English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 769, 770, 771, 772, 773, 774  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
oxbailla
Veteran


Joined: 26 Apr 2005
Posts: 1122
Location: Trondheim

PostPosted: 11.12.2023 12:57    Post subject: Reply with quote

Skal ikke påberope meg å ha inngående kjennskap til det indre liv i RBK, men vi vet jo også fra politikken at bevisste lekkasjer kan inngå i interne maktkamper. Det kan spekuleres i om det er andre grunner enn rent fotballfaglige til at noen vil vrake AJ, for hvis det blir Maalen er trolig Dorsin ferdig.

Men det mest sannsynlige er vel tross alt at det rett og slett finnes ulike syn internt på kompetansen til kandidatene, og at noen vil foretrekke det "trygge, eggenske" alternativet Maalen som sier en del av de rette tingene (og med riktig dialekt), fremfor et talentfullt men tross alt veldig ubeskrevet blad i toppfotballsammenheng, som kan fremstå som gambling.

Det ER et alvor over trenervalget, for feiler man denne gang, kan klubben gå på en kjempesmell ulikt alt annet.

Som en er inne på over her, så trenger det ikke nødvendigvis å være et styremedlem som har lekket, men det er vel flere i og rundt organisasjonen som kjenner prosessen.

Ellers er det feil i artikkelen på tv2.no når de sier at AJ vil bli tidenes yngste trener for RBK om han overtar som 33-åring.
Nils Arne ble hovedtrener som 29-Ã¥ring og tok RBK til the double i 1971.
Arne Dokken tok over som hovedtrener etter Bjørn Hansen i 1985 rett før fylte 30, og tok seriegullet samme år.
Back to top
View user's profile Send private message
orkdal,n
Rutinert


Joined: 26 Aug 2018
Posts: 774
Location: Orkland

PostPosted: 11.12.2023 13:17    Post subject: Reply with quote

Ja, det kan være en enkel forklaring på lekkasjene. De trenger absolutt ikke være bevisste. Man bør holde seg for god til å spre konspirasjonsteorier her på på forumet, det er nok av de på nettet, på alt mellom himmel og jord.
_________________
Nattbussen går halv ett!
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18556

PostPosted: 11.12.2023 13:44    Post subject: Reply with quote

Enig i det, jeg var kanskje litt for rask til å mene at det er kynisk lekkasje. Men som sagt så er det jo nesten like problematisk om vi har en organisasjon som av naivitet eller inkompetanse lekker denne typen informasjon til media.
Back to top
View user's profile Send private message
pfff
Senior


Joined: 10 Aug 2012
Posts: 110
Location: Eksil på østlandet

PostPosted: 11.12.2023 14:56    Post subject: Reply with quote

Jeg har kanskje ikke fulgt godt nok med, men jeg skjønner ikke den store entusiasmen for Alfred over Maalen. Alfred har vel ikke trent et senior-lag, så det er utrolig vanskelig å si noe om hvor god han er i den rollen? Maalen har en tynn CV, men det er lett å forholde seg til den; han trente RIL opp i Eliteserien med underholdende fotball, ble årets trener, mistet masse spillere, rykket ned, og mislyktes med å takle motgangen. Så har han tatt over Rekdals skakkjørte RBK midt i sesong, og levert resultater på omtrent samme nivå som Reka, dog med mer svingende prestasjoner. En parameter mange kritiserte Rekdal for, har Maalen levert på: flere må i begge retninger... I stedet for 0-1 og 1-0, er vi nå kanskje mer rundt 3-1/1-3 i resultat? På papiret er jo det noe vi skal applaudere, men med det elendige defensive spillet er ikke det så lett likevel Smile

Når vi ikke rykka ned i år, tror jeg neppe Maalen vil trene oss ned neste år heller. I den andre enden skal vi uansett trener slite med å komme høyere enn en 4.-5. plass - vi skal ha utrolig flaks med både ny trener og nye spillere for å kunne ta opp kampen med B/G, Molde og Brann, og må være fornøyde om vi kjemper med Viking, LSK, TIL, S08, etc. om plassene rett bak pallen.

For mn del kan Maalen godt få et år til. Alfred virker spennende, men jeg tror det stilles en del andre krav til å være hovedtrener i RBK enn junior-trener i FCK.

Står vi virkelig bare igjen med disse to kandidatene, eller drar styret en kanin opp av hatten, med Alfred/Maalen som assisten?
Back to top
View user's profile Send private message
lightning
Junior


Joined: 12 Jan 2007
Posts: 62

PostPosted: 11.12.2023 15:16    Post subject: Reply with quote

Når det gjelder Alfred vs Maalen er det vel mest positivitet mot førstnevnte fordi det har potensiale til å bli noe bra. Maalens tak må sies å være begrenset basert på hans historie som trener. AJ kan være hva som helst, men sjansen for kraftig forbedring er mye høyere der. Som f.eks Tottenham denne sesongen kontra forrige.
Back to top
View user's profile Send private message
pavel londak fan account
Rutinert


Joined: 19 Aug 2008
Posts: 673

PostPosted: 11.12.2023 15:25    Post subject: Reply with quote

Nettopp. Ingen her kjenner til Alfred Johansson i noen særlig grad. Forskjellen på han og Maalen er at med Johansson KAN det bli veldig bra, men med Maalen VET vi at det ikke blir bra. Forskjellen på disse to trenerne er at med den ene kan vi gå hele vinteren og håpe/drømme om store ting, men med den andre vet vi at det ikke er noen vits i å drømme i det hele tatt.
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2043
Location: Bodø

PostPosted: 11.12.2023 15:30    Post subject: Reply with quote

pfff wrote:
Alfred har vel ikke trent et senior-lag, så det er utrolig vanskelig å si noe om hvor god han er i den rollen?


Så vil en god ansettelse være basert på mye mer. Når Alfred Johansson blir anbefalt, er det nok gjort et grundig research- og referansearbeid bak anbefalingen.

Når det er sagt, er det i motsatt tilfelle veldig enkelt å si noe om hvor god Maalen er i rollen. Og den er ikke god nok. Verken når vi ser på CV-en hans eller hvordan han gjorde det med RBK i høst. Laget gjorde det dårligere enn under Rekdal.

pfff wrote:
Når vi ikke rykka ned i år, tror jeg neppe Maalen vil trene oss ned neste år heller.


Det er jeg redd blir veldig naivt. Jo, klubben kan rykke ned neste år om vi igjen gjør et feilvalg. Å satse på en trener som kun er aktuell på grunn av dialekten, tror jeg blir et feilvalg. Klubben skriker etter impulser utenfra – som ikke er Rekdal-aktige impulser, i alle fall. Det har vi lært.

pfff wrote:
For mn del kan Maalen godt få et år til. Alfred virker spennende, men jeg tror det stilles en del andre krav til å være hovedtrener i RBK enn junior-trener i FCK.


Det finnes andre måter å finne den rette treneren på enn å se på merittene til en trener. Som uansett ikke er en fordel til Maalen. Større klubber enn RBK har klart å finne trener basert på andre kriterier. Jeg bare nevner Julian Nagelsmann, Pep Guardiola, Mikel Arteta.

Jeg kan visst til og med nevne Nils Arne Eggen? 29 år og «the double» med Rosenborg, han. Artig sak. Men jeg kan ikke nok om historien til å bruke det som noe særlig argument for Johansson. Uhorvelig lenge siden er det også.

Smile
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9682
Location: Drammen

PostPosted: 11.12.2023 15:43    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Laget gjorde det dårligere enn under Rekdal.


Det kommer jo selvfølgelig an på hva man måler.

Rekdal var f.eks. den eneste av de to som deltok i NM - rett ut av NM'22, klarte oss gjennom én runde før det var rett ut av NM'23 også.

Maalen var den eneste av de som fikk leke i e-cup-kvalik, hvor vi tok Crusaders men Hearts ble for sterke.

Vanskelig å sammenligne trenerne basert på det over. Så da blir det vel serien, da?

Kjetil Rekdal: 1.182 ppk.
Svein Maalen: 1.368 ppk.
Totalt: 1.300ppk.

Kommer nøyere inn på dette i pod i morra for de som måtte være interessert i det, men dette er da altså en av de mest katastrofale sesongene resultatmessig i nyere historie. Nest dårligste poengsnitt, verste plassering, verste målforskjell m.m. i nyere historie (1979 og fremover, altså perioden vi har oppholdt oss sammenhengende i toppdivisjonen).

I serien har Maalen vært et kroppshår bedre enn Rekdal, men begge har vært katastrofe.

Bare for å presisere. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
9kB
Junior


Joined: 31 Mar 2022
Posts: 10

PostPosted: 11.12.2023 18:15    Post subject: Reply with quote

At RBK ikke har noe innstilling idag taler for at Maalen ikke blir RBK trener, meget mulig at Alfred Johansson er RBK sin neste trener.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6794
Location: South-west coast exile

PostPosted: 11.12.2023 18:17    Post subject: Reply with quote

Hvorfor det?
Back to top
View user's profile Send private message
9kB
Junior


Joined: 31 Mar 2022
Posts: 10

PostPosted: 11.12.2023 18:23    Post subject: Reply with quote

Regner med at de venter til kampen imorgen er ferdig spilt, ellers hadde de jo bekreftet Maalen idag.

Så tyder jo på at de venter
Back to top
View user's profile Send private message
apresthus
Proff


Joined: 02 Sep 2007
Posts: 369
Location: Trentino, Italia

PostPosted: 11.12.2023 18:27    Post subject: Reply with quote

Du kan fint instille en kandidat selv om du ikke kan gå i direkte forhandlinger med en gang. Tar det heller som tegn på at man ikke klarer å fatte en beslutning.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10963

PostPosted: 11.12.2023 18:50    Post subject: Reply with quote

Hvor vanskelig er det Ã¥ si "ingen kommentar"? 😝
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7450
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 11.12.2023 19:33    Post subject: Reply with quote

Johansson blir vel sikkert presentert som assistenttrener for B/G på onsdag, mens CGJ og Vikvang sitter og måper og glor på hverandre og skjønner ingenting...
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3351
Location: Trondheim

PostPosted: 11.12.2023 20:04    Post subject: Reply with quote

Jaja, helt sikkert den nye assistenten i Glimt, det ja Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
Mikkelsen
Veteran


Joined: 27 Jan 2013
Posts: 4687

PostPosted: 11.12.2023 20:35    Post subject: Reply with quote

pfff wrote:
Jeg har kanskje ikke fulgt godt nok med, men jeg skjønner ikke den store entusiasmen for Alfred over Maalen. Alfred har vel ikke trent et senior-lag, så det er utrolig vanskelig å si noe om hvor god han er i den rollen?


Jeg vil ha alt annet enn en trønder/norsk trener som blir ansatt basert på vennskap og "det trygge gode". Jeg vil heller ha en ELENDIG utenlandsk trener som fører RBK til OBOS, enn Maalen og resten av gjengen. Er lei av inkompetente folk som tror at Norge ligger forran alle andre, og at det ikke finnes gode trenere der ute. Er også lei av at klubben skal trekke frem "Eggen" i ulike sammenhenger bare for å berolige folket. Det finnes mange "Eggen" der ute, men de er på hver sin måte. Nærmeste man kommer er Kjetil Knutsen. Men han er utilgjengelig.

"Gi Maalen tid". Hadde han ikke fått mye tid i Ranheim før han fikk sparken? Er veldig i mot RESIRKULERING av dårlige trenere i norsk fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1081

PostPosted: 11.12.2023 20:41    Post subject: Reply with quote

apresthus wrote:
Du kan fint instille en kandidat selv om du ikke kan gå i direkte forhandlinger med en gang. Tar det heller som tegn på at man ikke klarer å fatte en beslutning.


I scenariet der Johanssen er kandidaten og styret ikke er helt inkompentente, venter de selvsagt til kampen er ferdigspilt. Ikke noen grunn til å gjøre seg til fiende med FCK (og hovedpersonen selv) som ønsker ro inn mot kampen, ved å innstille han som vår neste trener før ting er avklart.
Back to top
View user's profile Send private message
vegran
Veteran


Joined: 26 May 2011
Posts: 5325

PostPosted: 11.12.2023 20:49    Post subject: Reply with quote

Takk, ballbingen. Ble beroliget av å lese dette. Makes sense!
Back to top
View user's profile Send private message
apresthus
Proff


Joined: 02 Sep 2007
Posts: 369
Location: Trentino, Italia

PostPosted: 11.12.2023 21:19    Post subject: Reply with quote

ballbingen wrote:
apresthus wrote:
Du kan fint instille en kandidat selv om du ikke kan gå i direkte forhandlinger med en gang. Tar det heller som tegn på at man ikke klarer å fatte en beslutning.


I scenariet der Johanssen er kandidaten og styret ikke er helt inkompentente, venter de selvsagt til kampen er ferdigspilt. Ikke noen grunn til å gjøre seg til fiende med FCK (og hovedpersonen selv) som ønsker ro inn mot kampen, ved å innstille han som vår neste trener før ting er avklart.


Det er mulig vi har forskjellig forståelse av hva innstilling i et styre er for noe, men i mitt hode, så er en instilling kun en avgjørelse på at dette er den kandidaten man vil gå for. Forhandlinger. da når og hvor, er et annet spørsmål. Du kan innstille en kandidat i oktober men starte forhandlinger i desember for eksempel. Ingen problemer i det.

Instilling i styret != kommunikasjon om dette til media og andre.
Back to top
View user's profile Send private message
orkdal,n
Rutinert


Joined: 26 Aug 2018
Posts: 774
Location: Orkland

PostPosted: 11.12.2023 22:20    Post subject: Reply with quote

Jo, styret må vel godkjenne at det blir konkrete forhandlinger på treneren som trenerutvalget har innstilt, deretter legger vel trenerutvalget fram et tilbud til den aktuelle treneren. Sier han ja, blir det styret som formelt må ansette ham.
_________________
Nattbussen går halv ett!
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1860
Location: Stjørdal

PostPosted: 11.12.2023 22:21    Post subject: Reply with quote

Det fungerer vel slik at trenerutvalget leverer sin innstilling til styret, så kan styre velge å vedta trenerutvalgets innstilling eller innstille en annen kandidat til trenerjobben.

Veien videre blir da at man formelt forsøker å ansette den kandidaten som styret har bestemt seg for at man skal gå for gjennom forhandlinger osv. Så er nok realiteten at man tjuvstartet denne prosessen med de mest aktuelle kandidatene ved at man nok har diskutert betingelser på et overordnet nivå sånn at man vet det er mulig å komme til enighet.

Innstillingen blir uansett ikke kommunisert ut offentlig, Rosenborg bekrefter bare ansettelsen av trener offentlig. Naturlig nok er den kandidat som blir ansatt en kandidat som også har blitt innstilt, men teoretisk sett kan den innstilte kandidaten takke nei. Men som sagt, når de innstiller en kandidat så er de nok så sikre som de kan være på at kandidaten sier ja. Forhåpentligvis uten å ha brutt regelverket, men vi har forbedringspotensiale på den delen av prosessen ved ny treneransettelse (Horneland, Bakke (?), Rekdal-ish (han hadde vel lov til å møte klubber, men Ham-Kam var pissed for at det ikke ble varslet)).

Gjerne korriger meg hvis jeg har misforstått hvordan dette fungerer.
Back to top
View user's profile Send private message
apresthus
Proff


Joined: 02 Sep 2007
Posts: 369
Location: Trentino, Italia

PostPosted: 11.12.2023 22:42    Post subject: Reply with quote

orkdal,n wrote:
Jo, styret må vel godkjenne at det blir konkrete forhandlinger på treneren som trenerutvalget har innstilt, deretter legger vel trenerutvalget fram et tilbud til den aktuelle treneren. Sier han ja, blir det styret som formelt må ansette ham.


Jada, poenget mitt var bare at hvis det er slik at man ikke vil gå i konkrete forhandlinger før en kamp er ferdig i CL så går det helt fint å vente noen dager med å starte forhandlinger selv om kandidaten er innstilt. Det eneste det bestemmer er hvem vi går for internt, han kan takke nei, eller han kan ønske å starte forhandlinger senere, det har ikke noe med selve innstillingen å gjøre.

Gitt at han blir representert av OneNexus, som vi har innleid i denne prosessen selv, bør det ikke være videre vanskelig å vite om han er positiv til jobben eller ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
rail
Rutinert


Joined: 23 Dec 2018
Posts: 596
Location: Rosenborg

PostPosted: 11.12.2023 23:59    Post subject: Reply with quote

Henri wrote:
Enig i det, jeg var kanskje litt for rask til å mene at det er kynisk lekkasje. Men som sagt så er det jo nesten like problematisk om vi har en organisasjon som av naivitet eller inkompetanse lekker denne typen informasjon til media.


Enig. Det er splitter pine sykt at dette lekkes til media. Kynisme el inkompetanse, bør uansett finnes og settes i gapestokk på torget.
Back to top
View user's profile Send private message
rail
Rutinert


Joined: 23 Dec 2018
Posts: 596
Location: Rosenborg

PostPosted: 12.12.2023 00:36    Post subject: Reply with quote

apresthus wrote:
Det er mulig vi har forskjellig forståelse av hva innstilling i et styre er for noe, men i mitt hode, så er en instilling kun en avgjørelse på at dette er den kandidaten man vil gå for. Forhandlinger. da når og hvor, er et annet spørsmål. Du kan innstille en kandidat i oktober men starte forhandlinger i desember for eksempel. Ingen problemer i det.

Instilling i styret != kommunikasjon om dette til media og andre.


Det var det da. Vi har tidligere i dag erfart at det tilsynelatende er åpne skott mellom Styret og media. Er vel liten grunn til å tro at en innstilling ikke ville funnet veien til avisa tirsdags morgen, før FCK jr spiller sin kamp.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2889

PostPosted: 12.12.2023 01:41    Post subject: Reply with quote

Det virker som om styret i RBK har litt andre orddefinisjoner enn meg. For eksempel så legger vi litt ulik betydning i ordet rask. «Varsler rask avgjørelse» kan fort være snakk om uker eller måneder. «I god tid før jul» er også litt annen form enn det jeg ville sagt. Om jeg skulle være ferdig med julegavene i god tid før jul, så hadde jeg ikke ventet til midten av desember, uten å ha noe på plass. Rekdal fikk sparken i sommer, så kan ikke skylde på dårlig tid heller.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 769, 770, 771, 772, 773, 774  Next
Page 770 of 774

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb