| View previous topic :: View next topic   | 

| Author | 
		Message | 

Sliter Veteran

| 

Posted: 13.08.2021 08:07    Post subject:  | 
				     | 

| 

Skjønner ikke hvorfor folk er så negativ til denne løsningen. Det er ikke Hansen som i ren FM stil får et visakort og beskjed om å reise til venezuela, for å finne en høy venstrebeint midtstopper. 

Hansen skal mest sansynlig være den som analyserer alle forslagene som kommer via egne ressurser, innleide ressurser, agenter etc. Tipper det er en reltivt voksen jobb. Tror det kommer mye mer eller mindre gode forslag den veien. 

Hansen skal sikkert også utvide speidernettverket vårt, altså knytte til seg nye kontakter og reknytte gamle. 

Tror dette blir bra jeg. Treffer jo kompetansen til Hansen midt i, da han er god på analyse. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

senador Legende

| 

Posted: 13.08.2021 08:40    Post subject:  | 
				     | 

| 

| Tror ikke folk er negativ til Geir Hansen i utgangspunktet. Det er mer det vi ser er prosessen på ansettelser i rbk. Det er konsekvent enkleste vei og folk utenfor rbk-miljøet med mye kompetanse er tydeligvis ikke verdsatt. Det skaper kompetansevakuum og lite innovasjon. Det ser vi også har vært hovedgrunnen til at rbk har falt gjennom årene. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

El Duderino Proff

| 

Posted: 13.08.2021 09:00    Post subject:  | 
				     | 

| 

Styret i RBK og Administrasjonen prøver bare å ødelegge klubben. Noen gjør så godt de kan, men siden de er totalt inkompetente hjelper det ikke. At det er gjort feil tidligere er en garanti for at det fortsatt gjøres bare feil.

Ad. Scouting så kan jeg ikke begripe hvorfor de ikke kan ansette en fargerik og storkjefta hotshot, som i tillegg er fin på håret. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

orz Proff

| 

Posted: 13.08.2021 09:34    Post subject:  | 
				     | 

| 

Skjønner godt at folk er skeptiske til nepotisme-trangen til RBK. Og det er mange tidligere ansettelser der kvalifikasjoner ser ut til å ha vært mindre viktig enn kjennskap til klubben og ikke minst folkene der.

Men i dette tilfellet er jeg såpass overbevist av det jeg hører om Hansen at jeg synes det er en god løsning. Når du har en fyr i klubben som har bevist ovenfor Hareide at han er veldig dyktig på analyse så er det jo et ganske sikkert stikk å ansette ham i en analyserolle. 

Når det er sagt, så er min positivitet forbeholdt at Hansen kun har en koordinerende analyserolle når det gjelder scouting, og at vi får inn "bakkesoldater" som står for reising og siling av talenter. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

vegran Veteran

| 

Posted: 13.08.2021 09:46    Post subject:  | 
				     | 

| 

| Problemet er at disse "bakkesoldatene" kommer fra internt i klubben... | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

senador Legende

| 

Posted: 13.08.2021 10:38    Post subject:  | 
				     | 

| 

| Hareide går aldri ut i media og sier «han er udugelig eller jeg skulle helst sett at vi fant en annen». Selvfølgelig sier Hareide ut til media at støtteapparatet er av ytterste kvalitet. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

nidaros997 Veteran

| 

Posted: 13.08.2021 10:55    Post subject:  | 
				     | 

| 

Om vi legger godviljen til, så er min forståelse av stillingstittelen at GH trer litt tilbake til en analytiker-stilling, hvor han kan jobbe hjemmefra i Ålesund. Rosenborgs ledelse har sikkert tenkt at det er bedre å beholde en faglig dyktig ansatt og la ham jobbe fra hjemmekontor, enn å gi slipp på hans kompetanse.

Det var vel Stig Torbjørnsen som sa for en del år siden at den viktigste delen av jobben hans som speider var å si 'nei' til alle forslagene av nye spillere som kom fra alskens agenter, DVDer som ble sendt klubben osv.?

Min gjetning er derfor at GH ved siden av sin analyse-jobb skal gå gjennom video-materiale og tips tilsendt fra nær og fjern for å tipse våre egne speidere, samt analysere mer inngående de anbefalingene han får via klubbens egne speidere eller andre, for deretter å sile de han mener klubben burde speide en gang eller to for et mulig kjøp, for eksempel ved at Hareide selv, Bratseth eller Henriksen blir sendt på en kamp for å ta en siste titt før det legges inn bud.

Noe i den gata. Hvis jeg gjetter riktig, så ser jeg ikke at Rosenborg har gjort noe som helst feil i denne saken om GH er godt kvalifisert som fotball-analytiker og samarbeider godt med andre i organisasjonen. Tvert imot kan det vise seg å være en vinn-vinn for både klubb og ansatt. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Zorbeltuss Veteran

| 

Posted: 13.08.2021 12:10    Post subject:  | 
				     | 

| 

Hvis Geir Hansen skal lede en analyseavdeling (mye fra hjemmekontor, men det går sikkert helt fint) som skal understøtte spillerlogistikk og trenerapparat så høres det lovende ut.

Må fremdeles ha et speidernettverk da. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Kamerat Ola Veteran

Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
  | 

Posted: 13.08.2021 12:35    Post subject:  | 
				     | 

| 

| Det er greit nok at han skal lede en sånn avdeling, men hva i all verden er poenget med en slik avdeling om det bare skal rekrutteres folk som allerede er i klubben til den avdelingen? Klubben må klare å heve blikket utenfor sin egen andedam. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Sløvsekken Veteran

| 

Posted: 13.08.2021 15:32    Post subject:  | 
				     | 

| 

| Sliter wrote: | 	 		  | Skjønner ikke hvorfor folk er så negativ til denne løsningen.  | 	  

Problemet er ikke Geir Hansen. Han er sikkert en flink fyr han. Problemet er at klubbens såkalte prosesser konsekvent virker å handle om å finne det første og beste i egne rekker eller nærområdet. Det er disse stadige snarveiene som har ført oss ut i uføre, og her får man bare enda en slik sak i rekken. På samme måte som man gjorde når Horneland plutselig ble forfremmet til hovedtrener når Hjulmand valgte Danmark og man ikke hadde giddet å tenke på hva de skulle gjøre hvis så skjedde, som man gjorde når Vikvang ble ansatt som leder for akademiet osv. En person som virker å passe bedre i breddefotballen enn på et RBK-akademi.

Klubben minner mer og mer om et ekkokammer, hvor man overhodet ikke er interessert i tanker og ideer utenifra. Det er slik mentalitet som gjør at en klubb stagnerer og ikke får ut potensialet sitt. RBK som klubb trenger en tupp i ræva for å komme seg ut av den samme gamle tralten. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

orz Proff

| 

Posted: 13.08.2021 15:57    Post subject:  | 
				     | 

| 

| Ja, på generelt grunnlag er jeg enig. Men i akkurat denne saken diskuterer vi faktisk Geir Hansen. Og den ansettelsen har jeg ikke noe i mot, snarere tvert i mot. Men jeg forventer at noen eksterne også kobles på i selve speidingen. Men dette kan vel løses på flere måter, man må vel ikke nødvendigvis ha en speider fulltidsansatt på lønn fra klubben for å få utført speidertjenester | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Sløvsekken Veteran

| 

Posted: 14.08.2021 00:41    Post subject:  | 
				     | 

| 

Geir Hansen får gode skussmål i forhold til analyse, men har såvidt meg bekjent ingen erfaring med scouting eller å lede et scouting team. Jeg tviler også på om han har noe særlig nettverk utenfor norges grenser. Da blir det fort at vi fortsetter med skylappene og bare ser etter spillere i Norge og Sverige, hvor vi stort sett må betale overpris.

Savner at man knytter til seg kompetanse klubben ikke besitter fra før. Hansen kan sikkert bidra i forhold til analyse og vurdering av spillere man finner interessante, men vi trenger noen som faktisk kan finne spillere å vurdere også, utover de navnene som Bratseth, Dorsin og Hareide kjenner til selv. Hansen, som ønsker mer tid hjemme i Ålesund, er neppe den mannen. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Huber Veteran

| 

Posted: 14.08.2021 09:24    Post subject:  | 
				     | 

| 

| 6Strand wrote: | 	 		  Så har vi da forsøkt med etablerte speidere med nettverk i det store utland, uten at vi har lyktes noe særlig. Og da forsøker vi noe nytt. At GH er ansatt som ansvarlig for speiding og analyse betyr ikke at han skal speide og analysere. Men han har ansvar for å bygge opp et speidernettverk og et analyseteam.

Så skriver du at økonomi er helt uvesentlig. Nei, det er det ikke. Man har et budsjett å forholde seg til, og jobben til Dorsin er å få mest mulig ut av den skrale pengebunken han har tilgjengelig. Så skal vi da bruke hele potten på Terje Liverød, eller skal vi forsøke å bygge opp et nettverk til en lavere driftskostnad som gir flere leads over tid? Enten er du uanstendig rik, eller så har du aldri hatt ansvar for et budsjett. Og ref. ditt spm om ikke du er en bedre løsning for brøkdel av pengene så kommer vel det an på dine kvalifikasjoner. Igjen: kost nytte.

Og klubben har et system. Etterlevelsen er en annen sak. Kanskje er dette også et ledd i målet om å få systemet i gang igjen, framfor å hente hjem gamle travere med en CV, uten at de egentlig passer inn eller er hva vi trenger. Flott med gode enkeltspillere, der er jeg helt enig. Men jeg ønsker ikke et lag bestående av 11xCeide, og tror det blir vanskelig å integrere en drivende god løpsmaskin i den sentrale midtbanerollen dersom det er en ballfordeler laget skriker etter. | 	  

Jeg vil påstå at det er direkte feil å si at vi ikke lyktes speidingen tidligere når dette var noe vi faktisk satset på. Dette demonstreres i at vi klarte å finne og signere spillere som Sapara, Kone og Konan Ya. Torbjørnsen var derfor en suksess, men klubben ønsket ikke/klarte ikke å holde på han.  

Jeg sa ikke at økonomi er helt uvesentlig. Jeg sa at det at det er en billigere løsning er helt uvesentlig. Det er som du nå sier kost/nytte som er det viktigste aspektet.  Det er bedre å betale med for noe som fungerer, enn å gå for en billig løsning som ikke gjør det.

Det er etterlevelsen som avgjør hvorvidt du faktisk har ett system. Når klubben ansetter trenere som står for helt forskjellige fotball hvert 2. år så kan de ikke si at de har ett system. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Mustrum Ridcully Legende

| 

Posted: 14.08.2021 10:11    Post subject:  | 
				     | 

| 

Jeg føler at "Geir Hansen-skandalen" blekner litt i forhold til hva de holder på med i Bergen for tiden. _________________ Agbogbloshie park inspector.

Quis custodiet ipsos custodes? | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Letterkenny Rutinert

| 

Posted: 14.08.2021 11:34    Post subject:  | 
				     | 

| 

| Jeg synes prosjektet til Brann og Ingebrigtsen har slått ut ganske bra jeg? | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Wiseblood Veteran

| 

Posted: 14.08.2021 11:45    Post subject:  | 
				     | 

| 

| nidaros997 wrote: | 	 		  Om vi legger godviljen til, så er min forståelse av stillingstittelen at GH trer litt tilbake til en analytiker-stilling, hvor han kan jobbe hjemmefra i Ålesund. Rosenborgs ledelse har sikkert tenkt at det er bedre å beholde en faglig dyktig ansatt og la ham jobbe fra hjemmekontor, enn å gi slipp på hans kompetanse.

Det var vel Stig Torbjørnsen som sa for en del år siden at den viktigste delen av jobben hans som speider var å si 'nei' til alle forslagene av nye spillere som kom fra alskens agenter, DVDer som ble sendt klubben osv.?

Min gjetning er derfor at GH ved siden av sin analyse-jobb skal gå gjennom video-materiale og tips tilsendt fra nær og fjern for å tipse våre egne speidere, samt analysere mer inngående de anbefalingene han får via klubbens egne speidere eller andre, for deretter å sile de han mener klubben burde speide en gang eller to for et mulig kjøp, for eksempel ved at Hareide selv, Bratseth eller Henriksen blir sendt på en kamp for å ta en siste titt før det legges inn bud.

Noe i den gata. Hvis jeg gjetter riktig, så ser jeg ikke at Rosenborg har gjort noe som helst feil i denne saken om GH er godt kvalifisert som fotball-analytiker og samarbeider godt med andre i organisasjonen. Tvert imot kan det vise seg å være en vinn-vinn for både klubb og ansatt. | 	  

+1 _________________
  | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

senador Legende

| 

Posted: 14.08.2021 11:54    Post subject:  | 
				     | 

| 

| De klubbene som bruker tid på tips fra agenter har ikke et godt utviklet system for scouting. Så hvis det er det Hansen skal bruke tid på er det enda mer feil i ansettelsen.  De som har et godt system finner spillerne sine uten bruk av tips fra agenter. Agenter har en egeninteresse i å tjene penger. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Zorbeltuss Veteran

| 

Posted: 14.08.2021 18:52    Post subject:  | 
				     | 

| 

Jeg kan se for meg at det kan være fordelaktig for en agent å ha en god track record på å koble rett spiller til rett klubb, så skal ikke se bort ifra at Dorsin har noen kjenninger han vet at er verdt å se på spillere de selger inn.

Men så må en jo holde seg unna Krim-Jim og han som solgte inn Levi (tror jeg det var) og slike slasker også. Men der tror jeg rett og slett det var Bjørnebye, Kåre og Horneland som ikke brydde seg med å gjøre noen ordentlig kvalitetsikring.

Så langt så virker det jo som om signeringene under Dorsin absolutt har vært mer verdi for pengene enn det som kom under Bjørnebye. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

enur81 Senior

| 

Posted: 16.08.2021 08:40    Post subject:  | 
				     | 

| 

| Annonseringen av Hansen som ansvarlig for scouting/analyse kan ha sammenheng med at det har skjedd en positiv utvikling i trenerjakten. Tanken (som jeg har hørt) har vært at Hansen/Henriksen tar A-laget første halvdel av 2022 om man ikke kommer til enighet med Bodø Glimt om å løse ut KK etter sesongslutt. Kan ikke forstå annet enn at KK selv er positiv til trenerjobben. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

h b Veteran

| 
		 | 

| Back to top | 
		 | 

| 

enur81 Senior

| 

Posted: 16.08.2021 09:45    Post subject:  | 
				     | 

| 

| Jeg skrev at tanken har vært. Det at han nå annonseres i ny stilling fom 1.1.22 tar jeg som et positivt tegn på at man kanskje har funnet en løsning med Glimt hvor KK tar over etter sesongen. Men sistnevnte er spekulasjoner fra min side. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Whoppa Veteran

| 

Posted: 17.12.2021 10:46    Post subject:  | 
				     | 

| 

| Kan Geir Hansen jobbe sammen med Rekdal nå da? | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Kom_igjen_troillan Veteran

| 

Posted: 17.12.2021 12:21    Post subject:  | 
				     | 

| 

Ja, det er derfor styret (med Bratseth i spissen) og Eggen er samstemt om å gå for Rekdal og ikke Milojevic, da kan klubben beholde alle de superkompetente trenerne som er i teamet fra før og er ikke nødt til å bytte de ut med "masse serbere" med "feil kultur"... _________________ – På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.

Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE   | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Frankiefourfingers Veteran

| 

Posted: 17.12.2021 12:26    Post subject:  | 
				     | 

| 

Tipper han tenker på tidligere samarbeidsproblemer mellom Hansen og Rekdal i tidligere klubb.

Dette er jo uten tvil problematisk for oss. _________________ I have spoken. | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

Whoppa Veteran

| 

Posted: 17.12.2021 12:58    Post subject:  | 
				     | 

| 

Ja, tenkte på det ja. Riktig nok lenge siden, og samarbeidet var vel tettere da enn det vil være nå. Men likevell  	  | Quote: | 	 		  | Forskjellene mellom hvordan Kjetil Rekdal og jeg tenker om fotball, er for store. | 	 
  | 

| 

| Back to top | 
		 | 

| 

|