| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Largactyl Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 09.09.2014 22:12 Post subject: |
|
|
Vi spiller med spiss som sitter på benken i championship..yttergård jenssen som aldri har vært god.
Takk og gud vi slipper og drite oss ut i vm. Så legge meg,nei takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 09.09.2014 22:20 Post subject: |
|
|
| En ting er sikkert, vi slipper å drite oss ut i VM. |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 09.09.2014 22:31 Post subject: |
|
|
| Slik blir det når en ikke skal telle mål for unger, ikke benke enkelte til fordel til dem som er bedre ,, trene minst mulig. Null vinnermentalitet i norsk fotball. Her har du resultatet .. |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 09.09.2014 22:40 Post subject: |
|
|
| Med hånda på hjertet tror jeg Norge har en reell mulighet til å havne sist i gruppen. Kanskje vi tar Malta på målforskjell. |
|
| Back to top |
|
 |
Sputnik Senior

|
Posted: 09.09.2014 22:40 Post subject: |
|
|
Veien for Martin ødegaard inn fra start i neste kamp bør være kort nå.
Langt høyere Basisferdigheter enn flere av de som spilte i dag.
Å faktisk få til 3- meters passningene og enkle mottak må til mot god internasjonal motstand. Ellers blir man hardt straffet på dette nivået. _________________ Meeeeeeeget beeedre ! |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 09.09.2014 23:57 Post subject: |
|
|
Som forventet at Italia vinner mot et "nytt" Norge (eller gammelt for den sags skyld). Å finne spillere med Norsk pass som kan prestere internasjonalt er ikke noen enkel oppgave om dagen, dette kan dessverre ikke Høgmo kontrollere, uten at jeg skal ta han i forsvar.
Flo bør være sjeleglad han fikk denne kampen, har ingenting på dette nivået å gjøre. Patetisk av Molde spilleren.
King har gode medfødte egenskaper, men han velger ofte feil, som når Skjelbred prøvde på et smart veggspill med han nær Italias 16. som kunne ført Per alene med keeper om King bare tuppet videre, men King hadde skylapper og Per løp forgjeves.
Ellers, sett bort ifra at Norge ikke skapte noe så er det noen lysglimt for fremtiden, Dæhli, Johansen, Omar f.eks. Tror også at Per kan bli en meget viktig mann for dette laget når han får jobbet på seg litt trygghet som kaptein og endelig får tillit over tid.
Ødegård kan like godt bare bli med fremover, 15 åringen er sikkert mer voksen på banen enn mange av de voksne var på banen idag. |
|
| Back to top |
|
 |
wikivic Proff

|
Posted: 10.09.2014 01:06 Post subject: |
|
|
Nevner i fleng: Grøgaard, Ødegaard, Rashani, Fossum, Fellah, Zahid, Abdi, Sakor, Finne, Berget, Søderlund, Bakenga
Alle spillere som nå eller i nær framtid kan tilføre noe til "nye Norge". |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 10.09.2014 07:34 Post subject: |
|
|
| JanneB wrote: | | Slik blir det når en ikke skal telle mål for unger, ikke benke enkelte til fordel til dem som er bedre ,, trene minst mulig. Null vinnermentalitet i norsk fotball. Her har du resultatet .. |
Ikke bare fotballen som har det problemet, bare se på den norske skolen, samme sak der... Sosialdemokratisk A4-tankegang + jantelov = recipe for disaster. _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 10.09.2014 08:02 Post subject: |
|
|
| Largactyl wrote: | | Herregud så tafatt og planløst angrepsspill. Trener de ikke på sånt? Det er vel 14 stk i trenerstaben til Høgmo, så noen burde vel ha litt peil. |
Det er ikke bare bare å trene inn et fungerende angrepsspill i et landslag når det går litt på tvers av den rådende måten å spille på i landet. Prinsippene er for dårlig etablert i spillerne helt fra starten av. Det er jo nettopp det som har gitt suksess til land som Nederland, Spania, Brasil osv.; det ligger i ryggmargen. I Norge er vi ikke akkurat kjent for hurtig kombinasjonsspill, så dette vil ta tid. Såpass lang tid at en må se de samme endringene i spillestil også utenfor landslaget. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 10.09.2014 08:02 Post subject: |
|
|
Jeg spår aldri riktig ang. RBK, men denne kampen hadde jo enkel italiensk seier (men ikke målfest) skrevet i panna. Det var aldri antydninger til at Norge skulle true Italia heller. Som nevnt i alle medier; vi har IKKE ETT skudd på mål i løpet av 93 minutter. Å tape mot Italia er ikke verdens undergang, det må vi tåle faktisk, men når vi ser hvordan laget er mil på mil unna å true målet deres er det tydelig for meg at Norge er akkurat der hvor vi var i fjor høst og høsten før der igjen. Utvalget av spillere er for dårlig, og slett ikke så godt at vi heller kan regne med 6 av 6 mulige poeng mot hverken Bulgaria eller Aserbadjan. Det kan hende vi klarer det mot Malta, men om vi ser på statistikker der har de vært omtrent som oss det siste året. Over ti kamper har de møtt motstand som hverken er særlig bedre eller dårligere enn våre motstandere, og har vunnet like mange (like få) kamper og scoret omtrent like lite (5 kontra 6 mål).
Det finnes selvfølgelig enkelte unge spillere som gir oss grunn til å tro på at landslaget på et eller annet tidspunkt løfter seg og blir konkurransedyktig igjen, men resultatene til et landslaget er en sum av en drøss med faktorer hvorav noen tar årevis å forbedre. Per nå er det syltynt både på klubb- og landslagssiden og det tror jeg også det kan komme til å være i noen år til, dessverre.
Vanskelig å peke på spillere som var bedre eller dårligere enn resten i går, men jeg merker meg at Tarik gjorde en usedvanlig slett 2.omgang. Ved to anledninger irriterte jeg meg ekstra: På den første er det Dæhli som setter fart og spiller fram til King som legger igjen til Tarik. Dårlig touch, og muligheten er passert. Ved den andre anledningen skyter han himmelhøyt over når det faktisk er tre mot tre. Å kalle det en sjanse er å dra på, men det var noe av det nærmeste vi kom. Bortsett fra han kan vi måle opp og ned i mente, men hovedsaken er at det er altfor få spillere på dette laget som er selvskrevne i kraft av å være tydelige førstevalg på klubblag av et visst kaliber og ha erfaring i å vinne. Det har blitt en klisje å sammenligne klubbtilhørigheten til gjengen som var i VM i 1998 med dagens tropp, men de vi har i dag er også vesentlig svakere enn de som spilte playoff til VM i 2006 og var nære å komme til EM i 2008. Håvard Nielsen? Ruben Yttergård Jenssen? Andre Danielsen?? Når man ser disse navnene i troppen og sågar på laget skjønner man hvor urealistisk det blir å tro at vi skal kunne slå Italia og Kroatia. Men det er en tydelig sammenheng her: Tippeligaen er elendig og vi eksporterer ikke gode spillere derfra. Overgangen blir enorm til de 6-7-8 beste ligaene i Europa. Vi har èn mann i Premier League, og han er gammel og er ferdig på landslaget. I kalenderåret 1999 hadde vi totalt 32 spillere på lønningslistene der borte. Smak på den.
På en måte representerer Høgmo som landslagssjef den mentaliteten som gjennomsyrer hele det offisielle fotball-Norge i både bredde og elite. NFF og landslaget er ukontroversielle, glad for å være med og vil på død og liv ikke ha inn noen som krever og irettesetter heller enn å inkludere og tåkelegge. Da kommer man ikke videre. Når spillergruppen er så gjennomsnittelig og grå behøver de en en trener som pisker dem. Da må man nesten se på alternativer som Sollied, Nordlie eller Rekdal om man ikke skal hente en utlending. For hvert år som går med tilbakeslag og svake resultater blir folket mer og mer apatisk. Man kjenner jo ikke spillerne på landslaget lenger. Typene er der ikke. På et eller annet tidspunkt vil det nok bli bedre igjen, men jeg ser ikke helt hvordan det skal skje under dagens regime og med de spillerne som er 18-25 år i dag. Dæhli/Ødegaard kan nok bli gode folk på midtbanen, men vi må ha forsvarsspillere som stenger og spisser som scorer mål også. Det siste er det mest prekære.
Jeg startet innlegget med å referere til min treffsikre spådom ang. resultatet i går og avslutter med en ny: Norge vil ikke være i et sluttspill igjen før tidligst EM i 2020. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 10.09.2014 08:05 Post subject: |
|
|
Den samme tankegangen har fått oss til to Vm sluttspill, et Em sluttspill og ligget på andre plassen på Fifa rankingen. Landslagets filosofi har stort sett basert seg på felleskapet, fremfor individet. RBK vant stort sett det som var på 90 og begynneslen av 00-tallet, og har deltatt i en rekke CL- sluttspill. Det ideologiske prinsippet for denne suksessen er velkjent.
Hvis du vil sammenligne Norske skokeprestasjoner med blant annet Kina, Sør - Korea, Japan, og ikke minst Finland. Værsågod, men da vil du også fort finne ut at vår felleskapstankegang er en liten miniputt i forhold til deres ideologi. I Finland begynner de også et år senere på skolen enn vi gjør i Norge. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 10.09.2014 08:28 Post subject: |
|
|
| WikiVic wrote: | Nevner i fleng: Grøgaard, Ødegaard, Rashani, Fossum, Fellah, Zahid, Abdi, Sakor, Finne, Berget, Søderlund, Bakenga
Alle spillere som nå eller i nær framtid kan tilføre noe til "nye Norge". |
Kan aldri se for meg at Fellah, Berget eller Søderlund noengang når et nivå der de bidrar sportslig til å nå et sluttspill.
Søderlund er langt unna å holde nivået og han er 27 år gammel, det er ikke mer å hente der. Fellah ble plutselig 25 år uten å ha kommet seg noe særlig videre i utviklingen siden han var 20 år gammel Engen-gutt så tror toget er gått for han også. Berget er en vanskelig case. Har kunne blitt veldig god men virker å ha vært useriøs hele veien. Litt chubby til tider, dårlig arbeidskapasitet og av/på-knapp som er mye nesten-genialt. |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 10.09.2014 09:36 Post subject: |
|
|
http://www.5080.no/2014/0...ant-i-gar/
Nå har ikke jeg hørt Høgmo selv, men antar 5080 ikke tar parodimaterialet sitt ut av lufta. Isåfall så kjenner jeg samme ekle magefølelsen som vi har fått på Lerkendal av JJ og PJH.... *grøss* _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 10.09.2014 09:47 Post subject: |
|
|
Han har jo et vesentlig poeng, det skal han ha, men måten han bygger opp argumentasjonen sin gjør det hele til en parodi. Jeg får litt monthy pyton assosiasjoner om han som skulle hoppe over den engelske kanal.
Ellers tror jeg vi må avvente til de neste kampene for å se hvor levedyktig dette prosjektet er, for en ting er at vi har mye fremtidig potensial i dette laget, men vi kan ikke komme ned på San Marino nivå før vi begynner å se bedring.
Jeg blir også litt oppgitt over denne fremhevingen av at vi hadde mye ballbesittelse, og at vi var på nivå med Italia i banespillet. Frem til Italia satte det første målet, gjorde de omtrent som de ville. Det var bare spørsmål om tid, og det at Italia lot Norge få ha mye ball var jo en kalkulert risiko. Så lenge Norge ikke gjorde noe annet enn å spille på tvers 40 meter fra målet dems, var jo heller ikke dette noen stor risiko. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 10.09.2014 10:14 Post subject: |
|
|
Finner det fascinerende at King får så mye skryt som han får rundt om kring (med bla. 6 på DB børsen). Mannen produser egentlig veldig lite, har null overblikk og er til tider veldig statisk. Hver gang noen kom til innlegg sto han som ei blokk inni feltet og var dermed ikke vanskelig å dekke opp. Han fikk jo også ganske mye skryt av kommentatorene for et skudd han hadde i første omgang som var på god vei over og til side for mål, men siden den kom borti en italiener så gikk den bare 20 meter over. Mannen er omtrent like målfarlig som en murstein aleine på topp. Vil neste påstå at det hadde vært bedre om vi hadde stilt med Søderlund, Pedersen eller Kamara på topp, men kan jo ikke ha noe av at vi har en spiss som spiller høyre benk i England uttafor landslaget _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
Howie Junior
|
Posted: 10.09.2014 10:22 Post subject: |
|
|
| bommel wrote: |
Er det bare jeg som synes at Nordtveit er ekstremt usikker og klumsete som midtstopper? Virker som om han er altfor passiv i de aller fleste situasjoner. |
Nei, det er definitivt ikke bare deg. Jeg også syntes Nordtveit virker i overkant usikker på seg selv i forhold til rollen som midtstopper. Per i dag mangler han både bestemthet, ureddhet og 'trøkk', noe som umiddelbart slår meg å være noget viktig når man på jobben skal forsøke å hindre Serie A gutter fra å finne nettmaskene... _________________ Veni, Vidi, Vici! |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 10.09.2014 10:42 Post subject: |
|
|
| Lomaxx wrote: | | Vil neste påstå at det hadde vært bedre om vi hadde stilt med Søderlund, Pedersen eller Kamara på topp, men kan jo ikke ha noe av at vi har en spiss som spiller høyre benk i England uttafor landslaget |
Enig. Dette illustrerer godt hvor vanskelig det er å finne gode norske spillere om dagen.
King er et godt råmateriale, men jeg tror han mangler vesentlige aspekter i spillet sitt til å kunne bli en habil internasjonal spiller. Problemet er bare at de andre spissene også har mangler.
Får håpe at Bakenga får et internasjonalt gjennombrudd snart, og selvsagt at Moa finner formen. |
|
| Back to top |
|
 |
Clasiker Rutinert
|
Posted: 10.09.2014 11:03 Post subject: |
|
|
| bommel wrote: |
Er det bare jeg som synes at Nordtveit er ekstremt usikker og klumsete som midtstopper? Virker som om han er altfor passiv i de aller fleste situasjoner. |
Nei! Jeg synes han har vært (Sammen P.E. Flo i går) landslagets dårligste spiller gang på gang.
Utrolig vanskelig å se hva som gjør Nordtvedt til en bedre stopper enn Reginiussen, Semb Berge og Strandberg for å nevne noen. _________________ Norsk fotballs lokomotiv! |
|
| Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 10.09.2014 11:19 Post subject: |
|
|
Mediene som ser på sjansestatistikken slakter Norge, såklart.
Men jeg koset meg under store deler av kampen i går. Deilig å se at vi er interessert i å holde ballen i laget, og lykkes rimelig godt med det, heller enn å basere oss på at det andre laget skal spille, mens vi skal levere giftige kontringer. Man får liksom en slags god følelse av at nordmenn kanskje ikke er så dårlige ballbehandlere som det påstås at vi er. Er jeg alene om å tenke slik? |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 10.09.2014 11:35 Post subject: |
|
|
Når man skaper null målsjanser og null tellende avslutninger på mål i løpet av 90 minutter så er det riktig å slakte mener jeg.
Hvor ofte skjer det egentlig? |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 10.09.2014 11:38 Post subject: |
|
|
| Som sagt tidligere her, må en forvente at det går sånn til å begynne med når en ikke har kultur for den type fotball her til lands. Stilen må få tid til å forplante seg nedover i systemene før den kan blomstre på landslaget. Jeg mener likevel at det å bruke landslaget som et foregangsprosjekt er veien å gå. Hvis ikke vil overgangen fra gampefotball ta uhorvelig lang tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 10.09.2014 12:08 Post subject: |
|
|
Hvis man tar utgangspunkt i at fotball handler om å vinne, slippe inn færre, og score mer mål enn motstanderen. Ut i fra dette allmenne perspektivet er det om gjøre å legge opp en strategi slik at man kan påføre, eller utnytte svakheter hos motstanderen, eller demme opp for motstanderens styrker. Da vil jeg si at balbesittelse som ender med to baklengsmål, ingen mål eller en eneste sjanse er meningsløs ballbesittelse.
Uansett, hva slags stil man velger, og hva man velger for å oppnå dette, må det være et formål. Jeg er heller ikke enig i at det å slå støttepasninger, og tversoverpasninger stort sett på egen halvdel, og 40 meter unna motastnaderens mål er et kunststykke eller utviklende. Det vi så i går var et landslag blottet for individuele ferdigheter, som ikke var i nærheten av å true Italia der det gjør vondt. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 10.09.2014 12:25 Post subject: |
|
|
| libido wrote: | | Men jeg koset meg under store deler av kampen i går. |
Synes dette virker veldig rart. For meg var kampen mot Italia den svakeste kvalifiseringskampen jeg har sett av Norge på fryktelig lenge. Har kanskje vært noen like dårlige noen ganger, men det skal mye til å gjøre det dårligere enn vi gjorde i går. Synes det hele var en særdeles pinlig seanse fra et lag som ikke visste hva de skulle gjøre verken offensivt eller defensivt. Jeg ser ikke en gang noe som ligner på mønster og struktur. Som oss under de verste periodene med Jönsson, der alt var prisgitt enkeltprestasjoner - som dessverre er fraværende mot et så godt organisert lag som Italia. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 10.09.2014 12:51 Post subject: |
|
|
Ser på Twitter at Buffon ikke har fået karakter af Gazzetta dello Sport, det siger alt om denne kampen. Pinlig optræden foran, for en gangs skyld, fuldsat stadion. Havde spillerne og ledelsen så bare ejet den dårlige optræden, men nej, her er det tåkeprat som overgår PJH. Pinligt. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
|