English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Roar Vikvang
Goto page Previous  1, 2, 3, 4

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.01.2024 12:06    Post subject: Reply with quote

hahahaha for noe tull. Helt magisk weird forsvar av han fra diverse i denne tråden.

sikkert fin fyr på flere områder. Men illojal og godt å få ut av klubben.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 26.01.2024 12:07    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Men han er ikke der som representant for RBK selv om han er der fra RBK. Han hadde ikke hatt noe å gjøre i utvalget hvis han skulle kommet inn i det med en forutbestemt konklusjon. Han er ikke der som representant for Rosenborg sin stemme, men som representant for klubbene som helhet. Du må da være enig i at det ikke gir mening at Odd, RBK, Ranheim og Brann alene skal bestemme hvordan norsk fotball skal være?

Alle oppdrag han får i kraft av sin rolle i RBK utfører han som representant for RBK. Blir for meg helt rart å hevde noe annet. Han (og fire andre) kalles også "representanter fra klubber" av Hangeland-utvalget selv.

Hvis vi skal ha en øverste leder som aktivt jobber imot det klubbens medlemmer mener, så har vi uansett et kjempeproblem. Uansett hva slags rolle og definisjon han hadde i det utvalget. Om han ikke bruker slike anledninger til å fremme sin klubb sitt syn, så burde han aldri takke ja til å sitte der. Ikke bare fremmer han ikke klubbens syn, han støtter aktivt det stikk motsatte.

Ingen har sagt at de fire bestemmer hvordan norsk fotball skal være. De har bare skrevet en innstilling. Der er innspill fra et tilfeldig utvalg klubber verdifullt. Her har de tatt med tre klubber, Vikvang og en Brann-leder, som fikk kritikk for å gjøre akkurat det samme. De var der tydeligvis som privatpersoner, garantert med forhåndsbestemte meninger.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Henri
Legende

PostPosted: 26.01.2024 12:47    Post subject: Reply with quote

Virker veldig uryddig hele greia, som det meste NFF driver med. Likevel, jeg synes det er relevant at andre medlemmer i utvalget forsto sin rolle på samme måte som Vikvang, og at utvalgets mandat var å vurdere endringer "som styrker den sportslige kvaliteten og øker inntektene til norsk fotball".
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 26.01.2024 14:30    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Alle oppdrag han får i kraft av sin rolle i RBK utfører han som representant for RBK. Blir for meg helt rart å hevde noe annet. Han (og fire andre) kalles også "representanter fra klubber" av Hangeland-utvalget selv.

Normalt så er du ytterst sjeldent å regne blant de her inne som farer med tull.

Men her har du (og kjernen) misforstått Vikvang sin rolle totalt. Han er blitt engasjert av NFF for å sitte i et fagutvalg, når han jobber med Hangeland&co så er NFF som arbeidsgiver å regne, ikke RBK og RBK har ganske lite de skal ha sagt om hva han holder på med utenfor arbeidstida på brakka. Illojalt er det først dersom engasjementet i NFF går utover pliktene han er ansatt i RBK for å gjøre i form av at han ikke har nok fokus og energi på å utføre jobben sin her.

I kortversjon:
Hangeland-utvalget: Vi mener sesongkabalen og evnen til å hevde seg i E-cup for norske lag bedres ved å ha cupfinalen på våren.
RBK: Cupfinalen bør være sesongavslutning fordi tradisjon og status til cupen veier tyngst.

Dette er sammenlignbart med at regjeringen setter ned et utvalg for å se på et område for å komme med anbefalinger og lage beslutningsgrunnlag. Så er det da opp til storting/regjering å vurdere om disse anbefalingene er noe de vil følge eller ikke. Hvis du skal se på formueskatt så er det umulig å ha med noen med tilknytning til NHO hvis disse skal være bundet av NHO sitt syn på samme vis som det er umulig å ha en RBK-ansatt inn i Hangeland-utvalget hvis vedkommende skal være bundet av RBK sitt syn.

Slike ting vil vel legges fram for fotballtinget eller noe hvor RBK sine representanter vil stemme på RBK sitt syn.
thomas_katt
Rutinert

PostPosted: 26.01.2024 14:49    Post subject: Reply with quote

Jeg jobber til daglig i Røde Kors. Det gir meg noen begrensninger. Jeg må stå inne for Røde Kors prinsipper i alt jeg foretar meg offentlig. Hvis ikke kommer det i konflikt med jobben min. Selv om jeg har aldri så lyst, kan jeg for eksempel ikke delta på Heimevernets "Uniform på jobbendagen". Om jeg blir inviterrt med på noe på fritida, må jeg vurdere om det er forenelig med jobben. Om jeg ser det blir en interessekonflikt, er det lov å si nei takk.

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på twitter
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 26.01.2024 14:51    Post subject: Reply with quote

Zorb: Jeg vet hvordan det der fungerer, men jeg er likevel av den oppfatning at en sportslig leder i RBK skal promotere RBK sine idéer og beslutninger i alle roller denne personen er tildelt gjennom sin jobb i RBK.

Eksempel:
Hvis en RBK-person hadde blitt med i et UEFA-utvalg, og i den rollen stemte for å gi færre plasser i ecup til små nasjoner fordi dette er i UEFA sin økonomiske interesse, så gjør han jobben han er satt til fra UEFA - men det er likevel et fundamentalt tillitsbrudd mot medlemmer i RBK.

Han er der som en representant for sin arbeidsgiver, enten det er formelt eller ikke. Da forventer jeg også at han jobber for klubbens interesser. Om noen har veldig lyst til å mene ditt og datt uavhengig av en arbeidsgiver, kan man jo alltids jobbe som en freelance-konsulent.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 26.01.2024 15:02    Post subject: Reply with quote

Det er jo det som er greien her. Helt kurrant om lederen ikke nødvendigvis deler klubbens oppfatning, og ytrer uenighet internt. Men når man går til det skrittet og faktisk aktivt forsøker å få gjennomført tiltak som går i mot klubben han er ansatt i, så er det illojalitet, ingenting annet.
Back to top
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 26.01.2024 15:28    Post subject: Reply with quote

Kan ikke falle dere inn at RBK og Vikvang hadde en prat angående dette utvalget før han aksepterte rollen og at Vikvang fikk klarsignal for å ytre seg som fagperson først og fremst? For hvis det var meningen at han skulle dra i dette utvalget og løpe klubbens ærend uansett hva utvalget kom frem til så er det jo bare idiotisk å kaste bort tiden til alle sammen.

https://www.nidaros.no/kj...113-499852

Quote:
Styrelederen mener han ikke representerte RBK: – Han var der som fagmann
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 26.01.2024 16:48    Post subject: Reply with quote

Den saken der bør legge hele diskusjonen død. Man kan like eller ikke like at Vikvang var med i utvalget, men at han representerte Rosenborg som klubb sin stemme i utvalget er helt feil. Rosenborgs synspunkt kom med i høringsrundene, som seg hør og bør.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 27.01.2024 12:50    Post subject: Reply with quote

Hvorvidt RBK formelt kunne si noe på det eller ikke er revnende likegyldig (Han hadde dog aldri vært med i den komiteen uten RBK-jobben). Han er like fullt en leder i klubben som aktivt velger å gå i mot klubbens ønsker på egenhånd. Det er å pisse på klubben og medlemmene.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 27.01.2024 15:21    Post subject: Reply with quote

Men han kan ikke sitte i et faglig utvalg hvis han skal være bundet av RBK sine interesser eller holdninger.

Dette er et utvalg som kun skal se på det faglige, politikken kommer etterpå. Eller burde det, det åpenbare svaret på utfordringen deres er at det må bli færre lag i ES. Et råd som ville blitt skutt ned med en gang klubbene begynner å si sin mening, dog kanskje derfor de ikke gadd å diskutere den biten.
Henri
Legende

PostPosted: 27.01.2024 16:50    Post subject: Reply with quote

Ja, de som føler sterkt for dette kan jo fremme et forslag på årsmøtet om at klubbens ansatte ikke skal delta i utvalg hvor mandatet gjør at de må tenke lenger enn klubbens interesser.
Back to top
thomas_katt
Rutinert

PostPosted: 27.01.2024 19:41    Post subject: Reply with quote

Det er helt vanlig og det er regulert i de fleste arbeidskontrakter. Trenger iklke årsmøtevedtak på det

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på twitter
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 27.01.2024 19:58    Post subject: Reply with quote

Hvis du leser diskusjonen over her så ser du at noen er misfornøyd med hvordan klubben praktiserer deltakelse i utvalg så da må de evt få et vedtak for å endre praksisen.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 27.01.2024 22:32    Post subject: Reply with quote

Eller så kan vi ha lojale ansatte, så er dette et ikke-problem i fremtiden.

Må vi frem med advokater og signering av avtaler for at Rosenborgs ansatte skal ivareta Rosenborgs interesser, da er det lettere å finne andre ansatte.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 27.01.2024 22:48    Post subject: Reply with quote

Hm, merkelig samtale. Bruker dere dette verktøyet som skjuler poster fra brukere slik at dere ikke får med dere andres innlegg, feks det fra Snabeltann som siterer CGJ? Hvis dere mener han er illojal selv om han har fått godkjenning fra klubben til å følge utvalgets mandat slik at han kan fremme egne vurderinger om hva som er best for norsk fotball så er vel det eneste logiske at dere må instruere klubben om at den ikke kan gi slike godkjennelser.
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 28.01.2024 02:02    Post subject: Reply with quote

Ja, dette virker helt tullete å diskutere. Som Hedning sier, saken Snabeltann lenker til, legger hele saken død.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 30.01.2024 09:35    Post subject: Reply with quote

Henri er jo inne på det her. Det er jo velkjent at flere i RBK deler Vikvang sitt syn (og også er for VAR). På denne måten får man presset gjennom synspunkter som går rett i mot medlemsdemokratiet. Så ja, det bør kanskje legges føringer for slik opptreden på årsmøtet. Det er ganske uholdbart om ledere i klubben står fritt i å arbeide for egne agendaer som strider mot klubbens syn.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 30.01.2024 12:13    Post subject: Reply with quote

Det er jo dette som er det sannsynlige problemet. NFF ønsker å trumfe gjennom noe, plukker med seg strategiske kontaktpunkter som de vet støtter deres syn.

Og angående "han deltok som fagmann"-bullshittet:

Anders Øien kan delta som fagmann innenfor en diskusjon om kvalitet på gress, gressmatte og mulighetsrommet for å holde naturgress i Norge.

En av klubbens øverste og mektigste ledere kan faktisk ikke delta "som fagmann" og presentere noe som krasjer med klubbens og medlemmenes syn.

Og "deltok som fagmann" virket hele tiden som en syltynn unnskyldning i etterkant som ble uttalt for å legge en intern situasjon død overfor media.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 30.01.2024 15:10    Post subject: Reply with quote

For meg er det uansett helt likegyldig hva hans formelle rolle i utvalget er. Om han er "representant" eller ikke kommer an på øyet som ser. For meg vil man alltid være en representant for sin arbeidsgiver når man gjennom sin arbeidsgiver er plukket ut til å være med på noe som påvirker arbeidsgiver. Det er basic lojalitet, ABC. Om jeg i min jobb hadde blitt med i et bransjeutvalg og hadde jobbet for noe som hadde vært direkte skadelig for egen arbeidsgiver, ville det jo vært helt fullstendig krise. Alle RBKere som opptrer som RBK-ansatte i offentligheten, skal fronte klubbens holdninger. Er man så sterkt uenig at man ikke klarer dette, så si nei takk til oppdraget. Ingen bortforklaring fra styreleder eller forumbruker får meg til å endre standpunkt her, jeg mener det er helt ekstremt obvious.
Back to top
ballbingen
Veteran

PostPosted: 30.01.2024 20:35    Post subject: Reply with quote

Er det ikke så enkelt som stille seg spørsmålet om han ville ha vært der hvis han ikke hadde rollen han hadde i Rosenborg? Det tviler jeg sterkt på...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
Page 4 of 4

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb