English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nicklas Bendtner
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 181, 182, 183 ... 297, 298, 299  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jubajuba
Rutinert

PostPosted: 11.09.2018 20:52    Post subject: Reply with quote

Hadde nok blitt store bokstaver i mange aviser om det var Koteng som holdt pressekonferansen ja.
Synes det er helt greit at hun ikke sa mer, kunne kanskje med fordel på forhånd funnet noen synonymer til "dialog" og "prosess".
Back to top
View user's profile Send private message
orkdal,n
Rutinert

PostPosted: 11.09.2018 20:56    Post subject: Reply with quote

Løfaldli sine betrakninger både i denne saken og i andre vitner ikke om en kar med gode analytiske evner.
Selv synes jeg Tove Moe Dyrhaug opptrådte med autoritet og selvsikkerhet. Hun virket riktignok usikker og ukomfortabel når pressekonferansen begynte, men tok seg kjapt inn.
Mange spørsmål fra danske journalister i samme gate, og tydelig at de var ute etter noe til å lage store overskrifter med.

SÃ¥ langt eksemplarisk taklet av RBK.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 11.09.2018 20:57    Post subject: Reply with quote

Anders Németh fortæller, at han har talt med Nicklas Bendtner, men han vil ikke sige, hvad de har talt om, eller hvad Nicklas Bendtners egen forklaring på hændelsen er. Advokaten vil heller ikke oplyse, hvordan sigtelsen lyder.

Ifølge TV 2s oplysninger er Bendtner sigtet i henhold til straffelovens paragraf 244 om mild vold.

Læs mere: Bendtner nægter sig skyldig, siger hans advokat

Dermed er det nok bare å begrave Sky Sports sin påstand om ingen siktelse. Nekter å tro at både dansk TV2, Ritzau og Ekstra Bladet har fått feilinformasjon fra sine kilder - så meget vel kan være både politi og advokat.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Oppkast
Proff

PostPosted: 11.09.2018 21:02    Post subject: Reply with quote

Har ikke fått sett pressekonferansen, men hvorfor beklager han seg til klubben og supporterne hvis det kun var selvforsvar?
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 11.09.2018 21:04    Post subject: Reply with quote

mikeøsten wrote:
Jeg stusser litt på at Bendtner tilsynelatende er siktet for simpel vold (dansk straffelov §244) og ikke grov vold (§245), i og med at taxisjåføren tilsynelatende har blitt operert for dobbelt kjevebrudd. En slik skade er veldig langt innenfor hva som er å anse som grov vold, og jeg tror ikke forskjellen på lovbestemmelsene i Norge og Danmark er så store. Men mulig skadeomfanget ikke har blitt registrert hos politiet enda, og at de evt. sikter han for grov vold ved en senere anledning.

Hvis systemet i DK er omtrent som i Norge så er denne siktelsen en ren automatikk iom at han ble pågrepet i forbindelse med slossing. Politiets mening om saken kommer først frem ved tiltale eller endring av siktelsen. Denne siktelsen er kun for at politiet skal kunne pågripe, og for at den mistenkte skal få sine juridiske rettigheter.

Dette i motsetning til Moldesaken hvor politiet mottar en anmeldelse de har mulighet til å vurderer alvorlighetsgrad og litt sansynlighet før de tar ut siktelsen.
Back to top
orkdal,n
Rutinert

PostPosted: 11.09.2018 21:09    Post subject: Reply with quote

Oppkast wrote:
Har ikke fått sett pressekonferansen, men hvorfor beklager han seg til klubben og supporterne hvis det kun var selvforsvar?

Han beklaget at han havnet i denne situasjonen. Det er alltid flere måter å takle situasjoner på. Vold kan sjelden forsvares uansett. Det vi kan håpe på er at situasjonen var framprovosert, sånn sett vil Bendtner ha en bedre sak.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 11.09.2018 21:17    Post subject: Reply with quote

Jeg mener vi skal avvente dette til vi vet noe mer, og la tvilen komme tiltalte til gode.

Utfallet er enten himmel eller helvete, med tanke på hvordan Bendtner siden har prosedert denne saken så langt. De mener at Bendtner har opptrådt som en helt, og forsvart kjæresten sin, fra en gal taxisjåfør som angrep henne. Taxisjåføren har vi ikke hørt noe fra, bortsett fra at dette er anmeldt til politiet og han har blitt "slått helseløs".

Alternative utfall er disse to

1. Har Bendtner, dama og svigerfaren hans rett - er han en helt. Taxisjåføren er en drittsekk og fikk akkurat som fortjent.

2. Hvis Bendtner først har slått en taxisjåfør helseløs - deretter gjøre hva han kan for å ødelegge taxisjåførens rykte -mens han fremstiller seg selv som en "reddende prins", så vil han være verdens største og mest motbydelige vits.
Back to top
Snorre
Junior

PostPosted: 11.09.2018 21:28    Post subject: Reply with quote

Da har jeg, for min egen del og kanskje andre interessertes del, forsøkt å sette meg noe nærmere inn i dansk alminnelig og spesiell strafferett.

Som jeg har nevnt tidligere er rettstradisjonene i Danmark og Norge svært like på mange områder. Og så vidt jeg har klart å tolke den danske straffelov er det fortsatt et forsettskrav ved voldshandling. Det vil noe enkelt sagt innebære at Nicklas må ha hatt forsett om å begå den straffbare handlingen som gjerningsbeskrivelsen i straffebudet (§ 244) sier.

Uttalelsene til Nicklas så langt tyder på at han ikke har hatt et forsett om å utøve vold og ei heller om å påføre drosjesjåføren en skade.

Dette blir igjen en bevisvurdering som retten må se nærmere på. Jeg tenker ikke å si noe om de nedre grensene av forsett (Dolus eventualis og spesialis) som avgrenses mot grov uaktsomhet osv da det vil føre for langt for et simpelt debattinnlegg.

Videre har dansk rett også disse øvrige straffbarhetsvilkårene som vi kan lese i den danske straffelovs kapittel 3. For interesserte har vi lenke til loven her:

https://danskelove.dk/straffeloven

Kort oppsummert har vi i tillegg til forsettskravet også straffrihetsreglene i §§ 13 og 14.

Slik jeg tolker Nicklas og advokatens uttalelser så langt ser det ut til at forsvaret, dersom vi kommer så langt som til sak, vil dreie seg om A) manglende forsett og B) at straffvilkårene i kapittel 3 ikke er oppfylt.

Påtalemyndigheten i Danmark får en kompleks oppgave slik jeg ser det. Man må innhente komplementære bevis til den videoen som drosjeselskapet har.

Jeg mistenker at følgende blir enden på visa:

Alternativ A) Saken henlegges

alternativ B) Saken går opp til doms. Bendtner blir frikjent for brudd på straffelovens § 244. Han blir likevel dømt til å betale oppreisningserstatning til drosjesjåføren.

Personlig tror jeg alternativ B er mest plausibel.

Et spørsmål jeg stiller meg. Er det enighet om at episoden skjedde utenfor bilen? Ut i fra Nicklas og kjærestens uttalelse virker det slik.

Jeg kan ikke se at drosjesjåføren har sagt noe om dette foregikk utenfor eller innenfor bilen (godt mulig jeg bare ikke har fått det med meg)

Hvorfor gikk drosjesjåføren ut? Det er et spørsmål man må stille seg.

Forøvrig mener jeg RBK så langt har handlet "korrekt" eller fornuftig.

Jeg håper Nicklas kommer seg fort etter skaden, får sjansen og putter 3 mot Celtic i Skottland.
vegran
Veteran

PostPosted: 11.09.2018 21:41    Post subject: Reply with quote

Nå vet jeg ikke hvor denne taxi-sjøføren er fra, eller hvilken kultur han er fra, men jeg kan snakke av egen erfaring. Var en uke i Isanbul for noen år siden, og der gikk det omtrent ikke an å sette seg inn i en taxi uten at de forsøkte å scamme deg. Om det var ved å kjøre omveier, ta altfor mye betalt eller "late" som at de ikke hadde veksel når du prøvde å betale med stor seddel. Taxi-næringen er full av scumbags, fra mange forskjellige kulturer. Mange som gjerne ser sitt snitt til å tjene noen ekstra slanter fra fulle, uoppmerksomme folk ved feks. ta noen omveier.

Jeg synes ikke forklaringen til frøkna høres ut som noe usannsynlig scenario.
Taxisjåføren prøver å lure dem ved å ta noen omveier, de blir irriterte og hopper av taxien helvveis uten å ville betale av prinsipp(hadde gjort det samme selv), taxisjåføren blir sint og vil ha pengene sine og følger etter dem ut av taxien og oppfører seg truende og i tillegg kaster flaske etter dem, Bendtner oppfatter dette som truende og slår i selvforsvar.

Jeg synes heller forklaringen til taxi-sjåføren virker merkelig. At Bendtner ikke ville betale for turen, noe som blir et tema før de har kommet hjem, altså ikke etter taxituren er ferdig og takstameteret har rullet fra seg. Så skal han liksom bare ha blitt rabiat og klinka til taxi-sjåføren. Det henger overhodet ikke på greip!
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 11.09.2018 21:42    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
... Usikker på hvor mange andre som prøvde seg på det etter 20 minutter med "dialog og prosess". Sjøl gikk jeg bare min vei.

Det var "prosess og dialog", ikke "dialog og prosess". Just sayin´.
Back to top
Robin
Rutinert

PostPosted: 11.09.2018 21:52    Post subject: Reply with quote

vegran wrote:
Nå vet jeg ikke hvor denne taxi-sjøføren er fra, eller hvilken kultur han er fra, men jeg kan snakke av egen erfaring.

Leste et sted at det var en afghaner, vet ikke om det er korrekt. Og om det har noe å si, men kan jo være det enklere blir misforståelser om man ikke snakker flytende dansk etc. Kanskje ting ble sagt som er fornærmende for ham, f.eks kanskje kjæresten sa noe, og i og med at hun er dame, så er det dobbelt/ekstra fornærmende for ham som har en annen kulturbakgrunn og med et kvinnefiendtlig syn (noe ala en lenger opp i tråden her)

Personlig synes jeg historien til Kjæresten så langt virker mest plausibel:

1. Sjåføren kjører feil, flere ganger - enten fordi han ville svindle dem, eller fordi han ikke visste bedre.

2. Bendtner & kjæresten nekter å betale for å bli svindlet (de tenkte nok i de baner selv om han selv kanskje ikke visst bedre)

3. Han blir rasende fordi de ikke betaler.

4. Ting eskalerer.

- - -

Alt kunne antagelig vært håndtert på en bedre måte om de ikke var beruset. F.eks sagt ifra på en rolig måte i stedet for å være spydige mot sjåføren (om de var det) - og han kunne selvsagt også bare betalt for å bli ferdig med saken. Men om man er litt full, litt prinsippfast, så er det heller ikke unormalt å nekte å betale om man føler man blir svindlet.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 11.09.2018 21:56    Post subject: Reply with quote

Iziba Jaja wrote:
Historien til taxisjåføren høres meget tvilsom ut. Først nekter Bendtner å betale for turen før han uprovosert knekker kjeven på sjåføren?

Vel. La oss starte med noen enkle fakta knyttet til vold og alkohol:
- Folk reagerer ulikt på bruk av alkohol, men karakteristika er ukritisk atferd, endret personlighet, kritikkløshet og risikovillighet, osv
- Det er 13 ganger så stor sannsynlighet for å bli innblandet i voldshendelser i tilknytning til alkohol.
- 80 prosent av voldstilfellene i Norge er alkoholrelatert.
- Mer enn halvparten av all alkoholrelatert vold involverer de som bare drikker nå og da.

Så jeg tar ingenting for gitt om hvordan dette har forløpt seg. Kanskje var taxisjåføren en idiot, som angrep og måtte slås vekk i et rent selvforsvar. Men djevelen i rommet er ofte kong alkohol. Vi får se hva som skjer videre.
Back to top
Pirlo
Veteran

PostPosted: 11.09.2018 22:01    Post subject: Reply with quote

mikeøsten wrote:
Jeg stusser litt på at Bendtner tilsynelatende er siktet for simpel vold (dansk straffelov §244) og ikke grov vold (§245), i og med at taxisjåføren tilsynelatende har blitt operert for dobbelt kjevebrudd. En slik skade er veldig langt innenfor hva som er å anse som grov vold, og jeg tror ikke forskjellen på lovbestemmelsene i Norge og Danmark er så store. Men mulig skadeomfanget ikke har blitt registrert hos politiet enda, og at de evt. sikter han for grov vold ved en senere anledning.

Det går nok på kravet om forsett. Det er ikke nok å bevise at kjeven knakk - det må også bevises at lorden hadde til hensikt å knekke kjeven (les: utøve grov vold).
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 11.09.2018 22:06    Post subject: Reply with quote

Det er vanlig å sikte gatevold etter denne paragrafen i Danmark. Den kan straffes med fengel i inntil 3 år, så den favner også om en god del alvorlige episoder, men det mest vanlige utfallet er fengsel i 30-60 dager. Så det er ikke fordi episoden tas lett på eller karakteriseres bagatellmessig.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 11.09.2018 22:16    Post subject: Reply with quote

Den ’gode dialog’ og ’processen’ blev sagt så mange gange af den norske fodboldleder, at der var fuld plade i bullshit-bingo.

DET ER NATURLIGVIS fuldt forståeligt, at Rosenborg BK bakker op om Bendtner, så længe der ikke er faldet en afgørelse i sagen. Det manglede bare.

Det er også helt på sin plads, at man ikke vil gå ind på gættelegene omkring, hvorvidt Nicklas Bendtner bliver fyret, hvis han får en voldsdom – og lige så rettelig er det, at spørgsmålene bliver stillet.

(...)

FOR ROSENBORG er ganske enkelt presset af at gøre det rigtige – og det er en sag, der får på alle pedaler i Norge, så alle øjne vil være rettet mod Trondheim.

Kritikken for en elendig proces haglede nemlig ned over klubben, da træner Kåre Ingebrigtsen sammen med assistenten Erik Hoftun blev afskediget i juli.

Nu står klubben så med en endnu varmere kartoffel i hånden – og vil formentlig få mere end svært ved at beholde Nicklas Bendtner i truppen, hvis der falder en voldsdom med fængselsstraf.

Læs mere: Pinligt, Bendtner og Rosenborg!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende

PostPosted: 11.09.2018 22:21    Post subject: Reply with quote

Snorre Tommel'n opp!

Takk for leksjon i dansk straffelov.
Krokodil Dundee
Veteran

PostPosted: 11.09.2018 22:23    Post subject: Reply with quote

Allan Olsen ser ut til å være Danmarks Morten P. ref. kommentarfeltet der
Back to top
Talentløs
Senior

PostPosted: 11.09.2018 22:26    Post subject: Reply with quote

Det at de, sjåfør/taxiselskap og Bendtner/samboer uttaler seg om denne situasjonen der hvor de hevder hvem som er skyldig eller uskyldig, kan kanskje ha uttalt seg for tidlig?

Med tanke på at ett opptak på video og lyd har fanget opp seansen, så kan det også bli brukt mot dem selv igjen hvis de snakker usant. Det er vel deler av dette som ikke er fanget opp i opptak, slik at hendelsesforløpet ikke er fanget opp som et håndfast bevis (f.eks sjåfør har kjørt omveier), slik at en forklaring virker mer troverdig før det hele eskalerte.

Jeg har ikke lest meg opp alt som er blitt uttalt av enhver i denne saken, for det meste lest meeg opp via forumet.

Ut i fra hva jeg har lest her på forumet, så har føreren virket mer taus i foranledningen til denne situasjonen, bortsett fra han hevder Bendtner ikke ville betale. Det virker for meg at sjåfør/selskap lar bevisene tale for seg, og deretter evalueres hendelsesforløpet som ikke er med som et håndfast bevis.

Men dette blir uansett spekulasjoner. Noe vi aldri vil slutte med.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 11.09.2018 22:33    Post subject: Reply with quote

JB wrote:
Er dere så jævla uskyldsrene som dere gir uttrykk for? Kan dere med hånda på hjertet si at dere aldri har vært på fylla, eller gjort noe idiotisk i livet? Har dere aldri havna i munnhuggeri eller en uforutsett fight noen gang?

Jeg var på fylla et par ganger før jeg ble 18, uten at noe skjedde. Gjort noe idiotisk? Garantert. Men aldri havna i munnhuggeri eller en verken forutsett eller uforutsett fight; og kan i farten ikke huske at kamerater har vært det heller.

Tror faktisk det er ganske vanlig å ikke ende i slåsskamp.
mikeøsten
Senior

PostPosted: 11.09.2018 22:34    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

Hvis systemet i DK er omtrent som i Norge så er denne siktelsen en ren automatikk iom at han ble pågrepet i forbindelse med slossing. Politiets mening om saken kommer først frem ved tiltale eller endring av siktelsen. Denne siktelsen er kun for at politiet skal kunne pågripe, og for at den mistenkte skal få sine juridiske rettigheter.

Pirlo wrote:

Det går nok på kravet om forsett. Det er ikke nok å bevise at kjeven knakk - det må også bevises at lorden hadde til hensikt å knekke kjeven (les: utøve grov vold).

Jada, det er jeg klar over, har brukbar kunnskap om straffeloven og straffeprosessloven, i Norge. Men så omfattende skaden sies å være, som antageligvis skyldes et kraftig nok slag mot kjeven, så har man sannsynlighetsforsett. Men vi kan la jussen ligge, fikk nogenlunde svar av puckno.
Back to top
larsarus
Legende

PostPosted: 11.09.2018 22:44    Post subject: Reply with quote

Fra Instagram'en til lordinnen forstod jeg det som om dama ville være ute lengre mens Nicklas ville hjem, men at de var på vei hjem. Tror ikke en taxi-sjåfør sitter å teller på 10-kroningene han kan svindle til seg ved å kjøre noen små omveier. Kanskje med noen turister/nobodies.

Mer sannsynlig tror jeg heller sjåføren har tatt initiativ ut ifra hva han fanget opp av diskusjonen om å dra hjem eller videre på byen, og planla å dumpe dem på et utested han har avtale/provisjon for å hjelpe med å fylle opp. Spre rykte om at "Bendtner er på Disko Rød Pølse!" på byen i Køben og det regner penger der de neste timene, for ikke å snakke om økt status. Så har han prøvd dette to ganger, som har provosert Bendtner nok til å forlange at han stoppet og så har de latt sjåføren i stikken med regninga som takk for svindelforsøket. Yada yada yada... The rest is history.

Blir interessant å få vite hva det angivelige videoopptaket av situasjonen viser dog, om vi får referat fra det i det hele tatt.
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 11.09.2018 22:44    Post subject: Reply with quote

Om hvorvidt sjåføren uforvarende eller med vilje har kjørt omveier vil nok omtrent ikke ha betydning for saken.

Bare om hvorvidt slaget ble tildelt i et slags selvforsvar eller ei.
Back to top
larsarus
Legende

PostPosted: 11.09.2018 22:51    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Jeg var på fylla et par ganger før jeg ble 18, uten at noe skjedde. Gjort noe idiotisk? Garantert. Men aldri havna i munnhuggeri eller en verken forutsett eller uforutsett fight; og kan i farten ikke huske at kamerater har vært det heller.

Tror faktisk det er ganske vanlig å ikke ende i slåsskamp.

Var du like stor magnet for dritt som en person med Bendtners status var da? Du og han kan gå samme ruta igjenom København med samme promille til samme tid - de to turene vil være fra parallelle univers og se totalt forskjellig ut.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 11.09.2018 22:56    Post subject: Reply with quote

Ok, så la oss se på kjendiser da. Hvor mange norske A,B og C-kjendiser vet du om som har endt opp med noe tilsvarende? Kristian Valen kanskje, han har vel rota seg borti noe? Sliter litt med å finne så fryktelig mange formildende omstendigheter enn et eventuelt selvforsvar.

Last edited by puckno on 11.09.2018 23:03; edited 1 time in total
Back to top
larsarus
Legende

PostPosted: 11.09.2018 22:57    Post subject: Reply with quote

formildende
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 181, 182, 183 ... 297, 298, 299  Next
Page 182 of 299

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb