| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Macha Veteran

|
Posted: 07.08.2026 09:28 Post subject: |
|
|
| Sirkuset fortsetter takket være disse supporterne. Begynne å grine fordi dette brevet deles. Pinlig. |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 07.08.2026 09:46 Post subject: |
|
|
| orkdal,n wrote: | Det er vanlig praksis å ha diverse vedlegg til en sak som kommer fra parten som utløser saken.
Det blir nesten latterlig at de som har tvunget fram EOÅ ikke vil at dette såkalte skrivet skal bli åpent for alle. |
Men nå var det jo styret som valgte å utløse saken. Ikke medlemmene. Og det er jo heller ikke medlemmene som har tvunget fra EOÅ all den tid ingenting ble sendt inn. _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
gollumLAD legend Veteran
|
Posted: 07.08.2026 10:11 Post subject: |
|
|
Det stemmer jo ikke, AndreasR. Når de sender fra seg dette brevet, signert eller ikke, så må de være forberedt på å ta i mot alle mulige scenarioer dette kan føre til. Ting forandrer seg, også for de som jobber i styret. _________________ "Ikke ta den."
RBKweb Banter Crew
Party Læven Crew(PLC)
Anti Håkon Jørgensen
ULB
#JeSuisMessi
| RÃ¥nny wrote: | JanneB har talt.
Ta dere en bolle og feir sølvet! |
http://www.rbkweb.no/foru...74#1002174 |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 07.08.2026 10:58 Post subject: |
|
|
Jo det stemmer. Er styret som besluttet EOÅ. De var jo enig et kvarter før om å la det ligge til ny trener var ansatt. _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
gollumLAD legend Veteran
|
Posted: 07.08.2026 11:02 Post subject: |
|
|
Uansett, alt startet med dette brevet. Når de først har forfattet og overlevert det, må de også være forberedt på å ta imot det som følger i kjølvannet, uten denne sutringen.
Eller, det er lov å sutre, men det ser litt dumt ut. _________________ "Ikke ta den."
RBKweb Banter Crew
Party Læven Crew(PLC)
Anti Håkon Jørgensen
ULB
#JeSuisMessi
| RÃ¥nny wrote: | JanneB har talt.
Ta dere en bolle og feir sølvet! |
http://www.rbkweb.no/foru...74#1002174 |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 07.08.2026 11:04 Post subject: |
|
|
Man kan si hva man vil om det tekniske her rundt hvem som initierte EOÃ….
Men realiteten er at det møtet og dette brevet er en eneste grunnen til at det var behov for EOÅ.
Og det er utrolig sært å late som at det ikke er det.
Og ikke minst argumentere for at det bør holdes fortrolig.
Trodde genuint man var ferdig med denne saken og kunne gå inn i EOÅ med de opplysningene som var relevante.
Men jaggu skulle det ikke røres i denne saken også. Og helt utrolig ironisk nok ved å reagere på åpenhet. Fordi brevet der de selv klager på manglende åpenhet i prosesser blir delt.
Det er jo stor humor. |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
oppgitt Junior
|
Posted: 07.08.2026 12:09 Post subject: |
|
|
| Votten wrote: | Utrolig hvor bastant man kan være samtidig som man totalt blottlegger sin egen mangel på innsikt i saken. To stykker kommer med kritikk i den artikkelen der, Nesset og Braa. Ingen av disse to har vært med på å signere det brevet.
Så er det absolutt kritikkverdig at styret her har brutt avtaler utelukkende for å kunne "eie situasjonen", samtidig som de retter pekefingeren mot den parten de hadde avtale med. |
Bla bla bla, OK Boomer. Mangler jeg innsikt i saken fordi jeg har en annen mening om den enn deg? Hvilken betydning har det at de to du trekker frem ikke hadde signert noe brevet selv? Et ukjent mindretall medlemmer sender utpressingsbrev til styret for å tvinge frem enten styreleders avgang eller ekstraordinært årsmøte, så skal man SUTRE over at styret da velger å ikke respektere "avtaler" som disse gjøkene føler de har gjort? Spar meg da. Styret er langt fra feilfri, men folka bak brevet eller de som nå sutrer over at brevet ser dagens lys er ikke akkurat frihetskjempere. |
|
| Back to top |
|
 |
oppgitt Junior
|
Posted: 07.08.2026 12:27 Post subject: |
|
|
| Forøvrig i denne tråden: folk som mener styret i RBK både skal forhandle med terrorister i god tro og samtidig respektere terroristenes følelser, privatvern og oppfattelse av avtaler inngått under trussel. Er det mulig? |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 07.08.2026 12:34 Post subject: |
|
|
Debattklimaet blir stadig bedre med slike argument, ja. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 07.08.2026 13:00 Post subject: |
|
|
Det brevet eksisterer jo egentlig ikke før det rent teknisk blir sendt inn som et krav om eoåm med underskrifter.
Men da er det nå rart å overlevere det til styret i det møtet.
Ja, dårlig stil å ta det med i møteinnkallingen om de hadde avtale om noe annet, men samtidig fortjener nå vi i den øvrige medlemsmassen å få vite mest mulig om hva som har foregått.
Klønete håndtert av alle involvert fra A til Å alt rundt EOÅM etter min mening. (Og tilsynelatende aller mest av styret skal sies) _________________ :/ |
|
| Back to top |
|
 |
O-Rex Veteran

Joined: 30 Aug 2005 Posts: 2212 Location: Oslo, 54 mil fra Mekka
|
Posted: 07.08.2026 13:19 Post subject: |
|
|
Kanskje bare jeg som er rar, men jeg mener det brevet er en skriftlig henvendelse til RBK som klubb. Innholdet er ikke en flyer med lovnad om 10% rabatt hos Luguber bilvask AS, men et klart signal om at hvis ikke topplederen går av så kommer det et rettmessig krav om EOÅ. Det er av stor allmengyldig interesse selv om om avsenderne ber klubben holde en lav profil. Brevet er jo rent sprengstoff. Det er naivt å levere det til klubben med krav om diskresjon. Spør du meg burde man ta imot det som et hvilket som helst annet brev som sendes, noteres i postjournal og behandles på normal måte av klubben. Dumt at representantene for klubben som møtte disse folkene ikke sendte de på dør med krav om en ordentlig henvendelse og et brev med et nødvendig antall underskrifter.
De to som skal klager i NRK må ta seg en bolle. Nå kunne dette sklidd greit videre, men nei. De kunne ikke gi seg selv om de har fått det akkurat som de vil. Null respekt herfra. _________________ Her burde det stått noe kult.
Last edited by O-Rex on 07.08.2026 13:36; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 07.08.2026 13:33 Post subject: |
|
|
Brevet er jo hele grunnlaget for EOÅ. Hvorfor skulle det hemmeligholdes som om det skulle vært et internt notat eller arbeidsdokument. Dette er ikke kladden de har laget som har blitt lekket. Det er bokstavelig talt det kravet som ble fremsatt muntlig, med skriftlig brev, som da åpenbart også ble overlevert til klubben. Under forutsetningen "dette teller ikke før vi sier et teller".
Selv om de formelt ikke krevde EOÅ (i håp om at dette skulle løses på bakrommet, heiho åpne prosesser).
For øvrig enig med O-Rex.
(Og det er tullete å kalle supporterne for terrorister, litt nivå må man ha). |
|
| Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 07.08.2026 15:30 Post subject: |
|
|
Det er viktig å klare å skille mellom det som er krevd og det som ikke er krevd.
Ingen medlemmer har p.t. krevd et EOÃ….
Det er på sitt rene at medlemmene aksepterte å vente med å sende inn et krav til etter ny trener var ansatt.
Når da RBK styret på eget initiativ velger å likevel kalle inn til EOÅ så må de ta konsekvensene av det. Det er helt klart legitimt av RBK-styret å begrunne innkallingen med dialogen med medlemsgrupperingen. Men det er ikke innafor å dele dokumenter man har fått i dialogen. Nettopp fordi det aldri ble noe konkret krav om EOÅ.
Akkurat hvordan styret har behandlet dette potensielle kravet viser det som er feil med hvordan klubben ledes. Det er ikke snakk om å spille på lag, men heller å posisjonere seg best mulig i forhold til omgivelsene.
Fortsatt er det helt idiotisk å gjennomføre et EOÅ all den tid årsmøte 2026 har valgt både nestleder og vara samt at CGJ ikke vil kjempe om sitt verv på EOÅ. Det at CGJ da nekter å trekke seg er så utrolig smålig. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 07.08.2026 15:34 Post subject: |
|
|
| oppgitt wrote: |
Bla bla bla, OK Boomer. Mangler jeg innsikt i saken fordi jeg har en annen mening om den enn deg? Hvilken betydning har det at de to du trekker frem ikke hadde signert noe brevet selv? Et ukjent mindretall medlemmer sender utpressingsbrev til styret for å tvinge frem enten styreleders avgang eller ekstraordinært årsmøte, så skal man SUTRE over at styret da velger å ikke respektere "avtaler" som disse gjøkene føler de har gjort? Spar meg da. Styret er langt fra feilfri, men folka bak brevet eller de som nå sutrer over at brevet ser dagens lys er ikke akkurat frihetskjempere. |
Hvilken betydning det har at de to jeg trekker fram ikke hadde signert brevet? De to jeg trekker fram er de du kritiserer for å "syte" i media. Du kritiserer dem for å syte i media etter å ha "tvunget frem styreleders avgang eller ekstraordinært årsmøte".
Da er det ekstremt relevant at disse to ikke har signert det brevet du kritiserer dem for å ha signert. Her manglet det mer enn bare innsikt skjønner jeg. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 07.08.2026 15:42 Post subject: |
|
|
| netrom84 wrote: | Det er viktig å klare å skille mellom det som er krevd og det som ikke er krevd.
Ingen medlemmer har p.t. krevd et EOÃ….
Det er på sitt rene at medlemmene aksepterte å vente med å sende inn et krav til etter ny trener var ansatt.
|
De har i all forstand fremsatt et krav om dette, men akseptert å vente med å offentliggjøre det. Det blir et teknisk krumspring for å prøve å snakke seg rundt det faktumet at det er blitt gjort helt klart at man kommer til å tvinge gjennom et EOÅ dersom styreleder ikke trekker seg.
| netrom84 wrote: |
Når da RBK styret på eget initiativ velger å likevel kalle inn til EOÅ så må de ta konsekvensene av det. Det er helt klart legitimt av RBK-styret å begrunne innkallingen med dialogen med medlemsgrupperingen. Men det er ikke innafor å dele dokumenter man har fått i dialogen. Nettopp fordi det aldri ble noe konkret krav om EOÅ.
|
Tull. Den eneste grunnen til at man har et EOÅ nå er på grunn av kravet fra disse supporterne, med dette brevet.
Det drives noe alvorlig mentalgymnastikk for å late som at klubben på eget initativ har innkalt til EOÅ uten at dette brevet og møtet har vært foranledningen.
Selvfølgelig er det innafor. Trodde disse folka var for åpne prosesser jeg. Så tør de ikke engang få kravet sitt delt.
Akkurat hvordan styret har behandlet dette potensielle kravet viser det som er feil med hvordan klubben ledes. Det er ikke snakk om å spille på lag, men heller å posisjonere seg best mulig i forhold til omgivelsene.
Fortsatt er det helt idiotisk å gjennomføre et EOÅ all den tid årsmøte 2026 har valgt både nestleder og vara samt at CGJ ikke vil kjempe om sitt verv på EOÅ. Det at CGJ da nekter å trekke seg er så utrolig smålig. |
Det som er smålig er å true styreleder til å trekke seg og så bli sjokkert og hevde at man aldri ville krevd et EOÅ gjennomført når "bløffen" blir sett i kortene.
Nå får man de demokratiske prossessene slik de er ment til å være. Siden disse supporterne åpenbart ikke turte å ta opp dette på årsmøte 2026. Så da må man jo nesten diskutere innvendingene som er årsaken til at det er et EOÅ i det hele tatt. Sånn at den nye styrelederen kan forstå hva som skal eventuelt gjøres annerledes og hvorfor man ikke lever opp til forventningene.
Men så er jo tilsynelatende 80% av dette Josimarsaken som er så tynn suppe at det er tilnærmet krystallklart vann. |
|
| Back to top |
|
 |
DarthJohansen Rutinert
|
Posted: 07.08.2026 16:46 Post subject: |
|
|
| Slik jeg tolker det kommer kravet om møtet fra medlemmene med dette brevet, tidspunktet for årsmøtet kommer fra styret. Ingen av partene har kommet godt ut av dette opplegget her. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 07.08.2026 18:57 Post subject: |
|
|
| Quote: | | – De bryter avtaler og bruker dokumenter de ikke eier, eller som er innsendt for å kontrollere agendaen for årsmøtet selv. Jeg stiller store spørsmålstegn ved arbeidsmetodikken, og det blir dessverre vanskelig å ha tillit til de ansvarlige. |
Ironien her er øredøvende.
Så her har man en gjeng med medlemer som prøver å gå i det skjulte og brukte trusselen om ekstraordinært årsmøte til presse styret til å gi de hva de ønsket.
Men så er de sjokkerte og i vantro når det viser seg at også Landsem og By Rise kan være kyniske og kan være sleipe.
Naiviteten er ikke til å tro. Det minner meg egentlig litt om South Park episoden Christmas In Canada som slutter med Cartman som ypper Kyle til slåsskamp fordi han ikke fikk julegavene sine. Når Kyle slår han i armen roper og hyler Cartman etter mamma. |
|
| Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 07.08.2026 23:18 Post subject: |
|
|
| machiavelli wrote: | Det som er smålig er å true styreleder til å trekke seg og så bli sjokkert og hevde at man aldri ville krevd et EOÅ gjennomført når "bløffen" blir sett i kortene.
Nå får man de demokratiske prossessene slik de er ment til å være. Siden disse supporterne åpenbart ikke turte å ta opp dette på årsmøte 2026. Så da må man jo nesten diskutere innvendingene som er årsaken til at det er et EOÅ i det hele tatt. Sånn at den nye styrelederen kan forstå hva som skal eventuelt gjøres annerledes og hvorfor man ikke lever opp til forventningene.
Men så er jo tilsynelatende 80% av dette Josimarsaken som er så tynn suppe at det er tilnærmet krystallklart vann. |
Det er aldri forelagt noen trusler i saken. Det er presentert to alternativer. Enten EOÅ eller at CGJ trekker seg. Det er to alternativer som selvsagt alltid vil være der om man ønsker å gå til stege og kreve EOÅ basert på misstillit.
Jeg er ikke enig i at det var et godt tidspunkt å kreve EOÅ og ser ikke helt hvorfor det var nødvendig. Men respekterer at nok medlemmer ønsket dette.
De gikk i dialog med klubben og hadde en enighet i å vente. Så da må styret faktisk ta et ansvar for der som har skjedd også.
Jeg hadde hatt null problemer med at styret gjennomfører EOÅ om CGJ faktisk ønsket å kjempe om posisjonen. Det ville vært i henhold til hvordan prosessen er lagt opp.
Men når CGJ ikke vil ta kampen (noe jeg godt kan forstå), så blir det smålig å trekke klubben gjennom et EOÅ. Da blir det styret og CGJ som setter sin egen "hevngjerrighet" fremfor hva som er best for klubben. Det er ingenting i klubbdemokratiet som tilsier at man må ha et EOÅ om styreleder trekker seg. Da har man både vara til leder og vara til styreplass klar til å steppe inn.
Jeg oppfatter det egentlig som at styret skal bruke EOÅ til å ta et "oppgjør" med deler av medlemsmassen. Det blir spennende å se. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 07.08.2026 23:31 Post subject: |
|
|
Det er aldri forelagt noen trusler i saken. Det er presentert to alternativer. Enten EOÅ eller at CGJ trekker seg. Det er to alternativer som selvsagt alltid vil være der om man ønsker å gå til stege og kreve EOÅ basert på misstillit.
Jeg er ikke enig i at det var et godt tidspunkt å kreve EOÅ og ser ikke helt hvorfor det var nødvendig. Men respekterer at nok medlemmer ønsket dette.
De gikk i dialog med klubben og hadde en enighet i å vente. Så da må styret faktisk ta et ansvar for der som har skjedd også.
|
Jeg er ikke spesielt interessert i en ny runde om definisjoner av trusler og ansvar om hva som har skjedd. Nå er det et EOÅ på grunn av det som har skjedd og det er det vi forholder oss til.
Jeg hadde hatt null problemer med at styret gjennomfører EOÅ om CGJ faktisk ønsket å kjempe om posisjonen. Det ville vært i henhold til hvordan prosessen er lagt opp.
Men når CGJ ikke vil ta kampen (noe jeg godt kan forstå), så blir det smålig å trekke klubben gjennom et EOÅ. Da blir det styret og CGJ som setter sin egen "hevngjerrighet" fremfor hva som er best for klubben. Det er ingenting i klubbdemokratiet som tilsier at man må ha et EOÅ om styreleder trekker seg. Da har man både vara til leder og vara til styreplass klar til å steppe inn.
Jeg oppfatter det egentlig som at styret skal bruke EOÅ til å ta et "oppgjør" med deler av medlemsmassen. Det blir spennende å se. |
Nå er det blitt fremmet en hel haug med påstander knyttet til kultur i klubben, organisasjonsledelse, fryktkultur, behandling av ansatte, manglende åpenhet med mer. Som åpenbart ikke utelukkende kan legges for styreleder sine føtter. CGJ er ikke noe diktator som herjet i Rosenborg.
Så må man jo nesten ha en ærlig diskusjon på et årsmøte om hvordan RBK skal operere og hva forventningene er til en ny styreleder, styre og hvordan klubben skal fungere.
Og da må man jo også legge på bordet kritikken. Ellers vil man ikke ha tid til å forberede seg og stille de riktige spørsmålene. Fra andre enn de som ikke har sett brevet også.
Så har supporterne fremstilt det som at det er kun styreleder som må gå, men de skjønner kanskje ikke at styreleder også representerer styret som en helhet og hun da åpenbart også fortsatt hadde tillit i styret.
Så da får medlemmene møte opp på EOÅ og stille spørsmål og forklare hva som er forventet av ny styreleder og nytt styre. Som gikk så skeis fra før at de truet med EOÅ for å styrte forrige styreleder. |
|
| Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 07.08.2026 23:51 Post subject: |
|
|
Nå stiller jo øvrig styret seg disponibelt til å fortsette.
Det er helt greit å ta diskusjoner og forventningsavklaringer til hvordan medlemmer og styret skal forholde seg til hverandre.
Men det er ikke noe behov for et EOÅ for en slik diskusjon. Man kunne lagt opp til et prosess med medlemsmøter og involvering frem til ordinært årsmøte i 2027.
Det er om man liker det eller ikke bare idrettstinget som kan endre kravet om 50 signaturer for et ekstraordinært årsmøte. Det vil inntil det alltid være en fare for at 50 medlemmer kan gjøre det samme som man har gjort nå. Så det er nok litt naivt å tru at man har et EOÅ vil gjøre store forskjellen her.
Jeg ser ikke bortifra at EOÅ blir at valgkomiteens innstilling bankes igjennom og at nesten ingen gidder å ta ordet på diskusjonssaken. Bortkastet tid og penger å arrangere et EOÅ uten mening |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 08.08.2026 00:27 Post subject: |
|
|
Nå er det på årsmøtet det skal velges de menneskene som skal styre skuta videre, det skal legges opp til hvordan RBK som klubb skal fungere og man skal vedta vedtekter og eventuelt retningslinjer og strategiplan.
Det å ha medlemsmøter generelt har egentlig ikke noe makt.
Så nå har jo medlemmene malt et bilde av en klubb med store organisasjonsproblemer. Så da er årsmøtet stedet å ta det.
Så får de stille spørsmål til personen som er innstilt som ny styreleder og styremedlemmer og høre om han (og de) faktisk skal etterleve det de ønsker.
Hvis ikke så høres dette bare rett ut som en prosess der man av ulike grunner bare mislikte CBJ og at når man er kvitt henne så bryr man seg ikke noe særlig mer om alt det man kritiserte.
Hvis disse supporterne som har satt i stand dette ikke møter opp og løfter problemstillingene sine og spør de som er innstillt hvordan de skal gjøre det bedre. Så har de jo avslørt seg kraftig. |
|
| Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 08.08.2026 00:55 Post subject: |
|
|
Denne tanken/forventniningen om at de 50+ som har signert skal komme å forsvare hvorfor er kanskje litt naivt?
De har jo oppnådd det de ønsket. Hvorfor skal de da møte for å stå skolerett for alle som sitter å fordømmer de? Det er jo ikke sikkert de bryr seg om å delta i en diskusjon på EOÅ som de selv ikke har bedt om.
Grunnen til at dette burde blitt tatt grundig opp mot årsmøte 2027 er jo fordi man da kunne brukt tid på dette og laget en prosess med medlemsmøter etc. Der man også kunne invitert alle kjente grupper inn i dialogen. Ikke sette det på en agenda på et EOÅ uten noe garanti for at det kommer noe ut av det. |
|
| Back to top |
|
 |
O-Rex Veteran

Joined: 30 Aug 2005 Posts: 2212 Location: Oslo, 54 mil fra Mekka
|
Posted: 08.08.2026 08:06 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke de møter på EOÅ, og tror heller ikke de kommer til å stå på noen talerstol og si noe. De spiller uten en åpen agenda og dessverre ble styret med på prosessen. Hvem de er og hva de står for er ullent og uoversiktlig for mange av oss rundt. All den tid en slik gruppering får det som den vil burde man i medlemsdemokratiets navn hatt lista med navn, spikra den på veggen og forventet at hvis de har baller nok til å kreve leders avgang også ha baller nok til åpent stå fram på talerstolen og forsvare de de har gjort. Jeg tror de og medløperne deres er for feige til å få navnet sitt knyttet til dette. Når de blir utfordret av styret nå blir de fornærmet som fireåringer og spiller offer på NRk. De forbeholder seg retten til å herje med klubben gjennom ikke synlige prosesser. _________________ Her burde det stått noe kult. |
|
| Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 08.08.2026 08:57 Post subject: |
|
|
| Paradokset er jo at de spilte med en åpen agenda, men styrets valg om å selv innkalle til EOÅ og CGJ's valg om å ikke fortsette gjorde det jo meningsløst for de å fortsette med åpenhet. Nå har de jo ingenting å tjene på å fronte dette på EOÅ. |
|
| Back to top |
|
 |
|