| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 29.08.2016 09:17 Post subject: |
|
|
Enig - blir fort til at den heter "Gnagerligaen" på folkemunne fremover. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 29.08.2016 10:16 Post subject: |
|
|
| I så fall får vi ikke Premier League, men AIK på nakken. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 29.08.2016 10:52 Post subject: |
|
|
| Vegard2711 wrote: | | Utrolig merkelig. Må jeg isåfall ha tilfeldigvis ha kommet over de få som sier det. |
Jeg tror nok det er en viss sjanse for at du har møtt en del engelskpråklige Man Utd-fans fra India og/eller Pakistan. Det er en del merkelig begrepbruk hos "fans" fra den delen av verden.
Barclays er en bank som har vært hovedsponsor for Premier League i en del år. Så programledere og kommentatorer på TV har refert til ligaen med sponsornavnet av helt sikkert kontraktsårsaker. Så det er nok der at misforståelsen stammer fra.
Engelskmenn sier Premier League, PL eller av og til uttrykket "The Premiership".
Det er ekstremt usannsynlig at engelskmenn ville brukt forkortelsen "BPL", fordi B-en kan misforståes som "british". PL er ikke en britisk liga. Folk på øya er veldig følsomme når det kommer til skillet mellom hva som er britisk og hva som er engelsk/skotsk/walisisk. Det er lett å komme i trøbbel om man velger feil ordbruk.
Her i Skottland brukes av og til fortkortelsen EPL, for å skille den fra SPL (Scottish Premier League). EPL er også veldig vanlig hos amerikanere og asiater.
Engelskmenn hater forkortelsen EPL, og bruker den aldri selv.
Det ble nærmest nasjonal oppstandelse da Liverpools amerikanske eier, John Henry, snakket om "The EPL Franchise". Det har vært spilt ligafotball i England siden 1870-tallet, så å omtale ligaen som en fransjise ble oppfattet som en stor fornærmelse.
-------------------------------------------
Men altså, tilbake til temaet.
Den logoen der er helt forferdelig lik den nye Premier League-logoen. Den er så lik at Norsk Toppfotball setter seg i en risikosituasjon når det gjelder søksmål i mot.
Skal man bruke ressurser på å markedsføre Eliteserien som produkt, så må man velge noe orginalt. Dette er er både pinlig og slett håndverk.
Den eneste forskjellen er at den engelske løven ser ut som Kong Richard fra disneyfilmen Robin Hood. Mens den norske løven er inspirert av St. Olafsløven med dragetungen. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 29.08.2016 11:14 Post subject: |
|
|
Det hadde vært så fantastisk lett å gjøre denne veldig særpreget. Om de absolutt skal ha dyrehode, hvorfor ikke bruke et i stil med dragehodene på vikingskipene?
Mye tøffere, erke-norsk og tradisjonelt.
Er dog overhode ikke overrasket over at en "god prosess" nok en gang har ført til et resultat som er svært langt utenfor det folket ønsker all den tid NFF står bak. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 29.08.2016 11:33 Post subject: |
|
|
| Grunnen til at mange (spesielt online) sier BPL er vel nettopp fordi det finnes frytelig mange ligaer som heter nettopp "Premier league", f.eks welsh premier league eller faroe islands premier league. Nå er det vel i grunn gitt at man mener den engelske Premier league når man sier nettopp det, men likevel er det mange som bruker BPL for å poengtere at det er den man snakker om. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 29.08.2016 11:45 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: |
Skal man bruke ressurser på å markedsføre Eliteserien som produkt, så må man velge noe orginalt. Dette er er både pinlig og slett håndverk.
Den eneste forskjellen er at den engelske løven ser ut som Kong Richard fra disneyfilmen Robin Hood. Mens den norske løven er inspirert av St. Olafsløven med dragetungen. |
Dårlig PL-logo som eksempel. Her er en annen ... som til overmål har ca. samme blåfarger.
 _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 29.08.2016 12:15 Post subject: |
|
|
| vingback wrote: | | Løvefiguren ligner mer på en hissig mink i mine øyne. |
Siden det er det Tippeligaen har blitt i forhold til Løven, så er logoen kanskje ganske passende allikevel
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 29.08.2016 12:42 Post subject: |
|
|
Bananskrue:
Skal man for en hver pris bruke en forkortelse er EPL bedre. BPL er bare galt.
Haavarl:
PL-logoen jeg la til er den offisielle for årets sesong. Altså den som er åndsverksbeskyttet og kan skaffe Eliteserien trøbbel i rettsystemet. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 29.08.2016 12:54 Post subject: |
|
|
De er jo ikke så veldig like. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 29.08.2016 12:55 Post subject: |
|
|
Med litt godvilje så kan Eliteserie-logoen se ut som en hunnløve.
Og det passer jo kanskje bra med hvordan vi blir "tatt" når vi spiller i Europa. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
Markus Senior
|
Posted: 29.08.2016 13:00 Post subject: |
|
|
Synes ikke "løven" eller at det ligner på PL-logoen i farger og valg av kattedyr gjør så mye. MEN at de ikke kan skrive Eliteserien i ett ord provoserer meg!  _________________ RBKNytt.no - Samlested for Rosenborg-nyheter |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 29.08.2016 14:37 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | Bananskrue:
Skal man for en hver pris bruke en forkortelse er EPL bedre.
|
Er du gal, hvordan skal man da vite om man snakker om Egyptian premier league eller den engelske?  |
|
| Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 29.08.2016 14:48 Post subject: |
|
|
Litt snarlik Scottish Premiership-løven er den jo uansett (takk til @Mikaeltro på tviters)
 _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 29.08.2016 15:05 Post subject: |
|
|
Det kan jo forsvares til en viss grad siden begge løvene liker å bruke tunga:
 |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 29.08.2016 16:47 Post subject: |
|
|
| Hvor mye fikk man for dette lite orginale designet da ? Tåpelig å velge noe som gir direkte assosiasjoner til Premier League. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.08.2016 22:39 Post subject: |
|
|
Muligens løva er litt inspirert over sørlandsk opprykkskandidat?
 |
|
| Back to top |
|
 |
Ten8y Rutinert
|
Posted: 30.08.2016 12:13 Post subject: |
|
|
| Tynn, ekkel løve. Rabies-fuss. Og Elite Serien er jo bare helt krise. Nå rakner det. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 30.08.2016 12:14 Post subject: |
|
|
| Rett og slett en tragisk logo. Synd. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 30.08.2016 22:02 Post subject: |
|
|
SÃ¥ disse forslagene ble rett og slett forkastet
Siste gang jeg melder meg på i en sånn fokusgruppe. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 30.08.2016 23:29 Post subject: |
|
|
Var denne i det hele tatt med? Burde vært en åpenbar kandidat. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Indreløper Veteran

|
Posted: 31.08.2016 00:15 Post subject: |
|
|
Er jeg virkelig den eneste som synes logoen er grei nok? For min del iallfall ei oppgradering fra det makkverket av et lappeteppe Tippeligaen hadde å skilte med. _________________ - Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Martin Ødegaard live på Lerkendal! |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 31.08.2016 09:39 Post subject: |
|
|
De hadde dette ute til høring hos NSA og var selv kalt inn til et møte hvor de presenterte logo og farver. Det ble da sagt fra supportersiden at dette lignet litt for mye på PL, men de forsvarte dette med at løven var brukt av NFF og i det norske riksvåpenet opp i gjennom årene. Fargevalget ble også kritisert da det fremstod som rene Stabæk farver, men de viste oss hvordan de hadde kommet frem til dette, uten at jeg ble noe klokere av det. Vi ble enige om å ikke si noe mer enn vi sa da dette tydelig betydde veldig mye for de, våre innspill hadde de fått. Ser egentlig ikke på dette som en stor sak, driter i logo og farver uansett. RBK sine hjemmekamper vil bli presentert i svart/hvitt uansett når de promoterer kampene. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 31.08.2016 10:17 Post subject: |
|
|
Bryr meg ikke stort om hvordan logoen ser ut jeg heller. En løve er et gammelt kongesymbol, ikke uvanlig å bruke det i Norge.
Personlig synes jeg det er et skritt opp fra denne:
- og mer gidder jeg ikke mene om den saken. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 31.08.2016 10:36 Post subject: |
|
|
Jeg har ikke et problem med en løve heller. Løven representerer Hellige Olav og har vært brukt siden Sverre-dynastiets tid.
Problemet er hvordan løven ser ut, posisjoneringen og oppdelingen av Eliteserienavnet over to linjer slik at den på avstand ser kliss lik den nye Premier League-logoen. Hadde man brukt noe med rødt, og en gylden løve, som er en mye lettere identifiserbar som norsk, ville det hele sett mye bedre ut. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 31.08.2016 11:10 Post subject: |
|
|
Det er jo nettopp det som er saken. Isolert sett er det få problemer med den nye logoen (bortsett fra den pussige orddelingen), men det er bare det at NFF bruker elementer som er brukt og brukes av "alle andre". Det fremstår som nok et hoppe etter engelsk fotball-forsøk, og vi har nok anglofili blant norske fotballseere som det er.
Logoen er som sagt ikke i seg selv så ille, men det er nok en prosjekt fra NFF som virker lite kreativt, lite gjennomtenkt og "half assed". _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
|