Schou Andreassen. Men før jeg rakk å debutere, fikk jeg beskjed om å komme meg til Bergen der A-landslaget skulle spille, sier Grøndalen som debuterte mot Nord-Korea, 18 år og 167 dager gammel.

Siden skulle det bli 76 A-landskamper til i løpet av 11 år, to måneder og én dag. Han avsluttet i Parken i København 26. september 1984.

(...)

Det er 7. september [1977] på Ullevaal stadion: Norge mot Sverige, stor ståhei i VM-kvalifiseringen.

- Jeg husker ikke episoden så godt, begynner Grøndalen. Men husken kommer etter hvert som han forteller.

- Ettersom jeg oppfatta det, skjedde det egentlig ingenting. Jeg så at Edström ventet på ballen, jeg sto avventende litt sånn på skrå bak ham. Han fikk vel et relativt bra mottak, men jeg så samtidig at jeg hadde cirka en halv meters arbeidsrom. Så jeg tok sats, ville putte ballen ut av spill. Men han rakk det så vidt foran skotuppen min. Så ser jeg at han hvelver seg over ende. Jeg kjente ikke at jeg hadde vært borti ham en gang. Det første jeg tenkte var «verdens største skuespill». Og dommeren reagerte ikke før Edström skrek. Jeg var jo misfornøyd med at det ble frispark.

- Men noe skjedde jo?

- Ja, jeg tenkte «hva kan ha skjedd her?» Jeg må ha sneiet borti ankelen hans.

(...)

Grøndalen var kanskje i sitt livs form i 1984, da Moss møtte Bayern München i cupvinnercupen. På en corner kunne det virke som han møtte absolutt alle Bayern-spillerne i en og samme duell. Fasit: Sju brudd i ansiktet, noen av dem kompliserte også.

- Jeg ble kjørt til Ullevål sykehus dagen etter. Jeg er fortsatt nummen i huden over overleppa, sier Grøndalen som der og da la opp, men holdt seg i form gjennom hobbyspill i 5. divisjon i 1985 og 1986.

SÅ RINGTE NILS ARNE Eggen, som da hadde kommet seg til Moss. Kunne Grøndalen være så grei å bidra til laget som Eggen hadde klart å få opp igjen i 1. divisjon på første forsøk?

- Jeg sa ja. Men jeg hadde med meg en strekk fra spill i 5. divisjon, og det tok tid før jeg kom meg i form. Og da var laget på en seiers-stim. Så jeg fikk ikke mange sjanser, sier Grøndalen som da han endelig var i en klubb som vant serien, ikke kunne kalle seg seriemester. Svein Grøndalen hadde ikke nok kamper. Fire kamper var ikke nok på den tiden. Men historien ble uansett en fin avslutning på en stor fotballkarriere.

- Det var siste serierunde, seriefinalen i Molde, Molde mot Moss. Det sto 0-0, Molde burde ledet med mange mål, så mye bedre var de. 30 minutter før slutt fikk jeg beskjed av Nils Arne om at jeg skulle inn. Jeg løp innpå og det første jeg gjorde, var å nekte Åge Hareide i lufta på et innlegg. Da det var gjort, spilte jeg Carsten Bachke gjennom til 1-0 for Moss, og senere hadde jeg også framspillet da Geir Henæs satte inn 2-0. Kampen var avgjort.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.02.2022 23:00    Post subject: Reply with quote

Svegaarden pratet med mange mens hans var i byen ifm. Eggen-begravelsen. I dag:




Han fikk landslagsdebuten sin i 1984 og satt blant annet på benken i tre kamper under sommer-OL i USA. Dessverre for By Rise var han på topp samtidig med den to år yngre Erik Thorstvedt - noe som gjorde at sistnevnte endte med 97 landskamper, By Rise måtte nøye seg med 25.

- Erik var så god at det var greit, sier By Rise.

(...)

Men først var det fotball-VM, og i den siste landskampen før avreise, fikk Ola By Rise gullklokken for 25 spilte kamper.

- Jeg skulle egentlig fått den i 1993, men akillessenen røk rett før. Så jeg måtte vente. Jeg fikk den på Wembley, ble satt inn for Erik Thorstvedt på stillingen 0-0, med fem minutter igjen å spille. Det var en stor ære. Og jeg husker jeg holdt en lang tale, prøvde å snakke meg inn i VM-troppen, smiler By Rise.

Det klarte han, By Rise var med som tredjekeeper bak Thorstvedt og Frode Grodås. (...) Og før Norges åpningskamp mot Mexico i VM var By Rise, en periode, den eneste keeperen som trente.

- Erik hadde nok kontroll. Men rett før Mexico-kampen var det Kjell Borgersen (informasjonssjef) og jeg som var keeperne på trening, smiler By Rise.

Thorstvedt hadde kontroll, og storspilte mot Mexico der Norge vant 1-0.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.02.2022 23:09    Post subject: Reply with quote

Om [Mini] hadde møtt seg sjølv som 20-åring i dag, ville han tenkt:

– Det var ein liten rappkjefta gut, men han er då blid!

– Kva råd ville du gitt til deg sjølv?

– Lev i nuet og ikkje angre på ting du ikkje har gjort.

Les meir: Då eg var 20: Mini Jakobsen drøymde om å bli fotballproff
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.05.2022 17:35    Post subject: Reply with quote

Det er ikke gull, alt som glitrer. Det har RBK fått erfare mange ganger. Noen feilkjøp er imidlertid betydelig verre enn andre, ettersom prisen og forventningene til hva de kunne levere var så høy. Dette var de fotballarkeologen mente ga mest grunn til hoderysting.

Les mer: Husker du disse spillerne? Her er Rosenborgs 10 verste kjøp

Veldig rart med Bendtner, Bille og Moldskred på lista. Alle tre spilte fast.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.05.2022 14:21    Post subject: Reply with quote

I Nils Arne Eggens periode som trener traff man særdeles ofte på spillerkjøpene. Faktisk så ofte at det skapte betydelig hodebry for vår fotballarkeolog, som fikk i oppdrag å bestemme hvem som var verdig en plass på denne gullkantede lista.

Les mer: Rosenborgs 10 beste spillerkjøp
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18475

PostPosted: 14.05.2022 17:02    Post subject: Reply with quote

Synes det hadde vært mer interessant å se på spillerkjøp etter at fotballen ble profesjonell.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 15.05.2022 19:33    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Husker du disse spillerne? Her er Rosenborgs 10 verste kjøp


Betalingsmur Sad
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2582
Location: Heimdal

PostPosted: 15.05.2022 21:15    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Veldig rart med Bendtner, Bille og Moldskred på lista. Alle tre spilte fast.


Si hva man vil om Bendtner, men at han skal på en liste over Rosenborgs 10 verste kjøp...NEI Neutral
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.05.2022 15:17    Post subject: Reply with quote

Dette er historiens ti verste øyeblikk på Lerkendal
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.05.2022 14:33    Post subject: Reply with quote

Da Shearer fikk juling - 10 Lerkendal-øyeblikk som forandret historien
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.06.2022 13:18    Post subject: Reply with quote

«Bikkja», «Rambo» og åtte andre som oppnådde kultstatus på Lerkendal

Artig liste!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.06.2022 13:35    Post subject: Reply with quote

De tidlige rundene i cupen kan være et minefelt for storlagene. Dette er gjerne kampene man hviler sine beste, lar unggutta få prøve seg og man egentlig bare vil spole forbi til man møter «ordentlig» motstand.

Men der motivasjonen ikke er den største for Eliteserie-lagene, er dette ofte den viktigste kampen i karrieren til laget de møter. Her skal alt gis i hver duell – i håp om å få et øyeblikk man en gang kan fortelle barnebarna om. Det er derfor det så ofte oppstår reale «skreller».

Her har dere fotballarkeolog HÃ¥kon Lyng, vurdering av Rosenborg-historiens ti verste.

Les mer: Da Røros ble for sterke, flasker haglet mot dommeren – og åtte andre mørke cupøyeblikk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.07.2022 19:40    Post subject: Reply with quote

En av de større prestasjonene i karrieren til Høgmo var da han ledet Rosenborg til gruppespillet i Mesterligaen i 2005/06. Men det var noe helt annet som hadde størst påvirkning når fotballtreneren ser tilbake på perioden i trondheimsklubben.

– Det var en veldig krevende periode. Jeg opplevde for første gang å bli utbrent da jeg var både sportssjef og trener, og hadde nødt til å ta meg tre måneders pause. Men klubben kom tilbake og ble seriemester det året.

Rosenborg endte som nummer tre i gruppespillet, bak Real Madrid og Lyon. Til tross for spill i Europa, ble det mer kaos enn glede for Høgmo.

Fotballtreneren sitter likevel igjen med mye lærdom om seg selv fra jobben i Rosenborg. Etter sykdomsperioden ble han toppfotballsjef i Norges Fotballforbund.

– Jeg måtte bli flinkere til å prioritere og ikke gape for mye på en gang. Jeg var nesten litt overambisiøs. Jeg ble kjent med min egen fysiologi og mentalitet med tanke på å ha en god balanse i hverdagen. Det er viktig både som trener og spiller.

Les mer: En utradisjonell vei mot suksess

Nidaros kårer 100 beste spillerne: 100-76 og 75-51.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.07.2022 12:40    Post subject: Reply with quote

Spiller 50-26.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.07.2022 11:29    Post subject: Reply with quote

Spiller 25-11
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.07.2022 12:19    Post subject: Reply with quote

Spiller 10-1 RBK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8924
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.07.2022 13:46    Post subject: Reply with quote

Med all respekt for Ivers, Sunde og Brandhaug, så var de ikke nøkkelspillere på et RBK lag som kunne spille ut verdens beste klubblag.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 939

PostPosted: 20.07.2022 18:46    Post subject: Reply with quote

https://ibb.co/cX9fJzb

Fant denne matboksen(!) under opprydning. Lagbildet er vel fra våren 2017, for her er verken Hovland, Samuel eller Trondsen. Når jeg studerer bildet, slår det meg jo hvilken kvalitet vi hadde da sammenlignet med det vi stiller med i dag. Rett og slett klasseforskjell på spillermaterialet kontra 2022. Dette laget skulle altså snart slå ut Ajax. I dag strever vi med Jerv, Aalesund og Haugesund.

Men hvem er spilleren i andre rekke, nummer to fra høyre. Mulig det er innlysende, altså.
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6537
Location: Oslo

PostPosted: 20.07.2022 18:55    Post subject: Reply with quote

Andreas Helmersen.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 939

PostPosted: 20.07.2022 19:46    Post subject: Reply with quote

Ah, selvsagt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43  Next
Page 39 of 43

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb