| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 11.02.2026 11:43 Post subject: |
|
|
Vanskelig å vurdere angrepsspillere til et lag uten angrepsspill som ikke er interessert i overganger, kontringer eller å score mål.
Skulle gjerne hatt noen bedre enn Dino, forhåpentligvis har vi lånt han. Men det er mange spillere i denne stallen jeg vil ha ut før Dino. |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 11.02.2026 11:54 Post subject: |
|
|
Med respekt å melde, så er Dino i høyeste grad en del av angrepsspillet. Av de problemene vi har med angrepsspillet så er han kanskje et av de største problemene. Det å miste ball, vekte pasninger dårlig, og dårlig touch er direkte ødeleggende for angrepsspillet. Flere anledninger hvor Dino har hatt sjansen til relasjoner og samhandling, men det er ofte han som misser på mottak eller pasninger videre.
Det mest provoserende er at de fleste i Rotsekk påstår han er en god fotballspiller og en god målscorer.
Nei, det handler ikke om kroppssråk. Han er en dårlig fotballspiller som er avhengig av alle andre for å fungere. Å sammenligne Bendtner er "god dag man økseskaft". Hvor mange angrep ble satt opp av Bendtner alene? Det var virkelig mange. Han var ekstremt god til å gjøre andre gode. Stikk motsatt av Dino... |
|
| Back to top |
|
 |
NA Junior
|
Posted: 11.02.2026 13:06 Post subject: |
|
|
Her er jeg delvis enig med Rotsekk, jeg tror han ville vunnet flere dueller hvis han ikke så konsekvent var så fremoverlent. Det at han lener seg frem istedet for å være mer rakrygget gjør jo at han mye lettere blir i ubalanse/faller hvis noen kommer i ryggen på han, med påfølgende enkle balltap. Ikke helt det samme de snakker om, men i samme gate.
Sukk, Bendtner begynte på så mange bakromsløp hvor han aldri fikk ballen. Istedenfor har vi står "uforståelig i offside igjen Dino". Horneland ville sikkert foretrukket den mer seriøse personligheten til Dino over Bendtner 10/10 ganger. Et trekk jeg tror Affe dessverre deler |
|
| Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2832 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 11.02.2026 13:26 Post subject: |
|
|
| NA wrote: | | Sukk, Bendtner begynte på så mange bakromsløp hvor han aldri fikk ballen. Istedenfor har vi står "uforståelig i offside igjen Dino". Horneland ville sikkert foretrukket den mer seriøse personligheten til Dino over Bendtner 10/10 ganger. Et trekk jeg tror Affe dessverre deler |
For ikke å snakke om alle gangene Bendtner sto klar til å motta innlegg i boksen, innlegg som aldri kom. Det var enkelte kamper jeg telte 1 eller 2 innlegg fra kant i løpet av 90 minutter. Hva er da egentlig vitsen med å ha en hodesterk spiss?
Tipper Steffen Iversen også ville blitt faset ut av de nevnte trenerne, også en litt flåsete spiller som likevel gjorde alle rundt seg gode. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
| Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 11.02.2026 13:38 Post subject: |
|
|
Dino slår gode pasninger, og å påstå noe annet fremstår som en urimelig vurdering av hans ferdigheter. Nå som Dino har begynt å skåre mål, velger folk å endre begrunnelsen for hvorfor han er for dårlig. For min del hadde jeg veldig få problemer med Islamovic i starten av forrige sesong, selv om han slet med å skåre i de første ligaekampene. Nå derimot synes jeg vi sliter med å få til eget spill og Islamovic virker som en dårlig profil i vårt presspill og som oppspillspunkt. Da synes jeg Johansson graver sin egen grav mht. å vise hva han er kapabel til å oppnå i form av filosofi, angrepsmønster og lagbygging.
Jeg synes på ingen måte Johansson har lyktes med å implementere endringer i presspillet eller det oppbyggende spillet som skal ta oss videre. I forfjor presset vi alltid i 4-3-2-1 der vi ga bort mye rom på kantene. Det krevde forflytningevne fra kantene og indreløperne til å dekke de store rommene bredt som motstanderen ble tvunget til å utnytte. Spissen trengte ikke å dekke mye rom, men hadde en viktig rolle med å ta ballsentralen ut av spillet. Islamovic var veldig god i den rollen siden han har den nødvendige disiplinen, samt at han leser spillet godt nok til å vite når han bør hjelpe vingene.
Nå som vi presser mer i 4-4-2, er vi mer avhengig av at "spissene" er aggressive om vi skal ha noen som helst mulighet for å vinne ballen. Å ha spisser som er disiplinerte defensivt vil fortsatt ha en funksjon, men primært når vi forsvarer oss i lavt press. Da føler jeg at bruken av Islamovic legger oss opp til å være et mer Lars Lagerbäck-lag enn et Johansson-lag.
Så derfor ønsker jeg Islamovic ut av laget enn så lenge. |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 11.02.2026 14:06 Post subject: |
|
|
| Sylta wrote: | | Dino slår gode pasninger, og å påstå noe annet fremstår som en urimelig vurdering av hans ferdigheter. |
Tøys, om det var siste eller nest siste kamp hadde han en treffprosent på 74% av pasningene. Han er en dårlig pasningsspiller, klarer ikke spille trekanter, spille seg ut av trange situasjoner, klarer ikke vektede pasninger i bakrom til ving/indreløper som selv Ole Sæter behersket for to år siden. Mister ballen ofte, feil touch osv. Å påstå noe annet kan nærmest kalles et romantisk forhold.. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.02.2026 20:45 Post subject: |
|
|
– Jeg opplever at folk er sulten og offensiv, og at vi er mer en enhet. Det er litt mindre sutring. Det har vært en fin start, og så må vi jobbe hardt alle sammen for å fortsette, sier Selnæs.
Videre er han tydelig på at det ikke finnes noen unnskyldninger for trønderne når sesongen sparkes i gang med cupens fjerde runde mot Bryne 8. mars.
– Selv om vi mislyktes på noen områder i fjor, så er det ingen grunn til at vi skal bruke det som noen unnskyldning nå eller være mindre offensive i år. Rosenborg er en klubb som skal kjempe i toppen. Det kommer til å være målet i år også.
Les mer: – Umulig å lykkes med sånn oppførsel |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 14.02.2026 12:32 Post subject: |
|
|
På denne tiden i fjor var det mange som hadde store forventninger og snakket om gull. Nå er forventningene mine mer dempet. Det jeg har sett i oppkjøringen gir meg ikke inntrykk av at det har skjedd noen reelle endringer i utviklingen vi har vært inne i over tid.
Samtidig har vi fått inn flere gode spillere, og potensialet i troppen er høyt. På papiret mener jeg faktisk at vi har den nest beste stallen i ligaen – dersom vi klarer å få ut nivået som bor i laget.
Spørsmålet er derfor hva vi kan forvente av sesongen 2026. Hvor ender vi på tabellen? Slik det fremstår nå, opplever jeg at både gullkamp og nedrykksstrid er realistiske utfall. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 14.02.2026 18:41 Post subject: |
|
|
Forventningene mine er moderate. Veldig spent på de nye inn. Litt bekymret for å starte sesongen uten Nemcik. Og vi trenger desperat å få løsnet angrepsspillet.
Tar nok aldri gull eller sølv. Da skal det plutselig se veldig annerledes ut. Men kanskje håp for Europaplass. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 14.02.2026 18:57 Post subject: |
|
|
Du mener vi har den nest beste stallen på papiret? Ving av klasse på 1 side, stopper av klasse på 1 side, 1 ok spiss og 1 lånt talent som hittil er mønstret som indreløper, og 1 keeper som engang var talentfull og som har floppet alle andre steder siden da.
Dette er det du mener er stallen som er best etter Bodø Glimt?
Jeg hopper over alle stygge måter du skriver på siden Affe ble ansatt for å dobbeltsikre deg i alle uttalelser, men den uttalelsen må forklares. Hvorfor mener du vi har den nest beste stallen? |
|
| Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 15.02.2026 09:55 Post subject: |
|
|
Bart1 fortsetter å jage forventninger i skyene.. vi fortsetter å havne utenfor gullstriden. New year, samme Bart1  |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 15.02.2026 16:15 Post subject: |
|
|
En ting vi må ha i bakhodet når vi går inn i den nye sesongen er de dramatiske endringene i det fysiske trenerteamet. I fjor ansatte klubben en leder for fysisk trener fra fransk fotball som var sidestilt med Alfred i organisasjonskartet. Likevel var det fysiske nivået vårt en total fiasko i 2025. Spillerne så tunge ut og press-spillet var slapt.
Nå er Almeida ute og vi begynner fra skrætsj med nytt regime for fysisk trening. Vi skal ikke undervurdere effekten av dette. Det kan sammenlignes med effekten av å bytte hovedtrener. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 16.02.2026 01:49 Post subject: |
|
|
| Kai88 wrote: | Bart1 fortsetter å jage forventninger i skyene.. vi fortsetter å havne utenfor gullstriden. New year, samme Bart1  |
Å si at både gull og nedrykk er like realistisk, er vel ikke akkurat å legge lista i skyene... |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 16.02.2026 13:30 Post subject: |
|
|
| Bart1 wrote: | | samtidig har vi fått inn flere gode spillere, og potensialet i troppen er høyt. På papiret mener jeg faktisk at vi har den nest beste stallen i ligaen – dersom vi klarer å få ut nivået som bor i laget. |
Hvordan begrunner du denne rangeringa? |
|
| Back to top |
|
 |
lasarus Senior
|
Posted: 17.02.2026 06:02 Post subject: |
|
|
En tanke som slår meg i savnet etter en skikkelig høyreving. Hvorfor blir ikke Emil Ceide testet mere på høyre?
Han er selvsagt best på venstre men ser ingen grunn til at han ikke skal fungere bra på motsatt ving også. Kan utforde begge veier og har faktisk en ganske bra innleggsfot. Dette vil da frigjøre venstre ving som faktisk er beste posisjon for ikke mindre enn tre av våre spillere i Duris, Bolkan og Sasah.
Tror blant annet at vi ville fått se en helt annen Bolkan der enn på indreløper, der jeg syns han sliter litt med å finne ut av posisjonen.
Ble også nevnt i Rotsekk at Duris har spilt stort sett kun venstre ving før han kom til oss, så ikke unaturlig at han også vokser på et sidebytte.
Må vel kanskje bare gå ut i fra at dette er testet på trening og at det ikke fungerer, men en tanke som definitivt kunne være verdt å teste ut synes jeg iallefall. |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 17.02.2026 21:38 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | En ting vi må ha i bakhodet når vi går inn i den nye sesongen er de dramatiske endringene i det fysiske trenerteamet. I fjor ansatte klubben en leder for fysisk trener fra fransk fotball som var sidestilt med Alfred i organisasjonskartet. Likevel var det fysiske nivået vårt en total fiasko i 2025. Spillerne så tunge ut og press-spillet var slapt.
Nå er Almeida ute og vi begynner fra skrætsj med nytt regime for fysisk trening. Vi skal ikke undervurdere effekten av dette. Det kan sammenlignes med effekten av å bytte hovedtrener. |
Mener å huske at AJ hadde "revolusjonerende" teori om at man skulle trene hardere i sesong enn i oppkjøringen for å gjøre spilleren mer robuste i sesong. Var det derfor spillerne konsekvent sånut som om de spilte med både ett og to håndbrekk på i fjor? _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 20.02.2026 09:04 Post subject: |
|
|
- Blir mer eller mindre den samme gjengen
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Vi har en bra lagoppstilling hvis alle er spillbare, men med 10 mann ute til enhver tid så har vi et helt middels Eliteserielag. |
|
| Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 20.02.2026 10:13 Post subject: |
|
|
Om vi ikke får kontroll på skadesituasjonen i denne klubben kommer vi aldri til å bli konkurransedyktige. Det er jo på grensa til en farse hele greia. _________________ I kvit å svart.. |
|
| Back to top |
|
 |
Sjiraff Veteran
|
Posted: 20.02.2026 11:24 Post subject: |
|
|
Flere av de som skal starte for oss er ute enda, bare typ 3 uker før første tellende kamp. En haug av våre største talenter har da kneskader som ofte kan omtrent ødelegge karrierer. Hva er det som skjer i denne klubben? Klarer vi aldri å få has på dette, det må jo være noe fundamentalt galt med trening, forbyggende trening, og restitusjon i denne klubben.
Kan ikke tro dette bare er tilfeldig lenger når det skjer så ofte med så mange hos oss.
Nemcik begynner å ha for mange skader, Ole har omtrent ikke vært frisk etter han kom tilbake. Vi skal liksom satse på Pereira som ving, men har til gode å trene. I fjor var Pereira ikke i stand til å spille mer en 70 min uten kramper. Lover godt dette.
Vi bør ikke være ferdighandlet, _________________ Never Wake A Sleeping Ninja Cow |
|
| Back to top |
|
 |
pavel londak fan account Rutinert

|
Posted: 20.02.2026 12:00 Post subject: |
|
|
| Det er faktisk bare to uker til første tellende kamp! |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 20.02.2026 12:41 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | Du mener vi har den nest beste stallen på papiret? Ving av klasse på 1 side, stopper av klasse på 1 side, 1 ok spiss og 1 lånt talent som hittil er mønstret som indreløper, og 1 keeper som engang var talentfull og som har floppet alle andre steder siden da.
Dette er det du mener er stallen som er best etter Bodø Glimt?
Jeg hopper over alle stygge måter du skriver på siden Affe ble ansatt for å dobbeltsikre deg i alle uttalelser, men den uttalelsen må forklares. Hvorfor mener du vi har den nest beste stallen? |
Når jeg sier at vi har den nest beste stallen på papiret - så viser jeg til at vi i små perioder har vi levert på et svært høyt nivå (vært det nest beste laget, når det gjelder maksnivå), samtidig som vi har vært hardere rammet av skader enn noe annet lag i Eliteserien.
Når det gjelder Affe, forstår jeg ikke hva jeg skulle ha "dobbeltsikret" meg mot. Forventningene som ble bygget opp var etter min mening urealistisk høye - noe jeg sa klart ifra om.
Etter starten på 2024-sesongen (som var veldig bra), har jeg støttet ham. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 20.02.2026 13:14 Post subject: |
|
|
| Vi har på ingen måte den nest beste stallen eller toppnivået. Dette tror du ikke på selv, en gang. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 20.02.2026 19:43 Post subject: |
|
|
Greit, men den “dette tror du ikke på selv”-greia er jo bare et billig poeng. Hvis du er uenig, så si heller hvorfor, i stedet for å late som jeg ikke mener det jeg skriver.
Jeg mener fortsatt at vi har (eller i det minste bør ha) en stall som er i samtalen om #2 bak Glimt. Ikke fordi vi har levert det jevnt, men fordi vi har vist det i perioder (høsten 2024/omganger i 2025) – når ting faktisk har funka og vi har vært litt mer samlet. I fjor før seriestart hadde vi omtrent samme stall + Broholm, og da var vi jo gullfavoritt mange steder. Her inne satt vi og prata om at vi nesten hadde “to staller” med eliteseriekvalitet. Det potensialet har ikke bare forsvunnet over natta. Det er der fortsatt, det blir bare ikke tatt ut.
Og ja, vi mistet mye med Broholm, enig. Samtidig: Nypan leverte jo ikke sånn folk skulle ha det til i fjor, og likevel var forventningene skyhøye. Nå har vi i tillegg fått inn ganske mange store og gode signeringer. Så det blir litt rart å late som at vi “på ingen måte” har toppnivå, når diskusjonen i realiteten er om vi er nest best stall eller tredje best stall på papir – ikke om vi er midt-på-treet.
Det er også derfor Viking/Tromsø/Brann ikke er noe sånn “bevis” mot det jeg sier. De fikk maks ut av det de har: mer kontinuitet, mer flyt, mer stang inn, høy uttelling, og trenere som får laget til å spille med trøkk og retning. Hos oss har det vært motsatt i alt for store perioder: stang ut, fravær, null rytme, og et lag som ofte ser ut som de er mer opptatt av å “ikke gjøre feil” enn å faktisk prøve å vinne kampen. Det sier mer om hva vi får ut av stallen enn om hva som ligger i den.
Og helt ærlig, jeg har også blitt ganske lei mentaliteten på dette forumet. Det har blitt en saueflokk av unnskyldninger. Alt forklares bort hele tida, og så aksepterer vi at RBK leverer drit fordi “det er mye som er feil” – ja vel, men da må vi jo fikse det, ikke skrive nye forklaringer hver uke. Glimt-folk har en helt annen tone: krav, retning, kultur, og de leverer år etter år.
Og nei, løsningen er ikke å “kjøpe seg til seiere”. Det er bare å kjøpe seg en dyrere versjon av de samme problemene. Du kan ikke handle deg ut av en spillestil som ikke sitter, du kan ikke kjøpe mentalitet/kultur, og du kan ikke kjøpe kontinuitet hvis alt rundt fortsatt er rot. Du kan kjøpe kvalitet, ja, men du får ikke maks ut av den uten tydelig plan og krav.
Løsningen er å få ut det vi allerede har. Bestemme oss for RBK-fotball igjen og faktisk stå i det: intensitet, tempo, press, gjenvinning, mer trøkk framover, tydelige roller og et lag som tør. Og så må standarden være enkel: enten gjør du jobben hver uke, eller så spiller du ikke.
For sånn det er nå så føler jeg seriøst at sannsynligheten for nedrykkskaos og gullkamp nesten er like stor, og det er helt sykt å si om RBK. Men potensialet er der. Problemet er at vi ikke tar det ut – og det er det som må endres, ikke hvor mange nye unnskyldninger vi klarer å stable på beina. |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 21.02.2026 02:54 Post subject: |
|
|
| Hva skjer med alle skadene. Må jo snart ha ett 11-lag skadet nå. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 23.02.2026 21:39 Post subject: |
|
|
Dette er kanskje et naivt spørsmål, men jeg lurer på hva som egentlig ligger bak skadeomfanget.
Har vi faktisk flere skader enn andre lag, eller oppleves det bare slik? Og hvis vi ligger høyt: kan det handle om treningsbelastning, intensitet i spillestilen, overgang mellom ulike treningsregimer, underlag, restitusjon, eller rett og slett individuelle forutsetninger hos spillerne?
Jeg er oppriktig nysgjerrig på om det finnes noen tydelige mønstre her - eller om det i stor grad er tilfeldigheter. Noen som har noen data eller kunnskap om dette? |
|
| Back to top |
|
 |
|