English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
KÃ¥re Ingebrigtsen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 222, 223, 224 ... 271, 272, 273  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Montana
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 10:53    Post subject: Reply with quote

Og da venter jeg i spenning på at du skal opplyse meg og andre som forstår så lite om det verdimessige aspektet her.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 11:08    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
https://www.vg.no/sport/f...heten-loes

Hva er det egentlig media mener at styret ikke svarer for? De har svart for hvorfor de kom til avgjørelsen. De har svart for hvem som tok avgjørelsen, de har svart for hva som blir den midlertidige løsningen. Man kan være uenige i avgjørelsen og begrunnelsen, men jeg sliter å se hva som ikke svares for, og hvordan noen på noe vis har brutt med åpenheten RBK står for.

Og så kritiseres det at de andre styremedlemene ikke uttaler seg. Koteng uttaler seg på vegne av styret. Hva er det de mener feks Rune Bratseth skal si utover det som allerede er sagt?

Kan det være-som flere av oss har påpekt-å utdype hva som menes medmanglende utvikling og makset potensial. Personlig vil jeg veldig gjerne høre fra hele gjengen i styret. Det med kritikk av manglende åpenhet er dog en skivebom pressen liker å bruke mot Rosenborg. Ellers syns jeg det er helt greit at media pressen klubben for øyeblikket. Med unntak i egen supporterskare, der meningene er svært delt, ser omverdenen det samme som mange av oss som er uenig i sparkingen. At avgjørelsen og prosessen rundt er hjerneblødning.
Back to top
Altitude
Rutinert

PostPosted: 22.07.2018 11:25    Post subject: Reply with quote

Kåre er sparket. Noe som var helt riktig å gjøre. Kan ikke forstå at folk som har hjertet i RBK er fornøyd med spillet som har blitt servert på Lerkendal de to siste årene. Hvis man ikke klarer å se den totale mangelen på offensiv samhandling som har kjennetegnet dette rosenborglaget i år og i fjor har man virkelig lite greie på fotball. Kåre er ferdig - aksepter det og gå videre!
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 11:25    Post subject: Reply with quote

Uttalelser fra styret må komme gjennom styreleder. Det sier seg selv at man ikke kan ha et styre hvor alle kjører eget løp og uttaler seg i hytt og pine. Det øyeblikket det kommer en minste antydning til avvik mellom 2 medlemmer er det det full fest i tabloidpressen.
Back to top
^Mirth
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 11:38    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Ballahl wrote:
I dag er vi Norges suverent største klubb og blant Skandinavias absolutt beste klubber. Økonomisk er også forskjellen svært annerledes.

Det er situasjonen etter at Kåre har styrt skuta noen år du beskriver her.
Da Kåre kom var vi 30 millioner i minus på konto, og han opplevde forventning om å akseptere spillersalg.

Det kan jammen argumenteres for at etter Kotengs inntreden som styreleder, har RBK gradvis fått bedre sportslige resultater og gradvis bedre økonomi. Kommer bare an på hvilket standpunkt man ønsker å ta, og hvordan man ønsker å vinkle det...

Med andre ord kan man kanskje si at det ser ut til at styret stadig gjør grep som bringer RBK fremover. La oss se hvordan dette også utspiller seg på sikt.
Montana
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 12:00    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Kan det være-som flere av oss har påpekt-å utdype hva som menes medmanglende utvikling og makset potensial. Personlig vil jeg veldig gjerne høre fra hele gjengen i styret

"manglende utvikling" og "makset potensial" er da ganske klare og tydelige uttrykk spør du meg, og da spesielt om man har fulgt laget som vi kan anta at VG har gjort. Det er jo også selvsagt et bevisst valg dette med hvor mye man utdyper ting ved en oppsigelse. Man har også ettermælet til den som sies opp å ta hensyn til.

La oss si at styret fortalte den hele historien ufiltrert til media, som er det jeg antar de fisker etter, og den inneholdt info som setter den oppsagte i dårlig lys. Er det en verdig avskjed?

Last edited by Montana on 22.07.2018 12:03; edited 1 time in total
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 12:02    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
"manglende utvikling" og "makset potensial" er da ganske klare og tydelige uttrykk spør du meg.

Jepp, like klart og tydelig som at det trengs en kompetanseheving til.
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 12:17    Post subject: Reply with quote

Nei, jeg tror ikke klubbens verdigrunnlag er truet bare fordi to tidligere spillere blir avskjediget på det som utad fremstår som en kynisk prosess.

Slik jeg ser dette har det vært en maktkamp hvor den eldre garden, som i lengre tid har kritisert kvaliteten på hvordan laget fremstår på banen, har vunnet frem, og hvor en handlekraftig styreleder på vegne av styret fronter valget til de som har bestemt at "klubben" ønsker en kursendring og å prøve noe nytt.

Jeg vil tro at blant annet Bratseth og Eggen sine meninger har veid tungt, godt hjulpet av den kritikken som har blitt uttrykt omkring lagets prestasjoner på banen av tidligere spillere som Skammelsrud, Strand og Mini, for eksempel når de har gjestet Adressas podcast (selv om sistnevnte sikkert ikke ønsket at Kåre skulle gå av). Å få saftig kritikk av Eggen gjengitt i Adressa ("dæm spreng for lite!") kan vel oppfattes som selveste dødskysset.

Jeg tror Kåre og måten han har fremstått på i intervjuer under vårsesongen, har gjenspeilet et internt press og en konflikt mellom to fraksjoner. På den ene siden den eldre garden som sterkere og sterkere har mistet troen på at spillet vil bli bedre over tid og at Kåre og Erik skulle klare å utvikle laget videre (det ble i stedet mye prat og forpliktende uttalelser som at denne sesongen skulle det skåres mer mål osv., uttalelser til journalister hvor Kåre mer og mer kom i forsvarsposisjon og kom med uttalelser som var en blåkopi av sin forgjengers, mer eksperimentering med nye formasjoner og spillere i nye posisjoner osv).

På den andre siden Kåre og Erik (med spillergruppa bak seg) som hadde tro på sitt eget prosjekt og at resultatene de siste sesongene burde gitt de (mer) respekt og arbeidsro, og at det ville bli vanskelig å sparke de gitt resultatene og støtte fra den delen av fansen som var tilfreds med resultatene om ikke spillet (riktig enda).

Et annet moment var trenernes for hold til Eggen. Mens Kåre helt i starten fremsto som fornuftig og lærevillig da han brukte Eggen som mentor (men hva ellers kunne han gjøre, som en midlertidig løsning med en litt tynn CV og som kanskje mer fremsto som en humørspreder enn en trener med autoritet og faglig tyngde?), så virker det som at han i takt med resultatene som ble oppnådd kanskje distanserte seg vekk fra Eggen og heller ønsket å gå sine egne veier.

Her kan vi også trekke inn Hoftuns rolle i 2010 da Eggen ikke fikk fortsette på tross av at han ville fortsette. Også den gangen kunne det se ut som at det eksisterte fraksjoner innad i klubben som ønsket å bryte med det gamle og å stå på egne ben. Et slags veiskille i forhold til Eggens innflytelse/innblanding, hvor nye krefter skulle få sin sjanse. (Et ønske som kan fremstå som fornuftig, om klubben skulle lykkes med å finne seg selv etter Eggens innflytelse både på og utenfor banen.) Hoftuns uttalelser den gangen står ikke tilbake for den behandlingen han og Kåre har fått nå fra Koteng. Tvert imot.

Når spillet ikke har vært bra over lang tid og partene er uenige om veien videre, så er det godt mulig at en intern konflikt mellom disse fraksjonene har blusset opp igjen. Noen av Kåres utsagn til pressen de siste månedene kan tolkes som en provokasjon som henspiller på slike motsetninger om veien fremover, og et ønske om å komme seg ut av skyggen til Eggen. Her tror jeg trenerne og styret/Koteng hadde forskjellige oppfatninger, og hvor Kåre/Erik kanskje ikke forsto ett grunnleggende premiss for den permanente ansettelsen: at de skulle fortsette i Eggens fotspor. I motsetning til for eksempel en meritert trener som ikke har vært en av Eggens elever og som fikk lov til å bygge et lag mer på egne premisser (slik som Hamrèn og Hareide som begge hadde trent flere klubber og oppnådd suksess i Danmark).

Flørtingen med Malmö i en periode hvor spillet ikke var bra kan heller ikke ha gjort et godt inntrykk, og motivasjonen til spillerne har også virket dårlig denne sesongen. Ble de mette etter forrige sesongs suksess? Har trenerne i så måte manglet evnen til å få spillerne i gang igjen? Hvorfor mister vi ofte ledelsen og poeng utover i kampene når vi skal være det best trente laget?

I en slik steil situasjon, så tolker jeg også Kotengs tøffe, bastante og til tider sarkastiske svar til journalistene som et uttrykk for at "nok var nok" og "til syvende og sist er det styret" (støttet av den eldre garden) som har makta og bestemmer veien videre. Og slik er det bare. Kåre og Erik hadde posisjoner men ikke makt, og har vel derfor heller ikke så mange andre kort å spille på nå enn å påta seg offer-rollen (greit nok) slik de har blitt behandlet, men jeg vil tro at det ligger en lengre prosess til grunn for at saken fremstår slik den nå gjør utad, og at selve oppsigelsen og pressekonferansen ble som den ble.

Om noen uker/måneder så er denne prosessen ferdig, Kåre/Erik har fått seg nye engasjement, spillergruppa har slått seg til ro med at det ble trenerskifte, og kanskje har vi fått på plass en ny trener og assistent som gir fansen troa på at det nye kan bli bedre enn det som var.

Timingen for oppsigelsene vil nok derimot hefte ved styret om de sportslige resultatene i tiden fremover blir enda dårligere enn det som de har vært til nå, eller at partene ikke kommer seg videre med det første (rettssak mot klubben, eller vedvarende uro i spillergruppa). Klubbens verdigrunnlag (i alle fall utad) tror jeg vil være mye det samme som tidligere. Dette er interne prosesser hvor jeg tror alle parter er tjent med at det egentlig ikke kommer ut så mye mer i media, og således er Kotengs bastante svar heller en grei måte å legge saken død på enn at det har noe som helst med klubbens åpenhet og verdigrunnlag å gjøre.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 12:45    Post subject: Reply with quote

Jeg har fremdeles god tro på lykkelig utgang i denne saken. Det er faktisk helt okei å samles, konkludere og ringe Brutter'n og forklare at de har barsjet på leggen, og vil ha han tilbake og gjøre Rosenborg hel igjen.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 22.07.2018 12:46    Post subject: Reply with quote

Haha, hvilken verden lever du i.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 12:48    Post subject: Reply with quote

Bakvendtland, vil jeg tro.
Back to top
henrifei
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 12:55    Post subject: Reply with quote

på tide å heve nivået og komme seg videre nå Konesseur. dette er RBKWEB ikke ett forum på vg.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 13:04    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Macha wrote:
Kan det være-som flere av oss har påpekt-å utdype hva som menes medmanglende utvikling og makset potensial. Personlig vil jeg veldig gjerne høre fra hele gjengen i styret

"manglende utvikling" og "makset potensial" er da ganske klare og tydelige uttrykk spør du meg, og da spesielt om man har fulgt laget som vi kan anta at VG har gjort. Det er jo også selvsagt et bevisst valg dette med hvor mye man utdyper ting ved en oppsigelse. Man har også ettermælet til den som sies opp å ta hensyn til.

La oss si at styret fortalte den hele historien ufiltrert til media, som er det jeg antar de fisker etter, og den inneholdt info som setter den oppsagte i dårlig lys. Er det en verdig avskjed?

Og enda et element. Kåre har vist at han har den nødvendige basiskunnskapen, men han er fortsatt fersk som topptrener.

Hvorfor brenne bruene med sterke ord når det potensielt kan bli nødvendig og ønskelig å ringe for å bruke hans tjenester om noen år.
Back to top
Asbøll
Proff

PostPosted: 22.07.2018 13:57    Post subject: Reply with quote

Pressen er bitre fordi de ikke har funnet noen som støtter KI internt og dermed kan kjøre på med ti saker om RBK krise.

Så når ingen andre tar den posisjonen må de ta den selv.
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 14:30    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Jeg har fremdeles god tro på lykkelig utgang i denne saken. Det er faktisk helt okei å samles, konkludere og ringe Brutter'n og forklare at de har barsjet på leggen, og vil ha han tilbake og gjøre Rosenborg hel igjen.

Enig i at etter mange objektive kriterier så er det feil å sparke Kåre. Alle mesterskapstitlene og pengene klubben har spilt inn ved hans hjelp burde kanskje ha gitt litt mer slack når det butter i mot. Allikevel så har han slitt med å ha tilstrekkelig autoritet og skape energi i spillergruppa over lengre tid. Det har blitt vel mange traurige kamper og middelmådige dager på jobben. Spørsmålet er hvor stor grad man skal gi tid til å feile i en klubb med målsetninger som i RBK.

Kanskje vil dette føre til en ørkenvandring med skiftende trenere og andreplasser og manglende europacupspill slik det var i mange år før Kåre. Da sitter fort Koteng og styret med skjegget i postkassa. Det finnes ikke en utømmelig krukke med trenere på høyt nivå som vil bosette seg nær polarsirkelen for å være trener i eliteserien.

Last edited by Nåssåladden on 22.07.2018 15:19; edited 2 times in total
Back to top
larsarus
Legende

PostPosted: 22.07.2018 14:37    Post subject: Reply with quote

"Fotball er objektive kriterier!" - er det ikke sånn uttrykket går?
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 16:15    Post subject: Reply with quote

Ballahl wrote:
trondh wrote:
Eggen tok en double og en seriebronse på sine 7 første sesonger i RBK.

Beklager men slik argumentasjon blir for enkel.
Man kan ikke måle de første sesongene opp mot hverandre på den måten. Forutsetningene og forventningene var helt annerledes når Eggen startet. I dag er vi Norges suverent største klubb og blant Skandinavias absolutt beste klubber. Økonomisk er også forskjellen svært annerledes.

Det er på tide at folk tar innover seg hva ledelsen prøver å si ved å fjerne KI, det er ikke at merittene ikke holder mål men at det ikke har vært bra nok spille-messig.

Hadde KI's Rosenborg havnet på andreplass, ikke kommet til cupfinalen, ei heller gruppespill i Europa så hadde det vært greit nok i en enkelt sesong, så lenge spillet hadde vært bra nok.

Óg det er nettopp dét det ikke har vært.

Vi spiller ikke ifølge Godfot-teorien, spillere blir satt ute av posisjon. Ballen går trengt frem og vi scorer lite mål.

Årsmøte i Rosenborg har faktisk bestemt at vi skal "Artig og angrepsvillig fotball", det er ikke mange som kan påstå at Rosenborg har gjort akkurat det siste året og vel så det.

Når Kåre samtidig har flørtet med Malmø, så forstår jeg godt at styre er betenkt i forhold til Kåres motivasjon og tankesett. Kåre har i tillegg flere ganger åpenlyst "tullet" angående fremtiden sin i RBK.
Det lå tydeligvis noe mer bak..

Du, jeg har forsåvidt ikke skrevet at jeg er mot konklusjonen til styret, men jeg har heller ikke støttet den, fordi jeg er usikker på om det er rett. Dette var målt opp mot Eggen. Eggen brukte mange år på å bli en god trener. Jeg kan ikke uttale meg om hans første periode som RBK-trener, men hans andre (78-82) var da jeg begynte å gå på Lerkendal. Jeg skal ikke påberope meg å ha reflektert nøye over hvordan laget utviklet seg, men at det var mange kamper der det var dørgende kjedelig å holde med RBK, samtidig som det også var mange morsomme.
88 var eksepsjonelt, da sprudlet laget, men i de påfølgende årene var det også perioder der det ikke virket som laget utviklet seg.
Uansett om nå var riktig eller feil så er det ikke nødvendigvis et evig farvel til Kåre, han kan skaffe seg mer ballast som Eggen gjorde og komme hjem og være klar for å bringe laget videre. Ulempen for Kåre er vel at han allerede er eldre enn det Eggen var da han kom tilbake i 88, men han har vist et potensiale og kan med riktige karrierevalg nå være rett mann om noen år.

Så mener jeg, at det er samme styreleder som har ansatt Perry og Kåre, samt forlenget kontrakten til Kåre. Samme styreleder som også avskjediget Jønsson. Som alle gangene har sagt at de skal gjøre en grundig jobb før de ansetter ny trener for å tenke langsiktig. Som altså endte opp med Perry for andre gang, og å ansette den midlertidige Kåre fast. Uavhengig av om avskjedigelsen av Kåre er riktig nå, så var det ingen grundig prosess da han ble ansatt. Han gjorde det bra i vikariatet og fikk jobben.
Det er helt greit at trenerne skal vurderes strengt, jeg er fortsatt usikker på konklusjonen, men styret var sikker. Men når trenerne vurderes strengt så må også styret vurderes strengt. Og da er jobben med å skaffe trener vært utført for dårlig. Det sies at en har vurdert Kåre sin stilling i et år, da burde det faktisk ha vært mulig å sparke Kåre på et bedre tidspunkt samt ha en shortlist på aktuelle kandidater som kunne vært på plass før sesongens viktigste kamper skal sparkes i gang. Også når det skal hentes spillere er det en svakhet at trenerspørsmålet ikke er avklart.
Samtidig mener jeg det er uholdbart at styrelederen lyger om spillernes reaksjoner. Mange har skrevet rundt her at det er tegn på et sterkt styre som gjennomfører en upopulær beslutning. Men det er tilsvarende veikt at en ikke kan være ærlig på at spillerne ikke likte dette. Alternativt si, det må spillerne selv svare på eller ingen kommentar.
Derfor mener jeg at Koteng må følge Kåre ut.
Back to top
Bremsen
Junior

PostPosted: 22.07.2018 16:17    Post subject: Reply with quote

At styret sparker Kåre i sommermånedene bør vel ikke overraske veldig. De har nok ventet på muligheten for å avskilte han.

Siden RBK historisk og ønskelig er i best form på høsten, er det jo naturlig nok det mest gunstige tidspunktet for en ny trener å komme inn på. Akkurat slik det var med Kåre selv og blandt annet Tørum.

Tørum hadde vel 7 strake seiere på rad når han tok over om jeg ikke husker feil.

Styret ønsket Kåre ut uansett og ungikk derfor en liten forbedring spillemessig og seriemesterskap før de sparket han. Det hadde vært en enda vanskeligere avgjørelse å forsvare.

NÃ¥ har det nye trenerapparatet de beste forutsetningene fremover.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 16:18    Post subject: Reply with quote

Sammenlikningen med Eggen henger ikke på greip, all den tid RBK har en helt annen posisjon nå kontra på 70-tallet og i starten av gullepoken i 1988. Kåre overtok et lag som har omtrent dobbelt så høy omsetning som de øvrige klubbene. Da har man også litt andre forutsetninger.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 16:46    Post subject: Reply with quote

Er dere ikke i stand til å lese?
Sammenligningen med Eggen er at dette ikke nødvendigvis er et endelig farvel med Kåre. Ja, det var andre ressurser den gang, men Kåre har også 5 av 6 titler på sine første 3 hele sesonger. Eggen hadde 2 på sine første 7.
Og... Det skurret med laget både i 78-82 og 89-93/94.
Så fortsatt usikker på om sparkinga er riktig eller feil, men mener muligheten for Kåre kan være der i framtida!
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 16:50    Post subject: Reply with quote

Kåre tok over et lag i presset økonomisk situasjon. Det er etter at han tok over det ble mye suksess og økonomisk fremgang.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 17:00    Post subject: Reply with quote

Og han overtok den soleklart beste stallen i ES, i den soleklart mest prestisjefylte klubben, som til tross for presset økonomi hadde større ressurser en de andre klubbene. Jeg sier ikke at Kåre ikke har gjort mye bra gjennom disse 4 årene, men paralellene til Eggens første år blir bare tull.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 17:12    Post subject: Reply with quote

Vel, Eggen hadde vel den beste stallen i 89 og 91 også uten at det hjalp til gull. Laget fremstod dårligere enn året før begge de sesongene.
I 89 var det vel heller ingen vesentlige spilleravganger, mens i 91 kan det till dels skyldes på at f.eks Ø.Berg og Mini forsvant!
Back to top
uptherosens
Junior

PostPosted: 22.07.2018 17:45    Post subject: Reply with quote

Holdt det ikke til gull i 91 Neutral?
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 22.07.2018 17:50    Post subject: Reply with quote

Nei!
Det holdt til sølv, 5 poeng bak Viking hvis jeg ikke husker feil.
Men bare kom med dine alternative fakta hvis du har det.
I cupen ble det finaletap mot Godset!
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 222, 223, 224 ... 271, 272, 273  Next
Page 223 of 273

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb