| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 12.05.2017 07:59 Post subject: |
|
|
| De har en sjanse, United mista Bailly(?) blant annet. Det er tross alt bare en kamp, og United er egentlig ikke særlig gode i år. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 12.05.2017 10:51 Post subject: |
|
|
| Jeg vil selge sjela mi til Jim Solbakken om det gir seier for Ajax i finalen. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 24.05.2017 19:48 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Jeg vil selge sjela mi til Jim Solbakken om det gir seier for Ajax i finalen. |
Denne er så bra, haha, men du skal selvfølgelig slippe å selge sjela de til den skurken der. Men nå heier vi på Ajax, ja! |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 24.05.2017 20:13 Post subject: |
|
|
| Blir hardt for Ajax, nå, med 1-0 til Man Utd. Men håper i det lengste ... |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 24.05.2017 20:17 Post subject: |
|
|
syns Ajax har vært friske idag på tross av at de spiller mot et lag som skal vinne 9 av 10 ganger. Liker å se at de spiller Cruyff-esque. Også digg at de viser at det går ann å spille Cruyff-esque mens man her på bjerget ikke kan spille Eggensk lenger. Cruyff stilen er jo noe eldre enn eggen stilen _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
Altitude Rutinert
|
Posted: 24.05.2017 20:39 Post subject: |
|
|
| Har vært en fryd å følge Ajax i EL gjennom denne sesongen. Høydepunktet var muligens da de utspilte København hjemme. Håper de slår plastikklaget Man U nå. Blir dog ikke lett, kjenner vi Mourinho rett vil nok bussen være parkert dypt inne på egen banehalvdel resten av kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 24.05.2017 20:52 Post subject: |
|
|
Egentlig litt kult å se hvor hardt Ajax pusher Man utd. Snittet i laget blei til sist Ajax vant en tittel gjør det ikke mindre imponerenede. Så scorer seff united _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 24.05.2017 20:54 Post subject: |
|
|
| Altitude wrote: | | Håper de slår plastikklaget Man U nå. |
Beklager, men Man Utd er ikke noe mer plastikklag enn Rosenborg. Hver en krone de bruker er tjent på egenhånd. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 24.05.2017 22:34 Post subject: |
|
|
| Attaboy wrote: | | Denne er så bra, haha, men du skal selvfølgelig slippe å selge sjela de til den skurken der. Men nå heier vi på Ajax, ja! |
Nå er jeg deprimert. Jeg skylder på at jeg var for feig til å selge sjela mi.
Men det var likevel artig å se 4-3-3 fotball med korrekt plasserte indreløpere og ordentlig angrepsfotball. Mesteparten av kampen så ut som et eggensk 90-talls RBK slite med å bryte ned Juve eller Inter. Så mange gode bevegelser - så få skudd på mål. Akk ja. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 24.05.2017 22:38 Post subject: |
|
|
| Sløvsekken wrote: | | Beklager, men Man Utd er ikke noe mer plastikklag enn Rosenborg. Hver en krone de bruker er tjent på egenhånd. |
Per definisjon er selvfølgelig ikke United et plastikklag. De er en stor klubb med masse historie. Men det er heller ingen tvil om at de har mistet alt av identitet etter at Ferguson ga seg. Det hjelper jo heller ikke at Ed Woodward driver klubben, fra kontoret sitt i London, som om den var en fornøyelsespark. Det begynner iallefall å lukte plastikk. Svidd ekkel plastikk. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 24.05.2017 23:02 Post subject: |
|
|
Kan ikke si meg helt enig der. I forhold til å bruke egne talenter så går det i sykluser, hos Man Utd på samme måte som hos RBK. I perioder må man i større grad basere seg på innkjøp fordi ikke alle lokale årganger holder samme nivå. Det samme ser vi i Rosenborg.
Summene som brukes er selvfølgelig sinnsvake, men de kommer også som et resultat av inntektene. Man Utd hadde f.eks i fjor, et år hvor de brukte nærmere £200 mill på spillerkjøp, et driftsoverskudd på £68 mill. Det er ingen eksterne investorer som spyr inn penger. Eierne er snarere en belastning for økonomien til klubben. De bruker utelukkende det de som klubb selv har tjent. På samme måte som RBK brukte selvtjente midler til å kjøpte de beste spillerne til konkurrentene gjennom hele 90-tallet.
Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt en endring i spillestil betyr at man er plastikklubb. Mourinho spiller ikke like attraktiv fotball som Ferguson gjorde, det er det overhodet ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at fotballen Hamren sto for i RBK var drita kjedelig sammenliknet med Nils Arne. De 2 klubbene har på mange måter en ganske lik utvikling. På samme måte som RBK har surret voldsomt etter at Eggen ga seg, følger United et påfallende likt mønster etter Ferguson. Begge surrer med treneransettelser (Moyes, Van Gaal, Perry, Mjjjanne osv). Ed Woodward fremstår inkompetent i sin (sports)direktørrolle, på samme måte som Hoftun gjorde i RBK osv. Blir ikke overrasket om Giggs, etter et par sesonger i andre klubber, kommer tilbake som United's svar på Kåre heller. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 24.05.2017 23:19 Post subject: |
|
|
Jeg er klar over alt det du skriver. Noe skyldes også de ekstreme summene som opererer i engelsk fotball. De gjør at selv gamle og tradisjonsrike lag som Arsenal, Man United og Liverpool begynner å ligne på mere opplagte plastikklag som Chelsea, Man City og PSG.
I denne jungelen av lettjente penger er det vanskeligere enn noengang å holde fast på identitet. Av toppklubbene i England er det sannsynligvis Tottenham som akkurat nå best klarer balansegangen mellom det å ha suksess og samtidig holde fast på en klubbidentitet (kombinasjonen lett identifiserbar spillestil og lokale spillere). |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 24.05.2017 23:33 Post subject: |
|
|
Tja, Tottenham har vel heller ikke vært flust av egne talenter. De har riktignok et par kronjuveler i Dele Alli og Harry Kane for øyeblikket, og Kyle Walker har vært en trofast traver i mange sesonger, men det meste av 11'eren der er også innkjøpt materiale. Fra en lavere hylle enn toppklubbene selvsagt, all den tid Tottenham stort sett har befunnet seg utenfor topp 4 og dermed også har en helt annen økonomi.
Når det er sagt, så har jeg voldsom sans for Pochettino, og hadde egentlig håpet United skulle sikret seg han etter van Gaal, fordi han i større grad er opptatt av å skape et fungerende kollektiv. I motsetning til Mourinho som utelukkende er resultatorientert og som strekker seg voldsomt langt hva gjelder kynisme for å oppnå det. Men mye av det samme kan sies om Hamren i RBK, uten at jeg vil si det gjorde RBK til noe plastikklubb av den grunn. |
|
| Back to top |
|
 |
toki Veteran

|
Posted: 25.05.2017 13:16 Post subject: |
|
|
Manchester United er en merkelig klubb. At Mourinho trener klubben i dag, er litt artig, hvis en tenker ti år tilbake...
I likhet med alle engelske klubber har de alt for mye penger. I tillegg signerer en all verdens unggutter for å skulle skryte på seg et godt talentarbeid. Likevel evner en ikke å komme seg til Champions League.
Nei, en får heller stole på Chelsea, de har jo hedersmannen Flo i klubben, og ligaens mest tradisjonsrike stadion. Likevel, hvem bryr seg egentlig om engelsk fotball? På den internasjonale fotballhimmelen begynner de snart å bli akterutseilt, noe tapet mot Island var et godt bevis på. Billettprisene har også gått over styr, og det vanlige publikum og den gode stemningen er borte. Har hørt at Old Trafford kalles The Theatre of Dreams. Passer egentlig godt. Stemningen er på et bunnivå og spillerne er de største skuespillere. Særlig denne Christiano Ronaldo. Er det Alexander Ferguson som lærte ham dette? Passet også godt at de spilte på Friends arena i Stockholm i går. Arenaen har ødelagt mye av stemningen for AIK, og minner vel egentlig mest om stormannsgalskap.
Ja, dette var skrevet litt på tull, men også litt alvor... _________________ 04.12.96 |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 25.05.2017 15:49 Post subject: |
|
|
Det er jo også litt sånn ... Man U er i dag en klubb i den absolutte toppen (hvis vi inkluderer det finansielle), og de kom dit ikke minst på grunn av en sterk, egenrådig og genial trener som var der over lang tid.
Selv de aller rikeste av klubber sliter med å erstatte en sånn person og gjenskape tidligere suksesser. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 25.05.2017 15:53 Post subject: |
|
|
Jeg regner med at påstanden om at Stamford Bridge er PLs mest tradisjonsrike stadion var ment som tull, for jeg er enig i resten.
På 90-tallet, midt under italiensk fotballs storhetstid, sa Silvio Berlusconi at Premier League var et gamlehjem for spillere som var over toppen, og at de ikke var relevante. Siden den gang har PL fullstendig akterutseilt Serie A på både penger, kvalitet og interesse. Men kanskje er PL blitt så stort og så rikt at de er i ferd med å gå full sirkel? At de atter en gang er blitt en arena for spillere som allerede har vunnet troféer og skaffet seg et navn? |
|
| Back to top |
|
 |
toki Veteran

|
Posted: 25.05.2017 16:11 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Jeg regner med at påstanden om at Stamford Bridge er PLs mest tradisjonsrike stadion var ment som tull, for jeg er enig i resten. |
Haha. Nja, men Stamford Bridge er visstnok ligaens eldste stadion. I starten ble den dog brukt av andre enn Chelsea. _________________ 04.12.96 |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 25.05.2017 17:20 Post subject: |
|
|
Om du er interessert i britisk stadionarkitektur anbefaler jeg å lese denne artikkelen om arkitekten Archibald Leitch, geniet bak Stamford Bridge, Highbury, Goodison Park, Old Trafford, Goodison Park, White Hart Lane, Ibrox og Celtic Park.
https://www.fourfourtwo.c...ll-stadium |
|
| Back to top |
|
 |
|