| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
robbie Veteran

|
Posted: 14.04.2026 10:31 Post subject: |
|
|
| AndreasR wrote: |
Jo, når hun dytter Finnbogason foran seg, som hun selv var med på å ansette for et kvarter siden er hun feig og uproff. |
Det er Finnbogason som er Line Manager til Alfred. Hovedtrener rapporterer ikke lengre direkte til styret. |
|
| Back to top |
|
 |
jfudh Senior
|
Posted: 14.04.2026 10:33 Post subject: |
|
|
| Elementært spørsmål som sikkert er besvart mange ganger før: hvem er det som må sparke Johansson? Er det Finnbogason eller styret? |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 14.04.2026 10:35 Post subject: |
|
|
| Styret tar beslutningen, men hva Finnbogason rapporterer til styret vil så klart være viktig. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7377 Location: South-west coast exile
|
Posted: 14.04.2026 10:36 Post subject: |
|
|
| Det er vel styre som formelt ansetter og sparker trener fortsatt, så håper jeg virkelig at Finnbogason har det reelle ansvaret og "makten" til å gjøre det. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 14.04.2026 11:31 Post subject: |
|
|
| jfudh wrote: | | Elementært spørsmål som sikkert er besvart mange ganger før: hvem er det som må sparke Johansson? Er det Finnbogason eller styret? |
I praksis regner jeg med at Finnbogason leverer innstilling til styring som de stemmer over. Noe av retorikken i utspillet til Finnbogason hvor han leverte støtte til Alfred tyder på at de nettopp hadde hatt en slik behandling. |
|
| Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
Posted: 14.04.2026 12:28 Post subject: |
|
|
| AndreasR wrote: |
Og Inge Braa har ikke spyttet på klubben slik du feilaktig påstår. |
Hva er det som gjør at han ikke har spyttet på klubben?
Jeg har ikke dyp kjennskap i hvordan Kjernen er organisert.
Dersom det er slik at medlemmene i Kjernen har bedt Inge gå ut med budskapet kan jeg være enig med deg. Fra mitt ståsted ville det uansett være uklokt. Dersom uttalelsen kommer av et personlig ståsted mener jeg uten tvil at han både har misbrukt sin "stilling" og spyttet på klubben.
Så kan man selvfølgelig diskutere hva definisjonen av å "spytte på" faktisk betyr.
Må si jeg støtter Hedning i det han har skrevet de siste 2 sidene av denne tråden.
En av veldig få som faktisk begrunner sitt syn på saken, og akkurat det hyller jeg.
Det gjør at diskusjonen får en helt annen verdi. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 14.04.2026 13:06 Post subject: |
|
|
| Ved å velge Braa har medlemmene i Kjernen gitt han tillit og et mandat til å uttale seg på vegne av Kjernen uten at han må ha medlemsmøter hver gang han blir oppringt av VG. Om det han sa var klokt eller ikke er det sikkert delte meninger om. |
|
| Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
Posted: 14.04.2026 14:49 Post subject: |
|
|
Som jeg sa så har jeg ikke dyp kjennskap til organiseringen i Kjernen.
Etter jeg leste svaret ditt tok jeg dog en liten kikk på vedtektene til Kjernen.
"§1 FORMÅL
Kjernens hovedformål er å støtte Rosenborg Ballklub (RBK) visuelt og verbalt under kamp, samt å være en konstruktiv og kritisk diskusjons- og samarbeidspartner for RBK utenom kamp.
§ 11 STYRETS PLIKTER
Styret har det formelle og juridiske ansvar for Kjernens virksomhet. Styret er selv ansvarlig for alle avtaler det inngår på organisasjonens vegne. Styret plikter også å innkalle til medlemsmøter for behandling av spesielt viktige saker, planlegging og informasjon om styrets arbeide. Dette skal skje minst to ganger per år, en gang hvert halvår."
Målet er ikke å starte en stor diskusjon rundt dette, men slik jeg ser det er det å kreve sparking av treneren en spesielt viktig sak. At det derfor ikke er opp til Inge Braa å svare det han gjorde på vegne av Kjernen.
Jeg mener poenget som er nevnt tidligere i posten om at man burde gå i dialog med klubben dersom Kjernen som enhet ønsker å fjerne treneren.
Og ikke gå ut i media som det ble gjort her, som er direkte skadelig for klubben totalt sett.
Rosenborg Ballklub er DEN vanskeligste klubben å være både spiller og trener for i hele Norge. Kjernen burde gjøre alt de kan for å unngå at det blir vanskeligere enn det er. Det betyr IKKE at de ikke skal få lov til å mene at AJ må fjernes, men at måten det legges fram på kanskje burde vært en annen. |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 14.04.2026 15:01 Post subject: |
|
|
| Nå står det vel heller ikke noe sted at Kjernen krever trenersparking. At lederen mener det er eneste utvei for å bedre situasjonen er selvfølgelig også et kraftfullt utspill, men det har ikke blitt antydet at Kjernen krever dette. |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 14.04.2026 15:08 Post subject: |
|
|
Er du en kverulant jurist, cbas?
Leter etter uenighet som ikke finnes.
Han kunne selvfølgelig sagt "jeg personlig mener", men tror alle som ikke har studert jus skjønte det. _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
Posted: 14.04.2026 15:54 Post subject: |
|
|
Nå sto det i overskriften jeg leste at supporterlederen krever at treneren må gå. Om han er feilsitert vet ikke jeg.
Kverulant jurist vet jeg ikke. Svarte vel egentlig bare på Henri sin kommentar om at medlemmene i Kjernen hadde gitt Braa mandat til å uttale seg på vegne av Kjernen. Noe jeg mener at vedtektene ikke støtter akkurat i denne saken.
Å presisere at det er hans personlige mening ville vært viktig her og at han ikke snakker for x antall tusen medlemmer akkurat i denne saken.
Om alle som har en annen mening enn deg leter etter uenigheter ved å si meningen sin blir det godt diskusjonsklima her.
Har for øvrig aldri studert jus.
 |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 14.04.2026 16:53 Post subject: |
|
|
| Jeg foreslår at du tar kontakt med Braa og forteller han på en saklig måte at du som medlem i Kjernen er misfornøyd med hans uttalelser. Ved neste årsmøte kan du ta ordet og kreve en annen leder hvis du er så misfornøyd. |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 14.04.2026 19:01 Post subject: |
|
|
Klassisk "syng selv da!" motargument Funker mot alt...! |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 14.04.2026 20:27 Post subject: |
|
|
| Som leder i Kjernen burde eneste uttalelse til avisa angående trenersparkinger være at en kan være glad det ikke er en selv som er styreleder i Rosenborg og må ta den avgjørelsen. Ellers er det ikke rom for personlige meninger så lenge man representerer andre i kraft av sin stilling. Alle uttalelser vil bli tolket som å være på vegne av medlemmene i Kjernen, uansett om det gjøres forbehold eller ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 14.04.2026 20:52 Post subject: |
|
|
| Henri wrote: | | Jeg foreslår at du tar kontakt med Braa og forteller han på en saklig måte at du som medlem i Kjernen er misfornøyd med hans uttalelser. Ved neste årsmøte kan du ta ordet og kreve en annen leder hvis du er så misfornøyd. |
Dustete argument. Det blir som å si at du ikke kan kritisere Støre med mindre du er villig til å melde deg inn i Arbeiderpartiet og stemme mot han på landsmøtet. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 14.04.2026 20:56 Post subject: |
|
|
| Nei, jeg har ikke sagt at han ikke kan kritisere og man kan ikke sammenligne en folkevalgt politiker med en leder av en medlemsorganisasjon som uttaler seg som leder i media. |
|
| Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
Posted: 15.04.2026 08:40 Post subject: |
|
|
Denne diskusjonen går langt utover det tråden handler om ser jeg, men....
For meg handler det om en prinsipiell vurdering rundt hva en leder kan/kan ikke gjøre og hva en leder bør/bør ikke gjøre.
For meg er Kjernens paragraf 1 i vedtektene akkurat det de skal være.
Og da mener jeg Braa bommer totalt i måten han går fram på.
1. Det er feil av Kjernen (les: Braa) å gå ut i avisen og kreve sparking.
De burde ta denne dialogen direkte med RBK.
2. Det er feil av Braa som leder å gå ut i avisen og snakke på vegne av Kjernen. (I denne saken, som er en spesielt viktig sak)
Medlemmer av Kjernen blir tillagt meninger de kanskje ikke har.
Jo mer du representerer andre, desto mindre kan du handle som individ. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 15.04.2026 09:21 Post subject: |
|
|
| Henri wrote: | | Nei, jeg har ikke sagt at han ikke kan kritisere og man kan ikke sammenligne en folkevalgt politiker med en leder av en medlemsorganisasjon som uttaler seg som leder i media. |
Hæ? Her må du hjelpe meg litt, jeg henger ikke med her. Hva mener du er forskjellen mellom en medlemorganisasjon og et politisk part her? Så når Ottar går ut og sier at alle menn er voldtektsmenn har vi ikke lov til å kritisere fordi det er en medlemsorganisasjon og om vi er uenige må vi melde oss inn kapre Ottar fra innsiden?
Logikken din er mildt sagt merkelig. |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 15.04.2026 09:31 Post subject: |
|
|
| cbas10an wrote: | | AndreasR wrote: |
Og Inge Braa har ikke spyttet på klubben slik du feilaktig påstår. |
Hva er det som gjør at han ikke har spyttet på klubben?
Jeg har ikke dyp kjennskap i hvordan Kjernen er organisert.
Dersom det er slik at medlemmene i Kjernen har bedt Inge gå ut med budskapet kan jeg være enig med deg. Fra mitt ståsted ville det uansett være uklokt. Dersom uttalelsen kommer av et personlig ståsted mener jeg uten tvil at han både har misbrukt sin "stilling" og spyttet på klubben.
Så kan man selvfølgelig diskutere hva definisjonen av å "spytte på" faktisk betyr.
Må si jeg støtter Hedning i det han har skrevet de siste 2 sidene av denne tråden.
En av veldig få som faktisk begrunner sitt syn på saken, og akkurat det hyller jeg.
Det gjør at diskusjonen får en helt annen verdi. |
Det er veldig enkelt, han har ikke gjort det. I saken på Verdens Gang har han stilt krav til styret i klubben og styreleder spesielt. Det er ikke å spytte på klubben. _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 15.04.2026 09:56 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Henri wrote: | | Nei, jeg har ikke sagt at han ikke kan kritisere og man kan ikke sammenligne en folkevalgt politiker med en leder av en medlemsorganisasjon som uttaler seg som leder i media. |
Hæ? Her må du hjelpe meg litt, jeg henger ikke med her. Hva mener du er forskjellen mellom en medlemorganisasjon og et politisk part her? Så når Ottar går ut og sier at alle menn er voldtektsmenn har vi ikke lov til å kritisere fordi det er en medlemsorganisasjon og om vi er uenige må vi melde oss inn kapre Ottar fra innsiden?
Logikken din er mildt sagt merkelig. |
Ok, lever fint med det. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 15.04.2026 10:04 Post subject: |
|
|
| cbas10an wrote: | Denne diskusjonen går langt utover det tråden handler om ser jeg, men....
For meg handler det om en prinsipiell vurdering rundt hva en leder kan/kan ikke gjøre og hva en leder bør/bør ikke gjøre.
For meg er Kjernens paragraf 1 i vedtektene akkurat det de skal være.
Og da mener jeg Braa bommer totalt i måten han går fram på.
1. Det er feil av Kjernen (les: Braa) å gå ut i avisen og kreve sparking.
De burde ta denne dialogen direkte med RBK.
2. Det er feil av Braa som leder å gå ut i avisen og snakke på vegne av Kjernen. (I denne saken, som er en spesielt viktig sak)
Medlemmer av Kjernen blir tillagt meninger de kanskje ikke har.
Jo mer du representerer andre, desto mindre kan du handle som individ. |
Det er en fair vurdering det! Jeg skjønner hva du mener, men er likevel uenig og mener at dette er innenfor det han kan mene noe om som leder av Kjernen uten å konsultere medlemmene. Helt fair uenighet, det. |
|
| Back to top |
|
 |
Hania Junior
|
Posted: 15.04.2026 11:09 Post subject: |
|
|
| Jeg har troa på Affe. Høsten 2024 er den mest underholdende (og beste?) RBK-vesjonen det siste tiåret. |
|
| Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
Posted: 15.04.2026 13:00 Post subject: |
|
|
| Henri wrote: |
Det er en fair vurdering det! Jeg skjønner hva du mener, men er likevel uenig og mener at dette er innenfor det han kan mene noe om som leder av Kjernen uten å konsultere medlemmene. Helt fair uenighet, det. |
Det har jeg respekt for!
Uenighet gir flere perspektiver, så det tenker jeg man skal ønske velkommen  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 15.04.2026 22:22 Post subject: |
|
|
Papir-Adressa i morra:
Johnsen er fortsatt tilbakeholden med å uttale seg om trener og tillit - og henviser til Finnbogason.
Samtidig medgir hun at sesongstarten har ført til flere samtaler mellom styret og nettopp Finnbogason, enn vanlig.
– Hva slags tillit har Alfred Johansson?
– Han har tillit. Han er ansatt for å lede RBK herrer.
– Hvor tett er dere på sporten? Tettere enn vanlig?
– Det blir tettere når vi kjenner at ting ikke er forløst. Så det er åpenbart at vi har fortløpende dialog, svarer hun – og sier det først og fremst er Finnbogason og daglig leder Berdal som har den jevnlige dialogen når styret ønsker rapportering.
– Så kan vi ikke bli skremt av kortsiktig motgang. Skal man bygge langsiktig, må man tåle at det noen ganger går nedover. Men det endrer ikke kursen vår, eller ambisjonene. Vi har fortsatt troa på kursen som er satt. |
|
| Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 16.04.2026 01:08 Post subject: |
|
|
".. SÃ¥ kan vi ikke bli skremt av kortsiktig motgang".
Kortsiktig faktisk😅 den nærmer seg 12 mnder med stormskritt. |
|
| Back to top |
|
 |
|