View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
danielsk Veteran
|
Posted: 15.05.2017 11:21 Post subject: |
|
|
Det er frustrerende å se at Rosenborg nok engang har mistet troen på rosenborgsk fotball. Det var ille nok at vi forlot vår egen spillestil i Europa i fjor og satset på at defensiv fotball skulle ta oss videre, men enda verre at vi har forlatt den totalt i år for å øve oss inn mot CL-kvalikk.
Jeg føler at trenerteamet har sett seg helt blind på Europa-spill og har mistet perspektiv. Istedenfor å dyrke det vi allerede er gode på og videreutvikle den rosenborgske spillestilen så fokuserer vi nå nesten utelukkende på svakhetene våre. Vi kommer aldri til å bli gode nok på å være et defensivt orientert lag, da vi mangler spillertypene, vi mangler erfaringen og vi mangler kompetansen i trenerteamet. |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 15.05.2017 12:15 Post subject: |
|
|
Det er noe som har blitt nevnt her inne flere ganger, men som blir snakket om alt for lite. Om klubben ryker i Europa nå høst, vil det bare være et spørsmål om tid før folk begynner å snakke om ambisjonsnivået til klubben igjen. Det vil straks bli tema om ambisjonsnivået er for høyt eller ei.
Før hadde klubben en ambisjon om "Top 30 i Europa". Mange idag vil sikkert si at dette var et hårete mål, men på den tiden med Rosenborgs historie, posisjon og ressurser var det faktisk oppnådlig om man hadde forvaltet ressursene godt nok. At Erik Hoftun var en av de som sto i spissen for å nedjustere ambisjonsnvået, mannen som var sterkt delaktig i klubbens sportslige fall, gjorde at hele nedjusteringen av ambisjonsnivå stinka noe jævlig.
Og hva er det som skjer nå? Klubben fremstår mer og mer stusselig og feig, en hver kritisk røst får passet sitt påskrevet av folk som nesten aldri har vært på kamp om at man ikke er en trofast supporter, ellers så går Kåre ut i media og sier at Kroksæter lever på 90-tallet. Kåre står rett og slett i media og lirer av seg den ene dumme unskyldningen etter den andre, noe som Hamren aldri gjorde. Der var det proffesjonalitet hele veien rundt det sportslige til tross for at Svendsen og Skutle lot pengesekken sile bort.
Hvor lang tid vil det ikke ta før klubben står og sier; "Vi må nedjustere ambisjonene bort fra Europa, dere andre lever på 90-tallet". Så mye som folka brakka forsvarer hverandre, til tider på nivå med frimurerlogen, så vil det ikke overraske meg om de vurderer å nedustere ambisjonsnivået om det kan redde deres egen skinn i klubben.
Nyforelsken rundt Kåres 2015-sesong er over, på tide å våkne og faktisk se det at klubbens ambisjonsnivå er truet om vi ikke når Europa i høst. _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 15.05.2017 12:41 Post subject: |
|
|
Stort sett enig, Vollrik, men du lider nok litt under selektiv hukommelse når det gjelder hvordan Erik Hamrén responderte på kritikk.
Den dag i dag fremstår han som bitter for at han fikk kritikk for kjedelig fotball når vi vant. |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 15.05.2017 13:16 Post subject: |
|
|
Jada, enig i at han litt bitter når spillestilen har vært tema.
Men når han var i klubben var det langt mer proffe svar i media en hva Kåre ofte kommer med. Selv i kamper hvor vi ledet til pause og/eller vant kunne Hamren si rett ut at han var skuffa over lagets prestasjon og/eller mentale innstilling.
Nå står Kåre utvilsomt for en fotball som er mer Rosenborgsk en hva Hamren gjorde, og det har utvilsomt resultert i flere folk på kamp og mer engasjement.
KÃ¥re kan dog fortsatt dra nytte av enkelte av elementene i Hamrens arbeid, uten at vi skal bytte hele pakka. _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
Supernils Proff

|
Posted: 15.05.2017 13:42 Post subject: |
|
|
Syns det blir for mye sleivprat og barnslig respons når Kåre konfronteres med saklig kritikk. Virket mer konstruktiv og lyttende i starten. Skyldes forhåpentligvis at han ser det alle andre ser, at laget tross god poengfangst ikke spiller som Rosenborg. Skyldes forhåpentligvis ikke at han har rota det til og ikke finner veien tilbake igjen. |
|
Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 15.05.2017 13:50 Post subject: |
|
|
Syntes det er veldig mye fokus på uttalelser til media. Er det noe en trener ikke skal bedømmes etter, så er det vel det.
Jeg er enig i at Rosenborg ikke spiller bra fotball for tiden, og forhåpentligvis ser også KI dette. At han ikke sier hva han virkelig mener til media, kan ha taktiske årsaker.
Overskrifter som: "ROSENBORGS TRENER MENER LAGET HAR MISTET SIN IDENTITET", "KÅRE INGEBRIGTSEN SKUFFET OVER ANGREPSSPILLET", "REKDAL MENER ROSENBORG ER RÆVA - KÅRE INGEBRIGTSEN ENIG" kan vi klare oss uten, og bidrar bare til negativ energi. I tillegg kan spillere i de enkelte lagdeler føle seg utpekt, noe som leder til en knekk i selvtilliten.
Dessuten, hvorfor skal KI ikke kunne svare media på hvilken måte han vil? Han vet hva de er ute etter. Så lenge han ikke opptrer arrogant når han prater med oss supportere, kan han si hva han vil til media for min del. Og jeg kan bekrefte at han er meget jordnær og lytter til innspill om du møter han på gata. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 15.05.2017 14:22 Post subject: |
|
|
For min del kan Kåre si hva han vil til media. Det bryr meg ganske lite. Det er på banen han skal dømmes.
Men når han sier dette til vår egen Thomas, da reagerer jeg:
Quote: | Det er en grunn til at indreløperne skal stå så høyt. Som regel spiller vi mot to på midten, og da ønsker vi at de to hos motstanderen velger hvem de skal ta. For vi er i overtall, og da blir det én ledig. Derfor ønsker vi å flytte indreløperne opp i mellomrommet, forklarer Kåre Ingebrigtsen til rbkweb.no. |
Når problemene i spillestilen skyldes et bevist valg som Kåre har tatt, da kan man ikke gjemme seg bak unnskyldninger av typen "det ordner seg", "han trenger tid", "det er Bendtners skyld", "Eggen hadde dårlige kamper", "vi øver på Europa" osv, osv. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 15.05.2017 14:44 Post subject: |
|
|
KÃ¥re har to utfordringer:
1: Han må bidra til at RBK presterer bedre.
2: Han må takle media bedre.
Den siste utfordringen er den enkleste; han må oppføre seg som en voksen person og fremstå som reflektert når han får kritiske spørsmål. Synes han spørsmålene av og til er direkte dumme/usaklige må han lære seg å si at han ikke ønsker å kommentere spørsmålet. Kåre skal også bygge omdømmet til RBK så han må fremstå på en god måte i media.
Den første utfordringen er den mest krevende. Som arbeidsleder for våre spillere må han finne løsninger sammen med resten av trenerteamet og spillerne, sette de riktige diagnosene og finne fram til de metodene som bidrar til framgang.
Det har faktisk vært en stagnasjon siden sommer 2015 og det er urovekkende når klubben skal ut i Europa. I EC er EL pari, og CL kan være oppnåelig med en kjempegod innsats de to siste kval.rundene inkl ok trekning. RBK framstår som svake framover; lite strukturerte og noe ideløse. Det jobbes også får lite fort og intensivt bakover slik at svake lag ofte fører kampene i store deler av kampene. Midtbanen blir tallmessig i undertall da spesielt Helland ikke har ork og disiplin til å gjøre en defensiv jobb, kun tusler tilbake.
Savner også at sidebackene kommer fram og skaper bevegelser/overtall, Hedenstad er spesielt svak på det. Nå bør Reitan få noen kamper på backplassen viss Hedenstad ikke hever seg i de nærmeste par kampene. |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 15.05.2017 14:49 Post subject: |
|
|
Så det betyr at han faktisk spiller med kamuflerte Angripende midtbanespillere og kaller dem indreløpere? Så vi spiller med 1 spiller da sentralt, eller er han hengende spiss?
Kan likegodt kjøre konradsen ned som libero da >< _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
|
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 15.05.2017 15:02 Post subject: |
|
|
robbie wrote: | Det er bra at det har blitt oppklart at de høye indreløperne er en bevist strategi fra Kåre sin side. Men de fleste som har sett Rosenborg over lang tid ser at det er en flawed strategi. Jeg kommer til å komme tilbake med en lang rant om dette når hodet mitt har fått klarnet seg litt. |
Venter spent på denne robbie. Du virker å være kyndig! |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 15.05.2017 15:53 Post subject: |
|
|
Jeg lå våken i natt og tenkte på teamet.
Høye indreløpere gjør at vi har i alt fem spillere langt inn på motstanders banehalvdel. Pasningslegger frem til dem vil i første rekke være midtbanespilleren (den ene som er igjen), og til en viss grad fra backene. Høy plassering av midtbane og angrep gjør at det er stor avstand mellom lagdelene, noe som reduserer pasningsmulighetene og mulighetene for godt samspill i laget.
Plasseringen gjør i tillegg at det er lite rom generelt, særlig lite bakrom. Motstander er alltid etablert, gjerne veldig etablert. Spillerne mottar gjerne ball feilvendt og på grunn av lite rom har de små sjanser til å bevege seg med ball og reduserte muligheter til å utfordre motstander spill. Det blir lite fart i ballen, minimalt av bevegelse og lett å bryte ned. Det blir bare «en bølge» i angrepet og spillet blir forutsigbart som fy.
Forsterkende faktorer:
Konradsen har ikke verdens beste pasningsfot, samtidig som han gjerne stresser litt om han blir presset. Det er lett å presse én mann når han er så sentral, det er et kritisk punkt i planen.
Backene har kommet lite med i spillet. Den store avstanden gjør at mulighetene for overlap ikke minimale.
Helland har ikke vært på toppnivået. Jeg har innsett det i det siste – er Helland på topp så kan han utføre mirakler, noe som har reddet oss i flere kamper de senere år. Når han er skadet, ikke i toppslag eller finten(e) blitt avslørt blir han lett nøytralisert. Utovervinger med høy akselerasjon (for eksempel Komsoon) kunne ha skapt litt mer rom enn stillestående finter fra innovervinger.
Vi må tydeligvis spille oss inn til femmeteren for at det skal telle. Med den store danske i boksen burde det være muligheter for å legge innlegg fra 25 meter og inn. I minste fall burde det være muligheter på andreballer og litt kaos i forsvaret som igjen kan skape nye muligheter.
Er det likevel muligheter for å lykkes med høye indreløpere?
Joda, det er det nok. Lite bakrom gjør at det er bedre rom midt i banen. Man kan se for seg at backene flytter noe oppover i banen mens en av stopperne fører ball Hoftunstyle. Da blir det plutselig et ordentlig overtall på midten også og flere pasningsmuligheter. Redusert avstand mellom ving og back øker mulighetene for overlapp, eller underlapp som de driver en del med på høyresiden. Hadde minst en av vingene holdt god bredde og vært en mer typisk utoverving hadde det også skapt mer plass. Da blir det mer som i gamledager, men også mer risiko. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 15.05.2017 16:48 Post subject: |
|
|
moomoo wrote: | Så det betyr at han faktisk spiller med kamuflerte Angripende midtbanespillere og kaller dem indreløpere? Så vi spiller med 1 spiller da sentralt, eller er han hengende spiss?
Kan likegodt kjøre konradsen ned som libero da >< |
For å sette ting litt på spissen så ser vi nesten slik ut:
I årevis har vi mast om at snudde V-er og tier-roller er urosenborgsk. Nå spiller Kåre pinadø med to tiere på midtbanen.
Mathias "Nordlys" Normann,
Jeg har desverre ikke fått klarnet hodet mitt ennå, så du får klare deg med korte og usammenhengende ranter fra meg istedet. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7156 Location: South-west coast exile
|
Posted: 15.05.2017 16:56 Post subject: |
|
|
Det største problemet til Konradsen er ikke nødvendigvis hvor god pasningsfoten hans er, men hvor lang tid han bruker før han faktisk sender ballen videre. Han tar alltid et par touch ekstra og gjør det ekstremt tydelig hvor han har tenkt å sentre, og pasningen blir brutt alt for enkelt. |
|
Back to top |
|
 |
KÃ¥re Takleik Junior
|
Posted: 15.05.2017 18:18 Post subject: |
|
|
Forstår ikke helt dette med høye indreløpere; er ikke det nettopp poenget i angrepsfasen? I hvert fall er det grunnleggende lærdom som jeg ble lært på Eggen sitt fotballakademi. Jeg har ikke analysert kampene, og mulig det er noen strukturelle utfordringer, men slik jeg ser det ligger problemet i at det er for få samtidig bevegelser, for lite presisjon, og ting går generelt for tregt.
Det kan ha en naturlig forklaring hvis treningen fortsatt er nokså hard, litt for dårlige individuelle spillere, og overdrevent fokus på det defensive. |
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 15.05.2017 18:20 Post subject: |
|
|
robbie wrote: | Mathias "Nordlys" Normann |
Klassespiller! (dårlig humor...) |
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 15.05.2017 18:26 Post subject: |
|
|
Sansen for Napolis spilloppbygging. Der bruker man innoverkantene i posisjonene hvor Kåre vil ha indreløperne, og oppnår veldig mye av det samme som det Kåre ønsker.
Napolis taktikk enkelt forklart her
Direkte angrepsfotball med flittig bruk av backene i det offensive spillet! Optimal RBK-fotball? |
|
Back to top |
|
 |
bommel1 Rutinert
|
Posted: 15.05.2017 18:35 Post subject: |
|
|
Kåre Takleik wrote: | Forstår ikke helt dette med høye indreløpere; er ikke det nettopp poenget i angrepsfasen? I hvert fall er det grunnleggende lærdom som jeg ble lært på Eggen sitt fotballakademi. Jeg har ikke analysert kampene, og mulig det er noen strukturelle utfordringer, men slik jeg ser det ligger problemet i at det er for få samtidig bevegelser, for lite presisjon, og ting går generelt for tregt.
Det kan ha en naturlig forklaring hvis treningen fortsatt er nokså hard, litt for dårlige individuelle spillere, og overdrevent fokus på det defensive. |
Joda, det er et poeng å ha høye indreløpere. Men i en 4-3-3 med svært brede vinger bør de ikke starte angrepene så høyt som man gjør. Midtsjø og Jensen er jo nesten på linje med den fremre rekken når Hansen har ballen. Da klumper man seg sammen med angriperne med ryggen mot mål - noe som gjør at angriperne har null rom, gjør det vanskelig å spille opp på de, og de etterlater seg enorme kontringsrom.
Spill og gå. De bør ikke konsekvent være så høyt i starten av angrepene, men heller starte løpene etter at de har involvert angriperne. Per nå ser du ofte 5 mann med ryggen mot mål ventende på en lengre pasning, mens man i realiteten bør ha oppspill på ving/spiss fra midtbanen som igjen kan spille på løp fra rettvendte indreløpere. |
|
Back to top |
|
 |
KÃ¥re Takleik Junior
|
Posted: 15.05.2017 19:54 Post subject: |
|
|
bommel1
Takker for svar. Skal se nærmere på dette i neste kamp. |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 15.05.2017 20:14 Post subject: |
|
|
Er noe med det Steen Jensen sier her som er helt riktig. Kåres tilsvar synes jeg er like påtatt prøve å være smart som Eggen som vanlig. Blir litt flåsete.
Steen Jensen sier det rett ut som alle andre kan se, at poengfangsten ikke reflekterer spillet.
Tror slettes ikke dette blir en walkover sesong i tippeligaen. Ser ikke ut til at Kåre Ingebrigtsen klarer å komme seg etter våren 2015 sesongen.
http://www.vg.no/sport/fo.../23998944/ _________________ Du och jag Alfred. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 15.05.2017 21:42 Post subject: |
|
|
Irriterende å må innrømme at Ingebrigt Steen Jensen faktisk har noen poenger. Uvant. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 15.05.2017 23:15 Post subject: |
|
|
Ingebrigt Steen Jensen synser om fotball og KÃ¥re synser tilbake om Steen Jensens fotballkompetanse i VG.
Quote: | – Fotballfaglig er vel ikke Ingebrigt Steen Jensen en referansemann. Hvis jeg skulle hatt råd om finanser, ville jeg kanskje ha ringt ham, sier Kåre Ingebrigtsen. |
Noen kompetent finansiell rådgiver er vel dog reklamemannen og ordsmeden ikke?
Hoftun har i det minste tatt matematikk og jobbet med økonomi i mange år, så spør like gjerne medtreneren din om du er skikkelig i beita og på nippet til å ringe rikssynseren, Kåre.  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 16.05.2017 00:21 Post subject: |
|
|
Det er nettopp denne siden ved Kåre jeg ikke forstår, den litt barnslige, surmulende replikken når han blir kritisert. Også vi på forumet ser at vi lett kunne ha stått med to tap nå i forhold til spill og sjanser. Samtidig så ser alle at vi er langt unna det RBK som tidvis overkjørte motstanderne med flott angrepsfotball i 2015.
Det våset om at RBK er i en egen klasse i år må man være mer katolsk enn paven for å tro på, når de andre ser at de kan dominere hjemme mot RBK og få med seg resultat borte så skal vi slite for tittelen i år.
Jeg tror at Kåre og Hoftun har regnet seg bort på to viktige elementer i år, det ene er for sterkt fokus på defensiv organisering , det andre er spillerlogistikken med norsk/skandinavisk fokus. Konformitet er et annet ord for" å passe inn i spillergruppa", hvis ikke klubben klarer å integrere spillere fra andre verdensdeler så har de ett ledelseproblem. |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 16.05.2017 02:31 Post subject: |
|
|
Dette:
WT62 wrote: | Konformitet er et annet ord for" å passe inn i spillergruppa", hvis ikke klubben klarer å integrere spillere fra andre verdensdeler så har de ett ledelseproblem. |
 _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
gurgla Veteran
|
Posted: 16.05.2017 03:06 Post subject: |
|
|
Vi har ganske mange sterke personligheter i garderoben og som har lang erfaring.
Sist inn er Bendter og med Tore, Mike, Andre bl.a så er jeg rimelig trygg på at de vil forsøke å korrigerer trenerteamet der de føler det er nødvendig.
Ikke gitt at de for gjennomslag men de har nok faste garderobemøter hvor de diskuterer både trening og kamp.
Vi sliter som fan med relasjoner, eller offensiv samhandling og så skal man i tillegg rullere på laget, Kåre har jo uttalt det kan eller kommer til å skje.
Jeg hadde banka på med mine 11 beste menn slik at man får øvd sammen ofte nok. Når grunnspillet sitter så kan man begynne å rullere litt rundt. |
|
Back to top |
|
 |
BanensVerste Proff

|
Posted: 16.05.2017 06:38 Post subject: |
|
|
Vi fotballsupportere har som regel selektiv hukommelse, og mener mye var bedre før. Når mediehåndteringen til Hamrén dras frem er det grunn til å ha is i magen.
Kåre er en jevnt over sjarmerende fyr, men kan virke direkte usjarmerende når media stiller han litt til veggs. Det er kanskje et problem, men personlig liker jeg at det meldes litt i hytt og gevær. Det trenger norsk fotbal. Merker meg også at det meldes mer etter Stabæk-kampen enn før, noe jeg ikke forstår. Skal kamper få oppmerksomhet så bør både media og fotballfolk tørre å være frempå før kamp. Der synes jeg Kåre er flink. Han skaper oppmerksomhet, som på mange måter kan sidestilles med Haugesunds tidligere trener Grindhaug. Han svarte godt for seg med et glimt i øyet. Det et kanskje det glimtet mange mener Kåre mangler, men det er der, selv om snurtleppa er på plass. Ikke begynn å let etter feil og mangler bare for letingens skyld. Vi trenger ikke Perry-stemning her på forumet. _________________ Dahls. |
|
Back to top |
|
 |
|