English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Videodømming
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 26, 27, 28  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ståle
Veteran

PostPosted: 21.05.2025 11:19    Post subject: Reply with quote

Åpent spørsmål. VAR, i en eller annen form, brukes i så godt som alle idretter. Det er, så vidt meg bekjent, ikke vært motstand mot dette i noen annen idrett enn fotball. Så hva er det som gjør fotball-supportere så mye mindre aksepterende til denne typen beslutningsstøtte, enn tilhengere av andre idretter?
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert

PostPosted: 21.05.2025 12:04    Post subject: Reply with quote

Noterer meg at de har bytta ut Moen i programmet. Sikkert en klok vurdering.
Back to top
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 21.05.2025 12:07    Post subject: Reply with quote

Fotball er en mye mer flytende idrett enn eksempelvis tennis eller amerikansk fotball. Situasjonene som analyseres av VAR i fotball er komplekse og ofte åpne for tolkning, som fører til at dommere bruker mye tid på VAR-avgjørelser som likevel ofte ender opp med å være feil eller kontroversielle. I tillegg er fotball en en lavtscorende idrett hvor absolutt hvert eneste mål som scores/ikke scores har stor betydning for sluttresultatet, så en kontroversiell dommeravgjørelse som gir/fratar et mål vil ofte ha mye større konsekvenser enn i andre idretter hvor det scores oftere. Hadde VAR vært så effektivt som styresmaktene prøver å fremstille det så hadde det ikke vært så mye misnøye, men det brukes rett og slett for mye tid på VAR og avgjørelsene blir likevel "feil" alt for ofte. Da er det mange som ikke ser verdien i VAR slik teknologien benyttes per dags dato. Det ødelegger underholdningsproduktet fotball med unnskyldningen at det skaper mer rettferdighet, men det er veldig opp til diskusjon om det i det hele tatt bidrar positivt til rettferdighet.
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 21.05.2025 12:55    Post subject: Reply with quote

Bruk VAR til å ta de helt åpenbare tingene, og ingen hadde reagert. Prakteksempelet mitt er straffen fra Viking - Rosenborg i 2020-sesongen, hvor Reginiussen handset 2 meter utenfor straffefeltet og dommer er helt på villspor.
Hvis man tar den typen ting, offsidesituasjoner i størrelsesorden 1m+, situasjoner hvor dommer gir kort til feil spiller e.l, samt voldsom opptreden, så kommer dette til å komme i bruk omtrent to ganger i halvåret. Man vil heller ikke trenge et helt dommerteam bak skjermen, og ikke all verdens av teknologi, to faktorer som ville spart en masse penger.
Back to top
netrom84
Senior

PostPosted: 21.05.2025 13:35    Post subject: Reply with quote

Dette var kanskje intensjonen i sin tid. Men VAR blir nok aldri slik.

Vi må da endre IFAB sin VAR-protokoll. Tidligere i vinter kom vel Spania med to endringsønsker om å få VAR til å sjekke om corneren var riktig samt ved gult kort nummer 2. Så utviklingen går nok i motsatt retning med at VAR blir brukt mer og mer.

Det er litt dette jeg mener med urealistiske forventninger til hvordan man ønsker at VAR skal være. VAR vil aldri bli slik så det er liksom ikke så relevant.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 21.05.2025 13:53    Post subject: Reply with quote

Med våre siste kontroversielle kamper friskt i minne er for/mot VAR debatten for meg helt meningsløs. Ingen oppegående person påstår at VAR fungerer i norge lengre. Det interessante nå er om vi har blitt bortdømt som hevn, i forbindelse med penger, eller fordi de som sitter der rett og slett ikke aner hva de holder på med.
Back to top
Ståle
Veteran

PostPosted: 21.05.2025 14:34    Post subject: Reply with quote

Enig i at det var mange marginale/kontroversielle situasjoner i de to kampene du nevner. Det er 4 marginale offside-avgjørelser på scoringer, en annulering for dytt i ryggen, og en utvisning.

I begge de kontroversielle avgjørelsene (utvisning, annulering) anbefaler VAR dommeren om å se situasjonen på nytt, hvorav i et tilfelle dommeren endrer avgjørelse. Tror ikke VAR kunne gjort noe anderledes her.

Av de fire marginale offside avgjørelsene som ender i scoring, er det to som i utgangspunktet godkjennes som scoring, og to som underkjennes av dommerteamet på banen. Her endrer VAR 3 avgjørelser hvor VAR gjør om en fra offside til mål (Hom mot Kr.sund), og to fra mål til offside (Nypan mot kr.sund og Holm mot Haugesund).

På offside-avgjrøelsene er marginene så små at alle originale dommeravgjørelser antakelig kunne ha stått, hvis man la inn en liten feilmargin. På den andre siden er det fortsatt vanskelig å si med sikkerhet om det faktisk var offside eller ikke. På de to kontroversielle avgjørelsene går VAR inn for å endre begge. Ser ikke at VAR fungerer dårlig på disse.

Det som derimot ikke fungerte godt i de to kampene var kommunikasjonen til publikum og spillere. Det var ingen informasjon om at målene til Holm og Nypan var under VAR-review før de plutselig ble annulert.

Ser vi på agjørelser for/mot ROsenborg, så griper VAR inn til fordel for RBK i 3 situasjoner, til fordel for motstander i 2 situasjoner, og opprettholder dommerteamets avgjørelse i 1 situasjon. Det ser neppe ut som noe forsøk på å hevne seg på RBK.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 21.05.2025 15:02    Post subject: Reply with quote

Jeg tar heller en dommerfeil enn en VAR-sjekk, 7 dager i uka.
Back to top
RbkUrge
Veteran

PostPosted: 21.05.2025 15:13    Post subject: Reply with quote

Helt enig, jeg skal aldri klage høylytt over dommerfeil igjen så lenge VAR fjernes. Jeg orker nesten ikke se ferdig kamper når det blir mange VAR avgjørelser underveis.

Forøvrig synes jeg det er interessant å se Dommerfokus, men det er jo så gjennomsyret inhabilt og subjektivt av dommerstanden. Dette programmet hadde blitt 100 ganger mer severdig om det faktisk var en "nøytral" programleder som stilte kritiske spørsmål til dommerne rundt flere av disse avgjørelsene.
Henri
Legende

PostPosted: 21.05.2025 15:34    Post subject: Reply with quote

Det første jeg tenkte da vi scoret 3-2-målet i går var at den kan bli tatt av VAR (litt vanskelig å se hva som skjedde, Holm hoppet over ballen, mulig offside?). Det er et eksempel på at VAR har ødelagt opplevelsen for min del. Jeg skal innrømme at jeg irriterte meg over dommeravgjørelser før VAR, men ikke engang Reginussen-straffen gjorde meg så forbanna som det VAR har gjort. Jeg tror det skyldes at man kunne forstå feilene tidligere, mens nå er dømminga fullstendig Kafkask. Vi har minst like mange alvorlige feil som før, men en uforståelig prosess som ødelegger opplevelsen. Det er snart bare Ståle og de som lever av å mene noe annet (dommerne) som ikke har den opplevelsen av VAR.
Back to top
HupOranje
Senior

PostPosted: 21.05.2025 16:11    Post subject: Reply with quote

Hvis de har som mål å sjekke alt og at alle avgjørelser skal være riktig så har jeg ikke tro på at et blir brukbart før AI brukes i sammenheng med en forbedret kamerapakke. Og det er avhengig av at AI fungerer godt nok til slik bruk.

Med dagens teknologi så har jeg ikke tro på at det blir brukbart før det kun blir brukt til å korrigere opplagte feil.

Hva er det som ligger bak dagens retningslinjer? Er det et fånyttes forsøk på perfekt dømming? Valuta for pengene? Annet?
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 21.05.2025 16:31    Post subject: Reply with quote

Det er et forsøk på å over tid slite ut og venne seerne til at det er mange stopp i spillet som man etterhvert kan benytte til reklame. Det er hele poenget.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 21.05.2025 16:34    Post subject: Reply with quote

Henri wrote:
Det første jeg tenkte da vi scoret 3-2-målet i går var at den kan bli tatt av VAR (litt vanskelig å se hva som skjedde, Holm hoppet over ballen, mulig offside?). Det er et eksempel på at VAR har ødelagt opplevelsen for min del. Jeg skal innrømme at jeg irriterte meg over dommeravgjørelser før VAR, men ikke engang Reginussen-straffen gjorde meg så forbanna som det VAR har gjort. Jeg tror det skyldes at man kunne forstå feilene tidligere, mens nå er dømminga fullstendig Kafkask. Vi har minst like mange alvorlige feil som før, men en uforståelig prosess som ødelegger opplevelsen. Det er snart bare Ståle og de som lever av å mene noe annet (dommerne) som ikke har den opplevelsen av VAR.

Så enig så enig. Er så tragisk. Kan ikke huske sist jeg jublet skikkelig for et mål. Skal på Lerkendal i sommer, noe som vil bli en merkelig opplevelse.

- Torgeir Børven
Back to top
Sliter
Veteran

PostPosted: 21.05.2025 17:36    Post subject: Reply with quote

Var fører bare til at dommerne blir dårligere. Så langt i sesongen ser jeg en avventende dømming, fordi de venter på var insigelse. Før dømte de på hva de så, nå dømmer de på samme måte som det tunge flagget på alle avgjørelser. Hvis avgjørelsene til hoveddommer blir tregere, kan likeså hele dømmingen foregå fra varrommet. Er noen kr å spare der.
Back to top
HupOranje
Senior

PostPosted: 21.05.2025 20:34    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Det er et forsøk på å over tid slite ut og venne seerne til at det er mange stopp i spillet som man etterhvert kan benytte til reklame. Det er hele poenget.

Hvis det er overlagt enshittification så blir det ialfall ikke bra.
Back to top
£irik
Senior

PostPosted: 21.05.2025 23:39    Post subject: Reply with quote

Det "Dommerfokus" programmet de har laget seg er helt meningsløst og bidrar med null. Om Nypans annullering mot KBK: "ift rød strek, så er det offside, derfor blir avgjørelsen korrekt".
Ok.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 22.05.2025 22:32    Post subject: Reply with quote

Ståle wrote:
Det som derimot ikke fungerte godt i de to kampene var kommunikasjonen til publikum og spillere. Det var ingen informasjon om at målene til Holm og Nypan var under VAR-review før de plutselig ble annulert.

Det er det som gjorde meg mest oppgitt. Det burde absolutt ha vært mulig å få opplyst dette langt bedre mot Haugesund utfra erfaringene mot Kristiansund.

Dessuten la jeg merke til at Moen påpekte at Aslam i førstnevnte kamp skulle ha vist bedre overfor begge lag at avspark var endret til frispark.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 23.05.2025 08:30    Post subject: Reply with quote

Helt utrolig dårlig løst av VAR og Aslam i alle faser. Det var veldig åpenbart at et fåtall av spillerne fikk med seg hva som skjedde. Han burde også tatt seg tid til å forklare det til spillerne. Ganske sikker på at ikke alle forsto hva som hadde skjedd.
Back to top
Hodor
Veteran

PostPosted: 23.05.2025 11:12    Post subject: Reply with quote

Aslam har ingenting i Eliteserien å gjøre.
Elendig forståelse for spillet og altfor svak generelt.
At han har fått holde på så lenge som han har er en vits
Back to top
ROK
Junior

PostPosted: 25.05.2025 12:54    Post subject: Reply with quote

https://bsky.app/profile/...y67j3jp22m

Dette håper jeg VG/Tv2 tar tak i men tviler sterkt . Dette er en skandale !
Back to top
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 25.05.2025 13:56    Post subject: Reply with quote

Dette er jo faktisk HELT krise. Driver de bare og endrer reglene nå for å forsvare egen inkompetanse.
Back to top
tigerbart
Veteran

PostPosted: 25.05.2025 14:56    Post subject: Reply with quote

hmm virker ikke bra... dessuten virker det som mange rare avgjørelser går mot oss i år..
Back to top
HupOranje
Senior

PostPosted: 25.05.2025 16:30    Post subject: Reply with quote

https://www.nrk.no/sport/...1.17431274
Back to top
£irik
Senior

PostPosted: 25.05.2025 18:10    Post subject: Reply with quote

Si meg, disse "dokumentene" Hauge refererer til , som etter sigende stadig oppdateres - er det noe mer offisielt enn noen hjemmelagde power point-slides?
Det hele fremstår veldig amatørmessig, ikke nevneverdig tillitskapende.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.05.2025 12:58    Post subject: Reply with quote

Man burde faktisk anmelde de til konkurransetilsynet, lotteritilsynet og politiet - NFF avgjør kamper som de vil i år. Tiendes største skandale i norsk fotball, helt insane at ikke ALLE norske medier hamrer løs på de til toppene har trukket seg.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 26, 27, 28  Next
Page 27 of 28

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb