English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK i fantasiens verden
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.01.2005 09:25    Post subject: RBK i fantasiens verden Reply with quote

Det er mange RBK-oversikter som mangler på Internett. Nå blir det derimot én mindre! Wink

Alle som har sett Buddy vet at Ham-Kam er et gjennomgangstema i filmen.

Har RBK vært borti noe lignende? Altså vært mer eller mindre passiv deltaker/statist i en oppdiktet sammenheng à la spillefilm, TV-serie, roman eller barnebok for den saks skyld.

Svaret er ja.

Lista mi er nesten like kort som merittlista til Brann, men forhåpentligvis kan du gjøre den lenger.

Mi foreløpige liste:

TV-serie: Sigurd & Ronny på lykke og fromme, TV2, 2003



Fikk aldri sett dette da det gikk på TV2. I alle fall ble turen til Sigurd & Ronny avsluttet på Lerkendal ifm. seriefinalen mot Brann høsten 2002. For øvrig:

En absurd roadmovie i fem episoder. Yngvar Numme og Tor Erik Gunstrøm spiller Sigurd og Ronny, to venner som ikke sto først i køen da livets ballast skulle deles ut.

Etter at livene deres strander både på kjærlighetsfronten og økonomisk, legger de ut på en noe dårlig planlagt reise fra Oslo til Trondheim. Målet er å finne Sigurds ukjente sønn, en ung mann som har slått seg opp som fotballagent, og som skal være god for millioner.

Men turen blir lang for to uheldige karer som ikke har fem øre i lomma. De roter seg bort i alt fra ulykksalige kvinner til organisert Stavanger-kriminalitet. Hverdagen består i å navigere seg gjennom en rekke problemer, i en verden som ikke nødvendigvis er skapt for de litt saktmodige. Det hele blir en kraftig prøvelse for det årelange vennskapet.

Kjøp: Sigurd & Ronny på DVD

Roman: Fri som fuglen, Fredrik Skagen, 2002



Denne boka har jeg derimot lest sjøl. RBK-"connection" fra ende til annen; endelig en RBK-krimbok! Og ikke nok med det: Boka er bra!

En gammel studievennine av Erik Hoftun, Anita Larsen, forsvinner sporløst i Torino i forbindelse med Rosenborgs bortekamp mot Juventus i Champions League.

Faren, Morten Martens, kaster seg på flyet fra London og starter letingen etter datteren.

Les mer: Fredrik Skagen - i spenningslitteraturens mesterliga
Kjøp: Fri som fuglen i pocketformat (99 kr)

Tegneserie: Pondus, Frode Øverli



Har lest Pondus helt siden starten, og som noen sikkert har oppdaget (jf. "avataren" her i forumet), kan jeg ikke direkte si at jeg misliker serien.

Har ikke noen RBK-eksempel på stående fot, men innimellom Liverpool og Manchester United har Rosenborg ved flere anledninger blitt nevnt i stripene.

Les mer: Dagens Pondus-stripe
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.03.2005 00:46    Post subject: Reply with quote

Følte at jeg nesten måtte få sett "Sigurd & Ronny" på Lerkendal, og kjøpte DVD-en da jeg fant den til en hundrings her om dagen.

Noen kjempeartig serie er ikke dette, men jeg trekker på smilebåndet over rollene til enkelte RBK-ere. F.eks. er det artig å høre Ivers snakke om mislykkede forhold til kvinnfolk og om sønnen "som tjener mer på ei uke enn hva jeg gjorde på ti år", men som likevel ikke vil gi noe til faren. Cool

Ikke overraskende er Frode Johnsen den spilleren som bidrar mest; han støtter jo opp om den inngiftede onkelen sin, Yngvar Numme.

For øvrig har jeg fått følgende tillegg til lista mi fra Einar Rædergård på Trondheim folkebibliotek:

Quote:
Det er naturlig at RBK er nevnt i skjønnlitterære bøker med trondheimstilknytning, skrevet etter 1960. Men jeg tror ikke at det finnes noen andre bøker der RBK er såpass framtredende som i den du nevner av Skagen ("Fri som fuglen", der Erik Hoftun jo opptrer som romanfigur!).

Men i samme forfatters "Blomster og Blod" (2000) er det også en del rosenborgstoff som "bakteppe" for handlinga. Jeg tror det finnes flere eksempler hos Skagen.

Videre mener jeg at det finnes noen lette RBK-referanser hos flere forfattere med torndheimsbakgrunn. Da brukt nokså overflatisk, for å lage en tidsriktig koloritt. Mener f.eks. at det forekommer en drosjesjåfør i ei novelle av Inge Johan Holthe, som er interessert i å prate RBK med passasjerene sine. Men kanskje jeg tar feil, og jeg kan ikke dokumentere det nærmere akkurat nå.

En artig liten detalj er i en av de kriminalromanene som Kjartan Fløgstad skrev under psevdonym tidlig på 1970-tallet (Ein for alle/Døden ikke heller). Der bruker han et bilde ifm. en situasjon hvor mennesker står veldig tett (en kø?). Han sier at (de sto) tett som Rosenborg i forsvar (fritt etter hukommelsen). Han sikter her til den første sesongen med Curtis, da RBK bare slapp inn 5 mål på 18(?) kamper.

Altså: Jeg er temmelig sikker på at "Fri som fuglen" er den viktigste "RBK-romanen", og at RBK i tillegg forekommer nevnt mere overflatisk i noen andre bøker. Hvis du har lyst til å forfølge disse andre tilfellene, kan jeg muligens gi deg noen bedre vink.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 23.03.2005 11:48    Post subject: Reply with quote

Har nettopp vært igjennom Skagens "Blomster og blod". Krim, handling i og rundt Trondheim; Rorsenborg nevnes titt og ofte. Et av mordene skjer mens RBK møter Dynamo Kiev på Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.10.2005 12:44    Post subject: Reply with quote

Takk for tipset! Må nesten pløye meg gjennom boka, da! Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jon Irenicus
Veteran


Joined: 16 Aug 2005
Posts: 4292

PostPosted: 03.10.2005 13:06    Post subject: Reply with quote

http://www.start.no/tegneserier/m/

mads eriksens halvt selvbiografiske serie inneholder en trøndersjåvinistisk far som av og til kan ses med rbk supporterutstyr. skrevet av en trondhjemmer tilogmed så denne serien bør være av større interesse enn pondus Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.04.2006 13:34    Post subject: Reply with quote

Hold Brillan og kompisene i Lefsvika er sjølsagt RBK-supportere. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RBK2992
Senior


Joined: 26 Jan 2006
Posts: 211
Location: Orkdal

PostPosted: 20.04.2006 14:42    Post subject: Reply with quote

Har nettopp lest skagens "Fri som fuglen". Man ser lett at Skagen er skikkelig RBK-supporter.
Jeg har vært i Italia 4 ganger, og faktisk overnattet på Hotel Emma et par ganger. Så dette var en bok for meg!
Back to top
View user's profile Send private message
HoldBrillan
Veteran


Joined: 25 Dec 2004
Posts: 2598
Location: Trondheim

PostPosted: 20.04.2006 15:40    Post subject: Reply with quote

Hold brillan hehe..
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.04.2006 17:47    Post subject: Reply with quote

Rollen i «Goal! 2» må legges til i lista vår. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.07.2006 19:07    Post subject: Reply with quote

Del 1 av 5 av "Sigurd og Ronny" på TV2 i kveld kl. 20.30.

Heller dårlige greier, men episode 5 med Odd Iversen osv. kan være verdt å få med seg. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.08.2006 07:34    Post subject: Reply with quote

Som sagt er ikke "Sigurd & Ronny" egentlig verdt å se, men den siste episoden i kveld foregår altså på Lerkendal og i Trondhjem: Møter ukjent sønn
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sølve
Rutinert


Joined: 20 Sep 2003
Posts: 670

PostPosted: 09.08.2006 12:53    Post subject: Reply with quote

Brann - Rosenborg 7 - 0
Back to top
View user's profile Send private message
fab4fan
Proff


Joined: 15 Jan 2006
Posts: 364
Location: Bergen

PostPosted: 09.08.2006 13:16    Post subject: Reply with quote

Hysterisk morsom den siste der Sølve! Smile
_________________
- När det gäller att "anfalla Rom" tänker jag först och främst på Hannibal och hans 37 vältränade krigselefanter.
PeterStorey
Back to top
View user's profile Send private message
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 09.08.2006 13:57    Post subject: Reply with quote

Laughing Jævlig bra.
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 09.08.2006 16:58    Post subject: Reply with quote

Lattis, NICE Sølve! Tommel'n opp!
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 10.08.2006 07:52    Post subject: Reply with quote

Er det lov å komme med referanser som ikke er fiksjon også?

Rusla over brua mellom St. Olavs og Marienborg for å ta toget i går, og la merke til at det sto "RBK" i betongen i gangbanen. Noen må ha rissa det inn før sementen størkna. Respect! RBK
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 26.08.2006 17:06    Post subject: Ciljan i homo-noveller Reply with quote

I en rekke noveller, som man kan kjøpe seg tilgang til på et erotikk-nettsted, skildres svært grove sex-scener. I hovedrollene er blant andre Morten Gamst Pedersen, John Arne Riise, Per Ciljan Skjelbred, Kristofer Hæstad og Stian Ohr.

- Jeg bryr meg ikke om det. Jeg bryr meg om fotball, har folk fantasier om meg og andre, får de ha det for seg selv, sier Rosenborgs Per Ciljan Skjelbred (19).

En ting er å bli fremstilt som sexsymbol for homser, en annen ting er å bli fremstilt som sexsymbol for homser i selskap med John Arne Riise. Dette synes jeg er å gå alt for langt.

http://www.vg.no/pub/vgar...tid=127812
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.08.2006 17:16    Post subject: Reply with quote

For ordens skyld: Det siste avsnittet er nok Konesseur sin egen mening, ikke nødvendigvis identisk med synspunktene til Skjelbred (sjøl om de trolig er det). Cool
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.08.2006 12:23    Post subject: Reply with quote

Mange fantaserer om RBK for tida:

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.09.2006 09:28    Post subject: Reply with quote

Øverli begynner å føle seg presset, og begynner med regelrett drittslenging:



Cool
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 01.10.2006 01:02    Post subject: Reply with quote

Fredrik Skagen nevner også RBK titt og ofte i boken "Viktor Viktor", som jeg aldri har fått lest ferdig. Er vel RBK-fan han Skagen? Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 12.10.2006 22:14    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Øverli begynner å føle seg presset, og begynner med regelrett drittslenging:



Cool



Den der er jo faktisk bra, da. Såpass til selvironi syns jeg faktisk vi må ha!
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 13.10.2006 11:01    Post subject: Reply with quote

Litt skummelt og si etter at for tiden norges nest beste lag tapte mot Åtvidaberg men, de vi slår fortsatt de fleste lagene i europa.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
arnt
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1223
Location: Trondheim

PostPosted: 13.10.2006 11:50    Post subject: Reply with quote

Ikke rart bergenserne roper høyt om konspirasjonsteorier, når han forreste i RBK skjorta er skremmende lik Tom Henning Øvrebø, mannen som sjenket RBK 6 minutter overtid i Tromsø-kampen.
_________________
"Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 14.10.2006 10:49    Post subject: Reply with quote

Det mest oppsiktsvekkende med stripa er jo faktisk at bare en av tre har trønder-barten. Øverli plier jo å være raus med den for å identifisere trøndere.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 1 of 7

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb