| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Barney Veteran

|
Posted: 30.01.2018 21:46 Post subject: |
|
|
| sidney wrote: | Helt greit poeng - men de har vel vært i klubben lenge nok til at man kan vurdere dem. Er de ikke gode nok er det bare å si fra - dog er de fortsatt såkalt store talenter som aldri har fått sjansen.
Søder er desverre ikke på vårt nivå, og innsats og teamspirit holder ikke her... |
Har han blitt dårligere siden sist? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.01.2018 23:28 Post subject: |
|
|
| nidaros997 wrote: | | Lån med opsjon, som en slags dobbel dekning gjennom vårsesongen, og en erstatter for Bendtner hvis Bendtner går etter VM. |
Det er dette jeg også håper på, nå som avtalen ser ut til å nærme seg. Det beste hadde vært om sluttdato i leieavtale og opsjonsfrist hadde vært rundt 1. august, slik at Vilhjalmsson dessuten hadde vært skadefri igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 31.01.2018 07:18 Post subject: |
|
|
| BjarneS wrote: | | Har han blitt dårligere siden sist? |
Det vet jeg ingen ting om, men jeg mener han var under pari i lange perioder i siste opphold, han har ikke akkurat hatt suksess i Frankrike og han er kamprusten. Hvordan han framstår på banen nå blir bare gjetting. Poenget mitt er at spillere som har vært i A-lagstroppen lenge, og er "store talenter" enten må få sjansen eller beskjed om at de ikke er gode nok. Søder er for meg en bra kar med bedre CV enn prestasjonene skulle tilsi. _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 31.01.2018 09:08 Post subject: |
|
|
| Nå scoret han 22 mål i ES og spilte godt nok i EL til å vekke interesse utenlands, så helt udugelig er han neppe. Så får vi se om han har tapt seg eller bare feilet på grunn av at han kom til en annen fotballkultur. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 31.01.2018 09:44 Post subject: |
|
|
Søderlund er åpenbart noe av det beste vi kunne håpe på som "backup" i perioden Niklas er i VM. Å tro at vi skulle finne noe BEDRE enn toppscorer fra ES for bare noen år siden til å fungere som stand-in er utopisk.
Det er tilsvarende tåpelig å tro at vi kan risikere å satse alt på noen unggutter i en så kritisk periode. Det tror jeg også Erik og Andreas skjønner (jeg mener forøvrig at en av disse MÅ på utlån i år, trolig Andreas til en bunnklubb i ES, mens Erik kan få spille på andrelaget.
Slik jeg har opplevd SIB så langt er trolig ikke Søderlund hentet inn for å være #1 fremover, men heller ta over Vilhjalmsons rolle som backuppotet (selv om han ikke er på langt nær så allsidig...) |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 31.01.2018 10:08 Post subject: |
|
|
| sidney wrote: | | Poenget mitt er at spillere som har vært i A-lagstroppen lenge, og er "store talenter" enten må få sjansen eller beskjed om at de ikke er gode nok. |
Så du mener altså at etter 1 sesong i A-stallen må man enten danke ut all motstand og være en seriøs utfordrer til startelleveren, eller så er det på hue og ræva ut, Levanger neste? Selv når dette gjelder spillere under 20 år?
Vi er for gode og for ambisiøse til at talentfulle 19-åringer går rett inn og tar en plass på laget, og for lite attraktive til at vi tiltrekker oss de få 19-åringene som faktisk kunne ha gjort det (de sitter stort sett på benken i de fem største ligaene og venter på å bli gode nok for de aller beste klubbene).
Vi er avhengige av å komme i en posisjon der talentene tåler å vente litt på å bli gode nok til å spille, enten gjennom en rolle som stallspiller, eller ved å ta et utlån i en klubb med mindre konkurranse, for det å fylle elleveren med unggutter fra U-laget gir oss rett og slett ikke de seriemesterskapene vi ønsker. |
|
| Back to top |
|
 |
TottoD Proff
|
Posted: 31.01.2018 10:24 Post subject: |
|
|
| Enig der. Utrolig få som er gode nok til å gå rett inn på Rosenborg. Vi må bli flinkere til å låne ute gode talenter, slik som vi gjorde med Midtsjø, Ingebrigtsen, Hoftun, Strand... Botheim og/eller Helmersen må få prøve seg i en klubb hvor de får spilletid. Da får vi se om de har potensialet til å spille for Rosenborg. Hvis svaret er nei, så får vi selge dem til en annen norsk klubb, og tar de steget der, så får vi kjøpe dem tilbake. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 31.01.2018 10:29 Post subject: |
|
|
| Låner vi ut Helmersen til et høkkertlag er vel sjansen stor for at han blir fotballinvalid. |
|
| Back to top |
|
 |
TomBoy Proff
|
Posted: 31.01.2018 12:27 Post subject: |
|
|
| Føler på meg en 3-års avtale presenteres imorgen ettermiddag og karrieren avsluttes i Norge |
|
| Back to top |
|
 |
niccolai Veteran
|
Posted: 31.01.2018 13:43 Post subject: |
|
|
Trist at vi henter en noe umotivert Søderlund, som da vil stille seg foran talenter i køen. Tillegg blir han sikkert dyr i drift.
Nei, dette er nitrist..
Se hva som skjedde med Dolberg, når Ajax ga han sjansen.
Kanskje vi burde se litt mer på de? ..
Man kan ikke ha dyre spillere på benken i RBK, så enkelt er det... _________________ "Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"
Sitat fra Ivar Hoff.. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 31.01.2018 14:56 Post subject: |
|
|
Dolberg hadde vært Ajax-spiller i 1,5 år før han debuterte (med scoring) rett før sin nittende fødselsdag. Da hadde han allerede 3 A-lagskamper for Silkeborg som 17-åring. Han hadde også representert alle aldersbestemte landslag.
Det må være lov til å si at han lå litt lenger framme i løypa enn det Botheim og Helmersen gjør. Botheim får debutere i sommer, mot Strebske Pleso i europacup da, og score. Så kan man diskutere debut fra start. Da er de vel gitt jevnmye tillit. |
|
| Back to top |
|
 |
Asbøll Proff

|
Posted: 31.01.2018 15:16 Post subject: |
|
|
| sidney wrote: | | Søder er desverre ikke på vårt nivå, og innsats og teamspirit holder ikke her... |
Hva er vårt nivå egentlig? Hvis landslagspiss for Norge og tidligere toppscorer i eliteserien ikke er vårt nivå som andrevalg/vikar?
Tror folk kommer til å blli veldig skuffet over signeringer fremover hvis man tror vi kommer til å få 2-3 Bendtnere inn på brakka i hvert vindu. _________________ Troa! |
|
| Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 31.01.2018 15:45 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | sidney wrote: | | Poenget mitt er at spillere som har vært i A-lagstroppen lenge, og er "store talenter" enten må få sjansen eller beskjed om at de ikke er gode nok. |
Så du mener altså at etter 1 sesong i A-stallen må man enten danke ut all motstand og være en seriøs utfordrer til startelleveren, eller så er det på hue og ræva ut, Levanger neste? Selv når dette gjelder spillere under 20 år?
Vi er for gode og for ambisiøse til at talentfulle 19-åringer går rett inn og tar en plass på laget, og for lite attraktive til at vi tiltrekker oss de få 19-åringene som faktisk kunne ha gjort det (de sitter stort sett på benken i de fem største ligaene og venter på å bli gode nok for de aller beste klubbene).
Vi er avhengige av å komme i en posisjon der talentene tåler å vente litt på å bli gode nok til å spille, enten gjennom en rolle som stallspiller, eller ved å ta et utlån i en klubb med mindre konkurranse, for det å fylle elleveren med unggutter fra U-laget gir oss rett og slett ikke de seriemesterskapene vi ønsker. |
Egentlig enig i alt du skriver her, men selv i uviktige kamper - etter at serien var avgjort fikk ikke disse innhoppene sine. Jeg mener veien til sjanser på A-laget skal være kortere, og at det nesten skal være obligatorisk å gi noen sjansen når vi spiller lite viktige kamper i perioder der de beste må hvile. Dahl Reitan kan også nevnes, i tillegg til at tilveksten fra egne rekker har stoppet helt opp.
Utgangspunktet var Sørloth, og sett i ettertid hadde vi hatt mer glede av han i klubben. At en spiller som har bøttet inn mål på utlån trenger forsikring om at han kommer til å få sjansen er vel greit.
Jeg skal ikke være bastant, da jeg kjenner lite til alle de omdiskuterte spillerne pdd. Meningen er allikevel at det er dumt å snakke om supertalenter på A-laget om de ikke får noen sjanser til å vise seg fram. _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 31.01.2018 22:08 Post subject: |
|
|
| Quote: | Surplus to requirements striker Alexander Søderlund will join Norwegian club Rosenborg tomorrow morning for a fee worth €500k from St Étienne, according to L'Équipe.
The player arrived at Les Verts for €1.8m and it is undeniable that Søderlund's time in Ligue 1 can only be described as a failure.
Originalkilde: https://www.lequipe.fr/Fo...org/871925 |
_________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 31.01.2018 22:38 Post subject: |
|
|
Litt merkelig overgang egentlig. Om RBK ikke vet at Bendtner forsvinner etter VM da riktignok.
Det er jo helt supert å ha Søderlund i troppen, men for en spiller som vil spille for Norge og starte kamper så gir det ikke mye mening akkurat slik det er nå. Bendtner kommer til å spille så mye han vil, så om da Søderlund slipper til så blir det jo i en slags duo med Bendtner som ikke akkurat er slik RBK pleier å spille. Bendtner blir riktignok uansett borte under VM, så om det er derfor de går for han er det jo spenstig å betale en del for å ha han da.
For RBK sin del er det knall med han inn (da det betyr at de har en veldig god back up). Men prøver å sette med inn i Søderlund sine tanker og da er det et litt merkelig valg, selv om han jo har stortrivdes i Trondheim.
Med Søderlund inn så bør i hvert fall Helmersen ut på lån. |
|
| Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 31.01.2018 23:38 Post subject: |
|
|
| Synes det er feil at vi henter Søder til en slik pris når vi har to vanvittig gode talenter sulteforet etter førstelagsspill. Mange vil nok være uenig med meg her, men det er greit. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 31.01.2018 23:53 Post subject: |
|
|
@stubbelur
I Rosenborg er nåløyet trangt for talenter, uavhengig av hvor stort talentet er. Og slik skal det være. Når man har mulighet til å hente en spiss som har vært toppscorer i ligaen tidligere og kjenner systemet så tar man den muligheten når den byr seg. Særlig når man vet at førstevalget i den posisjonen kommer til å miste 7 kamper.
Ja Botheim og Helmersen er store talenter, men de er fortsatt uprøvd og to veldig usikre kort på dette nivået. Uten at jeg skal være påståelig eller bastant si at dette gjelder deg, for det vet jeg ikke om det gjør, så ser jeg for meg det hylekoret som hadde vært her inne hvis Botheim/Helmersen ikke hadde prestert godt nok i de kampene som Bendtner ikke vil være tilgjengelig og klubben roter bort masse poeng i de kampene.
Det beste nå, hvis Søderlund signerer, er at en av Botheim/Helmersen går på lån hvor de får spille fast. Folk kan argumentere så mye de vil om at hvis de ikke får sjansen nå, når skal den komme osv. Faktum er at Søderlund er en kortsiktig løsning.
Han fyller 31 år i sommer og jeg tviler på at han vil være noe førstevalg. Jeg tror han blir her i to sesonger også tilbake til Haugesund. Bendnter kan vi fort miste etter VM, og i samme periode er det kvalifisering til Europa. Da er det greit å ha en spiss som vi vet holder et bra nivå mens vi jakter erstatter. Det er et mye større sjansespill å spille inn en ny spiss når kvalifiseringen pågår eller det å tro at Botheim/Helmersen skal klare å skyte oss til Europa enn det å stole på at Søderlund kan gjøre jobben også tar en evt. ny spiss over utover høsten. |
|
| Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 31.01.2018 23:54 Post subject: |
|
|
Når vi skal kjempe om seriegull, cupgull og Champions League deltagelse kan vi ikke kun sitte med Bendtner og to talenter.
Matti kommer tilbake til sommeren, men kommer til å være rusten.
Bendtner blir borte under VM, og kanskje borte på høsten.
Hva da er VM? Skal vi sitte igjen med et par talenter og rusten Matti?
At vi får inn Søderlund nå et halvt år før ”spissproblemet” oppstår, er bare positivt. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 01.02.2018 00:05 Post subject: |
|
|
| Jonas wrote: | | Quote: | Surplus to requirements striker Alexander Søderlund will join Norwegian club Rosenborg tomorrow morning for a fee worth €500k from St Étienne, according to L'Équipe.
The player arrived at Les Verts for €1.8m and it is undeniable that Søderlund's time in Ligue 1 can only be described as a failure.
Originalkilde: https://www.lequipe.fr/Fo...org/871925 |
|
Flott. Velkommen. Kul fyr som vil bidra enormt i spillergruppen, og strålende erstatter/backup for Bendtner/Villmann. Hentes hit for småpæng, og han er åpenbart inneforstått med at han kommer i en utfordrerrolle. Kunne ikke blitt bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
oskisjunior Rutinert
|
Posted: 01.02.2018 00:17 Post subject: |
|
|
Etter min mening helst sykt at folk her inne faktisk mener Botheim/Helmersen er nok backup. Sett at Lord blir skadet 1. april? At han sannsynlig mister 6-7 kamper (eller hvor mange det er) i ES under VM, pluss noe Europa-kvalikk?
Da må man i så fall være villig til ofre sportslig suksess (Europa+serigull) i år for å utvikle talenter. Alle vil se de yngre gutta blomstre, men man bør nok ikke legge alle Eliteserie- og Europa-eggene i én juniorkurv.
Søderlund er helt optimal å få inn som backup. Vært her før, kjenner systemet og er generelt godt likt. Er ikke dyr å kjøpe, heller. 5 mill NOK for landslagsspiss er innafor!
Søder kan også være gull i enkelte kamper eller kampbilder, så det gir flere strenger å spille på. Og, han gålla intet mindre enn 22 ES-mål siste sesongen i RBK, i tillegg til å være en glimrende (!) første forsvarer og er flink til å skape gode arbeidsforhold for vinger/indreløpere.
Velkommen tilbake! |
|
| Back to top |
|
 |
thomas_katt Rutinert
|
Posted: 01.02.2018 02:23 Post subject: |
|
|
Dette er helt ypperlig! Siste juniorspiller som tok nivået på spiss-plass het vel John Carew om jeg ikke husker helt feil. Det er mye å forlange at vi skal være avhengige av at Botheim eller Helmersen skal være der... _________________ ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!
Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)
@thomas_katt på twitter |
|
| Back to top |
|
 |
Predicted Veteran

|
Posted: 01.02.2018 03:04 Post subject: |
|
|
Kåre er så jævlig feig når det kommer til spillerutvikling. En 30 år gammel Søderlund skal altså gå foran to spennende talenter i de stunder Bendtner ikke er tilgjengelig.
Sier det igjen, om du er under 22 er det helt døfødt å signere for oss. |
|
| Back to top |
|
 |
andrezinho Veteran

|
Posted: 01.02.2018 03:38 Post subject: |
|
|
Hadde du virkelig foretrukket å gå inn i høstsesongen/ecup med en rusten/skadet Villmann, Bendtner som kan forsvinne rett etter VM og to uprøvde talenter (hvorav en uten korsbånd)? Det blir fryktelig mye gambling. Med de forventningene og presset som ligger på hovedtrener i RBK, er det ikke akkurat rart han vil sikre seg mer rutine foran en lang sesong. Velkommen tilbake Søder  |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 01.02.2018 05:16 Post subject: |
|
|
Et annet poeng er at Søderlund også er rusten. Den beste junioren bør kunne utfordre Søderlund om spilletid. Den andre spiller vårsesongen på utlån. Også Søderlund trenger konkurranse. Samme gjør den junioren som ønsker å vise på treningene at han er god nok til å få innhopp eller starte de kampene hvor Bendtner er ute. Dette vil være bra for alle parter.
Unge Sørloth ønsket jeg skulle bli satset på når han kom tilbake fra Bodø. I motsetning til hylekoret her inne som i flere år kritiserte ham for å få spille på andrelaget fordi han var sønn av far sin, stor og treg etc. I likhet med Johnsen som gikk til Ajax har nok Rosenborg lært litt her også. Kanskje bør klubben tørre å signere unge spillere på lengre kontrakter og la de ta stegene gjennom en serie utlån. Ikke kun ett før de skal tilbake til Rosenborg for å gå inn i 11-eren. Det skjer ikke nå hvor vi har god nok økonomi til dobbel dekning på de fleste plassene. En purung Henriksen eller en omskolert Svensson på høyreback uten backup får vi neppe se igjen med dagens økonomi og ambisjoner.
Som sagt, en lengre kontrakt på Sørloth og nytt utlån i Norge eller utlandet, eller gjenkjøpsavtaler slik storklubbene opererer. Real Madrid har handlet tilbake flere akademispillere etter at de har slått til i andre klubber, med en forhåndsbestemt sum. Jeg tror det er i de baner vi må tenke spillerutvikling og spillerlogistikk av egne akademispillere gitt de sportslige ambisjonene.
Søderlund er forøvrig den beste backup vi kan få inn. Det sier mye om hvordan klubben har utviklet seg i senere år når Bendtner er spiss og en tidligere toppskårer er villig til å være reserve. Norsk er han også. Topp dette. |
|
| Back to top |
|
 |
Predicted Veteran

|
Posted: 01.02.2018 05:40 Post subject: |
|
|
| andrezinho wrote: | Hadde du virkelig foretrukket å gå inn i høstsesongen/ecup med en rusten/skadet Villmann, Bendtner som kan forsvinne rett etter VM og to uprøvde talenter (hvorav en uten korsbånd)? Det blir fryktelig mye gambling. Med de forventningene og presset som ligger på hovedtrener i RBK, er det ikke akkurat rart han vil sikre seg mer rutine foran en lang sesong. Velkommen tilbake Søder  |
Vi har sett med nettopp søderlund at vi kan spille hvem som helst på topp å han ser ut som den beste spissen i Norge. |
|
| Back to top |
|
 |
|