English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ranheim - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var beste Rosenborg-spiller?
Faye
3%
 3%  [ 1 ]
Rogers
3%
 3%  [ 1 ]
Henriksen
7%
 7%  [ 2 ]
Giampaoli
0%
 0%  [ 0 ]
Reitan
3%
 3%  [ 1 ]
Jensen
15%
 15%  [ 4 ]
Børkeeiet
3%
 3%  [ 1 ]
Pereira
11%
 11%  [ 3 ]
Holse
23%
 23%  [ 6 ]
Holm
0%
 0%  [ 0 ]
Vecchia
26%
 26%  [ 7 ]
Total Votes : 26

Author Message
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 05.03.2022 01:15    Post subject: Reply with quote

Ja, nei treneren er jo ikke viktig i det hele tatt. Bielsa, Tor-Ole, Hesten, Clough, Ulsokken, Pep, Bilardo, Nagelsmann eller Bakke. Det er hipp som happ det, for fotballen blir den samme uansett, ikke sant?
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran

PostPosted: 05.03.2022 02:12    Post subject: Reply with quote

Kjipt resultat, men som med alle andre trenere vi har hatt, la det gå en 5-6 seriekamper før både laget og treneren dømmes nord og ned. Vi har i tidligere oppkjøringer tapt en rekke med treningskamper men allikevel gjort en bra sesong, og motsatt, kjørt over de andre lagene for så å fremstå som pinlig dårlige når serien starter. Nå har vi ny trener og nytt system, så det vil naturlig nok svinge en del. Håper det går seg til etter hvert.

RBK
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 05.03.2022 10:32    Post subject: Reply with quote

Bedreviteren wrote:
Ikke overaskende, mener mange at det er trenerens skyld. Hvor mange trenere skal vi ha, før vi innser at alt handler ikke om treneren?

For nesten alle trenere som har feilet i RBK har det vært lett å se hvorfor, man har gjort horrible ansettelser. Perry kan ikke offensiv fotball, Høgmo kan ikke offensiv fotball, Horneland kan ikke offensiv fotball, Hareide kan ikke offensiv fotball, Rekdal kan ikke offensiv fotball. Og de aller, aller fleste utenforstående visste det da de ble ansatt. I ettertid tror jeg Jönsson kunne lyktes om han hadde hatt de voldsomme ressursene Hamrén fikk til rådighet.
Back to top
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 05.03.2022 14:17    Post subject: Reply with quote

Men de kan defensiv fotball, og vi får faen ikke til dét engang.
Back to top
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 05.03.2022 14:30    Post subject: Reply with quote

Nei, fordi de får beskjed om at de må spille offensiv fotball. Det er så hjernedødt at det gjør vondt.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 05.03.2022 23:53    Post subject: Reply with quote

Et hovedproblem her er i mine øyne organiseringen av midtbanen.

1. Formasjonen legger jo egentlig til rette for at stopperne skal bruke de passelige avstandene til å lage lokale overtall med ganske lite hjelp, og ball i etablert angrep bakfra bør bety at en av stopperne ender opp med å avansere med eller uten ball. Her ser vi i stedet at Rogers og Giampaoli er ganske passive, og Henriksen ligger egentlig dypere enn disse igjen, i stedet for å ta en dyp playmakerrolle.

2. Dit løper i stedet Tobias Børkeeiet, som tydelig foretrekker å droppe ned mellom stopperne for å bli spillbar i stedet for å finne plass der det er trangt. Resultatet er at vi i stedet for vår vante '4-3-3 som blir 3-4-3 i angrep' spiller en '5-4-1 som blir 4-3-3 i angrep, i den forstand at vi starter angrepet med fire stoppere, en spiller sentralt på midten, to vingbacker og tre spisser.

3. Problemet er altså tredelt, det er manglende offensivt bidrag bakfra, det er en midtbanespiller som agerer som et ensomt anker, og total mangel på de plassbyttene som også er viktig i 3-4-3. Når Børkeeiet trekker dypt bør det være en konsekvens av at en stopper avanserer, tilsvarende bør ikke den hentebevegelsen til Vecchia og Holse skje uten at noen bakfra altså passerer de. Ellers får vi konstant veldig få spillere foran ball.

4. Det er vel trygt å si at også valget av de to sentrale spillerne må ta en god del av skylden for de mange balltapene på egen halvdel, da begge to fremstår veldig usikre på hvordan de egentlig skal gjøre seg spillbare. Det gir flere dårlige idéer bakfra, og setter de selv også i situasjoner der de gjør feil. Det er jo heller ikke overraskende, siden det er en rolle ingen av de kan særlig godt overhodet.
enojado
Veteran

PostPosted: 06.03.2022 14:52    Post subject: Reply with quote

For å si det rett ut. Spillerne forstår ikke hvordan 343 skal praktiseres. En greie er det teoretiske og de fleste skjønner hvordan 343 best bør fungere, noe helt annet er å gjøre det live. Laget har en lang vei å gå på det som gjelder samhandling, så får bare håpe at de tar noen sjumilssteg ila de neste ukene...
Synes KR og GF gjør mye riktig på feltet og er bra folk som vet hva som kreves av spillerne, men synes de er vel romantiske rundt denne 343 formasjonen sin.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 06.03.2022 16:33    Post subject: Reply with quote

Siden jeg ikke har sett Rekdal sine lag med tydelig og klart spillmønster siste 20 årene, så kan det jo hende han ikke er så ekstremt flink til å lære bort - om han kan det selv.
Back to top
Platon.XI.XI
Senior

PostPosted: 06.03.2022 17:08    Post subject: Reply with quote

Her er noen grunner til hvorfor jeg mener vi trenger tid, og hvorfor jeg ikke tror vi kommer til å henge med spesielt godt fra vårsesongen i ES22.

1. For å få en god oppkjøring er det viktig å ha et system satt tidlig. Dette ble vanskelig i år da treneren ble ansatt for seint til å få realisert dette målet.
--> Dette tror jeg kommer til å være en sentral grunn til hvorfor vårsesongen kommer til å bli utfordrende.

2. Det er mange nye spillere, mange relasjoner som skal bygges.
--> Når man har mange unge spillere, som i tillegg bygger relasjoner, er det desto vanskeligere å bygge gode relasjoner på kort tid. Setter man inn det kompliserte og uvante systemet de øver på nå, vil dette gjøre situasjonen mer komplisert, og det hele vil ta lengre tid.

3. Virus og skader.
--> Som kjent har vi flere spillere som er, og har vært, langtidsskadd.
--> Korona-virus i troppen midt i den viktigste oppkjøringstida.

Som vi alle ble vitne til i kampen mot Ranheim, og som Zaphod utbroderer ypperlig i innlegget over, er organiseringen av midtbanen på kanten til krise så nærme seriestart. Det at flere av de bommer så til de grader på bevegelser, minner om mange sliter med å forstå rollen sin.

Når det er sagt så må dette laget få tid. Også trenerne. Prosjektet er altfor spennende til å sparke ut døra i en altfor tidlig fase. Mye av det de jobber med er spennende, og trenerteamet har mange gode poenger i det de uttaler. Mener jeg.

Jeg spår en tung vår, en spennende høst, og et enda bedre 2023! I 2024 er vi tilbake i CL som Europas "spennende, unge outsider" Wink
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.

Nils A. Eggen
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 06.03.2022 17:18    Post subject: Reply with quote

Jeg sitter vel fortsatt med en mistanke om at de er ganske klare og tydelige på hva som kreves av enkeltspillere, isolert sett, men har lite større bilde av hvordan spillerne skal handle forskjellig i ulike roller som danner et kollektiv.

De er som forventet ganske tydelige på sånne ting som 'blø for drakta', 'ikke gjør feil', 'balltempo' og 'gjøre jobben', og det kan jo gjøre stor forskjell for dårlige lag og på lavere nivå. Hold det sammen med en del læresetninger på individuell utførelse, så minner totalen mye om det en klassisk engelsk trener leverer. Mye 'riktig', men ikke egentlig effektivt.

Det ville jeg i alle fall tenkt i utgangspunktet, og foreløpig er det jo ikke veldig overraskende noe som helst. Større krav individuelt på spillerne, lite tegn til at Rekdal har teken på det taktiske, eller til at han tar noe særlig ansvar selv for prestasjonene. Det er, så langt, omstendighetene eller 'feilene som gjøres', i alle fall utad. Noen som vil vedde sin førstefødte på at han tar skylda innad?
ibejnar
Veteran

PostPosted: 06.03.2022 17:22    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det er meget få ting der skal ændres for at få succes. Men uden en central midt der virkelig kan holde i bolden og spille fodbold bliver det svært. Vi mister den alt alt for ofte og for hurtigt når spillerne ikke kan forblive rolige når presset kommer. Det giver os store problemer og jeg synes bestemt ikke Børkiet er løsningen. Han er problemet lige nu. Derudover skal vi have Markus sat i scene som den i bagkæden der kan spille og føre bolden frem. De 2 andre kan slet ikke. Hvis de 2 nævnte ting kan klares, så tror jeg vi vil se et helt andet RBK spil og et hold der absolut kan spille med om guldet.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 06.03.2022 17:47    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke det der handler så mye om spillerne som om mangel på planmessighet. Man kan ikke stå og se på at tre stoppere har så lite lyst til å dra på seg press med vilje, med mindre ønsket er at vi skal ligge med tre tunge bak. Det grepet med midtbanespillere som 'dykker' ned etter ball, slik at vi ligger i en slags 6-3-1, det er ikke bare Børkeeiets fantasi. Jeg mener det ligger på spilleplan, enten ikke implementert eller ikke eksisterende - husk at Kamma gjerne droppet å spille seg ut bakfra under Reka.

Selv om jeg også synes Børkeeiet begynner å minne om en firkantet kloss i rundt hull, så må det sies at det er vanskelig å være sentral midtbane med så lite hjelp. Ikke rart om vi etter hvert prioriterer å spille langt for gjenvinning, siden vi oftere gjør grove feil enn vi etablerer offensivt spill, men da er jo heller ikke Børkeeiet en ideell spiller.
enojado
Veteran

PostPosted: 06.03.2022 20:31    Post subject: Reply with quote

Jeg har forstått det slik at Henriksen skal gå litt høyere opp og ligge som en defensiv midbanespiller når laget er i angrep med to sidestoppere som går inn og ligger trygt bak. Nå er det motsatt og litt halvveis som nevnt over.

Men er det faktisk slik at de tre skal ligge horisontalt bredt hvor side stopperne bidra i det offensive?

Og som nevnt over var det ofte situasjoner med to dype sidestoppere som ikke tør å spille på seg press og ergo heller ikke til særlig hjelp for midtbanen og en henriksen som ligger enda typere, nesten som en sweeper (satt på spissen) så det "flyr" ikke.
Man tar først ut dybde i forsvaret når man "starter på nytt" og spille seg ut bakfra "igjen" når motstander presser.

Så litt på City United i kveld og City spiller i utgangspunktet 433 som ender opp med en slags 343 i possession-orientert angrepsspill hvor sentral midt går ned med brede stoppere i en horisontal linje (alt ettersom). Synes det er en formasjon som ser langt enklere å praktisere enn det vi forsøker nå.

Så fikk jeg akkurat høre at det er hold i det KR sa om en god 11 vs 11 sekvens dagen før kampen. Får håpe at det slår ut mot ukjent motstand fort som mulig. Mulig det er noen andre her som var på treningen og kan bekrefte (ikke alltid enig med mine kilder Wink)!?
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 06.03.2022 23:41    Post subject: Reply with quote

Det er jo det planmessige som blir spennende å se. Og vi kan selvfølgelig ikke forvente at dette sitter spikra til perfeksjon de første kampene, men jeg mener oppriktig at stallen vi nå råder over er såpass sterk og med nok klare ferdigheter at det ikke finnes unnskyldninger (om vi da ikke får langvarig skadehelvete i Coolen-kategorien eller lignende) for ikke å klare topp tre rimelig greit.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 07.03.2022 09:33    Post subject: Reply with quote

Ja, altså, man kan jo velge litt hvordan man gjør det her. Enten trekker sentral stopper litt høyere i banen som en slags DM, mens de to sentrale midtbanespillerne inntar en slags indreløperposisjoner. Med en god ballspiller der - som Henriksen - burde det gi gode muligheter for å enten rettvende en av de to sentrale, spille gjennom ledd på en av de to offensive midtbanespillerne, eller vende ut på vingbackene. Og så har han stort sett mulighet for støtte på begge sider hvis motstanderen låser av backene våre, for de klarer neppe gjøre både det og å presse alle stopperne. Dette ligner jo egentlig mye på slik vi er vant til å strukturere laget også i 4-3-3, forskjellen er at Henriksen starter som stopper og avanserer fremover i stedet for å starte som midtbanespiller og komme ned og hente. La oss kalle dette modell 1.

Eller så kan man gå såpass bredt med sidestopperne at en av de får muligheten til å ta med seg ball fremover som en klassisk back, og enten spille loddrett på vingbacken eller inn på en midtbanespiller, avhengig av motstanderen. Poenget da er jo litt å true med å gjøre det på begge sider, og bruke balltempo i stopperrekka til å lage den ubalansen slik at man får rom. Da må Henriksen ligge dypt nok til å være spillbar, og får ansvaret for å fyre av disse pasningene med nok tempo og presisjon. Vi kaller det modell 2.

Helst bør vi jo kunne beherske begge disse modellene, slik at det blir vanskelig for motstander å velge mottrekk. Jeg synes også vi har veldig mye å gå på når det gjelder keeperens rolle i dette. Se bare forskjellen på teknisk svake Faye Lund og Ranheims futsalaktige Frenderup - hvis keeperen tør å gå enda litt høyere enn det, og har tilstrekkelig pasningspresisjon kan han gjøre det veldig vanskelig å sette noe effektivt press på forsvarsrekka vår.

Med tanke på hvordan vi har spilt og hvilke spillere vi har så ville jeg ha startet med modell 1, som burde være ganske kjent både for Markus og for mange av alternativene på sentral midt, og så jobbet med modell 2, som nok er mer uvant både for de som skal spille sidestopper, for backene og for midtbanespillerne, parallelt før vi egentlig sjøsetter det i kamp. Men vi har en utfordring med at Børkeeiet egentlig egner seg veldig dårlig i modell 1, og ser ut som han mangler både teknikk og erfaring til den posisjoneringen mellom ledd som er nødvendig der - han vil fort ende opp med å hente mye ball i føttene på Markus, og per nå virker han akkurat så overflødig som det var grunn til å frykte, med Markus og Vagic i troppen allerede. Han passer bedre inn dersom hovedidéen er at sidestopperne avanserer, men jeg stiller meg tvilende til om a) Rogers er god nok med ball som høyre stopper og b) en venstre stopper uten naturlig venstrefot klarer den jobben godt nok. Jeg står på at Reitan og Augustinsson er de som ville fikset dette fortest, på grunn av back-erfaringen, så kanskje vi må vente på svensken som venstre stopper, mens Renzo forhåpentligvis da kan ta høyre sidestopper.

Jeg ville altså ha vurdert sterkt, akkurat nå, å starte med Skjelbred og Tagseth sammen på midtbanen nå, siden de to behersker posisjoneringen som 'dype indreløpere' best. Begge, men spesielt Skjelbred, viste i innhoppene sine at de skjønner mer av rollen nå. Kanskje Hoff kan blande seg inn hvis han har et annet gir inne enn Busquets-emuleringen sin.
Neeskens
Veteran

PostPosted: 07.03.2022 13:19    Post subject: Reply with quote

Vi ender nok fort opp i en klassik 4er bak. I en 4-5-1 / 4-2-3-1formasjon
Henriksen/Tobias som de 2 sittende
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 07.03.2022 14:20    Post subject: Reply with quote

Vi har ikke to stoppere som er drevne nok til å spille med firer bak. Rogers rett fra OBOS, Henriksen omskolert og Renzo uten A-lagserfaring, i tillegg til Røsten og Ceide. Og Vagic, etter hvert. Det hadde vært utrolig shaky.

Hovedgrunnen til at det passer godt for oss å spille 3-4-3 nå er jo at vi per 01.01.22 hadde 0 typiske midtstoppere på godt nok nivå i troppen. Men vi har en del spillere som kan spille stopper i treer, fordi det stiller litt mindre krav til kombinasjonene duellstyrke/fart/individuell defensiv kvalitet og duellstyrke/ballbehandling/individuell defensiv kvalitet. Det tillater oss altså å spille inn litt mindre drevne stoppere.

Vi kan muligens bytte formasjon etter hvert, men vi bør ikke gjøre det før vi ser at vi har spillere som ville klart seg godt sammen i midtstopperpar.
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 07.03.2022 14:35    Post subject: Reply with quote

Enig det du sier her Zaphod. Vi kommer til å være, om mulig, enda mer shaky med kun to midtstoppere.

Spørsmålet er dog hva vår nye trener kommer til å ønske (uansett hvem det måtte være). Om du kom inn i klubben nå (eller om 6-12-18 kamper, stallen endrer seg nok ikke mye før vi har ny trener) - hvilken formasjon hadde du spilt?
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 07.03.2022 15:42    Post subject: Reply with quote

Vi kommer jo aldri til å bytte trener før om minimum 18 måneder, med mindre vi skulle være i reell nedrykksfare til sommeren, så vår eventuelt neste trener vil jo ha tilstrekkelig beslutningsgrunnlag når det gjelder de spillerne vi har nå.
Neeskens
Veteran

PostPosted: 07.03.2022 17:00    Post subject: Reply with quote

4er bak har vært særdeles solid for de fleste lag. 3bak har jeg kun sett hos storlag med ekstremt raske og sterke stoppere hvilket vi ikke har. Alle dager i uka vil vi være mere solid med 4 og ikke 3 bak. Så må vi huske at med en solid midtbane blir ikke presset så tøft på back rekka, les RBK under hamren.
Vi kommer til å ende opp med 4 bak slik det ser ut nå ihvertfall.
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 07.03.2022 17:50    Post subject: Reply with quote

Nei, det gjør det ikke. Ingenting tyder på det, faktisk.
Back to top
RK
Senior

PostPosted: 07.03.2022 18:09    Post subject: Reply with quote

Midtjylland spiller 3-4-3.
Stopperne deres er ikke spesielt raske men har mye erfaring.
Alder 27, 30 og 32.

Brøndby spiller meste 3-5-2 men noe 3-4-3.
Rosted Maxsø Heggheim som stoppere.

Hammarby i Sverige spilte mye 3-4-3 under Milos.

Så det er en del lag vi kan sammenligne oss med som spiller samme system.

Jeg tror både model 1 og 2 fra Zaphoid ville passe oss bra da Rogers ser god ut fremover, og Renzo tidliger har spilt i en mer kreativ rolle. Det var første kampen de spilte sammen. Jeg tror det blir bedre og kan bli veldig bra etterhvert.
Back to top
Standarn og Crick
Veteran

PostPosted: 07.03.2022 18:55    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
(...) 3bak har jeg kun sett hos storlag med ekstremt raske og sterke stoppere hvilket vi ikke har. (...).

Ham-Kam spilte da med 3 bak i hele fjor, og nå har vi tatt trenerne og den ene stopperen deres...
enojado
Veteran

PostPosted: 07.03.2022 19:06    Post subject: Reply with quote

Tror ikke man skal undervurdere systemer man er vokst opp og "kan" - ref. firer er bak.
Treer bak er fint hvis vi har ballsikre spillere som kan ta med ball og forsere ledd. Henriksen er helt klart den som bør ta med ball og overraskende at han knapt turte å bevege seg med ball i en treningskamp mot ranheim. De to sentrale går bredere for å ta med seg folk og gjøre seg spillbar. Samtidig bør en av de tre fremme, altså "10-eren" være møtende og spillbar. Kevin De Bruyne gjorde dette 6-7 ganger i går (Solbakken i Glimt har vært flink til det også). Går ned og henter ball og sender ut mot kant eller sentralt og går opp igjen - skaper rom. Helt klart at spillerne ikke er trygge i rollene sine.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Page 5 of 5

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb