English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alfred Johansson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 98, 99, 100  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
orkdal,n
Rutinert

PostPosted: 31.10.2025 18:47    Post subject: Reply with quote

Javel, hvem er parkeringsvakt mens du er inne på brakka? Very Happy
Messi
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 18:47    Post subject: Reply with quote

Det er der du misforstår Sobchak.. Når man frå tillit som spiller, så følger det med noen krav. Når spilleren ikke når de kravene, så må spilleren få høre det. En junior som Sunde forlanger å bli sett på som en seniorspiller, da må en tåle litt kjeft.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 18:49    Post subject: Reply with quote

AJ har mistet det.Gjennomskuet.
Junior laget til Vestbyen mangler trener kansje.
tigerbart
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 19:02    Post subject: Reply with quote

Rallepus wrote:
Sinnssykt å ta spillernes og ikke trenerens parti når man ser kvaliteten på stallen. Er det en ting årets sesong har vist er det at det er MANGE råtne epler som må ut.

Det ble haraball i Arsenal da Arteta og stjernen Aubameyang var uenig om veien videre – Aubameyang røk og Arteta har gjort Arsenal til et av verdens beste lag igjen. Nå er det klinsj mellom Xabi Alonso og Vinícius Jr. i Real Madrid. Enten innretter Vini seg eller så er han neste ut.

Blir for dumt å lese at AJ må gå fordi middelmådigheter som tilhører RBK 2025 er misfornøyde. Det er faktisk ikke sånn det funker. Er man i tvil om at vi går i riktig retning, hold kjeft og finn en ny klubb. Vi kan ikke akseptere maktkamper internt i sportslig.

Dette!!!

Tommel'n opp!
Back to top
Sobchak
Proff

PostPosted: 31.10.2025 19:19    Post subject: Reply with quote

Messi wrote:
Det er der du misforstår Sobchak.. Når man frå tillit som spiller, så følger det med noen krav. Når spilleren ikke når de kravene, så må spilleren få høre det. En junior som Sunde forlanger å bli sett på som en seniorspiller, da må en tåle litt kjeft.

Du skjønte altså ikke at det var ironisk? Ja, ja. Forståelig når det skrives så mye ræl her inne.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 19:23    Post subject: Reply with quote

Å sammenligne Eggen med AJ blir meningsløst. Eggen opererte på et helt annet nivå når det gjelder autoritet og lederskap. Autoritet får du ikke gjennom stillingstittel, men ved å levere resultater over tid – og der har Eggen en historikk ingen kan matche. Han bygget respekt gjennom suksess, pedagogisk forståelse og evnen til å lese mennesker. Eggen visste nøyaktig når han kunne presse spillerne, og når han måtte løfte dem – en balanse som kom av erfaring og klokskap.

AJ kan faglig være sterk, men når det gjelder ledelse, erfaring og dokumenterte resultater, befinner de seg foreløpig på to helt forskjellige planeter.
Back to top
Knowrud
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 19:31    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:

Vil heller se halve stallen bli frigitt fra kontraktene sine enn å se Alfred gå. Har virkelig begynt å mislike denne spillergruppa, spesielt når det nå lekkes ting fra garderoben hver uke.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 19:34    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:

Den dagen du Neeskens blir fornøyd med en trener, er den dagen det snør oppover i Sahara.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 19:34    Post subject: Reply with quote

Jeg greier ikke å hisse meg opp over at en trener kjefter på spillerne, men disse sammenligningene med Eggen er pinlige. Det eneste AJ og Eggen har til felles er at de har kjeftet på spillere i garderoben etter kamp. De kunne knapt vært mer forskjellige når det kommer til fotballfilosofi, risikovilje, karisma og meritter.
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 19:44    Post subject: Reply with quote

Sykdomstegnet her er ikke at det går ei kule varmt i garderoben og så skværes opp etterpå, men at hver gang det skjer noe så er det i media timer etterpå. Helt klart at noen i troppen (eller apparatet rundt) har mistet tilliten til Johansson og lekker direkte til en journalist.
Sobchak
Proff

PostPosted: 31.10.2025 19:47    Post subject: Reply with quote

Det virker som laget er nærmest blotta for vinnerkultur. Kall det gjerne attityd, som Hamrén gjorde. Eller godfoten. Jeg vil ha spillere som går i krigen for hverandre og hele tiden pusher hverandre til å bli bedre. Spillere som er gjennomført profesjonelle og krever og forventer det samme av alle andre. Uansett hva. Spillere som ønsker å bli best mulig, og som vet at om de gjør andre bedre, blir de også bedre selv. Spillere som ikke er redde for å gjøre feil og som tør å ta risiko fordi de stoler på at trenerne og de andre spillerne gjør det de skal. Spillere som takler konstruktiv kritikk og motgang uten å bli defensive og fordele skyld. Spillere som viser lojalitet til resten av laget og setter egoet sitt til side.

Inntil vi har det er det meningsløst å skylde på trenerteamet for horrible prestasjoner.

Last edited by Sobchak on 31.10.2025 19:48; edited 1 time in total
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 19:47    Post subject: Reply with quote

Eggen også måtte jo tilpasse sin lederstil. Om det var Ola By eller hvem det var som sa det til ham når Eggen sa at hans dør alltid var åpen, "men hva hjelper det når det henger en verbal giljotin over den?".

Så det er absolutt mulig å trekke likhetsparalleller mellom Eggen i starten og AJ nå. Som @Bart1 - Eggen sin balanse kom av erfaring og klokskap. Kanskje vi skal se om AJ også finner den balansen jo mer erfaring han får. Og klokskap det kommer jo av læring, så kan jo hende AJ også får mye av den samme klokskapen om han klarer å lære av egne feil.

Å sammenligne den Eggen ble utover i sin karriere med den AJ er nå i starten av sin karriere er bare urettferdig uavhengig av hva man mener om AJ.

Skal man sammenligne så må man nesten sammenligne på like stadier av karrieren, og Eggen selv holdt jo på å bli sparket av sin egen spillergruppe som alle vet. Og jeg sier ikke at AJ kommer til å bli i nærheten av Eggen altså, jeg bare påpeker at den erfaringen og klokskapen man fremhever til Eggen er noe han bygget opp over tid og at AJ må få muligheten til å gjøre det samme før man sammenligner ham med selveste Nils Arne. Om det blir i Rosenborg får vi vel bare vente å se.

Og denne situasjonen med Reitan-Sunde i garderoben, godt mulig AJ gikk for langt men det positive er jo at han selv har innsett at det kanskje ble litt mye og at de har pratet ut om det etterpå. Jeg tenker det viser tegn på godt lederskap jeg, at man er villig til å innrømme feil å snakke ut om noe som skjedde i kampens hete. Det kan av og til gå en kule varmt hos oss alle.

Og det er ingen tvil om at JRS burde fullført returløpet ned i sikring på Dahl Reitan. Og kanskje grunnen til at han tok JRS er fordi han faktisk forventer bedre av ham og vet at han kan bedre, kanskje han også vet at JRS innerst inne tåler å høre det og tar det til seg på riktig måte? Det er ikke noe poeng i å ta de man mener gjorde sitt beste men rett og slett ikke er god nok, fordi de kan ikke bedre.

For alt vi vet kan dette også være et tegn på at AJ har de egenskapene man fremhever oss Eggen, for jeg kan garantere at man kan finne lignende eksempler også med Eggen. Men på den tiden så havnet ikke alt på trykk i aviser og lignende.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 31.10.2025 19:51    Post subject: Reply with quote

Sobchak wrote:
Jesper Reitan Sunde wrote:
– Jeg føler jeg har kommet veldig styrket ut av den situasjonen. Jeg føler at jeg blir sterkere hele tiden av å ha ham som trener. Så lenge vi skværer opp og får ordnet opp såpass fort, er vi «good».

Ja, huff. Dette var virkelig ille. Vitner om ei spillergruppe som har null tillit til treneren. Vi kan jo ikke ha noe av at han gjør spillerne sterkere.

Forventet du noe annet?

Forventet du virkelig at han skulle gå ut i media og si at han hatet situasjonen?

- Torgeir Børven
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 19:58    Post subject: Reply with quote

Bekymringsfullt mye som havner i media, etter min mening.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 20:14    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:

Å sammenligne den Eggen ble utover i sin karriere med den AJ er nå i starten av sin karriere er bare urettferdig uavhengig av hva man mener om AJ.

Skal man sammenligne så må man nesten sammenligne på like stadier av karrieren

Eggen vant the double som trener i sin første sesong i RBK. I 1971. Da var han 30 år gammel.
waterfalls
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 20:21    Post subject: Reply with quote

Barney wrote:
waterfalls wrote:

Skal man sammenligne så må man nesten sammenligne på like stadier av karrieren

Eggen vant the double som trener i sin første sesong i RBK. I 1971. Da var han 30 år gammel.

NÃ¥ snakket jeg ikke om meritter, men om lederstil.

Men det var en klubb som hadde vunnet i både 67 og 69 skal sies. Sølv i 68 og 70.

Det er en grunn til at jeg ikke sammenligner meritter og det er fordi konteksten ofte er såpass ulikt at det blir urettferdig. Eggen tok over et lag som altså hadde to gull og to sølv de fire foregående sesongene. Laget AJ tok over var langt unna å være såpass gode.

Men hei, hvis du vil plukke enkeltsetninger ut av lange innlegg og gjøre sammenligninger uten kontekst så værsegod. Men det skaper bare et dårligere diskusjonsklima og større sjanse for polarisering enn at man har saklige diskusjoner om sine ulike standpunkter.

Er ikke første gang du gjør dette heller, du forsøkte vel å vri over debatten etter du forsøkte å fremstille det som at vi dominerte Glimt like mye i 3-2 seieren i 22 som vi gjorde Molde i seieren i fjor og jeg påpekte forskjellen i statistikken i de to kampene. Hvorfor ikke diskutere det som faktisk skrives og det innlegget handler om? Lederstil.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 20:26    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
jeg påpekte forskjellen i statistikken i de to kampene. Hvorfor ikke diskutere det som faktisk skrives og det innlegget handler om? Lederstil.

Det gjorde du.

SÃ¥ imidlertid aldri at du linket til noe statistikk.
Fightegutta
Junior

PostPosted: 31.10.2025 20:34    Post subject: Reply with quote

Det eneste spillerne kan ha reagert på her er at de ikke fikk hårfønere selv. Mange med langt under pari innsats, innstilling og ambisjoner gjennom hele sesongen. Men denne muldvarpen som lekker garderobeprat til media er en giftig rotte som må ut av klubben.
Back to top
Emilie
Junior

PostPosted: 31.10.2025 20:51    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
det handler om å være god i møtelokalet med det trenerfaglige arbeidet med hvordan vi skal spille.
!!!!!!!!!!!!! Dette forklarer vel det meste. Kan noen hive lap toppen til AJ i Nidelva og få ham på feltet PS Spillere har allerede klaget på alt for mange møter og teori

Neeskens wrote:
Hadde Eggen lest dette og levd hadde han eksplodert..
Best i møtelokalet.. Det hadde blitt haraball det.

Vikvam var vel en av hoved personene bak strategi og spillestil dokumenter.
Det sier meg at enten så er styret blitt foreldet av Dorian i valget av AJ. Eller så er det ingen som bryr seg om å følge det
Begge deler er like ille

Neeskens, jeg har gjort narr av deg tidligere og spurt om du trengte en tampong. Nå lurer jeg på om det var riktig av meg.

For etter å nå ha sett hvordan innleggene dine kommer trillende ut uprovosert, og i dette tilfellet også nærmest som et svar til deg selv, som om du er besatt på å få ut det du tenker, nærmest uten kontekst, uten sammenheng og uavhengig av hva andre her skriver. Og i tilfellet jeg sitererer her er det knapt nok sammenheng mellom første og siste avsnitt i samme innlegg.

Og derfor spør jeg nå, helt oppriktig:

Går det bra med deg? Har du noen som kan ta vare på deg der?
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 20:53    Post subject: Reply with quote

Barney wrote:
waterfalls wrote:
jeg påpekte forskjellen i statistikken i de to kampene. Hvorfor ikke diskutere det som faktisk skrives og det innlegget handler om? Lederstil.

Det gjorde du.

Her har du link. Står du fortsatt for påstanden om at vi under Rekdal i 22 dominerte Glimt like hardt som vi dominerte Molde i fjor under AJ?

https://www.fotmob.com/nb...eb#4385446

https://www.fotmob.com/nb...:tab=stats
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 20:58    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Barney wrote:
waterfalls wrote:

Det gjorde du.

Her har du link. Står du fortsatt for påstanden om at vi under Rekdal i 22 dominerte Glimt like hardt som vi dominerte Molde i fjor under AJ?

https://www.fotmob.com/nb...eb#4385446

https://www.fotmob.com/nb...:tab=stats

Ser poenget ditt. Men B/G 2022 var et mye bedre lag enn Molde 2024, og som du sa tidligere: Vanskelig å sammenligne med helt forskjellige forutsetninger Very Happy
waterfalls
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 21:12    Post subject: Reply with quote

Mitt poeng var utelukkende at det er lenge siden jeg har sett oss dominere en motstander på samme måte som vi gjorde mot Molde i fjor, som vel også var poenget til @robbie.

Hva som relativt sett var beste prestasjon/resultat også videre er vanskeligere å sammenligne. Men den type prestasjon i en kamp over 90 minutter i en slik type kamp som mot Molde heller jeg mot er best rett og slett fordi vi var det klart beste laget og det kreves både et høyt toppnivå, konsentrasjon og stabilitet for å klare å dominere såpass over 90 minutter i en så viktig kamp. Vi vant fordi vi var best rett og slett, og målet må jo være å gjenskape flest mulige slike prestasjoner.

Når jeg ser statistikken fra Glimt-kampen tenker jeg det er en typisk Rekdal-seier. Jevn kamp mot et veldig godt lag som er hakket bedre, men hvor vi klarer å utnytte deres feil og svakheter godt nok til å vinne. Jeg sier ikke at kampen var slik fordi jeg husker den ikke, men det er mitt inntrykk basert på statistikk og min "kunnskap" om Rekdal som trener.

På generell basis rangerer jeg kamper som mot Molde høyere, men det er klart det er vanskelig å sammenligne relativt sett og om vi hadde levert slik mot Haugesund i år så er det ikke sikkert det nødvendigvis var en bedre prestasjon enn den Glimt-kampen igjen.

Det er vanskelig å sammenligne med helt forskjellige forutsetninger. Og seieren mot Glimt var verdt like mange poeng som den mot Molde.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 21:20    Post subject: Reply with quote

Vi er egentlig ikke uenige her, men det er lett å bli sittende og kverulere på internett. Beklager dersom jeg har bidratt til det!

Mitt poeng er vel mer at dette er over ett år siden. Og vi har knapt (arrester meg dersom jeg tar feil) sett slike kamper år. Molde hjemme i vår var tilnærmet en skandale (mtp. vår tilnærming til kampen).

Og dersom vi løfter blikket litt så er egentlig det poenget: Vi hadde en god høst i fjor, men i år har vi knapt sett antydning til bra spill gjennom 90 minutter.

Det er godt mulig at AJ innerst inne ønsker å ta risiko og angripe hemningsløst, men vi ser altså lite til det på banen.

Og dersom han faktisk ønsker å spille denne typen fotball, men spillerne saboterer: Det er faktisk også hans ansvar.

Lett sitert av Kroksæther før Perry måtte gå: Dette får du ikke til, Alfred.

(Og ref tidligere diskusjoner i tråden: Jeg argumenterer overhodet ikke for å hente tilbake Rekdal eller Maalen her).
waterfalls
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 21:41    Post subject: Reply with quote

Og det med at det er Alfred sitt ansvar om spillerne ikke gjør det han ønsker har jeg også påpekt i mine innlegg hvor jeg har talt for at han bør få mer tid. Jeg har aldri ment å frikjenne Alfred, men jeg tror at høsten i fjor er mye nærmere hans filosofi enn det vi har sett i år. Jeg tror nok at, til tross for at han selv advarte mot det, at vi trodde vi hadde kommet lengre enn vi egentlig hadde.

AJ snakket når han ble ansatt om at man aldri må glemme å trene på det grunnleggende fordi da blir det glemt og man tar det litt for gitt at det er noe man allerede kan. Og jeg tror han kan ha gått litt i den samme fella før denne sesongen og tenkt at han kunne fokusere mer på å gi oss det defensive fundamentet som også trengs for å kunne bli et stabilt topplag som kan storme i angrep. Det handler også om å skape trygghet for de offensive spillerne å vite at de kan ta risiko uten at sannsynligheten er større for at det blir mål i mot enn ikke om de mislykkes. Og han sier kanskje noe sånt indirekte til Nidaros også:

"– Føler du deg trygg på prinsippene dine om hvordan RBK skal se ut, uavhengig av resultatene i de siste fire blir, eller kan det bety noen drastiske endringer?

– Vi evaluerer hele tiden hva det er vi behøver å gjøre bedre, og det er noe vi har pratet om de seneste ukene. Starte mer i bakrom, bedre i presspillet, også videre. Der finnes det ting vi må utvikle, og jeg er en del av det. Det finnes saker og ting som spillerne kan gjøre bedre, men også ting jeg må ta selvkritikk for. Derfor er det «vi», sier han."

Jeg har lyst til å se om Alfred har lært av denne sesongen inn i neste sesong, fordi jeg tror det bor en veldig god og stor trener i ham. Og fordi klubbens problemer er større enn bare Alfred.

Derfor tenker jeg også det kan være sunt av klubben å sende et signal til alle sammen, både internt og eksternt, om at nå er det andre boller på brakka. Her nytter ikke de gamle metodene om man ikke er helt fornøyd. Her står vi i det sammen og forsøker å løse det først og fremst, vi har tillit og tålmodighet til treneren og planen som er lagt sammen. Det tror jeg på sikt vil også gjøre klubben mer attraktiv for trenere som er opptatt av mer langsiktighet for eksempel.

Hvem vet, om vi hadde et slikt rykte på oss når vi jaktet Knutsen så kanskje det kunne tippet vekten i vår favør? Hadde vi vært en velfungerende klubb så hadde jeg vært mye mer enig i å peke på treneren på dette tidspunktet i denne situasjonen.

Jeg forventer at klubben tar en knallhard evaluering av alle og enhver etter denne sesongen og at man i fellesskap blir enig om veien videre. Spillere, trenere, administrasjon og ledere. De som ikke vil være med eller er uenig står fritt til å finne seg noe annet. Det gjelder alle sammen. Om trenere og spillere er uenig så må man finne ut hvor stor uenighet det er og hvor mange spillere det gjelder og hvem det gjelder og om da treneren må gå.

I utgangspunktet så støtter jeg delvis den knallharde linja Alfred kjører, men den må være fair og være basert på en felles forståelse, enighet og ikke minst være forankret blant alle sammen. Om han bare er autoritær så går det ikke, da har han ikke bygget opp autoriteten som trengs for at det skal slå positivt ut og heller bygger det bare frustrasjon og misnøye.
Back to top
Messi
Veteran

PostPosted: 31.10.2025 22:29    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Messi wrote:
Ingen av disse var over million i kjøp/leie kostnad mener jeg. De var innkjøpt/innleid som backup spillere og utviklingsprosjekt.

Har man ikke penger, så får man ikke kjøp eller leid kvalitet. Ei heller tiltrukket seg gode spillere på bosman heller.
Lite smart å melde. Ref Tromsø, Sandefjord, Kåffa. Gode sportssjefer med ordentlige systemer ang scouting, gode trenere som utvikler lag og enkeltspillere kan trumfe pengerike klubber.

Nop, det er du som ikke er smart nok til å forstå det.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 98, 99, 100  Next
Page 99 of 100

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb