English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
I gamle dager
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 41, 42, 43  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.08.2020 14:38    Post subject: Reply with quote

Väl i Norge vann Hamrén ligan med favoriten Rosenborg innan samtalet från Lars-Åke Lagrell kom.

– Det finns en ganska rolig story där. Mina grannar i Mölnlycke såg ju att mitt namn nämndes i media och sa till mig att de skulle lägga ett tipp på mig som förbundskapten. Dels för att det var roligt med det var tydligen ett bra odds på det.

– Jag sa något stil med "nej nej nej sätt inte pengarna på det ni kommer förlora allt". Jag hade ju inte en tanke på att jag skulle bli erbjuden den chansen. Den historian har jag ju fått höra några gånger av mina grannar, skrattar Hamrén fram.

Hur tänkte du när frågan kom. Var det självklart att ta chansen som förbundskapten för ditt land, eller finns frågorna där om hur det kommer påverka dig själv och din familj att alltid vara under en sådan offentlig press?

– Det var först när Lagrell kom och mötte mig i Trondheim som jag insåg att det faktiskt kunde ske. Då fick man ta sig en funderare, men det är lika alla gånger man bytt jobb. Det är en en familjesamling med Agneta och våra två döttrar.

– Egentligen kände jag mig inte klar att lämna Rosenborg. Jag hade bara varit där i två år. Sedan kände jag att det kanske inte var rätt läge att ta Sverige, många av de rutinerade spelare hade ju tackat för sig. Men samtidigt kände jag, att vara tränare för Sveriges landslag, det är det största man som svensk kan vara med om.

(...)

Jag har läst att du fick ett annat erbjudande men att din dotter påverkade ditt beslut med att säga att du "aldrig tagit ett arbete för pengarna innan, så varför skulle du göra det nu"?

– Ja, det var en klubb som hörde av sig och var intresserad av att locka över mig. Det hade varit ett bra steg ekonomiskt.

Vilket lag var det? Det är lugnt du kan säga namnet, det är preskriberat nu..


– Haha, det kanske det är men jag säger inte vilket lag det var... men jag kan säga att det var ett lag i arabvärlden.

Bra lön?

– 30 miljoner netto.

Bra lön.

– Ja det får man säga, ler Hamrén.

– Det var ju en diskussion jag fick ha tillsammans med familjen. Det är ju en enorm summa som hade påverkat även dem. Men min dotter förklarade det ju bra och samtidigt kände jag att jag verkligen ville till VM med Sverige.

Läs mera: Erik Hamrén om karriären, bragden i Berlin och mästerskapen: "Jag stod med tårar i ögonen i mittcirkeln"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.08.2020 12:52    Post subject: Reply with quote

I 1968-sesongen scoret Odd Iversen 30 mål for Rosenborg, en rekord som står den dag i dag. 20 år senere skulle han sitte glemt og gjemt på en pub i Gjøvik, og man kan saktens spørre seg hva som skjedde. I flere år på 80- og 90-tallet skulle en av landets mest ikoniske fotballspillere være en del av bybildet i Gjøvik. Han bodde flere steder i byen, hadde noen jobber og spilte til og med noen old boys-kamper for Gjøvik/Lyn.

(...)

– Vi etablerte et lokalkontor i Trondheim vi kalte Totenschlager Nord med Hellandsjø som leder. Odd tok vi med oss til Gjøvik der vi ordnet både leilighet og bil til ham, sier Stein Erik Hagen.

Han forteller at Iversen skulle farte rundt til lag og foreninger med kassettkofferten og tilby sine og firmaets tjenester. På den tiden sto Totenschlager bak det som fantes av reklamekassetter med Norsk Tipping som den aller største kunden. Landets kjendiser var stadig oppover og leste inn reklamebolker, og med tunge kunder i porteføljen og Odd Iversen som kjent fjes utad, gikk salget meget bra. Den nye selgeren skjøtte også jobben sin. I hvert fall en stund.

Da Totenschlager-gjengen fant Odd Iversen i Trondheim, var han omgitt av alkohol og dårlige kamerater. På Gjøvik leverte Ivers varene, men det skulle ikke vare lenge før nissene som hadde slengt seg på lasset fra Trondheim viste seg.

– Etter hvert dukket han ikke opp på jobb og da viste det seg at han hadde gått på den samme runden igjen på Gjøvik, forteller Stein Erik Hagen og legger til:

– Gjøvik reddet Odd – helt til det til det ikke gikk lenger, sier Hagen som opplevde Odd Iversen som en hyggelig og intelligent kar.

(...)

– Jeg møtte ham via en bekjent som spurte om jeg ikke kunne ta meg litt av Odd. Da hadde han mistet leiligheten og hadde ingen plass å bo. Han bodde hos meg i 10 måneder helt til han en dag bare var borte. Da hadde han reist hjem, sier Kai Randulf Martinsen (74) som ble en viktig del av Odd Iversens liv på Gjøvik.

(...)

– Folk sa hele tiden at de hadde sett Odd full på byen, men da var han ofte med meg ute på tur. Han var kjent og alle ville spandere drikke og det plaget ham nok litt, sier Martinsen som en dag fant leiligheten ved sykehuset tom.

– Da hadde han reist hjem til Trondheim. Jeg hørte ingen ting, han bare reiste, men det var greit. Vi hadde mye kontakt da han var tilbake i Rosenborg, han skaffet fotballbilletter til meg og sønnene mine og var veldig raus. Det var stusslig å se Odd mot slutten av oppholdet på Gjøvik. Han var nok litt deprimert.

Les mer: Odd Iversen på Gjøvik: Historien om en redningsaksjon som gikk galt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 19.08.2020 11:36    Post subject: Reply with quote



Magisk bilde. (borte mot Real Madrid 1997, 4-1 tap)

Utelukkende svarte sko på hele gjengen (ni av elleve i Copa Mundials) og pene, rene drakter. Om enn feil farge på dem.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 19.08.2020 17:22    Post subject: Reply with quote

Det er jo som det heter i sangen,

Rosenborg, et lag med bart,
Et eventyr i rødt og i svart
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.08.2020 18:37    Post subject: Reply with quote

I dag er det ti år siden en stor nedtur: København - Rosenborg 1-0

Sjøl er jeg uansett mest irritert over 2-1-målet på Lerkendal, da Iversen sto på hælene mens lille Grønkjær fikk heade corneren i mål bak ham.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 25.08.2020 19:27    Post subject: Reply with quote

Det jeg er mest irritert over er at jeg hadde fått parkeringsbot på morgenen da vi kom hjem. Det morsomste var at Danne ble nekta inngang på stadion for å ha satt opp klistremerker.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.09.2020 12:58    Post subject: Reply with quote

Leteaksjon: Hvor har det blitt av den gamle klubbfanen?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.09.2020 16:19    Post subject: Reply with quote

– Vi fikk klar beskjed av Nils Arne Eggen om ikke å bli for opptatt av den store rammen og motstanderen. Ikke la det ta fokus, tenk heller på det du selv skal utrette og er god på, individuelt og som lag, sier Heggem på spørsmål om hvordan de vant i 1996.

– Beskjeden var: «Gå ut og gi dem problemer». Vi visste at vi hadde et høyt toppnivå. Når det klaffer på en slik kveld, individuelt og som lag, kan sånt skje, utdyper han.

Les mer: De slo AC Milan i Italia. Slik mener RBK-heltene at Bodø/Glimt skal få til det samme.

– Jeg synes spillemåten og selvtilliten er veldig likt, og samtidig må vi stikke fingeren litt i jorda og si at Milan i 96 var et av Europas beste lag, nå er de ikke helt i den klassen, sier Skammelsrud.

Han mener Glimt kan bli undervurdert, akkurat slik Rosenborg ble det i 1996.

– Det er ganske sammenlignbart, ett lag fra Norge som ingen har hørt om. Rosenborg hadde riktig nok et visst navn og ble kanskje tatt litt mer på alvor, men du må ikke glemme at vi ble rundspilt på Lerkendal noen uker i forveien, så det var kanskje den største bomben i europeisk fotball det tiåret, sier han.

Les mer: RBK-heltene fra 96 håper på nytt mirakel på San Siro: – Nå er Glimt blitt læremesteren i Norge

– Vi fikk det første målet. Det ga oss tro på at det kunne gå. Det er viktig for Glimt også. Scorer de først får de kampen de ønsker. Da må Milan åpne opp, og Glimt er veldig gode på «kontraen» hvis de klarer å vinne ballen i midtbaneleddet. Vi skal ikke forvente at Glimt dominerer i Italia, men de har et så godt grunnspill at de kan klare å holde ballen i laget også. Milan er favoritter, men jeg ser ikke bort fra at det kan smelle en bombe. Glimt har vært gode i år, og de har nok tro på at det er mulig, sier Hjelde til VG.

– Hva venter Glimt på San Siro?

– Jeg fikk frysninger da jeg kom ut på stadion der. Da kampen var over, tenkte vi: «Faen, vi klarte det.» Nå er det ikke folk på tribunen på grunn av corona, men jeg tror det er en fordel for Glimt. Hele kvelden blir stor.

Les mer: RBK-legendene fra 1996 tror på Glimt: – Milan skal passe seg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.10.2020 16:54    Post subject: Reply with quote

Kjell Øyasæter (...) spilte fast på juniorlandslaget, sammen med blant andre Tom Lund, mens han var i Orkdal IL.

- Nils Arne bodde drøyt hundre meter unna, og han spilte på da på Rosenborg, forteller Øyasæter.

Det ble, kort fortalt, til at også Øyasæter ble Rosenborg-spiller, og i debutsesongen i 1969 ble han seriemester med laget, bare 19 år gammel. Det ble i et lokalt perspektiv et historisk sus over det, siden Nils Arne ble seriemester i sin siste sesong med klubben.

- Det er unektelig litt artig å tenke på at jeg ble seriemester med Rosenborg sammen med Nils Arne, sier Øyasæter, som imidlertid hadde mye mer i vente.

Oppholdet i Rosenborg varte fram til sommeren 1970. Han hadde da bestemt seg for å bli tannlege. Dermed ble Bergen neste stopp. Og det skulle, av flere årsaker, bli et opphold som satte varige spor.

- Jeg meldte meg inn i Brann, og var i troppen den første halve sesongen i 1970. Fra og med 1971 til og med 1974, spilte jeg fast på laget, forteller han.

Han ble like godt toppscorer for klubben i samtlige av disse fire sesongene, ett år havnet han på andreplass på scoringslista i hele 1. divisjon, som øverste nivå ble kalt den gangen. Han fikk også med seg en treningskamp på landslaget, og ble tre ganger tatt ut i den offisielle troppen. Dessverre ble han «bare» ubenyttet reserve.

Det utvilsomme høydepunktet i Brann kom i 1972. Da vant de cupfinalen da de slo Rosenborg 1-0 på Ullevaal, for øvrig ikke med Kjell som målscorer. Men Roald «Kniksen» Jensen - en av Norges beste fotballspillere gjennom tidene - spilte på samme lag.

- Det er også litt rart å tenke på at jeg har vunnet cupfinalen med «Kniksen», sier Øyasæter, som aldri glemmer denne dagen i Oslo.

- Jeg har nesten skremmende tydelige minner fra denne begivenheten, det er nesten slik at jeg husker flere trekk under kampen. Jeg husker det lavet ned med snø både før, under og etter kampen, og jeg husker selvsagt mottakelsen da vi kom tilbake til Bergen. Det så ut som om hele Bergen hadde møtt opp på Flesland. Det var 51 år siden siste gang dette hadde skjedd med Brann, og vi var helter. Jeg tror aldri at en tannlegestudent har kjørt så mye gratis taxi som etter den kampen, humrer han.

Hjemlengselen meldte seg imidlertid etter at han var ferdig utdannet tannlege. Og Kjell ble historisk i norsk fotball.

- Da jeg meldte overgang, forlangte Brann 20 000 kroner fra Rosenborg. Det var nok første gang, i hvert fall offisielt, at det ble forhandlet om overgangspenger for en fotballspiller i Norge. Det endte meg at jeg selv gikk inn i forhandlingene, og summen ble til slutt 10 000 kroner, minnes han.

Han dro alene til Bergen, men antallet var doblet da han returnerte. Det var nemlig under studiene han traff Ingun, som han ble gift med. De åpnet privat tannlegepraksis på Kolstad i Trondheim.

Og Lerkendal ble nok en gang hans andre hjem. Fra 1975 spilte han tre sesonger for Rosenborg, og samme året som Kjell la opp i 1977, rykket Rosenborg ned.

- Jeg var bare 27 år gammel, men tida strakk ikke til med jobb og familie, sier Øyasæter, som ble far til Kathrine i 1977 og Maria i 1980.

Les mer: Har lagt tannlegeboret på hylla

Fra VG i dag:

Han er takknemlig for tiden under Drillo. Men Gøran innrømmer at han var skeptisk. Et høyst uvanlig møte - sittende på sengekanten til den eksentriske landslagssjefen på et hotellrom i hovedstaden - ble vendepunktet.

- Fire i forsvar, fem på midten - og pause - én. Jeg var han «én». Alene på topp. Her kom jeg fra Rosenborg og hadde blitt foret av indreløpere og kantspillere. Jeg sa til Drillo at jeg syntes det hørtes kjedelig ut, sier Gøran.

Ifølge Sørloth lo Drillo, men ba om forsikringer, om at spissen stilte lojalt opp. Landslagssjefens stramme defensive struktur skulle luke bort billige baklengsmål. Det førte igjen til en offensiv slagkraft som toppet seg med annenplass på FIFA-rankingen etter Brasil.

- Etter hvert var vi ikke redd noen ting. For å ufarliggjøre ting brukte Egil - hvis det var store stjerner på motstanderlaget som måtte melde forfall - å si at det var synd, for de var ikke sultne nok lenger, sier Gøran.

VM-MATCHEN MOT IRLAND i USA (0-0) ble Gørans siste landskamp. Året etter - i 1995 - var karrieren over på toppnivå. Stavanger og Viking ble siste destinasjon. Men en snikende lidelse hadde allerede tatt bo i ham. Den tøffe spillestilen. Alltid på jakt etter scoringer hadde satt sine spor. Etter hvert begynte han å kjenne uutholdelige hodesmerter som kom og gikk.

Ifølge diagnosen fra ekspertene på St. Olavs hospital i Trondheim er det kognitiv svikt han lider av. En del av hjernen er skadet.

- Jeg sliter med kronisk hodepine. Sånn har jeg hatt det siden 2009. Årsaken til det er en kombinasjon av masse hjernerystelser og slag mot hodet under lek i ung alder. Opplevelsen er at noen dager er veldig mørke og triste. Da fungerer jeg ikke, og må ta tabletter, som blant annet gjør bilkjøring uaktuelt, sier Gøran.

Han forklarer at smertene er der hele tiden, Men at han graderer dem fra én til ti. Under intervjuet med VG er de på to. Det merkes ikke spesielt. Det er blitt som en vane medgir han.

- På det verste må det være stille og rolig rundt meg. Da orker jeg ingenting. Selv ikke fotball, sier han.

Men bitter nekter han å være. Han omtaler heller lidelsen som sin beste venn, enn sin verste fiende. Livet hadde aldri vært det samme uten fotballen, ifølge trebarnsfaren.

- Når jeg får spørsmål om det var verdt det, så svarer jeg ja. Men den eneste årsaken til det svaret er alt jeg har opplevd. Jeg har spilt VM i fotball, har fem seriemesterskap og tre cupmesterskap med Rosenborg, i tillegg til 55 landskamper. Jeg har livnært meg på fotballen. Men hadde jeg spilt i 2. divisjon er det nok ikke sikkert jeg hadde sagt det samme, sier Gøran Sørloth.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.10.2020 19:47    Post subject: Reply with quote

I dag er det 35 år siden den store seriefinalen! RBK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.11.2020 18:50    Post subject: Reply with quote

Foran 40000 tilskuere på Westfalenstadion i Dortmund sjokkerer Rosenborg de tyske gigantene, og gir seg ikke før 0-3 lyser på scoringstavlen i storstuen til Champions League-vinnerne fra to år tidligere.

Hovedpersonen den kvelden heter Jan-Derek Sørensen, som scorer to av de tre målene den magiske kvelden. Det ene med et vakkert frispark. Til sammen finner han nettmaskene sju ganger i Champions League for trønderne, og et drøyt år etter mirakelkvelden belønnes han med en overgang til nettopp Borussia Dortmund.

– Det jeg jeg gjorde i Champions League la jo grunnlaget for at jeg kom til Dortmund. Men hadde jeg ikke endt opp ute i Europa, så hadde jeg mest sannsynlig spilt flerfoldige år til i Rosenborg, og det hadde absolutt ikke vært noe dårlig substitutt, sier Sørensen til TV 2 i dag.

Les mer: Roses av tidligere Dortmund-spiller: – Det ser helt fælt ut
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.11.2020 19:34    Post subject: Reply with quote

I anledning farens fødselsdag, postet sønn Tor Odd Iversen fredag morgen en etterlysning på sin Facebook-profil.

«I dag ville gammel'n blitt 75 år. Og på Lerkendal stadion er det en losje oppkalt etter ham. Der skulle jeg gjerne ha sett en del av premiene og andre gaver han fikk gjennom en innholdsrik karriere.»

(...)

– Etter at han gikk bort så var det veldig lite igjen av det vi vet han har fått. Vi vet jo at sannsynligvis så ble dette byttet bort eller lignende, med tanke på de utfordringene han hadde. Enten her i Trondheim eller i Gjøvik. Han flyttet jo en del ganger, så vi tror kanskje noe ligger igjen hos husverter, uten at vi vet 100 prosent hva det er for noe, forteller sønnen til Adresseavisen.

Les mer: «Ivers» ville fylt 75 i dag: Nå jakter familien på RBK-legendens medaljer
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.11.2020 16:33    Post subject: Reply with quote

– Gud laga aldri ein dag lang nok til verkeleg å forstå fotball, sa Curtis til NRK.

Han hadde ei høg stjerne som trenar i heimlandet, og var sentral i trenarstaben til det engelske fotballforbundet i det engelske fotballforbundet saman med mellom andre Bobby Robson.

Eggen erstatta Curtis både begge gongane Curtis måtte slutte i Rosenborg, og etter at Curtis fekk sparken som landslagstrenar.

Les mer: Glimt-kontrast: Då Rosenborg tok sølv med 15 mål på 18 kampar

NRK burde ha slått til med enda flere videointervjuer.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.12.2020 22:17    Post subject: Reply with quote

Det ble med fire sesonger i Rosenborg, før ferden gikk til Tyskland og Werder Bremen i 1987. At karrieren skulle ta han til utlandet, var heller ingen selvfølge. Bratseth hadde nemlig ikke særlig lyst.

– Jeg skrev en toårskontrakt, for jeg ville ikke være der lenger. Jeg hadde ingen ambisjoner om å dra i det hele tatt egentlig, men kona overbeviste meg, sier Bratseth.

Som det konkurransemennesket Braseth var, så ga han alt. Etter åtte år i Tyskland satt han igjen med to seriegull og to cupgull. I tillegg vant laget Cupvinnercupen etter å ha slått Monaco 2–0 i finalen. Bratseth var også på årets lag i Bundesliga ved tre anledninger.

– Til tross for at du ikke hadde ønske om å dra, så gikk det sånn høvelig?

– Jeg liker å vinne. Jeg hatet det motsatte, så da jeg ankom Bremen så var det full guffe. Jeg stortrivdes både i klubben og i byen. Det var nesten ikke en nedtur i løpet av årene våre der, i tillegg er alle barna våre født i Bremen, sier den tidligere midtstopperen.

(...)

I dag driver Bratseth sitt eget selskap, Rune Bratseth AS. Han er styreleder i organisasjonen MOT, og han er nåværende styremedlem i Rosenborg.

– Jeg er ansatt hos meg selv. Jeg jobber i Viasat og jeg holder en del foredrag i MOT-sammenheng, i tillegg til noen bedrifter. Da snakker jeg om mine erfaringer rundt ledelse. Det blir mye reising omkring i Norges land, og det er utrolig gøy, men det er veldig sjeldent nå om dagene, sier Bratseth.

Les mer: Bratseth kranglet med Eggen i flere år: – Jeg har kort lunte, og han er uten lunte
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 09.12.2020 23:40    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
I tillegg vant laget Cupvinnercupen etter å ha slått Monaco 2–0 i finalen.


Det var et Monaco trent av Arsene Wenger med George Weah, Djorkaeff og Petit på laget.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 10.12.2020 08:40    Post subject: Reply with quote

Thuram og Djorkaeff på benken Laughing

Mens to år eldre Petit tydeligvis var flyttet ned som stopper for anledningen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.12.2020 16:22    Post subject: Reply with quote

Hver dag fra 1. juledag, hele romjulen og til 3. januar, blir en ny klassisk Rosenborg-kamp publisert på vår egen YouTube-kanal.

Det hele starter 1. juledag med utvidede høydepunkter fra Rosenborg - Ajax fra 2017, mens det avsluttes 3. januar med Rosenborg - Valencia fra 2007.

Det blir serverer klassikere som seriefinalen mot Lyn i 2004, seriefinalen mot Brann i 2006 og den dramatiske Champions League-playoffen mot Maccabi Haifa i 2004. I tillegg til to kamper mot Valencia, cupfinalen mot Bodø/Glimt og en ønskereprise fra publikum på en underholdende kvalikkamp mot Inter Bratislava fra 2001, som sikret Champions League for syvende år på rad.

Les mer: Se RBK-klassikere i julen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 26.12.2020 15:28    Post subject: Reply with quote

Har RBK rettighetene til disse kampene? Vet at Uefa er ganske snarrådige med å ta ned klipp fra Champions League. Hyller initiativet!
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.12.2020 20:46    Post subject: Reply with quote

Siden at RBK bare la ut dårlig VHS-opptak fra kampen i Israel, fant jeg ut at jeg måtte bidra litt: Maccabi Haifa - Rosenborg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rallepus
Veteran


Joined: 02 Feb 2012
Posts: 1205

PostPosted: 28.12.2020 21:23    Post subject: Reply with quote

Tusen takk! 2mas > Stenseth
_________________
Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.03.2021 16:56    Post subject: Reply with quote

ROSENBORG HADDE IKKE vunnet noe siden 1971, da Bratseth trådte inn på Lerkendal vinteren 1983. Han hoppet høyere og løp raskere enn alle sammen, og 22 år og 47 dager gammel debuterte han for RBK i første seriekamp, 1. mai 1983 - som høyreback ifølge ham selv.

To år senere, etter en dramatisk avslutning på sesongen med 1-0 over Lillestrøm i seriefinalen 12. oktober 1985, vant Rosenborg sin første pokal på 14 år - med 24 år gamle Rune Bratseth på laget.
14 år uten pokaler - så vant klubben igjen, med Bratseth på laget.

- Seriegullet med Rosenborg er nok det største, fordi det var «nærmest» meg, sier Rune Bratseth.

Han sier også en interessant ting til - nok en «tilfeldighet»

- Jeg visste jo at jeg hadde noen forutsetninger, med farten min, som gjorde at jeg kanskje hadde en sjanse til å oppnå noe. Men jeg hadde aldri kommet til og prøvd meg på Rosenborg. Hadde ikke Knut Torbjørn Eggen oppdaget meg, så hadde jeg blitt i Nidelv, sier Bratseth - skråsikkert.

Fordi han, egentlig, ikke hadde noen ambisjoner som fotballspiller. Han var bare med fordi han behersket det, og fordi det var gøy, ved siden av friidretten.

Et drøyt år etter at Bratseth vant seriegull, gikk 800 000 kroner til RBK fra Werder Bremen, og 25 år gamle Rune Bratseth byttet ut trygge Trondheim med «utrygge» Bremen. Det ville han egentlig ikke.

- Jeg hadde debutert på landslaget året før, og der snakket jeg med Arne Larsen Økland, som spilte i tysk Bundesliga. Sammen med Rune Hauge sørget han for at jeg fikk et tilbud om et treningsopphold, i Werder Bremen, sier Rune Bratseth.

Han sa at han var interessert, men i dag sier han:

- Innerst inne var jeg ikke interessert. Jeg hadde det fint i Trondheim.
Oppholdet i Bremen gikk fint. Bratseth imponerte manager Otta Rehhagel og hele trenerteamet. SÃ¥ tilbudet kom.

Men han tvilte, som han ofte gjorde.

«Dette skal vi vel ikke?» mer sa enn spurte den hjemmekjære, og egentlig ambisjonsløse, Rune Bratseth kona Marit.

«Jo, Rune, det skal vi», svarte Marit Bratseth.

«Men det blir med de to årene jeg har kontrakt?» mer sa enn spurte Rune.

Les mer: Rune Bratseth: – Jeg fikk talentet inn med voggen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.03.2021 19:47    Post subject: Reply with quote

Wow!

Ser nå at den godeste Søraas har gravd fram statistikk fra 1959 og tidligere. RBK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.03.2021 16:52    Post subject: Reply with quote

Som Rosenborg-spiller debuterte han for Norge i en kamp hjemme på Ullevaal mot Irland under landslagssjef Tord Grip, minnes Ørjan [Berg] i dag.

– Det ble bare 19 landskamper for deg. Du slapp liksom aldri til under Drillos ledelse i Norges storhetsperiode?

– Hehe. Nei, det ble aldri sånn. Jeg husker da VM-troppen i 94 ble tatt ut og jeg ikke var med. Mutter fikk tak i to T-skjorter med følgende tekst på brystet: «- Hvem faen er Drillo», minnes Ørjan og fortsetter med latteren på lur:

– Hun og farmor vandret rundt hele sommeren på Helgeland med den skjorta på.

Han erkjenner i dag at det var knalltøff konkurranse på et norsk lag hvor det svermet med gode alternativer i nettopp midtbaneleddet:

– Det går ikke an å klage på Drillo. Resultatene hans taler sitt tydelige språk, mener Berg om den saken i dag.

Les mer: Patrick (23) etter at han skrev norsk fotballhistorie: – Det er veldig kult og veldig morsomt

Likevel ingen tvil om at Berg hadde grunn til å føle seg forbigått.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13649
Location: Namsos

PostPosted: 02.04.2021 15:46    Post subject: Reply with quote

Se, nyt og lær!

https://www.youtube.com/w...b-jmraaxJo

Kanskje litt skummelt å si, men sier det likevel:

Tidenes beste hjemmekamp.
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 02.04.2021 16:01    Post subject: Reply with quote

Jeg er uenig. Jeg synes vi spilte mye finere fotball i årene før. Det var mye pælming på Karadas. For meg erhjemmekampene mot Real Madrid i 1997 og de to uavgjort-kampene mot Feyenoord og Dortmund i 1999, Eggen-fotball på sitt beste.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 41, 42, 43  Next
Page 37 of 43

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb