View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
puckno Veteran
|
Posted: 10.09.2018 18:41 Post subject: |
|
|
Je je, med supporterbrillene på kan vi selvsagt frikjenne Bendtner basert på storyen fra hun som var mest drita av alle |
|
Back to top |
|
 |
Oppkast Proff
|
Posted: 10.09.2018 18:46 Post subject: |
|
|
Dårlig service kan brukes som en forklaring også her. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 10.09.2018 18:46 Post subject: |
|
|
Dama ble jo beskrevet som veldig beruset og Nicklas som moderat beruset. Hvor mye lit skal man sette til den storyen som skal "redde" fyren hennes.
Forhåpentligvis er det noen kameraer som kan vise hva som skjedde og tyder jo på at Nicklas også har kommet med en "jeg dreit meg ut"-henvendelse til klubben. At RBK har tatt kontakt og unnskyldt (jf. pressemeldingen) så vitner jo alt om at Nicklas har gjort noe galt. Når klubben ikke har full oversikt over hendelsene, men basert på hva spilleren har fortalt så føler de et behov for å ta kontakt for å unnskylde. Det sier sitt. |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 10.09.2018 18:48 Post subject: |
|
|
Historien som dama til Nicklas forteller, må være den villeste historien jeg har lest. Det virker jo helt vannvittig? Taxisjåføren må jo ha vært ruset på noe psykedellisk/amfetamin +++ Hiver seg rundt og kjører etter dem, kaster flasker etter dem, angriper dem, og Bendtner er et offer, som var maks uheldig med alt - til og med slaget, som var i selvforsvar?
Ønsker å tro på dette, men hadde håpet på en litt mer realistisk historie.. |
|
Back to top |
|
 |
keg38 Junior
|
Posted: 10.09.2018 18:49 Post subject: |
|
|
jeg sier ikke at kjæresten lyver.
MEN, hvis dette er selvforsvar og taxisjåføren har opptrått irrasjonelt/truende ovenfor Bendter og kjæresten, hvorfor anmelder de da ikke sjåføren, det som kalles en motanmeldelse. ?
Håper jo selvfølgelig Bendtner er uskyldig, men det er denne biten ved historien som skurrer litt i mine øyne. |
|
Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 10.09.2018 18:53 Post subject: |
|
|
Jeg tenker sannheten ligger et sted midt i mellom her, og det gjør i mine øyne Bendtner skyldig.
Hvordan rettsprosessen blir i Danmark er én sak. Men fra klubbens side håper jeg ikke de gjør annet enn å suspendere Bendtner så lenge han er siktet. Dersom det ikke blir tatt ut tiltale - at siktelsen frafaller i løpet av etterforskningen - så synes i alle fall jeg at det blir overilt av Moe Dyrhaug & co. å terminere kontrakten eller lignende. |
|
Back to top |
|
 |
Snorre Junior
|
Posted: 10.09.2018 18:59 Post subject: |
|
|
Jeg er til daglig passiv leser av forumet her og har stor glede av å lese om klubben i mitt hjerte.
Det er sjeldent jeg ser grunn til å være med i diskusjoner men for en gangs skyld ser jeg grunn til å gjøre et unntak.
Bendtner har, som alle andre, et absolutt vern mot å bli straffet uten dom og uten lov, jfr emk (den europeiske menneskerettighetskonvensjon) artikkel 7. Dansk strafferett har svært mange fellestrekk med norsk rett og jeg vil tro den danske grunnlov og eventuelt straffelov også har dette som grunnlovsfestet prinsipp uavhengig av emk.
All synsingen forumbrukere, media og såkalte eksperter gjør seg her er for meg helt håpløse, unyanserte og ufagmessige. Alle og enhver burde avstått fra å kommentere saken så lenge Bendtner ikke er dømt.
At sponsoren sier opp avtalen er for meg en handling som bærer preg av «forhåndsstraff» før saken er pådømt.
En terminering av kontrakten med RBK vil også være å anse som en «forhåndsstraff». Uten at jeg skal gå nærmere inn på avtalerettslige og arbeidsrettslige betraktninger (da jeg ikke kjenner til kontraktsformularene)
La oss imidlertid for tankeeksperimentets del se for oss at Bendtners handling i utgangspunktet kunne vært ansett som en straffbar handling så har de skandinaviske landene såkalte «Straffrihetsgrunner». Noe enkelt forklart kan dette være f.eks at man handler i selvforsvar eller ved at den straffbare handlingen fremkommer som et resultat av provokasjon. Vi har også andre alternativer uten at at jeg går nærmere inn på dem.
Å vurdere straffbarheten i en handling og eventuelt straffrihetsgrunner er komplekse faglige vurderinger som fordrer at faktum og bevisbildet er klarlagt. Jeg nevner for ordens skyld at en voldshandling vanligvis krever forsett for å kunne pådømmes. Bendtner må altså ha hatt forsett om å utøve vold.
Jeg håper at forumbrukere flest, media og spesielt folka på brakka har dette klart for seg og innser at dette er en sak for påtalemyndigheten, Bendtners advokater, de involverte og til sist domstolen.
Alle andre burde holde seg for gode til synsing, spekulering i faktum osv.
Nicklas Bendtner er ikke straffedømt og skal behandles deretter. Dette er en ikke-sak frem til dom eventuelt forelgger!
Jeg beklager på forhånd for eventuelle feilstavelser. Nærværende skrives på mobiltelefon! Takk! _________________ Vi har itj råa t å ligg igjen me nånn i forsvar!!! |
|
Back to top |
|
 |
FanFraSør Rutinert
|
Posted: 10.09.2018 19:04 Post subject: |
|
|
Så trist alt sammen. Nå har vi hatt to saker som kom som lyn fra klar himmel i løpet av kort tid. Må si at det ikke helt er denne type nyheter jeg ønsker meg når jeg sitter rolig og drikker en kopp kaffe og logger meg inn på rbkweb i balanse og harmoni med meg selv. Hadde håpet litt mer på nyheter vedr. klassespillere som kommer ut av det blå, ikke de siste to sakene. Håper vi er ferdig for en stund nå. _________________ Når Nils Arne snakker, lytter man! (Gammelt visdomsord fra Brakka) |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 10.09.2018 19:04 Post subject: |
|
|
Snorre wrote: | Jeg nevner for ordens skyld at en voldshandling vanligvis krever forsett for å kunne pådømmes. Bendtner må altså ha hatt forsett om å utøve vold. |
Er eksempelvis vold på impuls, eller pga irrasjonelt sinne i fylla (en kjent bivirkning til rusmiddelet alkohol), å oppfatte som forsett? |
|
Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 10.09.2018 19:06 Post subject: |
|
|
Snorre wrote: | Nicklas Bendtner er ikke straffedømt og skal behandles deretter. Dette er en ikke-sak frem til dom eventuelt forelgger! |
Øhh. Dette er i aller høyeste grad en sak for oss som interessenter av klubben. Mange av oss er medlemmer der årsmøtet er klubbens høyeste organ. Det er klart at vi kan synse og spekulere i hendelsen og mulige utfall. Det er helt naturlig og faktisk ganske nødvendig for at også klubben skal kunne se hvilke holdninger publikum har til slike saker.
Utover det er innlegget ditt opplysende. Et godt førsteinnlegg - velkommen skal du være! Er du strafferettsadvikat e.l.? |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 10.09.2018 19:08 Post subject: |
|
|
Det eneste som kan gjøre situasjonen værre for Bendtner nå, er om han ikke bare slår ned en taxisjåfør, slik at han må på operasjonsstuen... Men, at han i tillegg lyver om hva som har skjedd for å slippe unna selv. Jeg er helt sikker på at Instagramoppdateringen som dama hans har laget, er avklart med Bendtner på forhånd. Skulle denne oppdateringen være usann og de prøve å legge skylden på taxisjåføre etter å ha grisebanket han - har man med en psykopat å gjøre..
HÃ¥per virkelig at han og dama prater sant. |
|
Back to top |
|
 |
oyvindh Rutinert

|
Posted: 10.09.2018 19:12 Post subject: |
|
|
Hodor wrote: | OrionPax wrote: | Hodor: Kan være han har litt vondt for å uttale seg. |
Han har vel hender han kan tekste med. |
Og bra er det, en danske med brukket kjeve kan umulig være godt å forstå. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 10.09.2018 19:15 Post subject: |
|
|
Vel, minus gange minus er pluss, kanskje han tvert imot blir enkel å forstå!? |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 10.09.2018 19:20 Post subject: |
|
|
Velkommen, Snorre, alltid en glede når noen debuterer med så gode innlegg.  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.09.2018 19:35 Post subject: |
|
|
– Vi vet ikke akkurat hva som skjedde, men ifølge vår informasjon kan vi ikke gjenkjenne Roepstorffs anklager, sier pressesjef Rasmus Krochin i det aktuelle taxiselskapet Dantaxi til VG.
Han legger til at hendelsen er tatt opp på video og gitt videre til politiet, slik de er lovpålagt å gjøre.
(...)
Københavns politi ønsker ikke å kommentere status i etterforskningen overfor VG. VG har ikke lykkes å komme i kontakt med hverken Nicklas Bendtners agent eller representantene til Philine Roepstorff.
Les mer: Bendtners kjæreste: Hevder han slo taxisjåføren i selvforsvar |
|
Back to top |
|
 |
Snorre Junior
|
Posted: 10.09.2018 19:37 Post subject: |
|
|
Angvik: jeg er helt enig i at det er medlemmers, medias, hvermannsen, styre osv sin sak forutsatt at dom foreligger. Før den tid vil alt være meningsløst og unødvendig belastende for Nicklas. Synsingen og diskusjonene tjener ikke noe vettugt formål. Verken medmenneskelig eller sportslig.
La oss for tankeeksperimentets del si at Nicklas ikke har gjort noe som helst. La oss tenke oss at det er en oportunistisk drosjesjåfør som anmelder en sak i håp om å få en klekkelig erstatningssum. Hva da? Enn om RBK terminerer kontrakten med Bendtner, alle medlemmene, landsholdet og øvrige vender ham ryggen for deretter i ettertid å innse at saken var en ikke-sak? Skal man da bare kunne unnskylde seg med at «han er en offentlig person. Dette må han tåle» ?
Enn om du var i samme situasjon? Ville du akseptert at alle dine arbeidskollegaer hadde synset og «forhåndsstraffet» deg? Ville du akseptert at kontrakten din med arbeidsgiver hadde blitt terminert uten dom først? Mener du at offentlige personer bør ha et mildere vern enn andre?
Jeg skal ikke tillegge deg meninger, men dette er spørsmål som kan være fornuftig at man stiller seg selv.
Nok en gang. Dette er en ikke-sak inntil dom eventuelt foreligger.
Beklager dersom jeg ikke bruker rett funksjon for å svare. Finner ut av dette etter hvert.
Jobber ikke som strafferettsadvokat, nei, men skrev diplomoppgaven min om emk artikkel 7 og grunnlovens § 96 for en del Ã¥r siden 😊 Undervist noe i strafferett men jobber til daglig med privatrettslige problemstillinger. _________________ Vi har itj rÃ¥a t Ã¥ ligg igjen me nÃ¥nn i forsvar!!!
Last edited by Snorre on 10.09.2018 19:43; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Fusion Veteran

|
Posted: 10.09.2018 19:39 Post subject: |
|
|
Om alt er på video så blir det vel løst nokså raskt. Ikke det lureste kjæresten gjør om hun lyver, og de motbeviser hennes versjon i videoen.
Last edited by Fusion on 10.09.2018 19:48; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 10.09.2018 19:46 Post subject: |
|
|
Snorre wrote: | Nok en gang. Dette er en ikke-sak inntil dom eventuelt foreligger. |
For noe latterlig vas. Bendtner har knekt kjeven på en taxisjåfør. SELVSAGT skal vi snakke om det. |
|
Back to top |
|
 |
Snorre Junior
|
Posted: 10.09.2018 19:51 Post subject: |
|
|
puckno wrote: | Snorre wrote: | Jeg nevner for ordens skyld at en voldshandling vanligvis krever forsett for å kunne pådømmes. Bendtner må altså ha hatt forsett om å utøve vold. |
Er eksempelvis vold på impuls, eller pga irrasjonelt sinne i fylla (en kjent bivirkning til rusmiddelet alkohol), å oppfatte som forsett? |
Impulsvold er noe annet, men jeg er ikke sikker på at vi tillegger ordet «impuls» den samme betydningen. Det blir derfor noe vanskelg å svare.
Selvforskyldt rus fritar ikke for straff.
Dersom du vil ha litt mer utfyllende bakgunnsstoff foreslår jeg Andenæs - alminnelig strafferett. Veldig god bok som tar for seg straffbarhetsvilkårene og straffrihetsgrunnene i detalj. Men det er norsk strafferett som blir berørt i den boka, forsåvidt. _________________ Vi har itj råa t å ligg igjen me nånn i forsvar!!!
Last edited by Snorre on 10.09.2018 20:04; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 10.09.2018 19:53 Post subject: |
|
|
Øh, @Snorre hva skal man gjøre på et forum om ikke diskutere og komme med spekulasjoner?
Saken har en foranledning ved at det er diskutert opp ogned i mente om hvorvidt xxx-moldespiller er skyldig i voldtekt her inne på forumet. Med mindre klare bevis for hva som har skjedd.
Med Bendtner sak så vet man så sikkert som man kan at han har slått til en taxisjåfør slik at denne brakk kjeven og havnet på sykehus. Det innrømmer kjæresten også. Et slag med slik kraft kan i noen tilfeller være dødelig. Bare sånn for å nevne alvoret.
Omstendighetene for hvorfor dette skjedde er uklare. Bendtners kjæreste er ikke et uhildet vitne i så tilfelle.
Sannsynligvis så har de prøvd å slippe unna å betale for kjøreturen og sjåføren har prøvd å få betalt. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.09.2018 19:55 Post subject: |
|
|
Han forklarer til Ekstra Bladet, at der eksisterer en overvågningsvideo fra taxaen, som angiveligt viser et andet forløb end det, Philine Roepstorff beskriver.
- Vognmanden har overgivet alt materiale til politiet - heriblandt videomateriale fra taxaen. Det, jeg har fået oplyst, er, at det materiale ikke stemmer overens med det forløb, hun beskriver, forklarer Rasmus Krochin.
Læs mere: Dantaxi afviser kærestens forklaring: Politiet har video af voldsepisode
Og nu kommer også Nicklas Bendtners svigerfar, den danske håndboldlegende Jens Erik Roepstorff, angriberen til undsætning. Det sker som et svar på datterens opslag på Instagram om episoden. Her skriver Jens Erik Roepstorff.
'Alle forældre ved godt at man er nervøse for ens børn når de går i byen...uanset hvor gamle de bliver. I dette tilfælde hvor Philine og Nicklas bliver forfulgt, råbt ad og får kastet flaske efter sig....uanset grunden....er jeg glad for at hun havde en ung mand med til at hjælpe hende med at forsvare sig. ....uanset hvad personen hedder!!'
'Tager ikke stilling til om det kunne have været forsvaret anderledes...men glad for at min datter er hel og er da rigtig ked af chaufførens brækket kæbe....men hvad hvis flasken istedet havde ramt min datter i hovedet??'
Læs mere: Nu forsvarer svigerfar Bendtner: 'Hvad hvis flasken havde ramt min datter?' |
|
Back to top |
|
 |
Snorre Junior
|
Posted: 10.09.2018 19:58 Post subject: |
|
|
puckno wrote: | Snorre wrote: | Nok en gang. Dette er en ikke-sak inntil dom eventuelt foreligger. |
For noe latterlig vas. Bendtner har knekt kjeven på en taxisjåfør. SELVSAGT skal vi snakke om det. |
Det er selvfølgelig din rett å ytre deg men å avblåse innlegget mitt som «latterlig vås» med den begrunnelse at Bendtner har knekt kjeven på taxisjåføren, blir for meg noe enkelt. Min uttalelse om det konstitusjonelle/rettslige utgangspunktet som argument om at dette er en «ikke-sak» blir ikke nevneverdig svekket av at du mener Nicklas har knekt kjeven på en taxisjåfør.
Jeg imøteser en god diskusjon men du kunne tillatt deg noe mer finesse i kommentaren din. Så langt foreligger det faktisk ingen bevis for allmennheten som tilsier at Nicklas har knekt kjeven til noen. _________________ Vi har itj råa t å ligg igjen me nånn i forsvar!!! |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 10.09.2018 20:06 Post subject: |
|
|
Det er typisk juristfelle det der, å gjemme seg bak at det i enhver kontekst må foreligge noe strafferettslig fellende for at man skal kunne agere og ha meninger på forhold som vedrører omdømme og som har allmenn interesse rundt folk som er forbilder i samfunnet. I så fall ville Giske fremdeles ha vært på posten sin som nestleder, Molde FKs evneveikhet ville fremstått som passende, osv. Vi skal liksom trekke bindet foran øynene frem til juristprofesjonen har fått kjelet med saken i sine egne prosesser i månedsvis. Til det har jeg bare en ting å si: glem det. Heldigvis har vi forum som dette som belyser og diskuterer saker fra alle mulige passende og upassende hold.
Last edited by puckno on 10.09.2018 20:08; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
domis Senior
|
Posted: 10.09.2018 20:07 Post subject: |
|
|
Er så mye rart som blir skrevet her atte fysj! Selv styrken av slaget til Bendtner vet folk mer om enn sikkert han selv. Vet ikke om folk troller eller ikke. Full-on mikke mus klubb her inn til tider.  |
|
Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 10.09.2018 20:09 Post subject: |
|
|
Likevel kan man anslå noe om kraften bak slaget basert på at det faktisk er brudd i kjeven. Selv om kjeven relativt lett kan brekkes (sammenlignet med andre ben i kroppen), så skal det en viss kraft til. Det er ikke snakk om slag med flat hånd. _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
Back to top |
|
 |
|