| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 09.06.2015 22:30 Post subject: |
|
|
Og Stubbelur bare, "Alle andre har oversikter å oppdatere! Jeg vil ha min egen!"
Og rbkweb bare,  _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 09.06.2015 23:52 Post subject: |
|
|
| Det er så mange andre her som tar i et tak oftere enn noen forventer av dem, så da er det bare rett og rimelig at jeg og for en gangs skyld gjør noe nyttig =) |
|
| Back to top |
|
 |
kris0stby Veteran

|
Posted: 10.06.2015 09:51 Post subject: |
|
|
Det er noen fantastisk engasjerte mennesker her ikke, det er sant.
Stubbelur, og alle dere andre som legger inn slik innsats, vi er veldig veldig glade i dere  |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 10.06.2015 12:24 Post subject: |
|
|
Flott innsats Stubbelur.
Ser jo at jeg da bommet litt på mitt originale utsagn med bare ett mål, men syntes fortsatt at konverteringsraten er lav.
Hadde vært interessant å se på hvilket nivå planlegging og øvelse på dødball gjennomføres.
Jeg har en mistanke om at det er som følger (ikke nødvendigvis at tegnene er riktige, men at det er på dette nivået):
- høyre hånd i været = første stolpe
- venstre hånd i været = bakre stolpe
- begge hender i været = straffemerket
I teorien burde det ikke kreve mye ekstraarbeid å øve inn 2-3 varianter som man kunne trekke frem i ny og ne. |
|
| Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 10.06.2015 14:02 Post subject: |
|
|
Bare hyggelig. Kommer til å oppdatere så lenge vi fortsetter å ha problemer med cornere.
Angående signalisering så er jeg litt usikker. Jensen velger ofte å ikke signalisere, mens Selnæs ofte signaliserer, gjerne med begge hendene. Vil tro det kun er for å gjøre det enklere å time løp.
Forøvrig vanskelig å få med signaliseringen på klippene, iom. at TV-bildene ofte kjører enten reprise av hendelsen som førte til corner eller viser bilder fra feltet rett før corneren taes.
Synes dette virker som en god kort variant: https://youtu.be/bX-Tg6_z-W8
Håper vi etterhvert kan komme fram til noe konkret her, som kanskje Myren kan bringe opp i et eventuelt intervju med Kåre. Mer enn bare "Vi scorer lite på corner/dødball, hva blir gjort?".
Med tanke på hvor mange cornere og dødballer vi skaper med nåværende spillestil så er det uklokt å ikke utnytte seg av det. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 10.06.2015 21:31 Post subject: |
|
|
Morsom den første varianten, men hun rosadamen som voktet rommet foran første stolpe, ville jo ha ødelagt hele opplegget dersom hun sto i ro.
(Det jeg prøver å insinuere er at mannfolk som spiller fotball ikke vil gå på sånt lureri.)
Den andre varianten funker i alle fall blant 8-9-10 åringer i femmerfotball, men jeg blir overrasket dersom den fungerer med elleve på hvert lag. De kan jo prøve den mot Molde dersom det ser relativt tomt ut i femmeteren.
Kan eventuelt legge en "sverm" av spillere ute på 16-meteren som brått trekker skrått eller i buet løp bort mot bakre stolpe (unntatt den lille kjappe som møter) samtidig som kanskje to luftsterke mann som lå på femmeteren rykker utover og trekker med seg markeringen.
Laget en illustrasjon her, og da la jeg inn ni mann, men det kunne like gjerne vært en mindre.
Første bevegelse er "svermen" som drar seg kjapt bak i feltet. Gjerne litt smådulting eller en kransekakevits for å stjele oppmerksomhet.
Denne svermbevegelsen utløser at cornertaker løper mot ballen for å simulere høy ball på bakre.
Samtidig med cornertakerens lurebevegelse går bevegelse to. De to som står på femmeteren rykker litt ut. Liksom for å frigjøre seg, men poenget er at de skal dra med seg markeringene litt ut.
Hvis det ligger noen og lurer på han lille kjappe som skal ta fjerde bevegelse, så vil han med tredje bevegelse løpe mot denne motspilleren for å forvirre (engasjere).
Hvis ikke tar han for eksempel tredje bevegelse buet inn bak i feltet.
Så smetter kjappingen inn, møter corneren som tas uten eller med kun kort tilløp og scorer.
Edit: En litt hesligere variant vil være om den lille står inntil svermen, lar seg dulte i bakken (liksom ute av spill) for deretter å reise seg og overraske.  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.07.2015 12:04 Post subject: |
|
|
Statistikken Drammens Tidende har fått av Opta viser at Mjøndalen scorer smått utrolige 1,14 dødballmål pr. kamp, inkludert straffer. Det er et snitt ingen lag i verken den norske eliteserien eller toppligaene i Europa kan matche.
Nærmest bruntrøyene er laget som endte på 3. plass i Spania i fjor, Atlético Madrid (0,97 dødballmål pr. kamp), som scoret 37 mål på 38 kamper. Videre følger Real Madrid (0,79) som nummer to, mens Werder Bremen (0,76) scoret flest dødballmål i Bundesliga.
I Norge ligger Odd på plassen bak Mjøndalen med et snitt på 0,93 som også holder internasjonalt toppnivå. Heller ikke i fjorårets eliteserie kunne for øvrig noen måle seg med tallene Mjøndalen kan vise til. Da var det RBK som hadde best snitt med 0,77 dødballmål pr. kamp.
Les mer: Mjøndalen er Europas dødballag |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.07.2015 01:23 Post subject: |
|
|
Hoftun:
- Vi har ikke vært bra nok i år: Verken presise nok eller tøffe nok. Det handler mye om å vinne over sin mann og vinne sin duell, og gjennom det score mål.
- Mange supportere er nok fornøyde med flere spillemål, men dødballer er likevel viktige?
- Vi tar gjerne flere dødballmål. I kamper der vi sliter med å score i spill, er det fantastisk å være farlige på dødball. Vi bruker som regel å få mange cornere i løpet av en kamp, og da er det klart vi bør ha bedre uttelling det vi har hatt.
- Dere prøver dere litt fram for tida?
- Vi har hatt noen varianter som vi ble enige om i vinter, som vi har vært ganske tro mot. Men vi skal ta dem opp til diskusjon. Det må vi gjøre.
- Defensivt føler jeg derimot at vi har vært bra. Vi har vel sluppet inn tre mål på frispark i korridor og corner, og det er ikke mye.
Les mer: - Verken presise nok eller tøffe nok
Det bør stemme at målet til Søderlund mot Odd er det eneste nye - og totalt andre - i serien etter gjennomgangen til Stubbelur. Basert på mine egne kampreferater er Malec-scoringa mot Tromsdalen det eneste cornermålet i NM og EL. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 23.07.2015 07:24 Post subject: |
|
|
Antall innslupne på dødball bør også relateres til noe for at det skal kunne si særlig.
Tre er ikke mye, sier Hoftun. Kanskje, kanskje ikke, men klubben har vel i det minste anslag på antall dødballer i mot totalt?
Mike konstaterte: | Quote: | | - Om man er god eller dårlig på dødballer kan leses på papiret: Hvor mange mål slipper du inn og hvor mange får du? Gjerne sett ut fra hvor mange mulighet du har, legger vikarkapteinen til. |
Slike tall kan man gjerne sammenligne over tid for å få eventuelle indikasjoner til å se nærmere på om man kan få bedre uttelling den ene eller andre veien. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 23.07.2015 11:20 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | Det bør stemme at målet til Søderlund mot Odd er det eneste nye - og totalt andre - i serien etter gjennomgangen til Stubbelur. Basert på mine egne kampreferater er Malec-scoringa mot Tromsdalen det eneste cornermålet i NM og EL. |
Tredje i serien.
Søderlund i 4. runde borte mot Viking.
Dorsin i 9. runde hjemme mot Sandefjord.
Søderlund 16. runde hjemme mot Odd.
Har forøvrig oppdatert posten, men måtte dele de opp i to pga. begrensninger i antall tegn per post. Hadde heldigvis en post rett etter den originale jeg kunne redigere.
| Quote: | | - Hvis du kikker på den startoppstillingen vi pleier å stille med, så har vi Søderlund og Holmar med god høyde. Jørgen er OK, men han pleier å stå tilbake. Ole har god høyde, men han slår ballene. Pål har god høyde, men han kan ikke heade i det hele tatt. Så har du meg, Midtsjø, Tobias og Jonas som ikke rager mye i landskapet. |
Skal innrømme av at jeg lo godt av den. Dessverre er det helt sant.
Last edited by Stubbelur on 23.07.2015 11:31; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.07.2015 11:26 Post subject: |
|
|
| Takk, skal legge til Dorsin-målet. |
|
| Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 23.07.2015 11:36 Post subject: |
|
|
| Forresten flott at du har tatt opp dette med flere i Rosenborg. Håper på forbedringer. Likte cornerne vi slo mot Odd. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 23.07.2015 11:55 Post subject: |
|
|
Supert av dere begge!
Og med den nye oversikten til Stubbelur, har vi altsÃ¥ i Ã¥r hatt 109 cornere og bare scoret pÃ¥ tre av de. Dette tilsier et snitt pÃ¥ ≈7 cornere per kamp og at vi trenger hele ≈36 cornere for Ã¥ score mÃ¥l. Det er virkelig for dÃ¥rlig. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 23.07.2015 12:07 Post subject: |
|
|
Helland har vel strengt tatt scoret på dødball i år, med hodet
Innkast er dødball. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.07.2015 20:58 Post subject: |
|
|
Han påpekte det overfor Jensen på treninga i dag faktisk.  |
|
| Back to top |
|
 |
Indreløper Veteran

|
Posted: 04.08.2015 01:26 Post subject: |
|
|
Ser ut som om Hoftun får beholde stillingen som dødballansvarlig enn så lenge, fungerte meget bedre mot S08 _________________ - Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Martin Ødegaard live på Lerkendal! |
|
| Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 04.08.2015 02:01 Post subject: |
|
|
| Skal oppdatere oversikten så fort jeg får installert meg i ny bolig. To mål på corner mot Sarpsborg var jo over all forventning. |
|
| Back to top |
|
 |
Indreløper Veteran

|
Posted: 04.08.2015 02:07 Post subject: |
|
|
Jeg bruker statistikk som en beruset mann bruker lyktestolpen: mer til støtte enn til opplysning. Neida Stubbelur, virkelig en manns arbeid du legger ned i det der Hatten av! _________________ - Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Martin Ødegaard live på Lerkendal! |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 04.08.2015 08:10 Post subject: |
|
|
Noen som vet om Hoftun har hatt dødballansvar i hele år eller om han fikk det etter det ble poengtert at vi suger balle på dødball?
Syns uansett det er fint å se at klubben har tatt tak. Noen uker siden var det intervju med kåre om de dårlige dødballene våre, og vips, dødballmål (skjønt Helland sitt gjelder vel ikke helt). |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 04.08.2015 08:54 Post subject: |
|
|
| Med tanke på at Helland gikk ut og sa at han reddet jobben til Hoftun som dødballansvarlig så vil jeg tro han har vært det hele sesongen. |
|
| Back to top |
|
 |
Bagh Proff

|
Posted: 04.08.2015 13:30 Post subject: |
|
|
| Bananskrue wrote: | | og vips, dødballmål (skjønt Helland sitt gjelder vel ikke helt). |
Hvorfor skulle ikke det telle? |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 04.08.2015 13:35 Post subject: |
|
|
Fordi det var noe Helland og Mike fant på av seg selv på banen, ikke noe som var innøvd (av Hoftun)  |
|
| Back to top |
|
 |
digre Proff
|
Posted: 17.08.2015 22:28 Post subject: |
|
|
Det er særdeles tilfredsstillende å følge med et så kompetent forum - et forum som ser et problem, snakker med trenerne - og sørger for at problemet plutselig er en styrke.  |
|
| Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 17.08.2015 22:30 Post subject: |
|
|
| Løsningen på cornerproblemet heter vel Lædre Bjørdal til etternavn. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.08.2015 22:31 Post subject: |
|
|
| Tja, vil tro fokuset de siste ukene også har hjulpet. Vi hadde jo Strandberg på banen i vår uten å score. |
|
| Back to top |
|
 |
|