English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 183, 184, 185 ... 781, 782, 783  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Undergangen er nær
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 11:28    Post subject: Reply with quote

Anbefaler å høre Gjermund Åsen sin historie om Valakari (starter 24.40):
https://soundcloud.com/ra...r-bruttern

Om endringene han har gjort i TIL:
Quote:
På treningsfeltet ble det fra første økt øvd på det Valakari ville ha fram også i kamp. Kamplike øvelser, spill gjennom ledd, samtidige bevegelser offensivt. Og så ønsket Valakari å få inn en stil der TIL i langt større grad skulle kontrollere kampene. Ha mer ballbesittelse. Ikke miste den så lett.
Quote:
Simo Valakari gjorde mye av det samme da han oppnådde eventyrlige resultater med SJK i Finland. Tok over i 2012 [og ble nummer 2]. Opprykk i 2013. Sølv og cupmesterskap første året på øverste nivå. Seriegull i 2015, foran den dominerende storklubben HJK. Tredjeplass i 2016 [+ cupgull]. Før han fikk sparken i februar 2017.

NRK har en fin sak om Valakari og hans tid i Finland (som fortjener å bli lest i sin helhet):
Quote:
– En åpen og vennlig fyr. Og derfor tror jeg også han hadde suksess som trener her, og nå har lykkes i Norge. Spillerne vil gi alt for Simo, hans karakter og karisma. Det handler ikke bare om fotball, jeg tror også mennesket Simo bidrar til å skape suksessen. Måten han er på med andre mennesker, sier Dawe.
Quote:
En av dem som spilte nesten alle sesongene under Simo Valakari i SJK, og som var med på opprykket, cuptriumfene og seriemesterskapet, er Johannes Laaksonen. 26-åringen beskriver Valakari som lidenskapelig i sin tilnærming til fotball og til spillergruppa.

– Simo hadde sin egen stil, og var tett på oss spillere. Han ønsket å utvikle hver enkelt, og han ønsket å utvikle laget. Som sjefen vår var han veldig på hver eneste time, hver eneste trening, hver eneste dag. Han søkte forbedring hele tiden, og fikk stor respekt. Samtidig som han var en kompis, sier Laaksonen til NRK.

I tillegg fikk både han og de andre spillerne merke at Valakari stilte krav. Hva de spiste, hvordan de levde, han var også opptatt av hvordan spillerne hadde det utenom fotballen.

Jeg har ingen sterke meninger om hvem som bør ta over laget, men Valakari har definitivt mye positivt ved seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 11:34    Post subject: Reply with quote

https://www.itromso.no/10...8469b.html

Tidlig stadie ennå da, og vet ikke hvor dette kommer fra, men det er nå kjente navn som nevnes i allefall.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 11:37    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Ser gjerne navnet hans på en liste over interessante trenere for fremtiden, men han må nok vise framgang over tid først. Hvis Tromsø tar en fortjent medalje i år eller neste år begynner han å ha noe å vise til.

Ikke uenig i dette. Men samtidig må man ha i bakhodet at for hver dag han har mer å vise til i Tromsø så kan det dukke opp mer attraktive alternativer enn Rosenborg for Valakari.

Treneransettelser er et sjansespill, men ut fra det jeg har sett Tromsø prestere så kan jeg være positiv til en Valakari-ansettelse nå.

Når vi først er inne på finske trenere så er statistikken til HJK-trener Mika Lehkosuo ganske imponerende. Tok Honka opp fra nivå 2 til toppserien i 2005 og stabiliserte klubben i toppsjiktet som en av hovedutfordrerne til HJK. Gikk til HJK i 2014, hvorpå det gikk nedenom og hjem med Honka. Vant serien og tok HJK til EL-gruppespill i 2014/15 etter å ha slått ut Rapid Wien i kvalifiseringen. Vant mot FCK og Torino på hjemmebane i gruppespillet. Deretter var det to skuffende sesonger, og Lehkosuo var visstnok meget nær å få sparken før han snudde skuta i 2017 med et overlegent seriegull. Leder serien med ti poeng til neste lag i år.

Aner ikke noe om spillestil eller filosofi, men vil tro man står overfor ganske tilsvarende press i Helsinki som i Trondheim.
Back to top
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 11:38    Post subject: Reply with quote

Valakari er en falitterklæring etter min mening. Ikke fordi jeg ikke tror han er en ålreit trener, men fordi han er et usikkert kort. Man kunne sagt mye av det samme om Jan Jonsson før han tok over som RBK-trener eller Rikard Norling før han overtok Brann, som man nå sier om Valakari. Historien er full av trenere som var på rett sted til rett tid. Vi trenger et sikrere kort enn det.
Back to top
Letterkenny
Rutinert

PostPosted: 20.07.2018 11:54    Post subject: Reply with quote

Nei, nå er det for lite konspirering her:

1. Vi er vel av den oppfatning at Koteng vet mer enn han deler. Med dette mener jeg at det vil være meget pussig timing på avsettelsen av Kåre rett før kampen mot Celtic, dersom de ikke har noe annet relativt klart. Hvis det er som de sier, så kunne de like gjerne ventet til etter Celtic-oppgjørene eller til etter sesongen. Men Koteng kan ikke si noe annet, da det ville vært respektløst ovenfor avtroppende trener.

2. Vi vet at Bjørnebye har vært ute og reist, og er tilbake på brakka i dag.

3. Rini Coolen overtar med første trening på søndag/mandag før årets hittil viktigste kamp.

Kan det være at det er et spennende navn på vei inn som presenteres ila. morgendagen når alt er klart (når den medisinske testen er gjennomført Laughing)?
Back to top
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 11:55    Post subject: Reply with quote

RBK har jo vist at de er villig til å prøve det smått spektakulære, eksempelvis med signeringen av Bendtner (som slo ned som en atombombe i Fotball-Norge) og den forsøkte signeringen av Renato Sanches på lån. Styret og SIB har vist at de ikke er redde for å prøve å hente spillere som i utgangspunktet er regnet utenfor klubbens rekkevidde, så har forhåpninger om at de nå sikter høyt i trenerjakten. Kåre har jo rett: RBK får ikke en bedre trener enn han til den prisen. Men om klubben er villig til å satse hardt på en ny trener, da kan det fort bli veldig spennende.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 12:13    Post subject: Reply with quote

momonster wrote:
RBK har jo vist at de er villig til å prøve det smått spektakulære, eksempelvis med signeringen av Bendtner (som slo ned som en atombombe i Fotball-Norge) og den forsøkte signeringen av Renato Sanches på lån. Styret og SIB har vist at de ikke er redde for å prøve å hente spillere som i utgangspunktet er regnet utenfor klubbens rekkevidde, så har forhåpninger om at de nå sikter høyt i trenerjakten. Kåre har jo rett: RBK får ikke en bedre trener enn han til den prisen. Men om klubben er villig til å satse hardt på en ny trener, da kan det fort bli veldig spennende.

Trenerne må jo også ønske å trene RBK. Tror ikke det er noen av "de store trenerne", som vil kunne tenke seg å komme til Norge for å trene et lag som kanskje klarer å komme seg til EL gruppespill. Når det gjelder Bendtner, så var vel han i en slik posisjon at han ikke kunne "velge å vrage". RBK var det beste alternativet. Nå er Bendtner tilbake der han var før han kom hit - han kan ikke bare "velge å vrake i tilbud" - selv om han var et stort navn for seks - syv år siden
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 12:16    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
Valakari er en falitterklæring etter min mening. Ikke fordi jeg ikke tror han er en ålreit trener, men fordi han er et usikkert kort.

Tja. Om du tenker usikkert fordi han ikke har trent klubber på størrelse med rbk før så kan jeg forsåvidt være med på den. Men det han har klart å få til med SJK i Finland (han var der 5 år, trente dem opp i øverste serie, tok cup og seriegull) og nå det siste året i Tromsø, er helt oppsiktsvekkende bra. Levner ingen tvil om at det er en trener som kommer til å nå langt. Ikke et usikkert kort på den måten mener jeg. Kåre var et usikkert kort for 4 år sia
Back to top
Yv89
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 12:21    Post subject: Reply with quote

Rekdal hadde tatt jobben på dagen! Hans våte hemmelige drøm siden dagen han ble trener. Synd start sparka treneren før oss og kom oss i forkjøpet!
Kom_igjen_troillan
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 12:33    Post subject: Topptrener Reply with quote

Etter å ha vært aktiv leser av forumet i mange år har jeg nå valgt å registrere meg i forbindelse med trenerdebatten i klubben i mitt hjerte. Om jeg blir aktiv får tiden vise, men jeg begynner med dette innlegget Smile

Hva med å kontakte vår gamle kjenning Viktoria Plzen for å forhøre oss om Pavel Vrba?
Han har i følge Transfermarkt et poengsnitt på over 2 poeng per kamp:
https://www.transfermarkt...ainer/4861

I følge Sillyseason.com hadde han også kun 175.000,- BP i årslånn da han trente Tsjekkia i 2016, så han bør absolutt være innenfor våre økonomiske rammer dersom ambisjonene er bedre resultater enn Kåre hadde Smile
https://sillyseason.com/f...ach-73632/

Om styret absolutt MÅ spille 4-3-3 er Belgias tidligere landslagstrener
Marc Wilmots ledig i følge transfermarkt:
https://www.transfermarkt...rainer/430

Hans årslønn var ca. 5 millioner, men det er vel i samme gata som Bendter, og med uttalt mål om Champions League bør vi nok betale såpass.
Back to top
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 12:34    Post subject: Reply with quote

libido wrote:
Men det han har klart å få til med SJK i Finland (han var der 5 år, trente dem opp i øverste serie, tok cup og seriegull) og nå det siste året i Tromsø, er helt oppsiktsvekkende bra.

Det du skisserer her er akkurat samme historie som Jan Jonsson hadde før han kom til Rosenborg. Trente Stabæk i fem år, rykket opp fra obos, tok seriegull, seriesølv og cupsølv. Rykket også opp til allsvenskan med Landskrona før den tid. Hvordan det gikk i Rosenborg vet vi alle sammen. Poenget er ikke at jeg tror Valakari blir å møte samme skjebne, men vi sidestilte Eggen i sin tid for å ansette Janne, og dersom vi sparker Kåre for å ansette Valakari føler jeg det blir samme greia om igjen. Ingen her inne mener vel at vi gjorde rett i å sparke Eggen for å ansette Janne den gang?
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 12:45    Post subject: Re: Topptrener Reply with quote

RBK_1917 wrote:
Etter å ha vært aktiv leser av forumet i mange år har jeg nå valgt å registrere meg i forbindelse med trenerdebatten i klubben i mitt hjerte. Om jeg blir aktiv får tiden vise, men jeg begynner med dette innlegget Smile
Hva med å kontakte vår gamle kjenning Viktoria Plzen for å forhøre oss om Pavel Vrba?

Velkommen! Ikke et håpløst forslag, reneste Eggen-kopien Vrba
Back to top
sidney
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 12:46    Post subject: Reply with quote

Det er mange forskjeller på å trene Tromsø, Rosenborg og Real Madrid. At man lykkes med det ene, betyr lite når man bytter beite. Dette fikk Deila oppleve i Celtic og f.eks Høgmo i RBK. Å trene Rosenborg er hakket mer intenst enn landslaget. Hvilke spillere som er i klubben er også vesentlig. Mange egoer som skal tøyles og dyrkes. Vi skal i alle fall ikke til Ranheim, Tromsø og de finske skoger på jakt.
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 13:03    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
libido wrote:
Men det han har klart å få til med SJK i Finland (han var der 5 år, trente dem opp i øverste serie, tok cup og seriegull) og nå det siste året i Tromsø, er helt oppsiktsvekkende bra.

Det du skisserer her er akkurat samme historie som Jan Jonsson hadde før han kom til Rosenborg. Trente Stabæk i fem år, rykket opp fra obos, tok seriegull, seriesølv og cupsølv. Rykket også opp til allsvenskan med Landskrona før den tid. Hvordan det gikk i Rosenborg vet vi alle sammen. Poenget er ikke at jeg tror Valakari blir å møte samme skjebne, men vi sidestilte Eggen i sin tid for å ansette Janne, og dersom vi sparker Kåre for å ansette Valakari føler jeg det blir samme greia om igjen. Ingen her inne mener vel at vi gjorde rett i å sparke Eggen for å ansette Janne den gang?

Synes likevel det er litt forskjell i forhold til hvordan de fremstår. Der Janne "Mjaaamjoo" Jönnson var fullstendig tåkefyrste så virker Valakari å være rimelig klar på hvordan han vil at laget hans skal opptre.

Jeg vil ikke kategorisere det som falitt på noe som helst måte om vi ender der, men det er klart det er litt mer usikkerhet enn med en trener som har lyktes i flere klubber på øvre halvdel og helst i toppen (det er en helt annen øvelse å trene en klubb som skal dominere og styre kamper, kontra en som skal skrape sammen nok poeng til å ikke rykke ned), og har erfaring med stort press fra omgivelsene.

Når det er sagt så spiller også kjemi med ledelse og spillere en stor rolle i hvorvidt en trener blir en suksess eller ikke. Det er flere eksempler på trenere som lykkes i en klubb, feiler i klubb nr 2 og lykkes igjen i klubb nr 3. Så et trenerskifte medfører en viss usikkerhet uansett.
Back to top
SeG
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 13:12    Post subject: Reply with quote

Helt ærlig, det er null poeng å sparke Kåre på denne måten og ansette Valakari. Isolert sett er han ikke noen falitt-erklæring, men sett i kontektsen her så er det ikke tvil om at det er en helt fullstendig meningsløst å gå den veien.

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 13:14    Post subject: Reply with quote

Yv89 wrote:
Rekdal hadde tatt jobben på dagen! Hans våte hemmelige drøm siden dagen han ble trener. Synd start sparka treneren før oss og kom oss i forkjøpet!

Ikke spøk med sånt. VÆR så snill.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 20.07.2018 13:17    Post subject: Reply with quote

Var det en spøk?

Hver gang vi skal bytte trener så er det jo noen som i fullt alvor kommer trekkende med Rekdal ut i fra en litt tadsjikistansk strongman-logikk, sammen med en fullstendig feilaktig konflatering mellom hans mediaprofilering og hans evner som fotballtrener.

Jeg trodde Start hadde reddet oss fra den tråden i diskusjonen, men nei?
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 13:24    Post subject: Reply with quote

Selv Nordlie hadde vel vært lettere å svelge enn Reka...
hellvikrunner
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 13:25    Post subject: Reply with quote

Valakari har til og med litt bling i øret Very Happy Kan også se bra ut i dress på sidelinja når han en gang får oss ut i Europa!
Back to top
Yv89
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 13:30    Post subject: Reply with quote

Han besitter enorm fotballkunnskap og har alltid en idé om hvordan få ut potensialet i hvert lag. Men, håper at vi ser oss om utenfor landet etter erstatter. Rekisen er uansett opptatt, så veldig alvorlig ment var det nok ikke Smile
sidney
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 13:32    Post subject: Reply with quote

Det finnes ikke den moldenser jeg ville hatt som trener.
Standarn og Crick
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 13:34    Post subject: Reply with quote

Konteng sa jo tydelig at de ville få inn en trener som stod for offensiv og underholdende fotball, og aller helt 4-3-3. Jeg liker Valakari, men kan ikke se for meg at Kåre blir sparket, for så å ansette en 3-5-2 trener. Nordlie og Reka, og mange andre som er nevnt (på andre steder enn bare forumet her), er mer enn usannsynlig.

Regner med at styret tar seg tid og ser etter trenere fra utenfor Norge, og til og med Norden (er vel ikke mange andre lag i Norden som spiller 4-3-3 med tydelige indreløpere). Blir overrasket dersom et stort trenernavn kommer inn, men tar det gjerne. Har litt mer tro på en "up-and-coming" 4-3-3 nederlender.
Kom_igjen_troillan
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 13:47    Post subject: Reply with quote

Lord standarn wrote:
Har litt mer tro på en "up-and-coming" 4-3-3 nederlender.

Som for eksempel Giovanni van Bronckhorst? Smile

https://www.transfermarkt...iner/20014

Hadde vært et fint alternativ, men tror nok han blir for dyr..

Da er nok Pavel Vrba mye mer oppnåelig Smile
Back to top
Undergangen er nær
Veteran

PostPosted: 20.07.2018 13:49    Post subject: Reply with quote

Lord standarn wrote:
å ansette en 3-5-2 trener

Jeg tror ikke Valakari er låst til noen formasjon. Har spilt mest 3-4-3 i Tromsø, men variert etter hvilke spillere som har vært tilgjengelige i en tynn og skadeutsatt stall.

Skal vi tro transfermarkt, har han også en del kamper i 4-3-3 i Finland.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 20.07.2018 13:53    Post subject: Reply with quote

Yv89 wrote:
Han besitter enorm fotballkunnskap og har alltid en idé om hvordan få ut potensialet i hvert lag.

Ironi? Sarkasme? Besitter virkelig Rekdal 'enorm' fotballkunnskap til fotballtrener og/eller ekspertkommentator på TV å være? Er idéen hans om å få ut potensialet god?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 183, 184, 185 ... 781, 782, 783  Next
Page 184 of 783

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb